Дата _______________ Вчитель Кобильник Л.В.
Урок 58
Тема. Сон. Біоритми
Мета : формувати ключові та предметні компетентності:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; обгрунтувати судження про про сон як особливу
форму роботи головного мозку людини; ознайомити із причинами сну, видами сну, сновидіннями, порушеннями
сну;
загальнокультурну – дотримуватися культури мови, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
здоров′язбережувальну – виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей;
соціальну – розвивати вміння працювати в колективі, вміння з повагою ставитися до вчителя, однокласників;
інформаційну – навчати учнів використовувати довідники, мережу Інтернет, як джерела інформації;
комунікативну – удосконалювати вміння учнів формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її
результатами.
Змістові лінії : Здоров’я і безпека
Девіз:
Міркуємо – швидко,
Відповідаємо – правильно,
Працюємо – плідно
Робота вчителя |
Робота учнів |
Ресурси |
І. Вступна частина Актуалізація
«Тести для друга».
Мотивація Робота з текстом
Тема, очікувані результати Дерево передбачень
|
Учні обмінюються із сусідами по парті тестовими завданнями, які вони склали вдома, і розв’язують їх.
Прочитайте текст і дайте відповідь на запитання: про який стан організму йде мова в тексті?
Учні складають дерево передбачень Стовбур дерева –тема («Сон. Біологічні ритми»), листочки – передбачення, гілочки- аргументи, обґрунтування передбачень. |
Аркуші з текстом. Додаток 58.1.
Аркуш з деревом передбачень, різнокольорові стікери |
ІІ. Основна частина Конструювання учнями знань і навичок формування власного ставлення до теми
Читання в парах і узагальнення в парах. Робота з текстом
Займи позицію.
Кінезіологічна вправа «Слон» |
Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «сон». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.
Учні об’єднуються в пари.
Скласти ментальну карту «Біологічні ритми»
Зайняти позицію згідно власного хронотипу (за характером добових біоритмів) |
Додаток 58.2.
Аркуші з текстом та запитаннями. Додаток 58.3. Підручник ст. 235,236
Додаток 58.4.
|
ІІІ.Підсумкова Узагальнення й систематизація учнями отриманої інформації Фішбоун
Рефлексія Кола знання . Робота в парах.
Цікаві факти
Домашнє завдання Опрацювати §54. Скласти поради які допоможуть нормалізувати режим сну. |
Голова – тема уроку; верхні кістки – пон6яття, терміни; нижні кістки – визначення понять, термінів; хвіст – висновок. Скласти кола знання до терміну «сон» , відповівши на такі запитання ХТО ? ЯКА? ЧОМУ? ДЛЯ ЧОГО ?
|
Аркуш паперу з риб’ячим скелетом, маркери, стікери двох кольорів.
Матриця
Додаток 58.5.
Підручник ст.222 |
Додаток 58.1.
Цей стан організму властивий не лише людині, як вважає більшість, а навіть для тварин та комах. У певні моменти історії йому надавали особливого, сакрального значення. За часів Римської імперії він ставав предметом розгляду та аналізу в Сенаті, оскільки розцінювався, як послання богів.
Додаток 58.2.
Додаток 58.3.
Тексти для опрацювання в парах.
1 пара. Сон - це періодичний стан організму людини, який характеризується виключенням свідомості і зниженням здатності нервової системи відповідати на зовнішні подразники. Засновником «науки про сон» була Марія Михайлівна Манасеїна, жінка вчений, яка на цуценятах вивчала значення сну для організму і дійшла висновку, що сон важливіший за їжу.
Запитання до учнів:
-Як ви вважаєте чому?
-Що відбувається з організмом під час сну?
2 пара. Під час сну відбувається відновлення фізичних та психічних сил, що дозволяє адаптуватися до змін умов зовнішнього і внутрішнього середовища. Розглянемо фізіологічні особливості сну.
Зазвичай природний сон включає дві фази: повільний сон та швидкий. В свою чергу повільний сон ділять на 4 стадії:
-дрімоту;
-поверхневий сон;
-сон помірної глибини;
-глибокий сон.
- Запитання до учнів:
-Як ви вважаєте, за якої фази сну людина бачить сновидіння та скільки приблизно за часом тривають сновидіння?
3 пара. Уві сні людина може розв'язати складні задачі, пригадати місцезнаходження потрібної речі, знайти геніальні шляхи розв'язання проблем. Відомо, що О. Пушкін створив вірш під час сну, а Д.І. Менделєєв стверджував, що кінцевий варіант періодичної системи йому приснився. Зміст сновидінь завжди стосується минулого, сьогодення, але не майбутнього.
Запитання до учнів: -Яка причина сновидінь?
(Відповідь. Причина сновидінь — різна ступінь гальмування ділянок головного мозку. Домінантні зони кори великих півкуль головного мозку гальмуються з меншою силою).
(Люди, які втратили зір після народження, можуть бачити певні образи чи зображення під час сну. Ті, що вже народилися з вадами зору, не бачать ніяких зображень, проте їхні сновидіння стосуються інших відчуттів: звуку, нюху, дотику, емоцій)
4 пара. Час від часу у всіх трапляються безсонні ночі. Вечеряти можна за півтори години до сну. Причому нічого жирного і гострого вживати не можна. Бажано їсти рибу або страви з білого м'яса з овочами.
Запитання до учнів: чому шкідливо переїдати на ніч? Як це може вплинути на здоров’я людини?
5 пара. . Визначаємо види сну(«Сон – бальзам природи» - Уільям Шекспір)
- Завдання на розвиток критичного мислення . Впізнайте письменника, що ви знаєте про нього? (Учні впізнають на фото М. В. Гоголя. Деяким учням з різних медіа джерел вже відома інформація про летаргічний сон відомого письменника).Підтвердіть чи спростуйте цю інформацію з відповідною аргументацією своєї точки зору.
Коротке повідомлення учня на тему «Летаргічний сон»
Додаток 58. 4.
«Цікава задача».
Вирахуйте яка тривалість сну повинна бути у підлітків віком від 10 до 17 років. Коли відомо, що її тривалість на 9 годин менше за тривалість сну новонародженої дитини. А тривалість сну малюка віком від 1 до 3 років складає 14 годин, що на 4 години менше за тривалість сну новонародженого.
Додаток 58. 5.
Це цікаво
Цікаві факти розкриють для вас важливе значення снів у житті людини