Тема. Многочлен. Подібні члени многочленна та їх зведення
Мета: домогтися свідомого сприйняття учнями змісту понять «многочлен», «подібні члени многочлена», «многочлен стандартного вигляду», «степінь многочлена» та вдосконалити вміння зводити подібні доданки (подібні члени многочлена).
Тип уроку: засвоєння знань, формування вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап. Аналіз тематичної контрольної роботи
Оскільки за браком часу приділити цілий урок аналізу помилок, допущених під час виконання тематичної контрольної роботи, неможливо, це питання розв'язуємо індивідуально, тобто під час перевірки тематичної контрольної роботи аналізуємо роботи учнів за планом:
Після оголошення оцінок роздати учням рекомендації (до речі, виконана учнями вдома після тематичної контрольної роботи (див. попередній урок) «рефлексія» може бути оцінена і врахована як корекція знань учнів). Подальша робота організовується за бажанням вчителя: або це буде індивідуальний залік (можна залучити учнів-консультантів), або робота з корекції знань, або, можливо, яка-небудь інтерактивна гра (у позаурочний час).
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
Якщо вдома учні успішно попрацювали із текстом підручника (тема «Многочлени» за планом), то робота, яку треба здійснити в класі, полягає в корекції виконаних учнями завдань.
III. Засвоєння знань
Попередній етап уроку поступово переходить у етап формування знань, бо серед незрозумілих на початку роботи із текстом підручника термінів учням залишається виділити «нові поняття» і систематизувати їх (встановити логіку). Дістанемо зміст нового матеріалу, який треба опрацювати на цьому уроці, зокрема складаємо план:
1) Досить складним є питання про правильне означення членів многочлена, тобто часто-густо учні під членами многочленів розуміють модулі цих виразів, тобто знаки членів многочлена сприймають як знак арифметичної дії. Тому під час формулювання означення многочлена акцентуємо увагу учнів на тому, що многочлен — це «алгебраїчна сума», тобто сума, записана в більш короткому вигляді, про який докладно говорилося у 6 класі.
2) Обговорюючи зміст поняття «подібні члени многочлена», слід звернути увагу на той момент, що для порівняння членів многочлена на предмет виявлення подібності, слід записати їх у відповідному вигляді, а саме: буквені множники в алфавітному порядку, а числовий множник — на 1-му місці, і показати, що саме з необхідності спростити процес порівняння, «стандартизувати його», випливає необхідність виконання дії, яку ми називаємо «зведення многочлена до стандартного вигляду».
Оскільки тотожні перетворення цілих виразів зводяться до перетворення многочлена в многочлен стандартного вигляду, учні добре повинні засвоїти алгоритм перетворення многочлена в многочлен стандартного вигляду, а саме:
1) кожний член многочлена (одночлен) звести до стандартного вигляду;
2) виконати зведення подібних членів многочлена, якщо такі є.
Важливо, щоб учні усвідомили, що названі перетворення були вивчені на попередніх уроках (тема «Одночлени» у 7 класі та тема «Перетворення виразів» 6-7 класи), тобто на уроці ми активізуємо відповідні знання й уміння, залучивши більш широкий термінологічний апарат.
Оскільки теоретичні відомості виписані й відпрацьовані учнями на початку уроку, окремо записувати конспект на уроці не має сенсу. Бажано більше навчального часу приділити саме розв'язуванню вправ.
IV. Застосування знань, засвоєння вмінь
Система завдань, запропонованих для розв'язування на цьому уроці, складається з двох основних блоків: 1) завдання на закріплення термінології; 2) завдання на формування навичок застосовувати алгоритм зведення многочлена до стандартного вигляду (закріплюємо знання відповідного алгоритму та вдосконалюємо навички перетворення одночлена в одночлен стандартного вигляду та навички зведення подібних доданків, тобто застосування розподільної властивості множення відносно додавання).
Виконання усних вправ
1) 3а3 + bc2 – ab; 2) 3х + 5; 3) а; 4) а2 + а; 5) т(2п – k); 6) (х - 3у)3;
7) ; 8) -2k; 9) 4,5.
Бажано, щоб під час виконання цього завдання учні повторили, як читаються вирази (тобто спочатку прочитати), а також види виразів (класифікація на цілі та дробові вирази).
1) 4а – 3 – а + 1,5; 2) 4ху + 4х + 4у;
3) 3п2 + 4п – 2п2 + п – 1; 4) а2 + ab + b2 + ba?
1) с2 + 4с – 2; 2) х + у +1; 3) х; 4) 6а – а2 + 5а + 2; 5) 4у – у ∙ 2у; 6) bс+3.
Виконання письмових вправ
3) 10a – 6b + 5c – 4d + 9a – 2b – 8c – 2d;
4) 2а4 – 8а3b – 2а2b2 – 4ab3 – 3а4 + 8а3b + 9а2b2 + ab3.
2) 12x2 ∙ 3ху – 2ху ∙ 3у3х + 12хух;
3) .
1) -4а3 + 10а2 + 8а3 – 12а2 + 5а, якщо а = -2;
2) 3а2b – аb2 + 2а2b – 6аb2 + 9аb2, якщо а = 0,2; b = -5;
3) -4а2b3 +7аb3 – аb3а + b2аb – 8аb3, якщо а = - 0,5; b = 2.
4*. Запишіть у вигляді многочлена (і в позиційному запису) число, яке має: 1) а сотень, b десятків, с одиниць; 2) т тисяч, п сотень, k одиниць;
3) а тисяч, b десятків, с одиниць.
5. Повторення. Розкрийте дужки і зведіть подібні доданки.
1) 4а – 3 + (3а + 5 – 2а); 2) (-3а + 4b) – (2а – 1) + 6b;
3) (-4х + 4) – (3х – у) – (2 + 2у).
V. Підсумки уроку. Рефлексія
Наведіть приклади та контрприклади (якщо це можливо) до названих понять: 1) многочлен; 2) члени многочлена; 3) подібні члени многочлена; 4) многочлен стандартного вигляду; 5) степінь многочлена стандартного вигляду.
VI. Домашнє завдання
№ 1. Зведіть многочлен до стандартного вигляду:
1) 7т3тр2 – 6тр2р4 + 11т2п ∙ 3п – 0,2тп3 ∙ 5т3п;
2) 16aa2a ∙ a2b + 12ab ∙ a2b3;
3) 2a3b – 5ab3 – 7a3b + ab3;
4) 7a4 + 12a3b + 3a2b2 – 7ab3 + 5a4 – 9a3b – 3a2b2 – ab5.
№ 2. Зведіть многочлен до стандартного вигляду та знайдіть його значення при вказаних значеннях змінної х:
1) 0,4b3 - 0,2b2 + 0,5b - 0,3b3 – 0,5b + 7, якщо b = -2;
2) -4а2 b + 3аb2 + 3а2b – 5аb2 + 5а2b, якщо а = 5, b = -0,4.
№ 3. Випереджальне домашнє завдання. Запишіть у вигляді виразу:
1) суму двох виразів: суми х і у та їх різниці:
2) різницю двох виразів: суми х і у та їх різниці.
Які, користуючись текстом підручника та (або) конспектом, перетворення виразів і в якому порядку треба виконати, щоб спростити ці вирази?