План-конспект
Уроку з «Я у Світі» для 4-го класу
Тема. «Ефективне спілкування. Уміння слухати.»
Мета: формувати в учнів:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Основні поняття і терміни: Соціальне середовище, доброзичливість, повага, спілкування.
Обладнання: малюнки, на яких зображено спілкування з друзями, однокласниками у класі; малюнки із зображенням машини часу, назв зупинок; підручник.
Методи і методичні прийоми: словесні(бесіда, розповідь), наочні (ілюстрації, демонстація), інтерактивні технології.
Структура уроку:
Організаційний момент.
1. Перевірка виконання домашнього завдання, актуалізація і корекція опорних знань і практичного досвіду учнів.
2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація учіння учнів.
3. Вивчення правил і способів дій (вступні вправи).
4. Первинне застосування набутих знань (пробні вправи).
5. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах для вироблення навичок (тренувальні вправи).
6. Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови для формування вмінь (творчі вправи).
7. Підбиття підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання.
Література, використана вчителем при підготовці до уроку:
Література для учня:
Хід уроку:
Діяльність учителя |
Методи і методичні прийоми |
Час |
Організаційний момент Усі сідайте тихо, діти. Домовляймось – не шуміти, Руку гарно підіймати, На уроці не дрімати, А знання мерщій хапати – Щоб не було нам мороки. Всі готові до уроку? Тож, гаразд. Часу не гаймо І урок наш починаймо. Дзвенить дзвінок Починається урок, Будемо старанно працювати Щоб мову рідну гарно знати!
|
Привітання |
1 хв |
- Сьогодні ми з Вами поговоримо про спілкування та уміння слухати.
|
бесіда |
|
Учитель. Соціальне середовище — це суспільство, в якому живе людина. Усе своє життя людина проводить в оточенні інших людей. Від того, які відносини виникають між ними, залежить самопочуття, здоров'я кожного. Щоб людина почувалася добре серед інших людей, її соціальне середовище має бути сприйнятливим, комфортним. У державі повинні бути мир і процвітання. У колективі — доброзичливі взаємини. У сім'ї — добробут і любов. Доброзичливість і повага до інших допомагають підтримувати гарні товариські відносини з однокласниками, рідними, уникати сварок і конфліктів. І сьогодні на уроці ми дізнаємось, коли з'явилась мова і навіщо людям взагалі потрібно було придумувати мову, правила спілкування. А допоможе нам у цьому машина часу. Вона дає можливість побудувати в далекому минулому, сьогоденні й зазирнути в майбутнє. (На дошці — малюнок із зображенням незвичайної машини.) Машина часу вас чекає, До мандрівки закликає, Ми відкриваємо світлиці, Мови нашої таємниці. Учитель. Ви всі — пасажири. Тож вирушаймо у подорож.
|
Розповідь |
2 хв |
Зупинка «Минуле» Отже, щоб зрозуміти, як виникла мова, нам потрібно повернутися на кілька тисяч років назад, коли на планеті жили перші люди. Ми приземлились у далекому минулому і нам потрібно привітатися з мешканцями того часу за допомогою «мови жестів». (Діти показують, як можна вітатися.)
Читання й обговорення вірша «Невигадана історія про появу мови» Лесі Вознюк (с. 64) - За допомогою яких жестів спілкувались наші пращури? - Як показували радість? Як зустрічали чужинців? - Навіщо вигадали мову? Історична довідка Було це дуже-дуже давно. У ті часи на землі не було ще жодного будинку, і люди жили у печерах. Але спочатку в печерах жили ведмеді. Багато часу чи мало минуло, але люди виселили якимось чином ведмедів із печер і поселились у них самі. Зайшли люди до своїх нових помешкань, роздивились й раптом побачили на стінах якісь таємничі позначки. Але виявилося, що нічого таємничого в них немає. Це були подряпини, які зробили ведмеді, коли точили кігті об стіну. Через ці подряпини люди дійшли цікавого висновку: значить, на рівній поверхні можна надряпати якесь зображення. З того часу й почала виникати на планеті писемність. Письмом-малюнком не можна було розповісти про все. Труднощі виникали тоді, коли потрібно було передати на письмі дію, почуття. Зображення, наприклад, могло передавати різні значення: іти, пішов, іде тощо. Виникла потреба у звуках і буквах. Щоправда, на перших порах вони були дещо незвичайними, оскільки кожній букві відповідав певний предмет, тобто це були букви — малюнки. Наприклад, намальований лев — буква л, сокіл — с. Завдяки цьому виникає спілкування. (Пояснення значення слова «спілкування».) Спілкування — розмовляти, ділитися думками.
Зупинка «Сьогодення» Читання оповідання Валентини Осеєвої «Хороше» (с. 143). - Чи захотів хлопчик почути свою сестричку, няню, песика? - Яка різниця між «слухати» і «чути»? - Про кого кажуть: «В одне вухо влітає, а в друге — вилітає»?
Бліц-турнір - Який вираз обличчя у людини, яка тебе уважно слухає? - Яке положення тіла? - Яка міміка? - Які жести? - Як можна зрозуміти, що тебе не слухають? - Що найважливіше у спілкуванні?
Зупинка «Здоров`я» Я бажаю здоров'я, радості знань всім, хто ліворуч від мене (повертаються вліво, руки підняті). Я бажаю здоров’я, радості, знань всім тим, хто праворуч від мене, (повертаються направо, руки на грудях). Я бажаю здоров'я, радості, знань всім тим, хто попереду від мене, (повертаються вперед руки перед собою). Я бажаю здоров'я, добробуту всім людям, що живуть у моєму місті, (руки підняті догори). Я бажаю здоров'я, щастя, злагоди всім людям України, (руки в сторони). Я бажаю здоров'я, щастя й миру всім людям планети Земля, (рухи руками перед собою, ніби перехрещуючи їх). Бесіда про етичні відносини з людьми Учитель. Із самого малечку кожен повинен засвоїти норми моралі, правила поведінки, за якими треба жити у людському суспільстві. Це необхідно для того, щоб жити з усіма в мирі й злагоді, щоб не гризло сумління, не мучила совість. Кожна людина повинна прагнути стати чесною і порядною. Але щоб вирости такою, треба боротися з лінощами, недбалістю, брехливістю, відкинути заздрість і багато негативного, що раптом з'являється у характері. Завжди з усіма треба бути чесним і ввічливим. Адже образливе слово, як гострий меч, глибоко ранить. Тому завжди думайте, що і як казати, щоб не образити людину. «Шабля ранить голову, а слово — душу», — ось як говорить народ. Друзі, будьте мудрими і розумними, чесними і порядними, тоді будете мати радість і щастя. Бо доброму скрізь добре, а щастя без розуму — дірява торбина. Вірш «Невихований ведмідь» Ігоря Січовика (с. 66)
Зупинка «Програмувальна» Робота у групах. (Кожна група отримує завдання.) Група 1. Які чарівні слова ви знаєте? Група 2. Коли потрібно вживати ввічливі слова? Група 3. Поясніть, що означають прислів'я: ● Як ти до людей, так і люди до тебе. ● Щире вітання дорожче за частування. ● Від теплого слова і лід розтає. Група 4. Поясніть, що означають прислів'я: ● Слово - не горобець, випустиш — не впіймаєш. ● Ніщо не коштує так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість. ● Добре тому жити — хто не вміє говорити. ● Красне слово — золотий ключ.
5. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах для вироблення навичок (тренувальні вправи).
Зупинка «Практична» Складання пам'ятки, як правильно висловити прохання: ● приязно подивись на співрозмовника; ● чемно привітайтесь; ● поясніть, що ви хочете; ● ввічливо попросіть допомоги; ● якщо вам допомогли, щиро подякуйте; ● якщо відмовили, перепросіть («Вибачте, що потурбував»); ● ставтеся одне до одного і до всіх людей з повагою; ● поважайте себе, адже ви — людина; ● дотримуйтесь правил гарного тону при спілкуванні; ● дивіться людині в очі, коли вітаєтесь і розмовляєте з нею; ● говоріть чітко і спокійно, стежте за силою звуку, ніколи не підвищуйте голос, не кричіть — це негарно; ● вживайте «чарівні слова» у мові, у звертанні до дорослих людей та однолітків; ● до дорослих звертайся на ви; ● ніколи не вживайте у своїй мові нецензурних, брутальних слів, адже це не прикрашає людину, а навпаки, принижує її, збіднює її мову та інтелект; ● ніколи не перебивайте розмову людей, а дочекайтесь, коли розмову завершать; ● коли розмовляють дорослі, не слід втручатися у їхню розмову і щось додавати своє, заперечувати чи стверджувати, коли тебе не питають; ● говорити треба завжди правду, адже брехня не робить вам честі, і вона завжди вилізе на поверхню. Недаремно народна мудрість каже: «Шила в мішку не сховаєш»; ● найбільша сила — це розум. Тому треба послуговуватися цим правилом у житті.
Хвилина ерудита Учитель. Прочитайте прислів’я. Як його розшифруєте? Г.в.р.т... н.д.м.т. — ц.т.с.м., щ. стр.л.т... н. вц.л.т.! (Говорити і не думати — це те саме, що стріляти і не вцілити!)
|
бесіда
Розповідь з демонстрацією
Пояснення
Бесіда
ТЗ
|
2 хв
3 хв
3 хв
3 хв
3 хв
7 хв
5 хв
3 хв
2 хв |
6. Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови для формування вмінь (творчі вправи). Конкурс «Кращий артист» Сценка 1. Вибрати одного Ведмедем, а іншого — Пасічником. Розіграти, як Ведмідь просить у Пасічника скуштувати меду. Потім обмінятися ролями і ще раз зіграти сценку; Сценка 2. Сестричка просить меншу сестричку або братика випити гіркі ліки. Сценка 3. Лікар стоматолог просить маленьку дитину показати зубки.
Зупинка «Майбутнє» Учитель. Внутрішній світ дитини, її емоції, зацікавленість відображаються в її очах, рисах обличчя, а також у поведінці й культурі спілкування. Багатому внутрішньому світу дитини відповідає й висока культура поведінки та спілкування. Ні відмінне навчання, ні багатства родини, ні пережита неприємність, ні поганий стан здоров’я не дають права дітям і дорослим бути нечемними з оточенням. 7. Підбиття підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання. Інтерактивна вправа «Рюкзак» Кожен учень на аркуші паперу записує відповідь на запитання: «Які з тих знань, умінь, що ви набули на уроці, ви візьмете із собою для використання у житті і на інших уроках?». Аркуші з відповідями після оголошення у класі складаються до рюкзака.
|
Робота в парі, групі
Інтерактивна вправа |
3 хв
|