Урок з всесвітньої історії 10 клас;тема: "Практичне заняття.Тоталітарні режими: встановлення державного контролю над публічним життям і суспільною свідомістю".

Про матеріал
Методична розробка уроку - практичне заняття. Прийоми і методи роботи на уроках практичних занять.
Перегляд файлу

Методична розробка уроку з всесвітньої історії в 10 класі на тему: «Практичне заняття. Тоталітарні режими: встановлення державного контролю над публічним життям і суспільною свідомістю.»

МЕТА: на підставі аналізу підготовлених повідомлень визначити, як тоталітарні режими здійснювали державний контроль над публічним життям і суспільною свідомістю, узагальнити знання з теми: «Тоталітарні та диктаторські режими»; охарактеризувати основні ознаки демократичних і тоталітарних режимів; закріпити навички аналізу і зіставлення історичного матеріалу, уміння розглядати історичні явища в конкретно-історичних умовах;

ОБЛАДНАННЯ: підручник, атлас, карта світу, Європи, проектор.

ТИП УРОКУ: практичне заняття.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: після цього уроку учні зможуть критично оцінювати факти, висловлювати свій погляд на поставлену проблему, узагальнювати і порівнювати.

                                                                    ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань.  Дати визначення поняттям: «Тоталітаризм, авторитаризм, демократія».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Г.С.Сковорода

Що є свобода?

Добро в ній яке є?

Кажуть, неначе воно золотеє?

Ні ж бо не злотне –

Зрівняли все злото

Проти свободи воно лиш болото.

  • Яке благо матеріальне – «золото» чи духовна свобода – є більш важливим на думку автора? Проводиться бесіда.

“Коли поміж хлібом і свободою народ обирає хліб, він зрештою втрачає все, в тому числі і хліб. Якщо народ обирає свободу, він матиме хліб, вирощений ним самим і ніким не відібраний..” Степан Бандера.

Запитання до учнів: - Чому для людини найважливішим є воля, адже навіть карають за проступки позбавленням волі на певний термін?

Проводиться дискусія. Підсумок підводить вчитель.

 

    ІІІ. Практичне заняття на тему: "Здійснення державного контролю над публічним життям і суспільною свідомістю». Об’єднавши учнів в малі групи пропоную розглянути цю тему таким чином: перша група використовує матеріал про нацистську Німеччину, друга група - про фашистську Італію, третя група – про комуністичний режим Радянського Союзу.

Кожній групі пропонується робота з даними історичними джерелами:

1.”О восьмій годині пожвавлення: приїхав Гітлер, він стоїть у своїй машині з витягнутою догори рукою, обличчя застигле, дещо судомно напружене. Його вітають тривалими криками, що вириваються з тисяч горлянок…Запановує тиша, як у церкві, говорить Гітлер.” (Фест И.Адольф Гітлер – Т.2)

2. «Заключні слова Муссоліні потонули в дикому потоці захоплених вигуків, у всезростаючому, безперервному, завиваючому скандуванні: “Дуче! Дуче!...” “Він подібний до Бога” – сказав один із “бонз”, спостерігаючи, як він стоїть на балконі з олімпійською незворушністю. “Ні, він не подібний до Бога, - зауважив той, хто стояв поряд з ним. – Він і є Бог” (Хібберт К. Беніто Муссоліні. Фенікс 1998)

3. Із спогадів американського журналіста К.Кітчена

«Хто ще добре і навіть розкішно живе в СРСР – це видні комуністи. Сановники їздять у 8-циліндрових автомобілях¸ живуть у прекрасних квартирах прикрашених картинами “взятими в борг” з музеїв і приватних квартир колишніх власників і мають прекрасні вина і першокласну кухню (вершкове масло, свіжину). А робітники харчуються сухою таранею чи воблою і хлібом. Дивуєшся, куди дівається риба (якої так багато виловлюють), домашня птиця, хліб, якого закордон тепер відправляють стільки, скільки ніколи не відправляли».

 Після опрацювання історичних джерел учні характеризують основні риси тоталітаризму: абсолютна влада держави над суспільним і духовним  життям громадян, єдина для всіх ідеологія, монополія однієї політичної партії на владу, культ особи вождя, цілковитий контроль над економікою, політичний контроль, заборона опозиції та інакомислення, існування потужного апарату насильства, диктатури та терору.

На екран виводяться ілюстрації плакатів періоду 30-х років ХХ ст. – (нацистський плакат «Адольф Гітлер», радянський плакат «Йосип Сталін») Проводиться дискусія.

     Обговорення висновків, отриманих під час практичного заняття.

Бесіда за запитаннями:

- Чи може тоталітарний режим бути легітимним?

- Яка головна мета тоталітарних режимів в Італії, Німеччині, СРСР?

- Які правлячі партії існували в Німеччині, Італії, СРСР в 30-х р. ХХ ст.?

- Як формується культ особи в тоталітарних державах?

- Які особливості економічного життя в умовах тоталітарного режиму?

- Чому став можливим тоталітарний контроль над життям громадян в новітню епоху?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Порівняння ознак демократичних і тоталітарних режимів

  • Хто є джерелом влади в демократичних суспільствах?
  • Як формується влада в демократичному суспільстві?
  • В чому виражається повага більшості до прав меншості в сучасних демократіях?
  • Який існує поділ влади в демократичному суспільстві?
  • В чому суть багатопартійної системи, що існує в демократичних країнах?

 

 

Заповнення порівняльної таблиці.

Критерії

Демократичний режим

Тоталітарний режим

Роль держави

 

 

Ставлення до власності

 

 

Права людини

 

 

Методи приходу до влади

 

 

Зовнішня політика

 

 

V. Підсумок уроку

Уроки історії

Повідомлення роблять учні - експерти

Підсумок підводить вчитель.

Мотивація оцінок

Домашнє завдання: підготувати презентації на тему: «Різновиди тоталітаризму»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал до уроку у формі таблиць:

ПЕРЕДУМОВА ВИНИКНЕННЯ ТОТАЛІТАРИЗМУ

1.Важкі наслідки війни.

2.Зростання нестабільності в суспільстві, масові заворушення.

3.Криза влади.

4.Економічна криза та її руйнівні наслідки.

5.Різке загострення національних протиріч.

 

 

 

 

 

ОСНОВНІ ОЗНАКИ ТОТАЛІТАРИЗМУ

1.Абсолютна влада держави над суспільним і духовним  життям громадян.

2.Єдина для всіх ідеологія.

3.Монополія однієї політичної партії на владу.

4.Культ особи вождя.

5.Партійно-державна еліта.

6.Цілковитий контроль над економікою.

7.Політичний контроль, заборона опозиції та інакомислення.

8.Існування потужного апарату насильства, диктатури та терору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 листопада 2020
Переглядів
14584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку