РОЗРОБКА УРОКУ
(Всесвітня історія 7 клас)
Тема: Середньовічне європейське суспільство.
Мета: охарактеризувати структуру середньовічного суспільства;
сформувати уявлення про стани середньовічного суспільства;
розвивати вміння працювати з першоджерелами і аналізувати історичний матеріал.
Поняття:феод,феодал,феодалізм,феодальна ієрархія,васал,сеньор,рицар,селянство,натуральне господарство.
Тип уроку: комбінований,
Обладнання: Ліхтей І. М. Історія середніх віків: підруч. для 7го кл. загальноосвіт. навч. закл. — К.: грамота, 2007., атлас, наочність, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Мозковий штурм
Як ви гадаєте,кого сьогодні називають рицарем?
Робота з таблицею(таблиця на дошці)
Рицар сьогодні |
Рицар Середньовіччя |
Мені приємно,що сьогодні я маю можливість поговорити з вами про часи розквіту рицарства,коли прославлялися воїнські подвиги,служіння дамі серця,рицарський «кодекс честі». Ми здійснимо подорож до замків середньовічних феодалів і дізнаємось про справжнє життя середньовічних рицарів,описаних в літературних творах Мігеля Де Сервантеса «Хітроумний ідальго Дон Кіхот Ламанческий» і Вальтера Скотта «Айвенго».(СЛАЙД № 1)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Після Великого переселення народів в Європі виникають нові держави.
Згадайте,які держави виникли після Верденського договору?(843р.Франція,Італія,Німеччина)
Середньовіччя - це були часи постійних війн. В результаті постійних війн правителі були зацікавлені в постійному війську,що складалося б з людей,для яких військова справа була б професією.За виконання військової або іншої служби королі надавали наділ землі разом з селянами(феод).
Робота в зошиті.
Феод - спадкове земельне володіння, що надавалося людині за військову або придворну службу.(СЛАЙД № 2)
Володарів феодів називали феодалами.
Спочатку це були тимчасові володіння на період служби,але поступово вони стають спадковими.
Церкви і монастирі теж ставали феодалами. Так формувалася панівна частина суспільства, яка мала велику владу. Тому, характеризуючи суспільний устрій середньовіччя виникло поняття «феодалізм».
Феодалізм- це суспільний устрій, основою якого є власність феодала на землю і селян,які на ній працюють.
Поступово,протягом раннього Середньовіччя склалася соціальна структура(будова) суспільства.
Згадайте хронологічні межі раннього Середньовіччя?(5-9ст.)
Середньовічні богослови,обґрунтовуючи новий устрій,стверджували,що так суспільство розділив Бог.! Саме він визначив місце кожної людини.
Робота з першоджерелом («Із праці єпископа Адальберона Ланського, присвячена королю Роберту Благочестивому»).(СЛАЙД № 3)
Опрацюйте документ і визначте:
-на які стани стани Бог поділив суспільство?
-які були обов’язки цих станів?
-чи могло би суспільство існувати без якогось стану?
(СЛАЙД № 4)
Робота з підручником (ілюстрація стр.64)
Розгляньте ілюстрацію і дайте відповіді на питання:
-як зображені представники різних верств?
-які відносини існували між духовенством і рицарством?
Робота з підручником(с.63) (СЛАЙД №5)
Прочитайте і дайте відповіді на питання:
-Які привілеї мали священнослужителі?(звільнення від служби в армії,звільнення від сплати податків,підпорядкування церковному суду)
-на які группи ділилося духовенство?(біле і чорне)
-хто такі монахи?(одинаки,які жили в монастирях).
-що таке церковна десятина?(десята частина від прибутку,яку сплачувало церкві населення).
Згадайте з кусу історії України де, коли і ким була побудована Десятинна церква?(989р.,ВолодимирВеликий,Київ)
-що таке лавра? (монастир)
Згадайте коли було засновано Києво-Печерську Лавру?(1051р.монах Антоній і його учень Феодосій)
В Середньовіччі існував принцип «ВАСАЛ МОГО ВАСАЛА-НЕ МІЙ ВАСАЛ».(СЛАЙД № 6)
Робота в групах.
Опрацюйте текст підручника с.66 і дайте відповіді на питання:
1 група
-що таке васалітет?
-хто такі васали?
2 група
-хто такі сеньори?
-які привілеї вони мали?
3 група
-чиїм васалом був король?
-що означає принцип «Васал мого васала – не мій васал»
Таким чином, в Європі склалися відносини між сеньорами і васалами, які нагадували драбину(піраміду). На вершині цієї драбини був король,який вважався васалом Бога.( СЛАЙД № 7)
Історики називають таку «феодальну драбину»- феодальною ієрархією.
В 9-10 ст.в Європі з’являються оборонні споруди нового виду-замки. (СЛАЙД № 8,9,10)
Замок був одночасно і фортецею і помешканням феодала.
Повідомлення учня «Середньовічний замок»
Що означає поняття «рицар»(або лицар)
Рицар-середньовічний шляхетський титул в Європі.
Разом із замками в Європі виникли і важко озброєні професійні воїни-РИЦАРИ.
Вони були головними діючими особами всіх воєн епохи Середньовіччя.
Повідомлення учня «Рицарство».
В Парижі навіть існує музей історії Середньовіччя, утворений в 1832 році,в якому зберігаються унікальні експонати цього періода.( СЛАЙД № 12,13,14)
Найчисельнішим станом середньовічного суспільства було –СЕЛЯНСТВО.
Шляхи поневолення селян були різні. Селяни втрачали і власність на землю і незалежність.(СЛАЙД № 15)
В середні віки існувало НАТУРАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО(все,що самі виготовляли,те і споживали)Це був найнижчий стан у соціальній структурі.Селяни були не васалами, а підданими. Життя селян було тяжким, вони виконували ФЕОДАЛЬНІ ПОВИННОСТІ(примусові обов,язки,ренту)Рента поділяласьна:
-рента відробіткова(обробляли поля,прцювали в господарстві)
-натуральна рента(м,ясо,яйця,мед,полотно)
-громадські роботи(чистили водойми,будували мости).
На відміну від Стародавнього світу,коли працю зневажали,як негідну для вільного громадянина,в період Середньовіччя церква освячувала працю трудівників.
IV.Висновки (СЛАЙД № 16)
V.Рефлексія
Чи сподобався вам урок?
Що нового ви дізналися нга цьому уроці?
VI.Домашне завдання Параграф 9,написати твір-роздум «Рицар сьогодення,хто ти?»
Додаток
Єпископ Альберон Ланський про стани (XI ст.)
«Перший стан-воїни,захисники церкви і народу,яких без винятку,як сильних,так і слабких…
Другий стан-селяни;ці нещасні люди мають щось лише ціною тяжкої праці.Всім-грошима,одягом,харчами-забеспечують вони весь світ.Жодна вільна людина не змогла б прожити без селян…Селянин годує господаря,який стверджує,що це він годує селянина…Так дім Божий (суспільство) поділяється на три частини: одні моляться,інші воюють,ще якісь працюють.Три…частини не потерпають від своєї відокремленості: послуги,надані однією з них,створюють умови для праці двох інших;відповідно кожна частина піклується про ціле.Так цей троїстий союз залишається єдиним,завдяки чому панує закон,а люди насолоджуються миром».