Урок з всесвітньої історії для 8-го класу на тему «Міжнародні відносини у XVI – першій половині XVII ст. Тридцятилітня війна»

Про матеріал

Тема. Міжнародні відносини у XVI – першій половині XVII ст. Тридцятилітня війна

Мета: сформувати уявлення учнів про міжнародні відносини у Новий час; пояснити причини, основні події та результати Тридцятилітньої війни; охарактеризувати діяльність полководців, які брали участь у Тридцятилітній війні; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними матеріалами, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 8-го класу

на тему

«Міжнародні відносини у XVIпершій половині XVII ст. Тридцятилітня війна»

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Тетяна Василівна

 

 

2018

 

Тема. Міжнародні відносини у XVIпершій половині XVII ст. Тридцятилітня війна

Мета: сформувати уявлення учнів про міжнародні відносини у Новий час; пояснити причини, основні події та результати Тридцятилітньої війни; охарактеризувати діяльність полководців, які брали участь у Тридцятилітній війні; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними матеріалами, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Обладнання: підручник «Всесвітня історія» для 8-го класу (О.В. Гісем, О.О. Мартинюк).

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
  1. Установіть хронологічну послідовність подій.

1 А   повстання комунерос у Кастилії. (1520 – 1521)

3 Б   страта Марії Стюарт   (1587)

2 В   початок національно-визвольної боротьби Нідерландів. (1566)

4 Г   початок діяльності Довгого парламенту   (1640 – 1653)

  1. Установіть відповідність між датою та подією.
  1. 1651
  2. 1689
  3. 1579
  4. 1581

А   Страта Карла V

Б   Утрехтська унія

В   Акт про незалежність Нідерландів

Г   Навігаційний акт

Д   Прийняття «Білля про права»

1 Г; 2 Д; 3 Б; 4 А.

  1. Бесіда за запитаннями.
  • Кого в Іспанії називали морисками? (Арабів, які перейшли до християнства)
  • Коли королем Іспанії став Карл І? (у 1516 році)
  • Яку область Іспанії охопило повстання комунерос? (Кастилія)
  • Що таке кортеси? (Станово-представницькі збори і Іспанському королівстві)
  • Яку територію називали Нідерландами? (Землі, розташовані на Нижньому Рейні, Маасі, Шельді та узбережжі Північного моря)
  • Кого повстанці у 1572 році запросили очолити боротьбу проти іспанців? (Вільгельма Оранського)
  • Що передбачало «Гентське примирення»? (спільні дії всіх нідерландських провінцій у боротьбі проти іспанців)
  • Коли було підписано Утрехтську унію? (1579 року)
  1. Виберіть правильні твердження.
  • Укажіть основні підсумки національно-визвольної війни у Нідерландах.
  1. У Європі утворилася перша держава з республіканською формою правління.
  2. Іспанія втратила можливість експорту вовни до Нідерландів.
  3. Морські гези перетворилися на піратів Північного моря.
  4. Голландія рішуче почала втручатися у боротьбу за нові колонії.
  5. На Півночі Європи стрімко розвиваються капіталістичні відносини й змінюється вплив протестантизму.
  6. Голландія розриває відносити з католицькою Францією.
  7. Нідерланди залишають чернечі ордени.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Хронологічна задача.

Рік, у якому відбулася Варфоломіївська ніч (1572) - рік прийняття англійського «Символу віри» (1571) + останні дві цифри року прийняття «Едикту милості».(1629)

1572 – 1571 + 29 = 30

Рівно стільки тривала війна в Європі, яка увійшла в історію під назвою Тридцятилітня війна. Саме їй і присвячений наш урок. Ми дізнаємося про причини, які спричинили цю війну, її основні події та наслідки.

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Слово учителя.

В епоху Нового часу династичні відносини продовжують мати велике значення у міжнародних відносинах, але з’явився і новий чинник – розкол Європи за релігійною ознакою унаслідок Реформації.

  • Пригадайте, що таке реформація? Які її основні течії?

Держави ставали учасниками міжнародних конфліктів. Вирішальну роль у міжнародних відносинах Європи відігравали австрійські та іспанські Габсбурги, Англія та Франція. Володіння Габсбургів межувало з Францією, що призводило до гострих суперечок між ними, найбільшим проявом яких стали Італійські війни 1494 – 1559 рр. Важливу роль у міжнародних відносинах 16 ст. відіграла боротьба з проникненням Османської імперії у Європу. З одного боку європейські країни об’єднувалися у боротьбі проти неї, а з іншого укладали мирні союзи з Туреччиною задля власної користі.

Наприкінці 16 століття ситуація у Європі загострилася. Габсбурги вирішили об’єднати зусилля у боротьбі за встановлення свого панування в Європі. Однак Франція була категорично проти цього і надавала підтримку протестантам у Німеччині. Крім цього Франція бажала утвердити свою владу в Італії.

Зміцнення влади Габсбургів не бажали ні Англія, ні Данія, ні Швеція. В цей же час на більшості території Європи послаблюється вплив католицької церкви. Загострення суперечностей між прихильниками Реформації та Контрреформації призвели до Тридцятилітньої війни (1618 – 1648 рр.)

  • Якими ж були причини війни?
  1. Загострення суперечок між прихильниками католицизму та протестантизму.
  2. Розгортання боротьби між Габсбургами та їхніми противниками за панування у Європі.

Спочатку це була релігійна боротьба, пізніше – боротьба за панування у Європі.

1608 р.Євангелічна унія – обєднання протестантських князів Німеччини на чолі з Фрідріхом Пфальцським.

1609 р.Католицька ліга – католицькі князі на чолі з Максиміліаном Баварським.

  1. Робота в групах.

Клас ділиться на чотири групи. Кожна група отримує завдання опрацювати певний матеріал підручника та переказати його за планом.

1-ша група. Чеський період війни (с. 130 – 131)

  1. Хронологічні межі (1618 – 1623).
  2. Привід до війни. (обрання королем прихильника Габсбургів Фердинанда Штирійського)
  3. Основні події періоду. («празька диференстрація», битва біля Білої гори 8 листопада 1620 р.)
  4. Основні особистості періоду. (Фрідріх Пфальцський, Йогган Тіллі)

2-га група. Данський період (с. 132)

  1. Хронологічні межі (1624 – 1629).
  2. Основні події періоду. (Призначення Валленштайна головнокомандувачем армії, створення нової армії, розгром війська Крістіана IV)
  3. Основні особистості періоду. (Крістіан IV, Фрідріх Штирійський, Альбрехт Валленштайн,  Густав ІІ Адольф)

3-тя група. Шведський період війни. (с. 133)

  1. Хронологічні межі (1630 – 1634)
  2. Основні події. (16 листопада 1632 р. битва біля Лютцена ,смерт короля Густава ІІ Адольфа)
  3. Основні особистості. (Альбрехт Валленштайн, Густав ІІ Адольф).

4-та група. Французький період війни. (с. 134 підручника)

  1. Хронологічні межі. (1635 – 1648 рр.)
  2. Основні події. (1643 р. битва біля Рокруа, розгром армії Габсбургів; 1646 р. захоплення Баварії)
  3. Основні особистості періоду. (кардинал Рішельє, Фердинанд ІІІ)
  1. Робота з таблицею.

На дошці розмічена таблиця. Учні, по черзі виходять до дошки та на основі своїх розповідей заповнюють таблицю.

Тридцятилітня війна.

 

Чеський період

Данський період

Шведський період

Французький період

Роки

1618 – 1648

1624 – 1629

1630 – 1634

1635 – 1648

Основні події

«празька диференстрація», 8 листопада 1620 р битва біля Білої гори

Створення Фердінандом ІІ 100-тисячної армії; поразка війська Крістіана IV

16 листопада 1632 р. битва біля Лютцена;

1634 р. поразка шведської армії біля Нердлінгена

1643 р. битва біля Рокруа, розгром армії Габсбургів; 1646 р. захоплення Баварії

Історичні постаті

Фрідріх Пфальцський, Йогган Тіллі

Крістіан IV, Фрідріх Штирійський, Альбрехт Валленштайн,  Густав ІІ Адольф

Альбрехт Валленштайн, Густав ІІ Адольф

кардинал Рішельє, Фердинанд ІІІ

Результати

Чехія втратила незалежність;

З країни витіснені протестанти;

Війська Католицької ліги попрямували до Північної Німеччини.

Данія вийшла з війни, зобов’язавшись утримувати нейтралітет

Поразка шведів

Укладення миру антигабсбурзької коаліції

  1. Слово вчителя.

Переговори між державами-переможницями та переможеними розпочалися ще з 1644 р., проте просувалися дуже повільно, а війна тривала аж до 1648 р.

24 жовтня 1648 р. було оголошено про підписання Вестфальського миру, згідно з яким країни-переможниці отримували значні володіння.

Тридцятилітня війна показала, що релігійні питання силою вирішити неможливо і стала останньою з європейських релігійних воєн. Вона змінила ситуацію в Європі. Німеччина на 200 років фактично припинила своє існування; Франція та Швеція посилили свій вплив у Європі; Габсбурги змушені були відмовитися від ідеї європейського панування.

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Установити хронологічну послідовність подій.

4 А   вступ у війну Франції

1 Б   повстання у Чехії

5 В   Вестфальський мир

3 Г   вступ у війну Швеції

2 Д   битва біля Білої гори

  1. Укажіть головні підсумки Тридцятилтньої війни за рішенням Вестфальського миру.
  1. поширення Польщею своїх володінь на сході Європи
  2. втрата панівного становища Священної римської імперії та династії Габсбургів у міжнародній політиці в Європі
  3. політичне об’єднання Німеччини
  4. посилення міжнародного впливу Швеції та Франції
  5. розповсюдження вогнепальної зброї
  6. остаточне визнання незалежності Республіки Об’єднаних провінцій і Швеції
  7. встановлення миру між Римським папою та протестантським світом Європи
  1. Бесіда за запитаннями підручника (с. 135)
  1. Підсумки уроку.
  1. Продовжте речення.

Тридцятилітня війна – це…

Війна почалася через те, що …

Війна закінчилася …

  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 17 підручника.
  2. Повторити §11 -17.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Dmytriv Lesya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Глушко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. borodina lyudmila
    Маяцька Людмила Леонідівна Дякую за розробку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
15834
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку