Тема. Міжнародні відносини у XVI – першій половині XVII ст. Тридцятилітня війна
Мета: сформувати уявлення учнів про міжнародні відносини у Новий час; пояснити причини, основні події та результати Тридцятилітньої війни; охарактеризувати діяльність полководців, які брали участь у Тридцятилітній війні; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними матеріалами, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 8-го класу
на тему
«Міжнародні відносини у XVI – першій половині XVII ст. Тридцятилітня війна»
Підготувала
учитель історії та правознавства
Комунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Вистороп Тетяна Василівна
2018
Тема. Міжнародні відносини у XVI – першій половині XVII ст. Тридцятилітня війна
Мета: сформувати уявлення учнів про міжнародні відносини у Новий час; пояснити причини, основні події та результати Тридцятилітньої війни; охарактеризувати діяльність полководців, які брали участь у Тридцятилітній війні; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними матеріалами, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Обладнання: підручник «Всесвітня історія» для 8-го класу (О.В. Гісем, О.О. Мартинюк).
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1 А повстання комунерос у Кастилії. (1520 – 1521)
3 Б страта Марії Стюарт (1587)
2 В початок національно-визвольної боротьби Нідерландів. (1566)
4 Г початок діяльності Довгого парламенту (1640 – 1653)
|
А Страта Карла V Б Утрехтська унія В Акт про незалежність Нідерландів Г Навігаційний акт Д Прийняття «Білля про права» |
1 Г; 2 Д; 3 Б; 4 А.
Рік, у якому відбулася Варфоломіївська ніч (1572) - рік прийняття англійського «Символу віри» (1571) + останні дві цифри року прийняття «Едикту милості».(1629)
1572 – 1571 + 29 = 30
Рівно стільки тривала війна в Європі, яка увійшла в історію під назвою Тридцятилітня війна. Саме їй і присвячений наш урок. Ми дізнаємося про причини, які спричинили цю війну, її основні події та наслідки.
В епоху Нового часу династичні відносини продовжують мати велике значення у міжнародних відносинах, але з’явився і новий чинник – розкол Європи за релігійною ознакою унаслідок Реформації.
Держави ставали учасниками міжнародних конфліктів. Вирішальну роль у міжнародних відносинах Європи відігравали австрійські та іспанські Габсбурги, Англія та Франція. Володіння Габсбургів межувало з Францією, що призводило до гострих суперечок між ними, найбільшим проявом яких стали Італійські війни 1494 – 1559 рр. Важливу роль у міжнародних відносинах 16 ст. відіграла боротьба з проникненням Османської імперії у Європу. З одного боку європейські країни об’єднувалися у боротьбі проти неї, а з іншого укладали мирні союзи з Туреччиною задля власної користі.
Наприкінці 16 століття ситуація у Європі загострилася. Габсбурги вирішили об’єднати зусилля у боротьбі за встановлення свого панування в Європі. Однак Франція була категорично проти цього і надавала підтримку протестантам у Німеччині. Крім цього Франція бажала утвердити свою владу в Італії.
Зміцнення влади Габсбургів не бажали ні Англія, ні Данія, ні Швеція. В цей же час на більшості території Європи послаблюється вплив католицької церкви. Загострення суперечностей між прихильниками Реформації та Контрреформації призвели до Тридцятилітньої війни (1618 – 1648 рр.)
Спочатку це була релігійна боротьба, пізніше – боротьба за панування у Європі.
1608 р. – Євангелічна унія – обєднання протестантських князів Німеччини на чолі з Фрідріхом Пфальцським.
1609 р. – Католицька ліга – католицькі князі на чолі з Максиміліаном Баварським.
Клас ділиться на чотири групи. Кожна група отримує завдання опрацювати певний матеріал підручника та переказати його за планом.
1-ша група. Чеський період війни (с. 130 – 131)
2-га група. Данський період (с. 132)
3-тя група. Шведський період війни. (с. 133)
4-та група. Французький період війни. (с. 134 підручника)
На дошці розмічена таблиця. Учні, по черзі виходять до дошки та на основі своїх розповідей заповнюють таблицю.
Тридцятилітня війна.
|
Чеський період |
Данський період |
Шведський період |
Французький період |
Роки |
1618 – 1648 |
1624 – 1629 |
1630 – 1634 |
1635 – 1648 |
Основні події |
«празька диференстрація», 8 листопада 1620 р битва біля Білої гори |
Створення Фердінандом ІІ 100-тисячної армії; поразка війська Крістіана IV |
16 листопада 1632 р. битва біля Лютцена; 1634 р. поразка шведської армії біля Нердлінгена |
1643 р. битва біля Рокруа, розгром армії Габсбургів; 1646 р. захоплення Баварії |
Історичні постаті |
Фрідріх Пфальцський, Йогган Тіллі |
Крістіан IV, Фрідріх Штирійський, Альбрехт Валленштайн, Густав ІІ Адольф |
Альбрехт Валленштайн, Густав ІІ Адольф |
кардинал Рішельє, Фердинанд ІІІ |
Результати |
Чехія втратила незалежність; З країни витіснені протестанти; Війська Католицької ліги попрямували до Північної Німеччини. |
Данія вийшла з війни, зобов’язавшись утримувати нейтралітет |
Поразка шведів |
Укладення миру антигабсбурзької коаліції |
Переговори між державами-переможницями та переможеними розпочалися ще з 1644 р., проте просувалися дуже повільно, а війна тривала аж до 1648 р.
24 жовтня 1648 р. було оголошено про підписання Вестфальського миру, згідно з яким країни-переможниці отримували значні володіння.
Тридцятилітня війна показала, що релігійні питання силою вирішити неможливо і стала останньою з європейських релігійних воєн. Вона змінила ситуацію в Європі. Німеччина на 200 років фактично припинила своє існування; Франція та Швеція посилили свій вплив у Європі; Габсбурги змушені були відмовитися від ідеї європейського панування.
4 А вступ у війну Франції
1 Б повстання у Чехії
5 В Вестфальський мир
3 Г вступ у війну Швеції
2 Д битва біля Білої гори
Тридцятилітня війна – це…
Війна почалася через те, що …
Війна закінчилася …