Тема: Мандруємо Україною. Ганна Чубач «Моя країна – Україна»
Мета: удосконалювати вміння дітей працювати з поетичними творами, вчити бачити в рядках віршів красу і велич Батьківщини; розширити знання дітей про цінності українців; збагачувати словниковий запас; розвивати навички читання, зв’язне мовлення, мислення, пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати в групах, самостійно; виховувати любов до рідної Землі, почуття патріотизму, гордості за свою Батьківщину; бажання вивчати культуру рідного краю та берегти її.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійний комплекс, малюнки, пазли, карта України
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Привітання
Всі почули ми … (дзвінок)
Він покликав … (на урок).
Кожен з нас … (приготувався),
На перерві … (постарався).
Побажаєм нам … (удачі)
За роботу … (в добрий час).
2. Виявлення емоційного настрою дітей
Наше коло, мов сім’я, друзі ми і ти, і я.
Посміхнись сусіду зліва, посміхнись сусіду справа-
Ми одна сім’я.
Цей урок нехай принесе вам задоволення і чудовий настрій.
IІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Сьогодні у нас буде не звичайний урок, а урок-мандрівка.
Послухайте уважно рядки вірша і відгадайте, по якій країні ми будемо мандрувати?
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Діти: Україна!
IІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Учитель: Тема нашого уроку «Мандруємо Україною». Ми здійснимо захоплюючу мандрівку нашою чудовою, мальовничою Україною, щоб більше дізнатися про свою країну, побачити її захоплюючу красу.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Бесіда
Учитель: Діти, щоб мандрувати, потрібно вибрати вид транспорту. Часу у нас мало, а країна наша – мала чи велика?
Діти (разом): Велика.
Учитель: А яка вона велика, покажіть? (Діти розводять руки). Отже, нам потрібен дуже швидкий транспортний засіб. Відгадайте загадку:
В синім небі путь моя.
Швидше всіх літаю я.
Маю крила, хоч не птах.
Люди звуть мене … (літак)
Для того, щоб потрапити на борт нашого літака потрібні квитки! Тож давайте запросимо разом з нами в мандрівку наших гостей (діти вручають гостям квитки для мандрівки)
Діти, оскільки наша мандрівка уявна, ми будемо подорожувати на літаку, який виготовили самостійно. Тож мотор завели! Полетіли!
2. Маршрут подорожі:
1. Зупинка «Поетична»
Учитель: Перша наша зупинка називається «Поетична»
а) Робота з підручником
- Завдання «Шифрограми»
Учитель: Розставте букви у порядку зростання чисел і прочитайте назву вірша, над яким будемо працювати.
Учитель: Відкриваємо підручник «Українська мова та читання» на сторінці 38.
- Читання вірша вчителем
Моя країна – Україна,
Сонячна держава.
І дорослому, й дитині
Жити в ній – цікаво.
Щовесни сади квітують,
Солов’ї співають.
У країну Україну
Гості приїжджають:
Із Америки, з Кавказу.
З Праги і Варшави.
Бо в країні Україні
Гостювать – цікаво.
У столиці – світлі лиця.
В селах – щирі люди.
Я за тебе, Батьківщино,
Завжди горда буду!
- Бесіда
- Діти, що ви прослухали? (Вірш).
- Про що вірш? (Про Україну).
-Які почуття виникали, коли слухали вірш? (Захоплення, гордість, любов до України).
- Вам цікаво дізнатися, хто написав цей вірш? (Так).
- Біографічна довідка
Учитель: Добре, тоді слухайте!
