1
Розробка презентаційного уроку
я досліджую світ у 3 класі
учителя початкових класів
Бердянської гімназії № 3 «Сузір΄я»
Жук Олени Миколаївни
БЕРДЯНСЬК
2020
Тема: Видобування та використання корисних копалин.
Дослідницькі проблемні запитання уроку:
Завдання уроку:
Очікувані результати:
На кінець уроку учні знатимуть:
та вмітимуть:
Обладнання: карта України, картки з описом корисних копалин, загадки, номери груп,презентації про корисні копалини, презентація до уроку (https://naurok.com.ua/publ/6345)
Хід роботи
І Організаційний момент.
Дзвоник нам дає наказ:
До роботи стати час.
Тож і ми часу не гаймо
Працювати починаймо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
В глибини землі ми всі зробимо крок.
Дізнатися спробуєш, що за скарби
Ховаються в надрах твоєї землі.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
До того ж це буде урок-мандрівка підземним царством. Пан Кріт запрошує вас до свого підземного царства, аби познайомити з його скарбами. Ми спускаємось в шахту, де на нас чекають такі зупинки:
2.Перевірна
3.Книжкова
5.Зупинка Проектна
4.Відпочивайка
6. Зупинка Групова
7. Зупинка Тестова.
8. Зупинка Кінцева
Вправа „Очікування”
— А чого ви очікуєте від уроку?
Сподіваюсь справдяться ваші очікування. Після кожної зупинки за гарну роботу ви будете малювати на робочих листочках смайлик. А в кінці уроку підрахувавши їх, зможете оцінити свою роботу на уроці.
ІV Актуалізація опорних знань.
Пан Кріт чекає нас на зупинці « Мозковий штурм».
- Що називають гірськими породами?( Це природні тіла, які вкривають поверхню Землі й залягають у її глибинах. Вони складаються з мінералів).
- Що таке корисні копалини? (Усі гірські породи і мінерали, які люди використовують в господарстві).
- Якими способами видобувають корисні копалини? Чому? (Відкритим і закритим. Залежить від глибини залягання гірської породи).
- На які три групи поділяють корисні копалини? ( Рудні, будівельні, паливні). -Приклади.
( Хто відповів правильно – Смайлик!)
Зупинка Перевірна.
(Вікторина, тест)
(у кого немає помилок- смайлик)
V. Робота над новим матеріалом.
- Пісок, глина, граніт, які лежать у нас часто прямо під ногами, кам’яна (кухонна) сіль, вапняки, які знаходяться під землею у різних місцях України – це корисні копалини, які називають природними скарбами.
— Отже, подорожуємо далі до зупинки Проектна. Пан Кріт запрошує вас роздивитися детальніше його підземні скарби. Ви будете презентувати свої проекти про видобування та використання корисних копалин на тему: «У коморі корисних копалин». Для цього ви маєте побудувати свій виступ за таким планом:
1. Назва корисної копалини, до якої групи належить?
2. Яким способом видобувається, де в Україні є родовища цієї копалини?
3. Як використовується ця копалина людьми?
Захист проектів «У коморі корисних копалин»
А) Рудні
- залізна руда
- мідна руда
- алюмінієва руда
Б) Будівельні
- пісок і глина
- граніт і мармур
- вапняк, графіт
В) Паливні
- кам’яне і буре вугілля
- торф
- нафта
- природний газ
Г) Копалини Запорізької області
Д) А зараз свою роботу презентують наші юні будівельники, розробники корисних копалин, які працювали з конструктором Лего.
- Всі, хто працював над проектами, поставте собі 2 смайлика.
Зупинка «Відпочивайка». ( Фізкультхвилинка: земля-вода-повітря).
Проблемне запитання( повертаємось до питання, поставленого на початку уроку)
- Так чи треба ощадливо витрачати корисні копалини, якщо вони в нас просто під ногами?
Щоб аргументовано відповісти на це запитання, давайте звернемось спочатку до підручника с.65. Отже , зупинка Книжкова.
- Уважно прочитайте матеріал, вміщений на с. 65.
- Попрацюйте в парах і знайдіть слова, які потрібно вставити замість пропусків на ваших робочих листочках.
Під час згорання паливо зникає. Рудні й нерудні корисні копалини зазвичай використовують лише один раз. Запаси корисних копалин поступово __________________. Тому їх називають _____________________. А поновити ми їх не можемо. Недарма вони отримали назву _____________________. Натомість енергія Сонця, води і вітру належить до ______________________________ природних ресурсів. (Самоперевірка – слайд).
Попрацюймо тепер у зошитах с. 51. Треба встановити відповідність які джерела енергії є вичерпними, а які є відновлюваними.(слайд)
- А чому за життя людини більшість корисних копалин не можуть утворитися? (Бо для цього потрібні особливі природні умови і великий проміжок часу – сотні мільйонів років).
- Навіщо людство має дбати про збереження корисних копалин, якщо їх так багато? (Щоб залишити прийдешнім поколінням).
VI. Закріплення і уточнення знань.
- Ми дісталися наступної зупинки Групова. Пропоную вам попрацювати у групах, дотримуючись дистанції.
Відгадайте загадки про корисні копалини. Де їх використовують?
Група 1 отримує загадку:
• Грію взимку я будови,
З мене паливо чудове,
Я потрібне для тепла,
З мене зроблені, до речі,
І такі корисні речі.
Як пластмаси, гума, фарба.
Ліки, спирт, бензин, смола.
Чи впізнали ви мене?
Я — ... (вугілля кам'яне).
Група 2 отримує загадку
• Масляниста рідина,
З різким запахом вона,
Темно-бурий колір має.
Під землею залягає.
Чорним золотом її
Звуть всі люди на землі,
З неї роблять, любий друже,
Гас, бензин, машинне масло.
Фарбу, гуму і пластмаси. (Нафта)
Група 3 отримує загадку:
• У шахтах, кар'єрах її добувають.
З неї у печах чавун виплавляють.
З нього ллють сталь. Роблять речі сталеві
. Ну, а основа речей металевих —
Буро-червона, важка і тверда —
Це залізняк, чи... (залізна руда)
Група 4
• Камінь я, гірська порода,
А також дитя природи,
Я зернистий і твердий.
І матеріал міцний.
Можна пам'ятник зробити.
Коли треба — роздробити,
Я годжуся на бруківку.
Для спорудження домівки,
Я не мармур, не магніт,
А такий собі... (граніт).
• Роблять з мене речовини:
Фарби, штучнії тканини.
Ліки і картон, пластмаси,—
Отже, справжнє я багатство.
Хоч у болоті народився.
Але й на полі знадобився,
Бо я ще й добриво чудове.
А ще — зігрію я будови.
Бо і на паливо згоджусь.
Чи впізнали, як я звусь? (Торф)
Зупинка Тестова.
1.Корисні копалини – це
а) природні тіла,які знаходяться в землі, або на її поверхні;
б) гірські породи, які люди видобувають у природі і використовують їх.
2. Родовище – це
а) місце, де жили предки твоєї родини;
б) місце, де залягає багато корисних копалин,
в) корисні копалини.
VIIІ. Домашнє завдання:
Опрацювати статтю підручника (с.64-65). Записати, які речі, виготовлені з корисних копалин, є у вас вдома.