На цьому уроці учні знайомляться учнів з родовими закінченнями прикметників, формують вміння змінювати прикметники за родами, розвивають вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати. Вчаться виховувати повагу до символів української землі.
Міністерство освіти і науки України
Слов’янський районна рада Донецької області
Комунальний заклад «Центр обслуговування закладів освіти Слов’янського району»
Районний навчально-методичний кабінет
Райгородоцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів.
Урок – віночок
з української мови.
Вчитель Бондар Л.І.
Тема: Змінювання прикметників за родами.
Мета: Ознайомити учнів з родовими закінченнями прикметників, формувати вміння змінювати прикметники за родами, розвивати вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати. Виховувати повагу до символів української землі.
Обладнання: слайди, картки.
Х і д у р о к у.
І. Організація класу до уроку.
Девіз: Треба дружно працювати ,
Щоб змогли на всі питання правильні відповіді дати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово. У нас сьогодні урок- віночок.
Український віночок – це не просто краса, а й оберіг, бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже, душу зцілює. Звичай плести віночок прийшов до нас із давнини, це ціла наука і дійство. Наші бабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках. Всього у віночку мали бути 12 квіток. І кожна з них виконувала магічну роль. Дівчаткам, яким минуло 6 років, плели віночок із 7 квіток. І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, фа отже сплести віночок. Слайд 1.
У нашому віночку є квітка яблуневого цвіту. Це символ невмирущої материнської любові.
Яку частину мови називаємо прикметником?
З якою частиною мови прикметник пов’язаний ?
Як визначити число прикметника?
2.Завдання: Записати слова в два стовпчики в однині та множині.
Високі сосни, старий будинок,веселі діти, буйні трави, вишневий цвіт,соковите яблуко,стрункі берізки, червоний мак.
Як ви гадаєте серед них є квітка для нашого віночка. Слайд 2.
Різні перекази існують про походження маку. Вважалося, що квітка червоного маку повстала, як символ поєдинку любові й ненависті. Червоні пелюстки- це любов, чорна серцевина- ненависть. А разом ці елементи іутворюють прекрасну квітку. Слайд 3.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
За чим ще змінюються прикметники?
Дуб високий, могутній дуби високі , могутні,
Казка народна, давня, казки народні, давні,
Місто велике, древнє, міста великі, древні.
Узагальнення матеріалу. ( прикметники разом з іменниками змінюються за родами.) Слайд 4.
Вплітаємо в наш віночок квітку хмелю, символ розуму.
3.Практична робота.
Записати прикметники за родами. Теплий день, біла ромашка, лагідне сонце, чарівна пісня, бурхливе море, блідий місяць, рання, морозний, широке.
Слайд 5.
Вплітаємо в віночок ромашку. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком. Її вплели у вінок коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність.
4.Записати тільки прикметники чоловічого роду.( робота в парах).
Березневий, українська, абрикосовий, молода, розмальований, паперова, синє, вічний, іскристий, новий, осінній, казковий.
Як ви визначили , що це прикметники чоловічого роду?
Підкресліть першу літеру в кожному записаному прикметнику і прочитайте слово яке вийшло. Це слово – барвінок. Ця квітка в українців дуже шанована. Барвінок- символ життя. Він має лікувальні властивості, ним прикрашають оселі, вплітають у весільні вінки. Вплітаємо і ми барвінок у наш віночок.
Слайд 6.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Від іменника калина утворіть прикметники і введіть в речення.
…варення та … чай допомагає від застуди.
У багатьох селах України зустрічаються ще … гаї.
Визначити рід прикметників.
Отже до свого віночка ми додаємо калину, калиновий цвіт- символ дівочої краси і чистоти, а також символ України. Слайд 7.
Скласти текст з деформованих речень.
весна, Настала, чудова.
Гріє, сонечко, тепле,яскраве.
галявині, На, синенькі, ростуть, лісовій, проліски.
пташки, з, країв, Повернулися, далеких.
Визначити рід прикметників. Слайд 8.
Вплітаємо у вінок квітку- волошку. Її синій колір- це колір краси. Радості. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах.Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона -лікарська. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.
Завдання: виписати прикметники разом з іменниками, визначити рід.
Загадки.
1)Стоять у полі сестрички: 4) Чудова квітка така,
Жовте очко, білі вічка. Чорними брівками морга.
2)Хоч з гілками я колючими 5)Стоїть півень на току
Зате з квітками колючими. В червоному ковпаку.
3)Я зацвітаю синім цвітом серед гаю 6)На городі тичка, а на тичці-
Відгадайте, що за квітка, Півень у червонім ковпаку.
Бо мене не стане влітку. Слайд 9.
До свого віночка вплітаємо чорнобривці. Цю квітку клали у купіль дитини. Вважалось, що дівчина буде дуже привабливою і чорнобровою.
V. Підсумок уроку.
Рефлексія.
Бажаю вам бути мудрими, розумними, досягати гарних успіхів у навчанні.