Народилася Ганна Танасівна Чубач у переддень Різдва, 6 січня 1941 p., у селі Плоске Муровано-Кироловецького району на Вінниччині в сім'ї хліборобів. Закінчила вечірню школу робітничої молоді, факультет журналістики Українського поліграфічного інституту та Вищі літературні курси при Літературному інституті ім. М. Горького у Москві. Працювала в редакціях газети «Літературна Україна» та журналу «Дніпро». Авторка 30 поетичних збірок, деякі з них: «Журавка», «Жниця», «Ожинові береги», «Заповіти землі», «Срібна шибка» й понад 200 естрадних пісень. За ці роки в поетеси вийшло понад сорок книжок. Кілька з них адресовані дітям: «Вивчаймо самі», «Сонячна абетка», «Алфавітні усмішки», «Жук малий і волохатий», «Черепаха Аха», «Прикмети — не секрети» та ін. Вірші поетеси перекладено російською, англійською, німецькою, чеською, болгарською, угорською, монгольською та іншими мовами.
- Читання мовчки вірша учнями
Учитель: Тепер вам потрібно прочитати вірш мовчки у підручнику.
- Словникова робота
Світлі лиця – нічим не засмучені, не затьмарені, радісні, щасливі, спокійні, мають високі моральні якості.
Щирі люди – привітні, відверті, правдиві, приязні, гостинні, сповнені ласки, доброти, душевності.
- Читання ланцюжком
Гра «Кубик»:
Учитель: Читає той, на парту якого впаде кубик
- Виразне читання вголос
Учитель: Прочитайте вірш так, щоб передати голосом усю любов до нашої святині – України.
б) Продовж речення
Учитель: Діти, я вам пропоную теж на мить стати поетами. Зараз ми спробуємо доповнити вірш, вставляючи певні слова.
Ми дуже любим весь наш край,
І любим _______ (Україну),
Її лани, зелений гай,
В саду рясну _______ (калину).
Там соловейко навесні
Співає між _______ (гілками),
Та й ми співаємо _______ (пісні) –
Змагається він з нами!
2. Зупинка «Мовна»
Учитель: Наша наступна зупинка «Мовна».
- Завдання «З’єднай частини – утвори прислів’я»
Учитель: Вам потрібно розділитися на групи. Ваше завдання - з пазлів скласти прислів’я та прочитати його вголос.
Група 1. Рідна домівка, рідна сім’я, тут виростає доля моя.
Група 2. Батьківщину, як і батьків, на чужині не знайдеш.
Група 3. Людина без рідної землі - як соловейко без гнізда.
Група 4. Нема без кореня рослини, а нас людей без Батьківщини.
3. Зупинка «Здорові діти»
Учитель: Наступна зупинка «Здорові діти для країни»
Фізхвилинка «Україно, ми твоя надія»
4. Зупинка «Пізнавальна»
Учитель: Наша наступна зупинка «Пізнавальна».
Учитель: Вам цікаво, звiдки пішла назва нашої країни? (Так)
Легенда про Україну
«Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталось. От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, відтак вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог озирнувся, сказавши що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні – то ворога». Пішли наші предки на ту землю, оселилися й живуть донині. А країну свою назвали Україною»
5. Зупинка «Цікаві факти»
Учитель: Наступна зупинка «Цікаві факти». Переглянемо з вами відео та дізнаємося цікаві факти про Україну.
( Перегляд відео)
6. Зупинка «Державні символи»
Учитель: А зараз ми з вами зробимо зупинку «Державні символи». Кожна країна світу має свої символи. Наша творча група не лише виготовила національні символи, а й підготувала цікаву інформацію.
Учень: Український народ має Герб – тризуб. Він дуже старовинний. Запровадив його князь Володимир Мономах. На тризубі можна побачити зброю: лук, меч. А якщо придивитись, то можна прочитати слово «Воля». Тризубець був символом державної влади. Він означає єдність води, землі, повітря.
Учень: Прапор — це символ державності та національної незалежності. Державний прапор України — синьо-жовтий. Він теж має досить давнє походження. Прапор має два кольори. Жовтий колір – золотаві хлібні лани. Синій колір – мирне блакитне небо.
Учень: Гімн – це головна пісня країни. Наш Гімн називається «Ще не вмерла України». Слова написав понад 100 років тому поет Павло Чубинський, а музику — композитор Михайло Вербицький. Проте її виконання і поширення довгий час заборонялося і переслідувалося. І тільки в незалежній Україні музична редакція пісні «Ще не вмерла України» стала Державним Гімном.
7. Зупинка «Народні символи»
Учитель: Наступна наша зупинка «Народні символи». Адже, крім національних символів в Україні є і народні. Наша друга творча група виготовила народні символи та підготувала цікаву інформацію.
Учень: Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує даний народ. Це батьківська хата, материнська пісня, святий хліб, вишитий рушник, червона калина, зажурена верба, дивовижна писанка, вірний своєму краю лелека.
Учень: Калина – символ життя, краси, кохання, щастя.
Учень: Верба - символ невмирущого роду.
Учень: Барвінок – символ життя.
Учень: Мальва – символ віри, надії, любові.
Учень: Лелека – символ родинного затишку.
Учень: Соняшник – символ Сонця, праці, достатку, сили і добробуту.
Учень: Рушник – символ єдності сім’ї, символ любові до рідної землі, символ працелюбності нашого народу.
Учень: Писанка – символ Сонця, життя, його безсмертя, любові і краси.
8. Зупинка «Україна на карті»
Учитель: Зараз ми зробимо зупинку, яка називається «Україна на карті».
Де б ви не жили — у великих містах чи маленьких селах — кожен з вас любить свій дім, свою вулицю, свій край. Тут усе рідне, миле. Це місця вашого дитинства, ваша мала Батьківщина. А що ж там, далі? Куди веде ця дорога, куди плинуть води цієї річки? Туди, де ви ще не бували, на простори нашої Батьківщини. Погляньмо на карту України з висоти пташиного польоту: на ній позначені найбільші міста та визначні місця України. У кожного з них своє неповторне обличчя, своя цікава історія.
- Бесіда за картою
Учитель: Розгляньте карту України.
- Знайдіть на карті Закарпатську область. (Перегляд презентації)
- Чим славиться наша область?
Учень: Закарпатська область славиться своєю заповідною природою. Ліси займають понад 50% її території, а гори - 80%. У Закарпатській області 360 джерел лікувальних мінеральних вод. Закарпаття приваблює туристів зеленим туризмом, а також історико-архітектурними пам'ятниками: замками і дерев'яною готикою. До речі, такої кількості і різноманітності дерев'яних храмів, як у Закарпатті, немає в жодній області України.
Учитель: Знайди її місце на карті України. (Учень ставить макет області на карту України)
Учитель:
- Діти, знайдіть на карті Львівську область. (Перегляд презентації)
- Чим славиться ця область?
Учень: Львівська земля славиться джерелами унікальних мінеральних вод, а також лікувальними грязями, на основі яких працюють найбільші курорти України. Перлини Львівщини: Площа Ринок, Унівська лавра, Бернардинський монастир, Олеський, Підгорецький та Золочівський замки, історико-культурний заповідник «Тустань».
Учитель:
- Волинська область (Перегляд презентації)
- Чим цікава ця область?
Учень: Волинь - мальовничий край буйних лісів і найчистіших озер. Саме на Волині знаходиться найглибше озеро в Україну - Світязь, що входить до групи знаменитих Шацьких озер. Волинська область багата на унікальні історико-архітектурні пам'ятники: стародавні собори та монастирі, старовинні замки, шедеври сучасної архітектури.
Учитель:
- Рівненська область (Перегляд презентації)
- Чим багата ця область?
Учень: Природними багатствами області є сприятливий клімат, лісові масиви, річки, озера, лікувальні торф'яні грязі, мінеральні води. Рівненщина - батьківщина легендарних князів Острозьких. В Острозі зберігся їх родовий замок, зараз тут відкрито музей.
Учитель:
- Тернопільська область (Перегляд презентації)
- Чим унікальна ця область?
Учень: Тернопільщина - лідер серед усіх регіонів за кількістю старовинних замкових споруд. Велику історичну та архітектурну цінність мають Почаївська лавра, палац князів Вишневецьких, Новий, Яловецький, Бережанський, Нижній замки та ін. Тут розташовані унікальні гіпсові печери, що досягають в довжину понад 200 метрів. Це найбільші гіпсові печери на планеті. На Тернопільщині розташований унікальний рівнинний водоспад «Червоноградський».
Учитель:
- Івано-Франківська область (Перегляд презентації)
- Чим цікава ця область?
Учень: Майже половину Івано-Франківської області охоплюють Карпати. На межі Івано-Франківської та Закарпатської областей розташована найвища українська вершина - Говерла. Івано-Франківщина здавна славиться старовинними храмами і замками. Найцікавіші для відвідування місця: Манявський скит, Гошівський монастир, Червоногрудський замок, Церква Святого Духа, музей «Писанка», національний заповідник «Давній Галич», Дністровський каньйон, скелі Довбуша.
Учитель:
- Чернівецька область (Перегляд презентації)
- Чим славиться ця область?
Учень: Чернівецька область - це мальовничий куточок української природи. Славиться Чернівецька область пам'ятниками садово-паркового мистецтва, старовинними спорудами. Найцікавіші для відвідування об'єкти: Хотинська фортеця, Чернівецький національний університет імені Ю. Федьковича, Нова Іллінська церква, Чернівецький музей народної архітектури та побуту.
Учитель:
- Хмельницька область (Перегляд презентації)
- Чим багата ця область?
Учень: Область багата на природні, середньовічні пам’ятки оборонної і церковної архітектури. Серед найцікавіших об’єктів слід відзначити національний історико–архітектурний заповідник «Кам’янець», державний історико–культурний заповідник «Межибіж», державний історико–культурний заповідник «Самчики», національний природний парк «Подільські Товтри».
Учитель:
- Вінницька область (Перегляд презентації)
- Чим унікальна ця область?
Учень: Природа обдарувала Вінничину унікальним джерелом цілющої мінеральної радонової води, на основі якого виник курорт «Хмільник». Найпопулярніші туристичні об'єкти Вінницької області: музей-садиба легендарного хірурга Пирогова, заповідник «Буша», Тульчинський палац та ін.
Учитель:
- Житомирська область (Перегляд презентації)
- Чим цікава ця область?
Учень: Житомирщина - край мальовничої поліської природи. Майже третину всієї території області займають ліси. Тут багато річок і озер. Найцікавіші пам'ятки Житомирської області: Свято-Преображенський кафедральний собор, монастир Босих Кармелітів XVII століття, костел Святої Варвари, Василівська церква, костел Святої Клари, музей каменю льодовикового періоду «Кам'яне село».
Учитель:
- Київська область (Перегляд презентації)
- Чим славиться ця область?
Учень: Київська область та Київ мають великий історико-культурний потенціал. Тут зосереджена величезна кількість музеїв і пам'яток історії, археології, архітектури, садово-паркового мистецтва, а також заповідників. Найпопулярніші туристичні об'єкти столиці та області: Києво-Печерська лавра, Софія Київська, Володимирський собор, Золоті ворота, Маріїнський палац, Білоцерківський дендропарк «Олександрія», етнографічний музей народної архітектури та побуту Середньої Наддніпрянщини в Переяслав-Хмельницькому.
Учитель:
- Черкаська область (Перегляд презентації)
- Чим нас може здивувати ця область?
Учень: . У минулому Черкащина була центром політичного і культурного життя України. У Чигирині розміщувалася гетьманська столиця, де правив Богдан Хмельницький. Сьогодні тут відкрито Національний історико-культурний заповідник «Чигирин». У селі Суботові збереглася Іллінська церква, побудована за його наказом. Черкащина подарувала світу генія Тараса Шевченка.
Учитель:
- Кіровоградська область (Перегляд презентації)
- Чим багата ця область?
Учень: Кіровоградська область багата на річки та озера. Саме в Кіровоградській області розташований унікальний гідрологічний пам'ятник природи - болото «Чорний ліс», в центрі якого знаходиться бездонне озеро Берестовате. Перлиною Кіровоградщини вважають дендропарк «Веселі Боковеньки».
Учитель:
- Миколаївська область (Перегляд презентації)
- Чим цікава ця область?
Учень: Завдяки близькості Миколаївської області до Чорного моря, наявності піщаних пляжів активно розвивається туризм. Найцікавіші об'єкти області: Миколаївський музей суднобудування і флоту (єдиний в Україні), національний природний парк «Бузький Гард», заповідники «Єланецький степ» та «Гранітно-степове Побужжя», історико-археологічний заповідник «Ольвія».
Учитель:
- Одеська область (Перегляд презентації)
- Чим важлива ця область?
Учень: Одеська область є важливим морським вузлом в Україні. Вона має вихід до узбережжя Чорного моря. Ця особливість дозволяє активно розвивати туристичну сферу. Природа щедро обдарувала Одещину: тут багато солоних озер і лиманів - джерел цілющих грязей і ропи. Найцікавіші пам'ятки: всесвітньо відомий Одеський оперний театр, Аккерманська фортеця, Петрівський замок, садиба Куріса, храм Іоанна Богослова.
Учитель:
- Чернігівська область (Перегляд презентації)
- Яка особливість цієї області?
Учень: Історико-архітектурна спадщина Чернігівщини: Чернігівський дитинець, Борисоглібський і Спаський собори, Катерининська церква - об'єкти архітектурно-історичного музею «Чернігів стародавній»; архітектурний комплекс Батурина (заповідник «Гетьманська столиця»), Троїцько-Іллінський монастир, загадкова П'ятницька церква, Качановська садиба, Сокирницький садиба.
Учитель:
- Сумська область (Перегляд презентації)
- Чим славиться ця область?
Учень: Сумчани пишаються своїми видатними земляками, а також своєю історією, що сягає своїм корінням в глибоку давнину. Саме з Путивля повів своє військо на половців легендарний князь Ігор. А в сумському місті Глухові розташовувалася столиця гетьманської України, де правили Іван Скоропадський, Данило Апостол, Кирило Розумовський. Сьогодні в Путивлі та Глухові функціонують історико-культурні заповідники.
Учитель:
- Полтавська область (Перегляд презентації)
- Чим унікальна ця область?
Учень: Природа обдарувала Полтавську землю родовищами лікувальної торф'яної грязі і джерелами унікальної мінеральної води. Полтавщина - край українських традицій і самобутньої культури. Й досі на Полтавщині щороку організовуються гучні національні ярмарки. Найцікавіші для відвідування об'єкти Полтавської області: музей гончарства, історико-культурний заповідник «Поле Полтавської битви», музей-садиба І. Котляревського, заповідник-музей М. Гоголя.
Учитель:
- Харківська область (Перегляд презентації)
- Чим відома ця область?
Учень: Предмет гордості харків'ян - 12-ти гектарна площа Свободи, одна з найбільших в світі. Великою популярністю у туристів користуються Сковородинівський меморіальний комплекс Григорія Сковороди, художньо-меморіальний музей Іллі Рєпіна у Чугуєві, Шарівська садиба, Пархомівський палац.
Учитель:
- Дніпропетровська область (Перегляд презентації)
- Чим цікава ця область?
Учень: Дніпропетровську область в основному сприймають тільки як промисловий регіон. Між іншим, тут багато цікавих, унікальних пам'яток. Сюди варто приїхати, щоб побачити Преображенський собор, перший камінь якого був закладений самою імператрицею Катериною II. Саме в Дніпропетровській області знаходиться єдиний в Україні дерев'яний хрестоподібний храм, побудований без єдиного залізного цвяха, - дев'ятикупольний Свято-Троїцький собор.
Учитель:
- Луганська область (Перегляд презентації)
- Чим багата ця область?
Учень: У Луганській області багато природних пам'яток та заповідників: Провальський і Стрільцівський степи, Станично-Луганська філія, Юницький ботанічний заказник. Найбільш цікаві архітектурні споруди: Троїцький соборний храм, Успенська церква, бурштиновий храм у селі Дмитрівка.
Учитель:
- Донецька область (Перегляд презентації)
- Чим унікальна ця область?
Учень: Донецька земля сповнена своїми дивами - стародавніми курганами та городищами, кам'яними могилами, соляними печерами, де проходять концерти симфонічної музики міжнародного масштабу. Саме в Донецькій області розташована одна з чотирьох українських лавр - Святогірська Свято-Успенська лавра.
Учитель:
- Запорізька область (Перегляд презентації)
- Чим багата ця область?
Учень: Запорізька земля багата на цікаві місця, унікальні історичні пам'ятники та заповідники. Саме тут розташований легендарний острів Хортиця - колиска Запорізького козацтва. Сьогодні це один з найбільш відвідуваних туристичних об'єктів.
Учитель:
- Херсонська область (Перегляд презентації)
- Чим унікальна ця область?
Учень: В Херсонській області кілька родовищ мінеральних вод, у тому числі унікальні геотермальні води з вмістом йоду. На Херсонщині знаходиться біосферний заповідник «Асканія-Нова» та унікальний пам'ятник природи «Олешківські піски». Велику історичну та архітектурну цінність представляють Катерининський собор, Греко-Софіївська церква, дерев'яна Введенська церква.
Учитель:
- Знайдіть на карті автономну республіку Крим(Перегляд презентації)
- Чим він славиться?
Учень: Крим сміливо можна назвати національною перлиною. Він славиться м'яким цілющим кліматом, унікальними археологічними, історико-архітектурними та природними пам'ятками, казковими палацами і розкішними парками, музеями і просто мальовничими місцями. Тут навіть сучасні будівлі, готелі та пансіонати, зовні нагадують замки.
9. Зупинка «Творча»
Учитель: Подорожуємо далі. Наступна наша зупинка – «Творча».
- Виготовлення «паспорта України»
а) Бесіда
Учитель:
- Діти, пригадайте, що таке паспорт? (Пáспорт — це документ, що видається державою для посвідчення особи своїх громадян)
- Чи бачили ви паспорти своїх батьків? (Так)
- Які важливі відомості там записані? (Основні дані про громадянина)
- Зараз ми спробуємо з вами виготовити паспорт нашої держави.
- Як ви гадаєте, яку інформацію ми можемо туди помістити? (Ім'я, вік, дату народження)
- Отже, у паспорті нашої держави ми розмістимо такі дані про нашу державу:
1. Назва. 2. День народження/день незалежності 3. Герб 4. Прапор
5. Столиця України 6. Гімн.
б) Творча робота учнів
(Учні вручають паспорти гостям)
Учитель: Полетіли далі. Наступна наша зупинка «Співуча»
10. Зупинка «Співуча»
Учитель: На вірш Ганни Чубач «Моя країна – Україна», який ми з вами читали, написано пісню. Давайте дружно її заспіваємо.
(Виконання пісні)
Учитель: Сядьте вільно, розслабтесь, закрийте очі. Уявіть себе в нашому чарівному літаку. Ви сидите, вас ніхто не тривожить, вам зручно, спокійно, затишно і тільки звуки двигуна чути. Ваше серце сповнюється любов’ю і добротою. А за віконцем пропливають чудові картинки природи нашої рідної Батьківщини. Відкрийте очі, Ось ми й повернулися із мандрівки у наш клас.
V. Узагальнення та систематизація
Учитель:
- Що вам найбільше сподобалося?
- Як називається наша Батьківщина?
- Які державні символи ви запам’ятали?
- Які ще символи має наша країна? Назвіть їх.
- Які прекрасні місця України ви б хотіли відвідати?
VІ. Підсумок уроку
Учитель: На ваших партах є сердечка. Давайте розмістимо їх на карті України, щоб наша Батьківщина була захищена теплом наших сердець.
Я бажаю вам, щоб всі ваші мрії здійснилися! Не забувайте, що ви – діти землі, що зветься Україною. Любіть Батьківщину. Вона у вас єдина
VIІ. Домашнє завдання
Учитель: Створіть вдома лепбук про видатні місця, пам’ятки культури, архітектури «Неймовірна Україна».