Урок на тему "Числівники кількісні і порядкові. Прості,складні і складені"

Про матеріал

Урок спрямований на розвиток творчих здібностей учнів, образного мислення, художнього бачення світу, розширення словникового запасу. У розробці використано "Мозковий штурм", "Лінгвістичне дослідження",

"Рольову гру", "Творчу майстерню",

Перегляд файлу

                                                                    6 клас

Числівники кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові. Прості, складні і складені

Мета:

  • навчальна: пояснити відмінності кількісних числівників; навчити вживати їх у мовленні, сполучати з іменниками; показати стилістичні особливості числівників;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, здатність до аналізу, синтезу; пам’ять, стилістичні вміння;
  • виховна: вчити любити людей, дарувати щось гарне, приємне іншим, бути ангелами на землі

Внутрішньопредметні зв’язки: графіка, орфографія, морфологія, пунктуація, культура мовлення.

Міжпредметні зв’язки: усна народна творчість, художня література.

Обладнання: підручник ( С.Я.Єрмоленко, В.Т.Сичова, М.Г.Жук. Українська мова)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                                                      …янголе, не впадь з плеча

                                                                                                         І. Малкович

                                                                   ПЕРЕБІГ уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Читання  вірша О.Винницької «Ангел твій постукав у віконце»

F:\ \ангел2.jpg

  Збудилось небо, посміхнулось сонце,

  І ангел твій постукав у віконце.

  Твій вірний ангел -  він з небес спустився,

 

                                                       

  Щоб спогад про цей день в душі лишився.

             У  кожного свій ангел є на небі ,

  Та на землі теж ангела нам треба.

  Щоби крильми зміг у холод обійняти,

  В важку хвилину руку нам подати…

  Тих ангелів тобі хай не бракує,

  Небесний хай від зла завжди рятує,

  Земний же хай віддасть тобі всю ласку,

  Життя хай перетворить в справжню казку.

Питання для бесіди:

- Яке значення слова ангел?  (1. Надприродна істота, посланець Бога, зображений у вигляді юнака з крилами. 2. Захисник, заступник, охоронець.

3Людина красива, добра, лагідна, яка робить щось гарне, приємне для інших, саме така людина є ангелом на землі)

-Чим відрізняються слова «ангел» і «янгол» ?   (синоніми)

-Як називається розділ науки про мову, що вивчає лексичне  значення  слів?

2. Мозковий штурм 

  • Який розділ науки про мову вивчаєте?
  • Скільки є частин мови?
  • Як поділяються частини мови?
  • Як відрізнити самостійні частини мови від службових?

-До яких частин мови належить числівник?

-За якими ознаками ви визначили приналежність числівника до самостійних частин мови?                                                

-Які морфологічні ознаки числівника?

-Чим відрізняються кількісні числівники від порядкових?

-Яким членом речення може бути числівник?

 

  ІІІ. мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми    та мети уроку

  ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Опрацювання теорії за підручником  (с.194-196).

2. Спостереження над мовним матеріалом

 

Зверніть увагу!

Числівники двоє, троє, десятеро вживають з іменниками чоловічого й середнього роду, що означають назви істот або неістот з конкретними назвами. «У салоні їх дожидало троє людей» (Леся Українка), — а також коли вони поєднуються з особовими займенниками: «Нас було четверо: білявий та чорнявий чоловіки, парубок рябий та я» (Марко Вовчок), — та з іменниками, що мають тільки множину: «Нащо тобі аж троє ножиць?».

З іменниками жіночого роду збірні числівники не вживаються, окрім числівника обидві.

Числівник обоє можна вживати тільки тоді, коли йдеться про чоловіка й жінку: «А ідіть лишень сюди; та йдіть обоє» (Т. Шевченко); «Обоє рябоє» (приповідка).

Не вживаються в укр. мові   двадцять шестеро!

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

   1.Розподільний диктант(визначити цілі, дробові і збірні числівники)

 17;  16 ;  25,  ½,   5,3;  2/3;  125; 1000,   кілька, кількасот, семеро

 

 

2.Поряд із числівниками запишіть ті, з якими вони можуть сполучатися. Зробіть висновки.

Числівник

Іменник

Два

 

Двоє

 

Обоє

 

Обидва

 

Одна друга

 

                                                      

 

Іменники: співачка, земля, відсоток, подружки, хлопець, курча, ім’я, ворота, площа, совість.

   -Визначте, до якої відміни належать іменники. Відповідь обґрунтуйте

 

3 Лінгвістичне дослідження

Прочитайте народні прислів’я. Визначте розряди кількісних числівників. Чи всі розряди представлені в реченнях?

1. Вода в одного бере, а другому дає. 2. До першого грому земля не розмерзається. Від одного удару дерево не падає. 3. Семеро одного не ждуть. 4. У березні сім погод надворі: сіє, віє, крутить, мутить, припікає й поливає. 5. Кінь на чотирьох, та й то спотикається. 6. У кого дочок сім — то й щастя всім, а у мене одна — та й щастя нема.

Поясніть, який смисл передає кожне з прислів’їв. Чи є в них щось спільне?

4. Моделювання

Запишіть сполучення числівників з іменниками, розкривши дужки.

2 (повні відра), четверо (доброволець), 3 (гектар), 7 (сантиметр), 4 (раз), 0,8 (кілометр), 3,5 (хвилина), обидва (брат), 26 (стілець), три (карбованець), 2 (центнер), 22 (рік), 23 (лютий), з 1 (вересень).

5. Впр. 463

6.Впр.460 (усно)

7. Робота з текстом

  Земля проходить свій шлях по орбіті за 366днів і 6 годин. Час обертання Землі навколо Сонця  називається роком. Для зручності в році лічать  365 днів і 6 годин, а через 4 роки  , коли по 6 годин збереться 24 години, у році вже буде не 365, а 366діб. Цей рік називають високосним, і якщо завжди в лютому 28 днів, то у високосному році 29.Той, у кого день народження 29 лютого, відзначає його тільки раз в чотири роки. Високосними були 1992, 1996,2000, 2004 роки…

  1. Виписати складені числівники разом з іменниками., дати їх характеристику, пояснити правопис.
  2. Скласти речення про дати свого народження та членів вашої родини. Які числівники за значенням і за будовою ви використаєте?

8.Рольова гра

 Учитель:

-  Уявіть, що учні 6 кл. перетворилися на числівники. Кожен  вибирає, яким числівником він хоче бути , розповідає про себе.                                       

 

9. Творча майстерня

 Написати твір-мініатюру за картиною В.Лопати «Мій ангел», використовуючи числівники.

  Орієнтовні запитання:

- Кого зображено на картині?

- Який час доби?

-На кому зосереджена увага батьків?

- Чи дотримуються батьки українських традицій?

- Хто оберігає українську родину?

- За яких обставин ангел ніколи не впаде з плеча?

 

 

 

VІ.Підсумок

 Мікрофон

Домашнє завдання

     1. Виконати впр.465.

2. Написати побажання рідній людині в  день  ангела.

                  

 

docx
Додано
21 листопада 2020
Переглядів
855
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку