Урок-дослідження з української мови
Тема:Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей
Мета: Формувати в учнів уміння розрізняти поняття «ім’я», «по батькові», «прізвище», позитивне ставлення до навчання. Вчити правильно писати власні іменники, ознайомити з етимологією деяких з них.
Розвивати дослідницькі навички учнів, спостережливість, творчість, фантазію, уміння працювати з підручником, у парах, аналізувати, доводити свої твердження, робити висновки.
Виховувати інтерес до рідної мови, шанобливе ставлення до старших.
Зміст уроку
I. 1. Організація класу. Привітання
- Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. До нас завітали гості. Поверніться до них і привітайтесь з ними.
- Цей урок незвичайний, тому що це урок-дослідження. Ви будете маленькими дослідниками країни мови. Хто старанно буде працюватиме на уроці, міркуватиме, буде гарно писати, правильно сидіти за партою, буде отримувати квіти. Чим більше квіток ви зберете до кінця уроку, тим вищий бал отримаєте за нього.
2. Гра «Мозковий штурм»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
II. Перевірка домашнього завдання
1. Робота над вправою 294
- Перевіряємо вправу 294. Прочитайте, як ви змінили виділені слова за зразком «багато - один»
Відра – відро, вікна – вікно, колеса – колесо, миски – миска, ложки – ложка, ґудзики – ґудзик.
- Чи всі так виконали завдання?
- Скільки назв предметів вжито у вірші?
2.Словникова робота.
- Пригадаємо, як пишемо це слово. (На дошці)
- Перевіримо, чи так.
3. Каліграфічна хвилинка
- Тож почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.
- Подивіться на дошку, знайдіть і об’єднайте букви, що мають спільні елементи.
Л, С, М, Є
- За якою ознакою ви об’єднали ці букви?
- Запишіть їх.
4. Повторення вивченого про велику букву
- Прочитайте і закінчіть речення:
- Перше слово в реченні завжди пишеться з…
- Слово може починатися з великої літери в середині речення, якщо…
- Складемо павутинку знань про велику букву:
Велика буква
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Отже, тема нашого уроку «Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей»
Гра « Мозковий штурм»
Цей урок навчить мене…
- Але ми не просто навчимося правильно писати імена, по батькові та прізвища людей, ми станемо дослідниками нашої мови. Спробуємо дослідити звідки прийшли наші імена, яким способом утворилися по батькові, прізвища.
- Що ж означають слова «дослідник» , «дослідження» ?
Дослідник – той, хто займається науковим дослідженням.
Дослідження – детальне наукове вивчення чого – небудь.
- Що ж буде об’єктами нашого дослідження? (Ім’я, по батькові, прізвище)
ІV. Робота над новим матеріалом
А)Актуалізація опорних знань
- Прочитайте слова і поясніть, чому вони написані з великої букви?
Дарина, Микита, Ольга Іванівна, Миколайович, Шевченко.
Б) Робота з підручником.
Вивчаємо правило на с. 114.
В) Письмо з коментуванням закріпимо на практиці
Спишіть слова з дошки і поясніть правопис.
(І,і)ван, (Н, н)адія (П, п)етрівна, (С, с)идоренко (П, п)етро (О, о)легович.
- Чи можна перенести слово Іван?
А зараз ми стаємо науковцями і дослідимо
V. Вивчення нового матеріалу. Дослідження.
1. Дослідження етимології імен.
А) Гра « Я дослідник»
- Ім’я своїй дитині батьки вибирають за бажанням. Кожне ім’я неповторне і має особливе значення. Утворилися ваші імена дуже давно і примандрували до нас з різних країн.
- Зараз ми спробуємо сплести віночок з наших красивих імен, які ви досліджували вдома.
- Принесіть квіточку до віночка і розкажіть, що означає ваше ім’я.
Жовті квіти.( 1 дитина). Ці імена прийшли до нас з Древньої Греції.
Алєкса – захисниця
Олександр – захисник
Дем’ян – скоряти
Артем – неушкоджений
Кирило – пан, владика
Вероніка – приносить перемогу
Червоні квіти.( 2 дитина). Ці імена прийшли до нас з латинської мови.
Віктор – переможець
Роман – той, що з Риму; римлянин
Максим – найбільший
Марина – морська
Юлія – кучерява, пухнаста
Фіалкові квіти. ( 3 дитина). Ці імена прийшли до нас з древньої єврейської мови.
Марія – гірка, уперта, улюблена
Анна – благодать
Ілля – сила Божа
Савелій – тяжка праця
Голубі квіти. ( 4 дитина). Це давньоруські імена.
Вадим – сперечатися
Владислав – володіє славою
- Подивіться, який гарний віночок утворили ваші імена.
- Якщо вас зацікавили значення імен, ви можете скористатися «Словником імен».
Б)Вибірковий диктант
- Виберіть зі списку і запишіть у зошити імена дівчаток (виконують хлопці) та хлопчиків(виконують дівчатка).
Антон, Володимир, Ірина, Тетяна, Остап, Роксолана, Олег, Соломія, Олена, Богдан .
- Яким правилом користувалися, записуючи імена?
В) Гра «Загубилась буква»
…ліна …ндрійко
...ленка …ирослав
…асилько …аталка
Г) Вправа « Доведи»
Розрізнення власних і загальних назв.
- Прочитайте речення. Визначте. З якої букви треба писати виділені слова? Чому ви так думаєте?
Ой, збирала (М, м)аргаритка (М, м)аргаритки у дворі.
2. Фізкультхвилинка.
3. Знайомство із творенням слів по батькові.
А) Творча робота
Виростає дитина, а з нею виростає і її ім’я. Спробуємо утворити від дитячих імен імена дорослих.
Петрик, Маринка, Романко, Юрко, Дмитрик.
- Записати дорослі імена в зошити. Яке правило будете використовувати?
- Скільки звуків у слові Юрко?
Б) Гра » Подумай»
- До імені дитини також додається ім’я батька (по батькові). Якщо батька звуть Василем, то донька буде Василівна, а син – Васильович.
Малюнок Малюнок Малюнок
дівчинки хлопчика батька
Софія Євген Михайло
- Складіть ім’я та по батькові сестрички і братика.
- Запишемо в зошити: Софія Михайлівна, Євген Михайлович.
- Яким правилом будете користуватися під час письма?
В) Пропоную вправу «Інтерв’ю» .
- Скажіть, як вас звати по дорослому?
4. Дослідження етимології прізвищ.
А) Вправа « Поміркуй». Робота по таблиці.
Давайте поміркуємо.
- Навіщо людині прізвище?(бо багато людей мають однакові імена і треба ж їх якось розрізняти;щоб знати якого ти роду…)
- Прізвище дитині дає батько. А батько отримав його від свого батька. Адже він – голова сім’ї і продовжувач роду. Кожне прізвище має свою історію.
- давайте спробуємо дослідити, як утворилися деякі прізвища.
- Створюємо таблицю.
Прізвище
Б) Гра «Знайди зайве слово».
- Перед вами список слів, серед яких є зайве. Давайте прочитаємо їх і знайдемо зайве.
Петренко, Іванченко, Григоренко, Миколайчук, Зайцев, Васильченко.
В) Робота в групах.
- Об’єднайтесь у групи і поміркуйте, як утворилися ваші прізвища.
VI. Перевірка засвоєння вивченого матеріалу.
А) Робота з підручником. Фронтальна робота
Виконання вправи 300 (с. 115)
Б) Вправи на кмітливість
Увага! Шукаємо кмітливих та уважних дітей!
Одного разу Мишко з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем поїхали на день народження до дідуся Івана.
- Чиїм батьком був дідусь Іван? ( татовим )
- Як зватимуть Мишка, коли він стане дорослим? (Михайлом Дмитровичем )
В) Творча робота. Розвиток мовлення
- За сюжетним малюнком скласти речення, вживаючи імена та прізвища людей.
VII . Підсумок уроку. (Рефлексія).
VIII. Домашнє завдання.
Вправа 297 (с. 114).
- Списати словосполучення і підкреслити лише прізвища.