Урок з ядс 2 клас "Допомога пташкам узимку"

Про матеріал
Цей урок допоможе активізувати бажання дітей допомагати птахам у несприятливу пору року; підвести до розуміння, що птахи – наші друзі, їх необхідно оберігати; виготовити годівнички та підгодовувати пташок; розвивати спостережливсть, дослідницьку діяльність учнів, свідоме та раціональне пізнання навколишнього світу без завдання йому шкоди; виховувати у дітей любов до птахів, дбайливе ставлення до них.
Перегляд файлу

Урок з ЯДС 2 клас

Тема: Проєкт «Птахам на допомогу».

Мета: активізувати бажання дітей допомагати птахам у несприятливу пору року; підвести до розуміння, що птахи – наші друзі, їх необхідно оберігати; виготовити годівнички та підгодовувати пташок; розвивати спостережливсть, дослідницьку діяльність учнів, свідоме та раціональне пізнання навколишнього світу без завданняя йому шкоди; виховувати у дітей любов до птахів, дбайливе ставлення до них.

Обладнання: годівнички, корм для птахів, конверти з фотографіями птахів, плакат «Птахи в нашому житті».

Тип уроку: урок творчого застосування знань та вдосконалення вмінь.

Форма проведення: урок — презентація проєкту.

Освітні галузі: природнича, інформатична, мовно-літературна.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент

Радо клас вітає нас.

Вже настав навчання час.

Ми щасливі та здорові,

До уроку ми готові.

2. Хвилинка спостережень

- Який сьогодні день? Число? Місяць?

- Яка пора року?

- Які ознаки зими ви знаєте?

- Які зимові явища природи вам відомі?

- Яка температура повітря сьогодні?

- Чим займаються люди взимку?

- Які прикмети зими ви знаєте?

 

2. Повідомлення теми та мети уроку

- На попередньому уроці ми вивчали як зимують птахи.

На які дві групи діляться птахи?

Які це зимуючі птахи?

Осілі? Перелітні?

Наведіть назви птахів кожної групи.

Вправа «Метод Прес».

  • Уявіть, діти, що журавель не хоче відлітати у вирій. Переконаймо, що йому необхідно полетіти.

( взимку ти загинеш, ти не зможеш відшукати собі їжу, вода на водоймах замерзне, ти не витримаєш морозу, краще швидко збирайся у дорогу)

— Птахи — наші друзі. Про них складено чудові пісні та вірші, легенди і казки. Неможливо навіть уявить нашу землю без птахів. І сьогоднішня ваша презентація проєкту є не тільки пізнавальною. Вона допоможе зрозуміти сучасні природоохоронні проблеми. Головними героями нашої зустрічі, звісно, стануть птахи.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя

1) Підготовча діяльність учнів.

Готуючи проєкт, учні:

· дізнаються про зимуючих птахів з енциклопедій, довідників, художньої літератури, зі скарбнички народної мудрості;

· з'ясовують, які годівниці потрібні для зимуючих птахів, які матеріали необхідні, як їх виготовити;

· виготовляють годівниці та розвішують їх на пришкільній ділянці, біля житлових будинків;

· добирають корм для зимуючих птахів; складають рецептурну книгу кормів для птахів;

· випускають листівки «Допоможіть птахам узимку», плакат «Птахи в нашому житті»;

вивчають вірші про зимівлю пташок.

2) Перегляд відеоролика.

Діти переглядають і коментують відео «Птахи взимку» (https://youtu.be/21MH3l1WIIU).

2. Звіт учнів про роботу і теоретичне обґрунтування отриманих результатів

Об'єднавшись у групи, ви працювали над реалізацією проєкту «Птахам на допомогу». Нумо послухаймо звіт груп.

Виступ І групи «Умільці»

Учні демонструють годівниці, виготовлені разом з дорослими вдома, світлини годівниць, які вони прикріпили біля своїх будинків.

Доповідачі діляться інформацією.

—Годівничка може врятувати пташине життя. Я разом з татом виготовив годівничку дерев’яних досок. Всі деталі закріплювали шурупами. Я тримав, подавав інструменти. І ось наш результат. (перегляд відео)

— Я попросив тата допомогти виготовити годівничку для птахів. Він вміє майструвати вироби з різноманітних матеріалів. Ось послухайте з чого ми її виготовляли і що у нас вийшло ( перегляд відео ). Вся моя сім’я брала участь у її виготовленні. Ми весело провели час всі разом, а головне – з користю.

— А я з своїм татом виготовив годівничку з коробки від чайника. Вирізали великі отвори, як вікна, щоб пташки могли залетіти і підживитися. А мама допомогла її прикрасити. Ми дали коробці друге життя. (перегляд відео)

— Годівниці з деревини привабливі тим, що прослужать довго, оскільки добре тримають форму. Ми з татом змайстрували їдальню для птахів із березових колод. Я йому подавала по колоді, допомогала їх тримати. Виконувала всі вказівки тата. І ось яка вона у нас вийшла. (перегляд відео)

  • Вимог щодо оформлення годівнички немає, ви можете виготовити її з будь-яких підручних матеріалів.

— Важливо підтримувати стаціонарну годівницю в охайному вигляді, адже це впливає на здоров'я птахів. Хоча б раз на місяць очищуйте її від сміття й мийте легким мильним розчином.

Виступ ІІ групи «Господарики»

Учні звітують, який корм варто заготовляти та згодовувати птахам.

— Найкращим кормом для птахів є звичайне соняшникове насіння (дуже полюбляють снігурі та синиці), але пам'ятайте: воно має бути несмаженим. Дрібним птахам, які мають маленький дзьоб, важкувато добути ядро зі шкаралупи, тому радимо дещо потовкти насіння.

Годівнички можна наповнювати просом, подрібненим кукурудзяним зерном, гарбузовим насінням, насінням бур'янів (кропиви, лободи, лопуха), дині, плодами горобини, калини. До корму можна підмішувати насіння маку в невеликій кількості. Ним люблять ласувати чижі й зеленяки. Для зимової підгодівлі дроздів викладайте на сніг шматочки яблук і грушок.

— Не варто годувати птахів гречаними, пшеничними, ячмінними крупами, а також рисом і пшоном. Два останні види круп розбухатимуть у шлунках птахів і завдаватимуть їм додаткових неприємностей у холоди.

 Також не варто загодовувати птахів хлібом. Оскільки хліб для голодного птаха, як попкорн для голодної людини — швидко наповнює порожній шлунок, але не має поживної цінності для птахів. Така їжа приваблює до годівнички переважно голубів (особливо в містах).

Справа в тому, що в голодний період пернатим потрібна калорійна їжа. Для синиць, дятлів, і повзиків ласим кормом є кінське, бараняче, яловиче і свиняче сало (обов`язково несолоне). Розтопленим продуктом обливають гілки і стовбури дерев. Птахи поїдають застиглі патьоки. 

 

Яким чином підгодувати пташок салом? Сало або м`ясо слід розрізати на невеликі шматочки і нанизати їх на мотузку. Потім їх розвішують на гілках дерев чи на чагарниках. Але для того, щоб вони не дісталися воронам, галкам, сорокам, собакам або кішкам, розміщувати шматочки слід подалі від землі.

Фізкультхвилинка

Виступ ІІІ групи «Екологи»

Діти презентують виготовлені листівки «Допоможіть птахам узимку».

Щоб всі долучилися до допомоги пташок взимку, я намалював таку листівку із закликом «Допоможи птахам взимку».

Я виготовив листівку у вигляді аплікації «Прохання від пернатих друзів»:

Подбайте, дітки, про нас!

На сніданочок для пташки

Киньте зерен, киньте кашки.

Ми ж все літо працювали,

Світ навколо звеселяли.

 

Моя листівка теж закликає до допомоги всіх небайдужих нашим  пернатим друзям. Спробуємо допомогти! Підгодуйте птахів взимку!

 

Я моя листівка з такою назвою «Давайте робити добрі справи!». Адже не дати загинути птахам у люті морози – це дуже добра справа.

 

«До годівнички, наші гості!». Це для синичок, снігурів, чечіток. Їм узимку дуже важко. Не будемо до них байдужі.

 

Фізкультхвилинка

3. Творче перенесення знань у нові ситуації

1) Вікторина «Чи знаєш ти птахів?».

1. Якого птаха називають лісовим лікарем? (Дятла.)

2. Який птах висиджує пташенят узимку? (Шишкар.)

— А як ви вважаєте, чому шишкар виводить своїх пташенят узимку, а не влітку? (Шишкарі живляться насінням шишок. Узимку багато корму для пташенят, оскільки дозріло насіння шишок. А гніздо у шишкаря тепле, і мама, як пухова ковдрочка гріє, тому мороз не страшний.)

3. Який птах пересувається, притискаючись до стовбура, немов повзе по корі? (Повзик.)

4. Голівка у цієї пташки в чорній шапочці, а грудка яскраво жовта. Вона охоче їсть несолоне сало, м'ясо, рибу. (Синиця.)

5. Якому птахові дали назву за властивість з'являтися з першим снігом? (Снігуру.)

6. Якого птаха називають компанійським? (Горобця.)

Виступ ІV групи «Літератори»

Пригоди синички

На горісі годівничка,
Прилетіла туди синичка.
Цілу зиму в нас вона,
Ця пташина чарівна.
Холод і вітер надокучив,
Був сердитий він і злючий,
Мучив пташку чарівну
Аж по саму, по весну.
Ми синичку рятували.
Крихти хліба їй кидали,
Від морозу вберегли
І померти не дали.
Дякувала нам синичка
За тепло і годівничку.
Підлетіла до вікна
Й попрощалася вона.

Снігурі на гілці, мов яскраві квіти.

Снігурі не хочуть в теплий край летіти.

Де морози люті, де сніги завзяті,

Снігурі лишились зиму зимувати.

 

Чути в лісі: “Стук…Стук…”

Хто це? Що за дивний звук?

Біда жукам-короїдам:

Дятел взявся до обіду.

 

Горобець – пташка співоча.

Він завжди все знати хоче.

По всіх гілочках стрибає

І комашок там шукає.

 

Не лінивець і не сплюх
Гість північний — омелюх
Влітку тут він не буває,
Лиш на зиму прилітає.

Скаче він по горобині
В червонесенькій хустині,
Одне гронце оббирає,
А на інше позирає.

Птах в роботі не скучає,
Всі дерева облітає,
Скрізь стрибає, наче свій,
А, як стихне сніговій,
День весняний завітає —
Знов на Північ відлітає.

 

 

 

3) Робота в групах. Гра «Посади птахів до годівнички».

— Корм у годівничках уже є. Але немає птахів біля годівнички.

— Зараз, діти, ми виконаємо завдання: посадимо птахів до годівничок. Працювати ви будете в групах. Будьте уважними. Подумайте, які птахи зимуючі, а які — перелітні.

— Як ви вважаєте, яких птахів ми запросимо до годівнички — перелітних чи зимуючих? (Зимуючих.)

Групи отримують конверти з фотографіями птахів, малюнок годівнички.

I група — ластівка, горобець, голуб, зозуля, омелюх, синиця, лелека, дятел.

II група — лелека, жайворонок, сорока, снігур, шпак, горобець, ластівка, омелюх.

III група — дика качка, ворона, соловей, дятел, повзик, синичка, сорока, снігур.

IV група — шпак, горобець, ластівка, омелюх, голуб, синичка, жайворонок, лебідь.

Виступ V групи «Цікавинки»

— Чи знаєте ви свята, пов'язані з птахами?

22 березня — свято Сороки. Із тіста печуть жайворонків та пригощають ними друзів та знайомих.

8 травня — приліт співочих птахів.

15 травня — Борисів день — солов'їне свято (починають співати солов'ї).

29 червня — на Тихона — птахи замовкають, а солов'ї співають до Петрового дня — 12 липня.

13 вересня — Купріянів день — журавлиний відліт.

12 листопада — Зіновія — свято синичок.

6) «Художня майстерня».

- Яке ж місце птахів у нашому житті? Кожна група має відповідь на це запитання. Я попрошу керівників групи озвучити і прикріпити на плакаті.

Виготовлення плакату «Птахи в нашому житті».

Презентація роботи.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. РЕФЛЕКСІЯ

Технологія «Крісло автора»

Учні готують повідомлення на одну з тем.

· Яку користь приносять снігурі й синички?

В першу чергу, це, звичайно ж, приємні звуки від  співу снігура. Але це далеко не все. Ось, наприклад, поїла птах ягідок і сіла на верхню гілку чистити свій дзьоб. Кілька насіння горобини вичистив і впали на землю, через час давши життя новому деревцю. І так до нескінченності, адже їсть птах досить-таки часто.

Користь синиці величезна. Варто тільки сказати, що вага з`їдених нею комах за день можна порівняти з масою її тіла.

Підгодовуючи цих пташок, ви принесете величезну користь для вашого саду або городу. Синиці швидко звикають до господарів і можуть навіть брати корм з їх рук. Якщо самець синиці влаштовує гніздо для своєї сім`ї біля людського будинку, то можуть бути близькі відносини з господарями цього будинку.

 

ІV. Підсумок уроку

docx
Додано
7 серпня 2023
Переглядів
429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку