Брейн - ринг з української мови
Мета: закріпити знання учнів з української мори з теми «Слово», навчити мислити творчо. Розвивати уміння аналізувати, синтезувати і систематизувати слова, а також розвивати зв'язне мовлення. Виховувати повагу до рідної мови, дружбу, згуртованість, бажання змагатись і перемагати у чесній грі.
Умови гри:
Перед початком гри клас ділиться на 2 команди, які очолюють 2 капітани. В ході змагання команди набирають бали, виграє та, у якої кількість балів більша. По закінченні гри для команд передбачені нагороди (грамоти), а для найактивніших учасників – заохочувальні призи.
Хід уроку
Організація класу
Повідомлення теми
Вчитель. Добрий день, шановні учасники та гості сьогоднішнього змагання! Вміння правильно, чітко й переконливо висловлювати свої думки є невід’ємною ознакою культурної, освіченої людини.
На пеший погляд, українська мова посіла належне їй місце у нашому суспільно-громадському житті. Нею говорять диктори радіо й телебачення, друкують підручники, викладають у школах, вищих навчальних закладах. Проте при такому благополуччі залишається одна суттєва проблема: українською мовою все ще не всі українці розмовляють у повсякденному житті. Проблема,справді, доволі серйозна,бо за висловом класика, мова вмирає не тоді, коли її не знають, а тоді, коли нею не розмовляють. Сподіваюся, переконає вас у тому, що не варто соромитися рідної мови, нехтувати її, і наша сьогоднішня гра.
І ми зібралися в рамках Тижня української мови, щоб позмагатися за найкращу команду – знавця рідної мови. Вітайте збірну команду, яка сідає за зелений стіл. Вітайте збірну команду, яка сідає за червоний стіл.
1 . За одну хвилину ви повинні назвати свою команду та вибрати капітана.
Отже, команди у нас сформовані, капітани обрані. І я хочу представити вам вболівальників (вболівальники вітають свою команду) та журі нашого конкурсу.
Сьогодні у нас не звичайний урок, а брейн-ринг. Умови змагання.
Завдання 1 (Добери назву)
Команда відповідає на питання і за кожну правильну відповідь отримує 1 бал. Якщо відповідь на питання неправильна, право відповіді переходить до іншої команди.
Завдання 2
Прочитайте вірші, випишіть із них ужиті у переносному значенні прикметники разом з іменниками, які вони пояснюють.
№1.
Буду я навчатись мови золотої –
У трави-веснянки, у гори крутої,
Потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою. (А. Малишко)
№2.
Шумлять, хвилюються жита.
Поглянь лише навколо –
Пшениця стигла, золота
Додолу хилить колос. (Н. Забіла)
Завдання 3
Запиши фразеологізми зі словом
№1 – ніс №2 – очі
4. Конкурс «Всезнайки».
Продовжіть прислів’я. За кожну правильну відповідь 1 бал. Читати.
6. Не єдиним хлібом… (живе людина).
7. Краще померти стоячи, ніж … (жити на колінах).
8. Дурний язик голові …(не приятель).
9. Слово - не полова, а язик - …(не помело).
10. Краще синиця в руках... ніж журавель в небі.
11. Праця чоловіка годує..., а лінь марнує
12. Бережи плаття знову..., а честь змолоду.
5. Конкурс «Відгадайте шаради».
А) Корінь від слова «тепло»
Суфікс від слова «столиця»
Закінчення від слова «земля» (Теплиця)
Б) Префікс від слова «посадка»
Корінь від слова «двірник»
Закінчення від слова «земля» (Подвір’я)
В) Префікс від слова «під’їхав»
Корінь від слова «водичка»
Суфікс від слова «лісник» (Підводник)
Г) Префікс від слова «поїзд»
Суфікс від слова «лісник»
Корінь від слова «радити» (Порадник)
7. Завдання Читати.
Замініть вираз 1 словом
Набрати в рот води – (мовчати)
Побити горшки – (посваритись)
Сильний дощ – (злива)
Байдики бити - (лінуватись)
Брати ноги на плечі – (утікати)
Дощ із блискавкою – (гроза)
8. Завдання
Складіть твір-мініатюру на тему: «Як тварини готуються до зими» за опорними словами в художньому стилі. Музична пауза
Опорні слова:
Зима, мешканці, яблучка, тривога, мороз;
Запаслива білочка, задумливий їжачок;
Прийде, готуються, випробування.
Здають твори
9. Гра з уболівальниками.
1. Як із «меду» та «мухи» скласти ім'я турецького султана? (Мухамед)
2. Хоч я з дерева, з соломи, та ніколи не згорю. (попіл)
3. Який це двірник походжає, без віника замітає? (вітер)
4.Я у дверях, у замку, я і в нотному рядку;
Можу гайку загвинтити і у вирій полетіти,
Телеграму передати, таємниці розгадати. (Ключ)
10. Завдання
Добери порівняння за зразком. (Бал зараховується тій команді, в кого порівняння цікавіше, оригінальніше.)2хв
У зайця хвостик, як ________________________________
В кози роги, як ____________________________________
В кота очі, як______________________________________
Дощ іде, неначе____________________________________
Соловей співає, ніби________________________________
Летять сніжинки, неначе_____________________________
11.Завдання.
Мабуть, кожен у вашому житті бажав хоч на мить стати поетом, написати хоча б один вірш. Ваше бажання частково може здійснитися в цю ж мить. Тому наступний конкурс називається «Акровірш». Протягом 5 хвилин скласти вірш зі словом «мова».
М
О
В
А
Завдання 11 3 хв.
Склади діалог чи загадку з такими словами, що звучать і пишуться однаково.
Ніс (від носити) і ніс (на обличчі)
Віз (візок) і віз (від возити)
12.Завдання.
Чорна скриня. Що лежить у скрині? Цей предмет пов’язаний з давньогрецьким міфом про початок Троянської війни. Цей предмет мав дістати Геракл, символ вічної юності і сили. Що лежить у ящику? Хто раніше натисне на кнопку?
13. Гра «Термінологічна ідентифікація».
Гравці обох команд одержують картки двох типів – перший тип карток містить певні лінгвістичні терміни, другий – їхні визначення. Встановити відповідність між картками двох типів.
А) Спеціальне письмо, запроваджене для точної передачі звукового складу слів і текстів.
Б) Слова, що мають близьке чи однакове значення, але різні за написанням.
И) Слова з протилежним лексичним значенням.
В) Частина слова, який вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.
Г) Розділ мовознавства, що вивчає стійкі сполучення слів.
Д) Розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови та різноманітні звукові зміни, які відбуваються в мовленнєвому потоці.
Е) Слова, які однакові за написанням, але різні за лексичним значенням.
Є) Система загальноприйнятих правил про вживання розділових знаків.
Ж) Граматично й інтонаційно оформлена синтаксична одиниця, що виражає закінчену думку.
З) Утворення нових слів за допомогою складання початкових частин.
1 |
Д |
2 |
А |
3 |
В |
4 |
Г |
5 |
Ж |
6 |
З |
7 |
И |
8 |
Б |
9 |
Е |
10 |
Є |
14. Без природи на Землі неможливе життя. Але її потрібно збагачувати, розмножувати і берегти. На дошці вам дані дерева, але вони на краю гибелі, а вам потрібно їх врятувати, збагативши гілля словами . На кожній гіллячці дерева написати слово з поданим коренем.
І команда ІІ команда
-мов- - слов-
15. Наступний конкурс має остаточно переконати вас у лексичному багатстві й колоритності рідної мови. На швидкість перекласти слова російські на українські.
Читати
Шевелить мозгами – кумекати, мізкувати.
Преуспевать – мати успіх, зростати, розквітати, процвітати.
Ловкий – умілий, вправний, спритний.
Балаболка – балакун, базіка, сорока, торохтій.
Озорник – бешкетник, шибеник, шибайголова, халамидник.
Стакан – склянка.
Вилка – виделка.
Сахарница – цукорниця.
Поднос – таця.
Салфетка – серветка.
Полотенце – рушник.
Тряпка – ганчірка.
Изюм – родзинки.
Лук – цибуля.
Сливки – вершки.
Коврик – килимок.
Бревно – колода.
Цепь – ланцюг.
Тормоз – гальмо.
Учитель
Ось і закінчився брейн-ринг. Пройде час, ви станете дорослими і хочеться, щоб ви зростали в ріднім краї, з рідним словом. І ніколи не цуралися української мови.
Бо ніхто немає права забувати
своєї мови рідної ніде.
Як ті пісні, які співала мати,
і як своє дитинство золоте.
Додатки
Завдання 2
Прочитайте вірші, випишіть із них ужиті у переносному значенні прикметники разом з іменниками, які вони пояснюють.
Буду я навчатись мови золотої –
У трави-веснянки, у гори крутої,
Потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою. (А. Малишко)
Шумлять, хвилюються жита.
Поглянь лише навколо –
Пшениця стигла, золота
Додолу хилить колос. (Н. Забіла)
Завдання 3
Запиши фразеологізми зі словом
№1 – ніс
Завдання 3
Запиши фразеологізми зі словом
№2 – очі
5. Конкурс «Відгадайте шаради».
А) Корінь від слова «тепло»
Суфікс від слова «столиця»
Закінчення від слова «земля».
В) Префікс від слова «під’їхав»
Корінь від слова «водичка»
Суфікс від слова «лісник».
5. Конкурс «Відгадайте шаради».
Б) Префікс від слова «посадка»
Корінь від слова «двірник»
Закінчення від слова «земля».
Г) Префікс від слова «поїзд»
Суфікс від слова «лісник»
Корінь від слова «радити»
8. Завдання
Складіть твір-мініатюру на тему: «Як тварини готуються до зими» за опорними словами.
Опорні слова:
Зима, мешканці, яблучка, тривога, мороз;
Запаслива білочка, задумливий їжачок;
Прийде, готуються, випробування.
8. Завдання
Складіть твір-мініатюру на тему: «Як тварини готуються до зими» за опорними словами.
Опорні слова:
Зима, мешканці, яблучка, тривога, мороз; Запаслива білочка, задумливий їжачок;
Прийде, готуються, випробування.
10. Завдання
Добери порівняння за зразком. (Бал зараховується тій команді, в кого порівняння цікавіше, оригінальніше.)
У зайця хвостик, як ________________________________
В кози роги, як ____________________________________
В кота очі, як______________________________________
Вода чиста, наче___________________________________
Дощ іде, неначе____________________________________
Соловей співає, ніби________________________________
Летять сніжинки, неначе_____________________________
10. Завдання
Добери порівняння за зразком. (Бал зараховується тій команді, в кого порівняння цікавіше, оригінальніше.)
У зайця хвостик, як ________________________________
В кози роги, як ____________________________________
В кота очі, як______________________________________
Вода чиста, наче___________________________________
Дощ іде, неначе____________________________________
Соловей співає, ніби________________________________
Летять сніжинки, неначе_____________________________
11.Завдання.
Мабуть, кожен у вашому житті бажали хоч на мить стати поетом, написати хоча б один вірш. Ваше бажання частково може здійснитися в цю ж мить. Тому наступний конкурс називається «Акровірш». Протягом 5 хвилин скласти вірш зі словом «мова».
М
О
В
А
11.Завдання.
Мабуть, кожен у вашому житті бажали хоч на мить стати поетом, написати хоча б один вірш. Ваше бажання частково може здійснитися в цю ж мить. Тому наступний конкурс називається «Акровірш». Протягом 5 хвилин скласти вірш зі словом «мова».
М
О
В
А
13. Гра «Термінологічна ідентифікація».
Гравці обох команд одержують картки двох типів – перший тип карток містить певні лінгвістичні терміни, другий – їхні визначення. Встановити відповідність між картками двох типів.
Д) Розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови та різноманітні звукові зміни, які відбуваються в мовленнєвому потоці.
А) Спеціальне письмо, запроваджене для точної передачі звукового складу слів і текстів.
В) Частина слова, який вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.
Г) Розділ мовознавства, що вивчає стійкі сполучення слів.
Ж) Граматично й інтонаційно оформлена синтаксична одиниця, що виражає закінчену думку.
Е) Слова, які однакові за написанням, але різні за лексичним значенням.
Б) Слова, що мають близьке чи однакове значення, але різні за написанням.
И) Слова з протилежним лексичним значенням.
Є) Система загальноприйнятих правил про вживання розділових знаків.
З) Утворення нових слів за допомогою складання початкових частин.
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
10 |
|
13. Гра «Термінологічна ідентифікація».
Гравці обох команд одержують картки двох типів – перший тип карток містить певні лінгвістичні терміни, другий – їхні визначення. Встановити відповідність між картками двох типів.
Д) Розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови та різноманітні звукові зміни, які відбуваються в мовленнєвому потоці.
А) Спеціальне письмо, запроваджене для точної передачі звукового складу слів і текстів.
В) Частина слова, який вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.
Г) Розділ мовознавства, що вивчає стійкі сполучення слів.
Ж) Граматично й інтонаційно оформлена синтаксична одиниця, що виражає закінчену думку.
Е) Слова, які однакові за написанням, але різні за лексичним значенням.
Б) Слова, що мають близьке чи однакове значення, але різні за написанням.
И) Слова з протилежним лексичним значенням.
Є) Система загальноприйнятих правил про вживання розділових знаків.
З) Утворення нових слів за допомогою складання початкових частин.
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
10 |
|