Матеріали містять розробку урока з теми "Розв'язання раціональних рівнянь" и презентацію з інтелектуальною розминкою та математичним диктантом. Матеріал доцільно використовувати після першого знайомства з раціональними рівняннями
Урок № 23 Дата 26.11.2019 р.
Тема: Розв’язування раціональних рівнянь
Мета:
Тип уроку: вдосконалення і застосування знань, вмінь та навичок учнів
Обладнання: підручник, дидактичні матеріали, мультимедійна презентація, проектор.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
На попередньому уроку ми з вами познайомились з раціональними рівняннями і переконались, що якщо проаналізувати тип рівняння, змоделювати попередній хід його розв’язання, то при цьому створюються певні алгоритми, що сприяють раціональному вибору способу його розв’язання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Обговорення розв’язання домашніх вправ фронтально з коментуванням
IІІ. Актуалізація опорних знань
Нічого немає більш практичного, ніж хороша теорія. Л. Больцман
1. Тест «Інтелектуальна розминка» (у вигляді мультимедійної презентації)
1.Рівність, що містить змінну, називається …
А) нерівністю;
Б) виразом;
В) тотожністю;
Г) рівнянням.
2. Число, яке задовольняє рівняння, називається його …
А) значенням;
Б) розв’язком;
В) змінною;
Г) областю визначення.
3. Розв'язати рівняння означає …
А) спростити його;
Б) знайти область допустимих значень;
В) знайти всі його корені;
Г) знайти всі його корені, або довести що їх немає.
4. Вирази, що містять дії додавання, віднімання, множення, ділення та піднесення до степеня, називають …
А) раціональними;
Б) цілими;
В) буквеними;
Г) цілими раціональними виразами.
5. Значення змінних, при яких вираз має зміст, називають ...
А) множиною значень;
Б) допустимими значеннями змінних;
В) розв'язком рівняння;
Г) розв’язком нерівності.
6. Укажіть допустимі значення змінної виразу
А) усі числа, крім -1; 2;
Б) усі числа, крім 5;
В) усі числа, крім 2; -3;
Г) усі числа, крім -1; 5.
7. Рівняння, ліва і права частина яких є раціональними виразами, називають…
А) дробовими;
Б) раціональними;
В) цілими раціональними;
Г) лінійними.
8. Щоб дріб дорівнював нулю, необхідно, щоб …
А) знаменник і чисельник дорівнювали нулю;
Б) знаменник дорівнював нулю, а чисельник не дорівнював нулю;
В) чисельник і знаменник не дорівнювали нулю;
Г) чисельник дорівнював нулю, а знаменник не дорівнював нулю.
Самоконтроль: 1-г,2-б,3-г,4-а,5-б,6-в,7-б,8-г.
2. Математичний диктант
1) Визначте, чи рівносильні рівняння:
а) 3х+5=8 і ;
б) 2х +3=9 і ;
в) 2х=10 і
2) Розв'яжіть рівняння:
А) Б) В)
Відповіді : 1) а) ні; б) так; в) ні 2) а) 2,5; б) 4; в) -3
ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку
Сьогодні на уроку ми продовжимо працювати над основним завданням алгебри: розширення знань про рівняння і способи їх розв’язування.
Запишемо тему уроку «Розв'язування раціональних рівнянь».
Метою нашого уроку є удосконалення вмінь розв’язувати раціональні рівняння, застосування різних методів розв’язання рівнянь.
Презентація трьох способів розв'язування раціональних рівнянь
Використання умови рівності дробу нулю: дріб a/b дорівнює нулю тоді і тільки тоді, коли а=0, b≠0.
Використання основної властивості пропорції: якщо a/b=c/d (де b≠0, d≠0), то ad = bc.
Метод множення обох частин рівняння на спільний знаменник дробів
Запам'ятай!
V. Удосконалення вмінь і навичок
1. Розв'язування раціональних рівнянь
Коментоване розв'язування вправ із запропонованого переліку рівнянь, учень має право вибору, але завдання подано по рівнях складності і оцінюється відповідною кількістю балів
Середній рівень
Достатній рівень
Високий рівень
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Більшість життєвих задач розв’язуються як алгебраїчні рівняння, зведенням їх до найпростішого виду. (Л. Толстой)
Учням пропонується висловитися щодо підсумку уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §7, повторити формули скороченого множення, виконати № 33, 35(1 стовб.)