Урок з української мови в 6 класі. Урок-мандрівка за темою «Повторення. Фонетика та фразеологія».

Про матеріал
Урок з української мови в 6 класі. Урок-мандрівка за темою «Повторення. Фонетика та фразеологія».ЗОРЯНА ПОДОРОЖ Урок-мандрівка Мета: повторити вивчене з фонетики та фразеології, розвивати зв'язне мовлення, образне мислення учнів
Перегляд файлу

 


Урок з української мови в 6 класі. Урок-мандрівка за темою «Повторення. Фонетика та фразеологія».

 

 

ЗОРЯНА ПОДОРОЖ

Урок-мандрівка

Мета: повторити вивчене з фонетики та фразеології, розвивати зв'язне мовлення, образне мислення учнів.

ХІД УРОКУ

Сьогодні ми з вами здійснимо мандрівку до зірок.

Уявіть світанок. Перед сходом сонця поступово змінюється забарвлення неба над обрієм. Ви бачите кілька смужок: бузкову, червоно-фіолетову, рожеву. А між ними—відтінки, переливи чудових барв. Колір неба міняє сонце. Це називається зірницею, світовою зорею, світанком.

Коли обрій починає світлішати, кажуть: «Займається зоря». А якщо подивитися на зірки ввечері, то здається, ніби тоненькі промені, як ниточки, висотуються на землю, іскряться. Це мерехтіння. Зорі мерехтять. Інколи навіть кажуть, що можна почути, як зорі говорять між собою. Якщо мова— це тисячі звуків і слів, то небозвід — це мільйони зірок. І коли людина хоче пояснити, що чогось дуже багато, то користується фразеологізмом як зірок на небі.

Чи не здається вам, що зорі — це ніби звуки людської мови: мають свої особливості, а в поєднанні з іншими створюють неповторний колорит.

  1. За народним повір'ям, кожна зірочка має свою пару, а, вивчаючи розділ «Фонетика», ми з вами говорили, що деякі звуки теж можуть утворювати співвідносні пари, наприклад, дзвінкі й глухі. Знайдіть до поданих дзвінких їхні пари.

б, д, з, ж, дз, к, г, дж

  1. На космодромі «Фонетика» готується до старту космічний корабель. Але потрібно підібрати космічний екіпаж, який може складатися лише з губних звуків.

З поданого вірша випишіть усі губні звуки і зробіть фонетичний запис виділених слів.

Ми любим дивитись на зорі,

На їх неосяжну сім 'ю.

Шукаєм в буремному морі
По зорях дорогу свою.

Додаткове завдання. Зачитайте рядок, у якому йдеться про велику кількість зірок на небі. Як ви розумієте вислів шукати по зорях свою дорогу в буремному морі?

  1.   Що ж, екіпаж ми підібрали, корабель готовий до старту.

Вже до неба від Землі
Мчать космічні кораблі!

Тож учися і рости,

Космонавтом станеш ти.

І полинеш до зірок
Як творець живих казок!

Але чи знаєте ви, що космонавт—це професія, яка потребує великих зусиль і вмінь. Зараз перевіримо вашу уважність і кмітливість.

Запишіть текст, виділіть у ньому слова, в яких є букви, що позначають два звуки, а також слова, в яких дві букви позначають один звук.

Професія космонавта поки що рідкісна. Легендарна навіть. Нині мільйони хлопчиків мріють побувати в Галактиці. Тільки для космічної професії треба вміти гартувати себе в земних професіях, щоб по-господарському впевнено обжити повітряний простір.

  1.   Код для запуску корабля ви дізнаєтеся, коли правильно виконаєте тест.
  1.   У якому рядку всі букви можуть позначати два звуки? а) я, у, і, а; б) ї, ю, є, а; в) ї, ю, є, я; г) я, ю, о, ї; д) є, ї, я, у
  2.   У якому слові звук [є] звучить чітко, без наближення до звука [и]?    а)місяцелік; б) планета; в) планетоїди; г) астероїд.
  3.   У якому слові буква я позначає два звуки?

а) місячний; б) повітря; в) сяйво; г) зоряний; д) плеяда.

  1.   У якому слові кількість букв не відповідає кількості звуків? а) галактика;

б) авіатор; в) зірниця; г) астрономія; д) сяйво.

  1.   У якому слові є м'який приголосний?

а) земля; б) аероплан; в) авіакосмічний; г) астрологія; д) астроном.

  1. Корабель стартував. Прокладаємо курс. Космічний простір перебуває в постійному русі, так само, як у постійному русі перебуває словниковий склад мови.

На небі згасають зорі й загоряються нові, а в мові вмирають старі слова й народжуються нові -— неологізми. Але якщо нові зорі, за повір'ям, з’являються з народженням дитяти, то нові слова з'являються в міру того, як народжуються нові явища й поняття.

Цілий ряд нових термінологічних сполук покликала до життя космічна ера. Багато із цих сполук набули переносного значення (перейшовши навіть до розряду фразеологізмів).

Усно поясніть пряме й переносне значення поданих виразів. З одним із них складіть два речення (в прямому й переносному значенні).

Підніматися на космічну висоту, мчати з космічною швидкістю, одірватися від своєї орбіти, бути на останньому витку, планетарне значення.

  1. Зоряне небо чарувало наших предків, як воно чарує зараз і нас. Це вони, предки, дали небесним світилам земні, але поетичні назви; Чумацький Шлях, Квочка з курчатами (Волосожар), Зірничка. Чепігами назвали екваторіальне сузір'я Оріона. А пояс Оріона — Косарі, що наступають один одному на п'яти. Дівчина з відрами—це народна назва сузір'я Орла.

Опоетизована й планета-красуня Венера. Перед сходом сонця вона вранішня зоря, а після заходу—вечірня. Перебуваючи далеко від рідних місць, Тарас Шевченко серед прикмет отчого краю назвав і зірку; «Сім'я вечеря коло хати, Вечірня зіронька встає...»

Сузір'я Велика Ведмедиця найчастіше уявлялося возом. Над нами гуркотять усілякі «вози»: Великий Віз, Небесний Віз, Візок із кіньми.,

Де вози, там і шляхи-дороги. Земні дороги чумаків були такі ж довгі, як і небесні. Часом говорять, що яскрава небесна смуга називається Чумацьким Шляхом через те, що чумаки по ній розсипали сіль, або ж через те, що звіряли за нею свою нелегку й безкінечну дорогу в Крим і додому.

Отже, небесні назви—це відображення життя на Землі.

Зараз ми проведемо фразеологічно-космічний конкурс між трьома космічними екіпажами.

Запишіть якомога більше стійких висловів (фразеологізмів) з одним із поданих слів: перша група—земля, друга—небо, третя—зірка.

Для довідок: як зірок на небі, з неба впасти, бути на сьомому небі, під відкритим небом, небо прихилити, чисте небо, манна небесна, за тридев'ять земель, зітерти з лиця землі, пуп землі, сіль землі, землі під собою не чути, провалитися крізь землю, на тихі води, на ясні зорі, зірки з неба хапати, зірки з неба не знімати, до схід сонця, через терни до зірок, летіти до зірок, народитися під щасливою зіркою.

Додаткове завдання. З двома фразеологізмами складіть речення. Порахуйте кількість букв і звуків в одному реченні. Для перевірки виконання завдання учні обмінюються зошитами.

Якщо учням важко назвати фразеологізми, то завдання можна замінити. Наприклад, учитель читає фразеологізми, а вони пояснюють їх значення.

 

Домашнє завдання. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем: «Зоряне небо», «Чом, місяцю, зіроньки плачуть?», «Про що шепочуть зорі»..

docx
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку