Мета: сформувати в учнів уявлення про Англію в середині XVII ст.; створити умови для розуміння причин і наслідків Англійської революції; установити зв'язок між народженням капіталістичних відносин та Англійською революцією; вдосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, оцінювати діяльність історичної особи.
Тема. Англійська революція
Мета: сформувати в учнів уявлення про Англію в середині XVII ст.; створити умови для розуміння причин і наслідків Англійської революції; установити зв’язок між народженням капіталістичних відносин та Англійською революцією; вдосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, оцінювати діяльність історичної особи.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Основні поняття та назви: нове дворянство, «Довгий» парламент, протекторат, «Славна революція», «Білль про права».
Основні дати та події: 1640—1660 рр. — Англійська революція, 1645 р. — битва під Нейзбі, 1660 р. — реставрація Стюартів, 1688 р. — державний переворот, 1689 р. — прийняття «Білля про права».
Історичні постаті: Карл І, О. Кромвель, Карл ІІ, Яків ІІ, Вільгельм ІІІ.
Завдання уроку:
• аналізувати особливості економічного розвитку Англії;
• висловлювати судження про причини, характер та значення Англійської революції;
• порівнювати діяльність Карла І, Карла ІІ та Якова II;
• встановлювати хронологічну послідовність подій;
• застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття.
Хід уроку.
Доброго дня! Візьмемо сьогодні з собою на урок гарний настрій, отримані знання з попередніх уроків і продовжуємо вивчення історії розвитку певних країни.
Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.
1 Огороджування
2 Паупери
3 Парламент
4 Джентрі
А Люди, повністю позбавлені засобів до існування
Б Станово-представницький законодавчий орган Англії
В Насильницький згін селян із землі
Г Дворяни, які активно займалися торгівлею та виробництвом
Ми продовжуємо вивчати Англію і тема нашого сьогоднішнього уроку «Англійська революція», завдання нашого уроку…
План
1. Англія на початку XVII ст.
2. Причини революції в Англії.
3. Початок революції.
4. Правління довгого парламенту.
5. Протекторат Кромвеля та Реставрація.
6. «Славна революція».
7. Політичне становище в Англії наприкінці XVII – у XVIIІ ст.
1. Англія на початку XVII ст.
Вчитель. На початку 17 стол в Англії тривав розвиток мануфактурного виробництва. Були поширені мануфактури з виготовлення вовняних тканин, розвивались мануфактури в гірничій справі, обробці металів.
У селі «нові дворяни» господарювали за правилами капіталізму, на їхніх землях розводили що? (овець).
Для збільшення доходів дворян, продовжували огороджування – виганяли селян із землі.
Але розвиток сільського господарства й мануфактурного виробництва був пов'язаний із труднощами, якими були ці труднощі ви повинні відшукати в підручнику стор 127.
Труднощі розвитку сільського господарства та мануфактурного виробництва:
Вчитель. «Нові дворяни» й буржуазія на той час були незадоволені англіканською церквою. Поширювались ідеї кальвінізму, вимагали реформи церкви і держави. Усіх кальвіністів називали - ПУРИТАНИ (чисті). Англіканська церква переслідувала пуритан, багато хто залишив Англію та поїхали в колонії.
В англійському суспільстві наростало невдоволення становищем у країні. Жителі країни, вимагали змін у державі. Центром обурення стала нижня палата парламенту – палата громад. Серед її членів було багато пуритан, які виступили на захист прав англійців, приватної власності, вимагали обмеження влади короля й англіканської церкви.
Визначимо становище Англії напередодні революції
«Англія напередодні революції».
Ознаки феодалізму |
Ознаки капіталізму |
Збереження цехового виробництва |
Зростання кількості мануфактури |
Король — верховний власник землі |
Обгороджування |
Монополія короля на продаж деяких ттоварів |
Зростання міст, розширення торгівлі |
Селяни утримували феодалів за рахунок сплати ренти |
Поява нового дворянства, ввикористання вільнонайманої праці |
Англіканська церква прагнула ррозширити свої земельні володіння |
Поширення пуританства |
Вчитель.
Чи можна передбачити, що може відбутися в середині країни, адже наростало невдоволення становищем в державі?
Пригадайте і дайте визначення поняття «революція».
Революція – докорінний переворот в житті суспільства, засобами виробництва.
Вчитель. Яка династія прийшла до правління в Англії в кінці 16 стол?
2. Причини революції в Англії.
Вчитель. Протиріччя в англійському суспільстві загострились із приходом до влади Якова І Стюарта (1603-1625).
Які ж дії Якова І не влаштовували англійців? Опрацювати матеріал підручника стор 128, пункт 2.
Дії Якова І (надпис, портрет, роки)
Висновок: Яків Стюарт не приховував бажання встановити абсолютну владу в державі.
Вчитель. Після смерті Якова І влада перейшла до його сина Карла І (1625-1649). Король наполегливо шукав гроші для поповнення скарбниці й вводив небачені побори.
Дії, коментованим читанням визначимо разом, стор 128, абзац 2.
Вчитель. Дії короля викликали обурення в країні, деякі дворяни відкрито відмовлялися платити грабіжницькі побори.
1628 р – парламент видав «Петицію про права», вимагав від короля не порушувати закон і зберігати права своїх підданих.
У відповідь Карл І розпустив парламент і на 11 років установив одноосібне правління.
Ще більші побори й порушення закону призвели до зростання невдоволення королівською владою в Англії.
3. Початок революції.
Вчитель. У 1637 р спалахнуло повстання в Шотландії, викликане намаганням королівської влади внести зміни в правила богослужіння. У крала І не було ні коштів, ні армії для його придушення, в 1640 р змушений скликати парламент. Парламент отримав назву «Довгий» (1640-1653рр), відмовився надати король гроші й висунув власні вимоги.
Які ж дії були довгого парламенту:
Визначити їх трьома дієсловами, стор 129, 2 абзац.
- заборонив королю збирати нові податки;
- скасував незаконні побори;
- позбавив Карла І права розпускати парламент.
Вчитель. Король змушений був погодитись, але в 1642 р втік із Лондона й почав збирати армію для боротьби з парламентом. В Англії почалася громадянська війна.
Парламентські сили очолили рішучі командири-пуритани, одним із яких був дворянин - Олівер Кромвель (1599-1658 рр.).
Він почав створювати армію «нового зразка». У парламентські загони набирали добровольців з усіх прошарків суспільства.
У 1645 р парламентська армія зустрілася з королівськими військами в битві під Нейзбі. На початку бою кіннота Карла І прорва оборону армії «нового зразка» Олівера Кромвеля, але згодом армія парламенту Олівера Кромвеля перейшла в наступ і розгромила противника. Невдовзі Карл І утік до Шотландії. Громадянська війна закінчилась, влада перейшла до рук парламенту.
Вчитель. Завдяки чиїй підтримці була перемога парламенту над силами короля.?
4. Правління «Довгого парламенту».
Вчитель. Яким був шлях правління «Довгого парламенту», самостійно опрацьовуєте матеріалу підручника стор 130.
Доповніть мою думку.
Реформи «Довгого парламенту»
Були скасовані королівські монополії на торгівлю.
Конфісковані й продані церковні й королівські землі.
В Англії було ліквідовано англіканську церкву й запроваджено пуританське богослужіння.
Було скасовано верховну власність на землі короля, і земля дворян стала їх особистою – приватною власністю у 1646 р.
Селян не було звільнено від феодальних повинностей.
Більшість городян не мали права брати участь у виборах парламенту.
Вчитель. Чиїм інтересам відповідали реформи «Довгого парламенту»?
Вчитель. У 1648 р Карл І спробував знову підняти на боротьбу своїх прихильників, але королівські загони були швидко розбиті. У 1649 р парламент наказав стратити короля Карла І і проголосив Англію республікою.
Вчитель. За яких обставин Англію було проголошено республікою?
Вчитель. Після проголошення республіки англійська армія придушила повстання в Ірландії й Шотландії, але в самій країні не вщухали заколоти прихильників монархії. Спалахували виступи бідноти, що вимагала наділити її землею. Хоча всі виступи були придушені, але «нові дворяни» і буржуазія розуміли, що влада парламенту не може забезпечити стабільність в країні. Для захисту їх інтересів необхідна більш сильна армія.
У 1653 р в Англії відбувся переворот – «Довгий парламент» було розпущено.
Влада в державі перейшла до Ольвера Кромвеля, який отримав титул лорда-протектора (захисник).
Вчитель. Яким були дії О.Кромвеля як лорда-протектора?
Дайте відповідь на запитання?
Вчитель. Після смерті О.Кромвеля в 1658 р ситуація в Англії погіршилась. Його син Річард, що прийшов до влади виявився слабким правителем і через рік відмовився від посади.
Був відновлений парламент, однак в Англії почалися заворушення, для врегулювання ситуації знову необхідна була сильна влада. Парламент вирішив повернути престол королю, сподіваючись, що він не буде скасовувати завоювання революції.
В 1660 р в Англії відбулася Реставрація (відновлення) королівської влади.
Королем став син Карла І, Карл ІІ (1660-1685 рр), який погодився визнати всі закони, прийняті під час революції.
Вчитель. Спочатку король Карл ІІ побоювався порушити обіцянки, які давав парламенту, але згодом почав наступ на права англійців, переслідував учасників революції. Однак скасувати реформи парламенту й почати боротьбу з протестантами Карл ІІ не наважувався.
Наступний король Яків ІІ (1685-1688) не був такий обережний, мріяв про відновлення католицизму в Англії й намагався посилити вплив церкви в державі. Більшість членів парламенту не могла з цим погодитися.
Тому в 1688 р на англійський престол був таємно запрошений правитель Голландії Вільгельм ІІІ Оранський, одружений із дочкою Якова ІІ.
Вільгельм висадився в Англії з армією, але воювати йому не довелося. Яків ІІ не мав жодної підтримки і без бою втік з країни.
Мирне усунення Якова ІІ від влади отримало назву «Славна революція».
Королем Англії став Вільгельм ІІІ (1689-1702), який погодився обмежити королівські права.
Вчитель.
1. Чому ці події отримали назву «славної революції»? (Мирне усунення Якова від влади)
Висновок: «Славна революція довела, що абсолютна королівська влада, вже не мала підтримки в Англії».
Вчитель. Давайте разом визначимо основні аспекти революції:
Вчитель. Одним з результатів англійської революції стало підписання королем Вільгельмом ІІІ у 1689 р «Білля про права».
Основні твердження документу відшукати на стор 133 підручника.
«Білль про права», 1689 р
Робота з історичним джерелом. Із «Білля про права» (1689)
4. Проведення зборів і розпорядження корони… без згоди парламенту або іншим порядком, ніж установлений парламентом, (вважати) незаконним. (...)
6. …Набір або утримання постійного війська у межах королівства у мирний час інакше, як за згодою парламенту, суперечить законові (...)
9. …Свобода слова, дебатів і всього того, що відбувається в парламенті, не може стати приводом для переслідування або бути предметом розгляду в будь-якому суді або місці, крім парламенту.
10. …Не допускається ані вимагання надмірних застав, ані накладання надмірних штрафів або жорстоких і незвичних покарань (...)
11.1 …Для припинення всіляких злочинів і для поліпшення, зміцнення та охорони законів парламент повинен скликатися досить часто (...) (Дрібниця В. О., Крижанівська В. В. Всесвітня історія. Нова історія XVI — к. XVIII ст. — К., 1998. — С. 155).
1. Чиї інтереси — королівської влади чи парламенту — захищав «Білль про права»? Наведіть приклади, спираючись на документ.
IV. Узагальнення та систематизація знань
Тестові завдання
1. Установіть відповідність між іменами королів Англії та фактами, що пов’язані з їхньою біографією.
1 Яків І
2 Карл І
3 Карл ІІ
4 Яків ІІ
А «Славна революція», вигнання з країни
Б Спроба правити без парламенту, початок конфлікту з ним
В Спроба встановити абсолютизм і відновити католицизм
Г Війна з парламентом, страчений у 1649 р.
Д Прийняття «Судебника»
Відповідь: 1В, 2Г, 3Б, 4А.
2. Установіть хронологічну послідовність подій.
А «Славна революція»
Б Правління «Довгого» парламенту
В «Пуританська революція»
Г Правління «Короткого» парламенту
Відповідь: Г, Б, В, А.
V. Підсумки уроку
Висновки
• Падіння монархії в Англії за часів Карла І було спричинене нездатністю короля та його оточення йти на компроміс.
• Англійська революція стала однією з найвизначніших подій в історії людства XVII ст. Вона мала значний вплив не лише на розвиток Англії, а й на процес становлення всієї європейської цивілізації.
VI. Домашнє завдання
1. Опрацюйте матеріал підручника:
2. Творче завдання. Напишіть репортаж із засідання англійського парламенту.