Тема.Україна – незалежна держава. Суспільство.
Мета: дати учням поняття суспільства як єдності людських спільнот, розповісти про їхрізноманітність; : формувати в учнів уявлення про Україну як незалежну державу допомогти учням усвідомити свою належність до українського суспільства; виховувати патріотичні почуття.
Тема.Україна – незалежна держава. Суспільство.
Мета: дати учням поняття суспільства як єдності людських спільнот, розповісти про їхрізноманітність; : формувати в учнів уявлення про Україну як незалежну державу допомогти учням усвідомити свою належність до українського суспільства; виховувати патріотичні почуття.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Чим людинавідрізняєтьсявідіншихістот? (Людина є членом суспільства.)
— Назвітьознакилюдини як представникасуспільства.
Народжується, харчується, росте, розмовляє,дихає, міркує, плаче, розмножується, радіє, працює, спілкується, помирає.
— Що ми називаємосуспільством? (Об’єднання людей, яківзаємодіють, залежать один від одного.)
• У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край, їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
М. Чернявський
• У світі одна — всім потрібна вона. (Батьківщина)
— Чим ви найбільше пишаєтеся у своїй Вітчизні?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроцівидізнаєтеся про суспільство як єдністьлюдськихспільнот, а також про свою Батьківщину як державу.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 92)
— Чипогоджуєтесяви здумкою, щожодналюдина не існує сама по собі, і коженіз нас можежитилишесеред людей?
— Коженіз нас належить до певногоколективу, групи, віковоїкатегорії.
— Прочитайте текст на с. 92 і поділітьсясвоїми думками щодопрочитаного.
— Щоізпрочитаногобуло вам знайоме?
— Що нового видізналися?
— Розгляньтемалюнки на с. 92. Хтоналежить до суспільства?
— Запам’ятайте! Людину творить країна, де вона народилась. Але йкраїнустворюють люди, які в нійживуть.
— Отже, ми з’ясували, щожодналюдина не існує сама по собі, і коженіз нас можежитилишесеред людей.
Коженіз нас належить до певногоколективу, групи, віковоїкатегорії. Так, навчаючись у школі, ми належимо до учнівськогоколективу, ставши дорослими і здобувшипрофесію, ми можемоналежати до тієїчиіншоїпрофесійноїгрупи (лікарів, учителівтощо), до певногосоціальногокласу (наприклад, до робітничого). Люди поділяються на групи і залежновід того, де вонипроживають, виділяютьміське і сільськенаселення. Як бачимо, в суспільствііснуєдужебагаторізнихлюдськихспільнот.
Людськими спільнотами є також сім’я, нація тощо.
Перш за все, будь-яка спільнота характеризується взаємодією між людьми. Так, навіть важко уявити, щоб учні, наприклад, вашого класу, не спілкувалися між собою, не обмінювались інформацією тощо. А чиможеіснуватитакаспільнота, як заводськийколектив, члени якогоміж собою не взаємодіяли б?
Важливоюознакоюлюдськоїспільноти є існуванняспецифічних для неїцінностей, традицій. Наприклад, молодь віддаєперевагу рок- і поп-музиці, тоді як люди старшого вікунасолоджуютьсярізними жанрами класичноїмузики. Житель села вітається з кожнимзустрічним, інакшейогочекатимеосудгромадської думки. Якщо так само чинитиме житель міста, то це, щонайменше, викличеподиву перехожих. Цесвідчить про те, щоселяни і городянидотримуютьрізнихтрадицій, різнихпоглядів на взаєминиміж людьми.
У людей, які належать до однієїспільноти, спостерігаєтьсяподібнийспосібжиття, подібніінтереси, потреби, правила поведінки. Це і даєзмогувідрізняти одну людськуспільнотувідіншої.
Сукупністьусіхспільнот, яківзаємодіютьміж собою, утворюєсуспільство.
Суспільство — цеознакатількилюдськогоспівтовариства. Говорячи про тварин, навітьнайрозвинутішихмавп, собак чидельфінів, слово суспільство не використовують. Відносини, щовиникають у людськомусуспільстві, називаютьсуспільнимивідносинами. Життя людей надзвичайнобагатогранне, тому й суспільнівідносини є дужерізноманітними.
Оскількиспільнотиперебувають у певнихвзаєминах, у своїйдіяльностізалежать одна відодної, то їхністосункизалежать і від того, наскількикожнагрупадіє, не лишевиходячизісвоїхвласнихінтересів, а й враховуючиінтересиіншихспільнот. Можнаприпустити, щоміж учителями та учнямитимменше буде образ, непорозумінь, чимбільше вони рахуватимуться з інтересамиодне одного. Необхідністьсаме такого підходустаєочевиднішою, коли йдеться про стосунки людей різнихнаціональностей, держав. Цесприятимеуникненнюсутичок, конфліктів, збереженнюзлагодиміж людьми. Вартотакожпам’ятати, що є інтереси— спільні длявсіхжителівУкраїни. Це — розбудованезалежноїдержави, збереження миру.
2. Фізкультхвилинка
3.Перегляд презентації “Україна – незалежна держава”.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Тестування
1. Об’єднання людей, яківзаємодіють, залежать один від одного, називають:
а) суспільством;
б) колективом;
в)родиною.
2. До суспільстваналежить:
а) людина;
б) тварина;
в) рослина.
2. Робота в групах
— Доповніть речення.
• Людину творить ..., в якій вона народилася, але йкраїнустворює...
• Суспільство досягає найвищого розвитку, коли складається з усебічно розвинутих...
• Щобнародженийлюдиною став нею, йомупотрібно...
Робота над прислів'ями
• Де рідний край, там і рай.
• Де не є добро, а дома краще.
• Вдома і стіни гріють.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
— Що таке людська спільнота? Наведіть приклади. (Сім’я, нація, шкільний колектив)
— Як називається наша Батьківщина?
— А ви хто такі?
— Якою ми хочемо бачити Україну?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 92 – 96.