Урок спрямований на розвиток творчих здібностей учнів, образного мислення, художнього бачення світу, розширення словникового запасу. У розробці використано "Мозковий штурм", "Лінгвістичне дослідження",
"Рольову гру", "Творчу майстерню",
Числівники кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові. Прості, складні і складені
Мета:
Внутрішньопредметні зв’язки: графіка, орфографія, морфологія, пунктуація, культура мовлення.
Міжпредметні зв’язки: усна народна творчість, художня література.
Обладнання: підручник ( С.Я.Єрмоленко, В.Т.Сичова, М.Г.Жук. Українська мова)
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
…янголе, не впадь з плеча
І. Малкович
ПЕРЕБІГ уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Читання вірша О.Винницької «Ангел твій постукав у віконце»
Збудилось небо, посміхнулось сонце,
І ангел твій постукав у віконце.
Твій вірний ангел - він з небес спустився,
Щоб спогад про цей день в душі лишився.
У кожного свій ангел є на небі ,
Та на землі теж ангела нам треба.
Щоби крильми зміг у холод обійняти,
В важку хвилину руку нам подати…
Тих ангелів тобі хай не бракує,
Небесний хай від зла завжди рятує,
Земний же хай віддасть тобі всю ласку,
Життя хай перетворить в справжню казку.
Питання для бесіди:
- Яке значення слова ангел? (1. Надприродна істота, посланець Бога, зображений у вигляді юнака з крилами. 2. Захисник, заступник, охоронець.
3Людина красива, добра, лагідна, яка робить щось гарне, приємне для інших, саме така людина є ангелом на землі)
-Чим відрізняються слова «ангел» і «янгол» ? (синоніми)
-Як називається розділ науки про мову, що вивчає лексичне значення слів?
2. Мозковий штурм
-До яких частин мови належить числівник?
-За якими ознаками ви визначили приналежність числівника до самостійних частин мови?
-Які морфологічні ознаки числівника?
-Чим відрізняються кількісні числівники від порядкових?
-Яким членом речення може бути числівник?
ІІІ. мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Опрацювання теорії за підручником (с.194-196).
2. Спостереження над мовним матеріалом
Зверніть увагу!
Числівники двоє, троє, десятеро вживають з іменниками чоловічого й середнього роду, що означають назви істот або неістот з конкретними назвами. «У салоні їх дожидало троє людей» (Леся Українка), — а також коли вони поєднуються з особовими займенниками: «Нас було четверо: білявий та чорнявий чоловіки, парубок рябий та я» (Марко Вовчок), — та з іменниками, що мають тільки множину: «Нащо тобі аж троє ножиць?».
З іменниками жіночого роду збірні числівники не вживаються, окрім числівника обидві.
Числівник обоє можна вживати тільки тоді, коли йдеться про чоловіка й жінку: «А ідіть лишень сюди; та йдіть обоє» (Т. Шевченко); «Обоє рябоє» (приповідка).
Не вживаються в укр. мові двадцять шестеро!
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Розподільний диктант(визначити цілі, дробові і збірні числівники)
17; 16 ; 25, ½, 5,3; 2/3; 125; 1000, кілька, кількасот, семеро
2.Поряд із числівниками запишіть ті, з якими вони можуть сполучатися. Зробіть висновки.
Числівник |
Іменник |
Два |
|
Двоє |
|
Обоє |
|
Обидва |
|
Одна друга |
|
Іменники: співачка, земля, відсоток, подружки, хлопець, курча, ім’я, ворота, площа, совість.
-Визначте, до якої відміни належать іменники. Відповідь обґрунтуйте
Прочитайте народні прислів’я. Визначте розряди кількісних числівників. Чи всі розряди представлені в реченнях?
1. Вода в одного бере, а другому дає. 2. До першого грому земля не розмерзається. Від одного удару дерево не падає. 3. Семеро одного не ждуть. 4. У березні сім погод надворі: сіє, віє, крутить, мутить, припікає й поливає. 5. Кінь на чотирьох, та й то спотикається. 6. У кого дочок сім — то й щастя всім, а у мене одна — та й щастя нема.
Поясніть, який смисл передає кожне з прислів’їв. Чи є в них щось спільне?
4. Моделювання
Запишіть сполучення числівників з іменниками, розкривши дужки.
5. Впр. 463
6.Впр.460 (усно)
7. Робота з текстом
Земля проходить свій шлях по орбіті за 366днів і 6 годин. Час обертання Землі навколо Сонця називається роком. Для зручності в році лічать 365 днів і 6 годин, а через 4 роки , коли по 6 годин збереться 24 години, у році вже буде не 365, а 366діб. Цей рік називають високосним, і якщо завжди в лютому 28 днів, то у високосному році 29.Той, у кого день народження 29 лютого, відзначає його тільки раз в чотири роки. Високосними були 1992, 1996,2000, 2004 роки…
8.Рольова гра
Учитель:
- Уявіть, що учні 6 кл. перетворилися на числівники. Кожен вибирає, яким числівником він хоче бути , розповідає про себе.
9. Творча майстерня
Написати твір-мініатюру за картиною В.Лопати «Мій ангел», використовуючи числівники.
Орієнтовні запитання:
- Кого зображено на картині?
- Який час доби?
-На кому зосереджена увага батьків?
- Чи дотримуються батьки українських традицій?
- Хто оберігає українську родину?
- За яких обставин ангел ніколи не впаде з плеча?
VІ.Підсумок
Мікрофон
Домашнє завдання
1. Виконати впр.465.
2. Написати побажання рідній людині в день ангела.