Урок з використанням стратегій критичного мислення "Сон. Біоритми"

Про матеріал
Урок біології у 8 класі з використанням стратегій критичного мислення "Сон. Біоритми"
Перегляд файлу

Дата _______________                                                                                                   Вчитель  Кобильник Л.В.

Урок 58

Тема.  Сон. Біоритми

Мета : формувати ключові та предметні компетентності:

           уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; обгрунтувати судження про про сон як особливу

           форму роботи головного мозку людини; ознайомити із причинами сну, видами сну, сновидіннями, порушеннями

          сну;

           загальнокультурну – дотримуватися культури  мови, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;

           здоров′язбережувальну – виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей;

           соціальну – розвивати вміння працювати в колективі, вміння з повагою ставитися до вчителя, однокласників;

           інформаційну – навчати учнів використовувати довідники, мережу Інтернет, як джерела інформації;

           комунікативну – удосконалювати вміння учнів формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її

          результатами.

Змістові лінії : Здоров’я і безпека

Девіз:

Міркуємо – швидко,

Відповідаємо – правильно,

Працюємо – плідно

 

Робота вчителя

Робота учнів

Ресурси

І. Вступна частина

 Актуалізація

 

«Тести для друга».

 

 

 

 

Мотивація

Робота з текстом

 

 

 

Тема, очікувані результати

Дерево передбачень

 

 

 

 

Учні обмінюються із сусідами по парті тестовими завданнями, які вони склали вдома, і розв’язують їх.

 

 

Прочитайте текст і дайте відповідь на запитання: про який стан організму йде мова в тексті?

 

 

Учні складають дерево передбачень

Стовбур дерева –тема («Сон. Біологічні ритми»), листочки – передбачення, гілочки- аргументи, обґрунтування передбачень.

 

 

 

 

 

 

 

 

Аркуші з текстом.

Додаток 58.1.

 

 

 

Аркуш з деревом передбачень, різнокольорові

стікери

ІІ. Основна частина

Конструювання учнями знань і навичок формування власного ставлення до теми

 

  1. Що таке сон? Значення сну. «Асоціативний кущ»

 

 

 

 

  1. Поняття про сон, фази сну.

 Читання в парах і узагальнення в парах.

Робота з текстом

 

 

  1. Мозковий штурм. «Цікава задача»

 

  1. Складання «Ментальної карти»

 

 

  1. Біологічні ритми.

          Займи позицію.

 

Кінезіологічна вправа «Слон»

 

 

 

 

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «сон». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

 

Учні об’єднуються в пари.

 

 

 

 

 

 

 

Скласти ментальну карту «Біологічні ритми»

 

Зайняти позицію згідно власного хронотипу (за характером добових біоритмів)

 

 

 

 

Додаток 58.2.

 

 

 

 

Аркуші з текстом та запитаннями.

Додаток 58.3.

Підручник ст. 235,236

 

Додаток 58.4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ.Підсумкова

 Узагальнення й систематизація учнями отриманої інформації

Фішбоун

 

 

 

 

Рефлексія

Кола знання . Робота в парах.

 

 

 

Цікаві факти

 

 Домашнє завдання

Опрацювати §54.

Скласти поради які допоможуть  нормалізувати режим сну.

 

 

 

Голова – тема уроку; верхні кістки – пон6яття, терміни; нижні кістки – визначення понять, термінів; хвіст – висновок.

Скласти кола знання до терміну «сон» , відповівши на такі запитання ХТО ? ЯКА? ЧОМУ? ДЛЯ ЧОГО ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аркуш паперу з риб’ячим скелетом, маркери, стікери двох кольорів.

 

Матриця

 

Додаток 58.5.

 

Підручник ст.222

 

Додаток 58.1.

Цей стан організму властивий не лише людині, як вважає більшість, а навіть для тварин та комах. У певні моменти історії йому надавали особливого, сакрального значення. За часів Римської імперії він ставав предметом розгляду та аналізу в Сенаті, оскільки розцінювався, як послання богів.

 

Додаток 58.2.

Додаток 58.3.

Тексти для опрацювання в парах.

1 пара. Сон - це періодичний стан організму людини, який харак­теризується виключенням свідомості і зниженням здатності нервової системи відповідати на зовнішні подразники. Засновником «науки про сон» була Марія Михайлівна Манасеїна, жінка вчений, яка на цуценятах вивчала значення сну для організму і дійшла висновку, що сон важливіший за їжу.

Запитання до учнів:

-Як ви вважаєте чому?

-Що відбувається з організмом  під час сну?

 

 2 пара. Під час сну відбувається відновлення фізичних та психічних сил, що дозволяє адаптуватися до змін умов зовнішнього і внутрішнього середовища. Розглянемо фізіологічні особливості сну.

Зазвичай природний сон включає дві фази: повільний сон та швидкий. В свою чергу повільний сон ділять на 4 стадії:

-дрімоту;

-поверхневий сон;

-сон помірної глибини;

-глибокий сон.

- Запитання до учнів:

-Як ви вважаєте, за якої фази сну людина бачить сновидіння та скільки приблизно за часом тривають сновидіння?

 

3 пара. Уві сні людина може розв'язати складні задачі, пригадати місцезнаходження потрібної речі, знайти геніальні шляхи розв'язання проблем. Відомо, що О. Пушкін створив вірш під час сну, а Д.І. Менделєєв стверджував, що кінцевий варіант періодичної системи йому приснився. Зміст сновидінь завжди стосується минулого, сьогодення, але не майбутнього.

Запитання до учнів: -Яка причина сновидінь?

(Відповідь. Причина сновидінь — різна ступінь гальмування ділянок головного мозку. Домінантні зони кори великих півкуль головного мозку галь­муються з меншою силою).

  • Незрячі люди теж бачать сни?

(Люди, які втратили зір після народження, можуть бачити певні образи чи зображення під час сну. Ті, що вже народилися з вадами зору, не бачать ніяких зображень, проте їхні сновидіння стосуються інших відчуттів: звуку, нюху, дотику, емоцій)

 

4 пара. Час від часу у всіх трапляються безсонні ночі. Вечеряти можна за півтори години до сну. Причому нічого жирного і гострого вживати не можна. Бажано їсти рибу або страви з білого м'яса з овочами.

Запитання до учнів: чому шкідливо переїдати на ніч? Як це може вплинути на здоров’я людини?

 

5 пара. . Визначаємо види сну(«Сон – бальзам природи» - Уільям Шекспір)

  • Нормальний;
  • Патологічний: безсоння ; сомнамбулізм; летаргія;
  • http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/07/7.pngЛікувальний: наркотичний; гіпноз; електросон.

- Завдання на розвиток критичного мислення . Впізнайте письменника, що ви знаєте про нього? (Учні впізнають на фото М. В. Гоголя. Деяким учням з різних медіа джерел вже відома інформація про летаргічний сон відомого письменника)ідтвердіть чи спростуйте цю інформацію з відповідною аргументацією своєї точки зору.

Коротке повідомлення учня на тему «Летаргічний сон»

 

 

 

 

Додаток 58. 4.

«Цікава задача».

Вирахуйте яка тривалість сну повинна бути у підлітків віком від 10 до 17 років. Коли відомо, що її тривалість на 9 годин менше за тривалість сну новонародженої дитини. А тривалість сну малюка віком від 1 до 3 років складає 14 годин, що на 4 години менше за тривалість сну новонародженого.

 

 

Додаток 58. 5.

 

Це цікаво

Цікаві факти розкриють для вас важливе значення снів у житті людини

  • Як ви вже знаєте саме під час сну, як він стверджував, Д.І.Менделєєв побачив періодичну систему хімічних елементів. Але окрім нього, сни були причиною багатьох винаходів для таких відоми людей, як: Ларрі Пейдж (ідея для Google), Тесла (генератор змінного струму), Джеймс Уотсон (Подвійна форма спіралі ДНК) і т.д.
  • Ми памятаємо лише 10% усіх наших снів. Після пробудження, вже через 10 хв. 90% змісту буде втрачено, а сенс сну розвалиться, як картковий будиночок.
  • Як не дивно але усі, без вийнятку, бачать сни. Повна відсутність їх свідчить про психічні захворювання. 60% людей просто їх не памятають.
  • Сліпі люди бачать сни. Навіть ті, які сліпі від народження. Вони не бачать зображень в звичайному нам розумінні, але також отримують в снах різні емоції: образи формуються через запахи, звуки, тактильні відчуття.
  • У снах ми бачимо лише реальних людей. Наша підсвідомість не здатна самостійно і довільно генерувати обличчя людей. Тобто незнайомці у снах- реальні люди, яких ми вже бачили, але не запамятали.( Н.п.жінка у автобусі, чоловік на задньому плані в епізоді нудного фільму).
  • Сни, як правило, бувають негативними. Рідше нам сняться позитивні.
  • За ніч ми можемо бачити до 7 різних снів.
  • Наш мозок по-різному інтерпретує зовнішні подразники в процесі сновидіння і дуже успішно вплітає їх у смислову канву сну.
  • Чоловіки і жінки бачать сни по-різному.
  • Здригання тіла, коли ми засинаємо-дуже поширене явище. Воно абсолютно не шкідливе і називається «гіпнотичні ривки»

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку