Урок за новелою О Гончара "Модри Камень"

Про матеріал
Розгорнутий урок за новелою О Гончара "Модри Камень", розписані етапи уроку, питання за біографією письменника, питання за змістом твору, індивідуальна та групова робота за новелою
Перегляд файлу

Тема: Олесь Гончар. Новела «Модри Камень». Одвічна тема кохання, яке дає надію на життя. Внутрішній світ маленької людини в умовах воєнного часу

Мета: формувати компетентності:

  •        пошуково-дослідницьку: визначати проблематику твору «Модри Камень»;
  •        літературознавчу: уміння визначати ознаки новели як жанру;
  •        пояснювати  глибокий психологізм  новели, особливості її композиції;
  •        ключові: уміння сприймати художній текст у його єдності з життям, проводити паралелі з сучасним світом;
  •        комунікативну: коментувати епізоди  новели, які найбільше сподобались, уміти пояснювати свій вибір;
  •        загальнокультурну: сприяти усвідомленню учнями філософської сутності кохання людини, спонукати їх  пізнати себе, розвинути в собі найкращі почуття.

                                               Епіграф       Де є любов - там темряви нема,

Де сходить сонце - ніч уже безсила.

Світись в мені, любове яснокрила,

Щоб в серці не селилася зима! 

                                                                                                           Ліна Костенко

 

Тип уроку. Засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

1. Мотиваційний етап. Звернення до епіграфу уроку

Кохання – це одне з найзагадковіших почуттів, яке здатне змінити людину і надати нового смислу її існуванню. Воно здатне одночасно надихати та ламати, дарувати неймовірне щастя та приносити глибоке розчарування. Кохання об’єднує серця, створює спогади та запалює вогонь пристрасті.  Про нього  написано чимало поетичних рядків, філософських роздумів, написані пісні.  У кожної людини найглибші емоцій та переживання  пов’язані з цим всепоглина-ючим почуттям. Від ніжних та ліричних до глибоких та проникливих, адже кохання  має різні грані.  А з чим у вас асоціюється це почуття?

Вправа "Асоціативний кущ". Кожен учень пропонує свою асоціацію  до слова "кохання" та пояснює свій вибір.

        2. Актуалізація знань.

Сьогодні ми  поговоримо про творчість Олеся Гончара, але Гончара не зовсім типового,  як його зазвичай описують літературні критики.  Пригадаймо, що вам уже відомо про життя і творчість цього письменника. (Пропоновані питання):

1) Олесь Гончар - це псевдонім чи справжнє ім'я?

2) Яку назву  має книга письменника про голод в Україні?

3)  Навчаючись у якому виші,  Гончар зустрів своє кохання?

4)  Які твори письменника про події Другої свтової ви можете назвати?

5)  Що вам відомо про книгу,  присвячену споруді козацької епохи?

6)  Кого письменник вважав своїм янголом-охоронцем?

Дійсно,  дружина Олеся Терентійовича, Валентина Данилівна,   стала берегинею творчості письменника ще за його життя. «Я на тебе дивлюсь і не надивлюся. Я тебе люблю і не налюблюсь», - такі ніжні слова залишив Гончар про свою кохану. Випадкова зустріч зв'язала їхні долі на все життя.

3. Постановка проблемного питання, актуалізація досвіду

 Своє потаємне Олесь Гончар  довіряв "Щоденнику": "Боже, яке це щастя – бути закоханим! Як людина одразу кращає в усьому, стає великодушною, проникливою, терпимою, проймається мудрістю доброти… Наскільки чуйніша до всіх стає вона при цім святі душі, як легко їй дається бути щедрою і справедливою; вона оцінить прекрасне, побачить суттєве, оте, що сяє в людині, а дрібне вона вибачить, а гидке відсторонить, делікатно відкине з усмішкою".

- А як вам здається, в який момент зароджується кохання?

- Як людина розуміє, що вона зустріла саме того /саме ту, свою половинку?

- За яких обставин запалюється іскра кохання ?

- Чи може спалахнути кохання в надзвичайних суворих умовах, умовах війни?

4. Вивчення  нового матеріалу

Сьогодні ми будемо вивчати  новелу О. Гончара  «Модри Камень»,  у якій автор масштабних романів  “Людина і зброя”, "Прапороносці" показав себе ніжним ліриком і тонким знавцем людської душі.  Його новела "Модри Камень" вражає глибиною психологічного аналізу і здатністю передати найтонші переживання героїв.

Домашнім завданням на сьогодні було прочитати  новелу.

- Пригадайте, який твір називається новелою, його особливості?

- Як би ви визначили тему твору? (Тема кохання у новелі Олеся Гончара «Модри Камень» розкрита на фоні воєнного лихоліття)

- Хто є головним героєм твору? (Головний герой, молодий український солдат, який бере участь у Другій світовій війні)

- Де відбуваються події у новелі? ( Герой потрапляє в маленьке словацьке село)

- Хто така Тереза? (Це місцева дівчина, з якою познайомився герой. Між ними виникає кохання, хоч і короткочасне, але надзвичайно сильне. Їхнє почуття розцвітає попри небезпеку та нестабільність війни)

- Що означає назва твору? ("Модри Камень" - словацьке містечко, "модри" - в прекладі "синій")

- Які враження з'явились у вас після прочитання новели?

 

Життєвий досвід самого Олеся Гончара багато в чому вплинув на цю історію. Письменник  був свідком та учасником важких історичних подій, зокрема Другої світової війни. У роки війни він добровільно пішов на фронт, пройшов жорстокі бої, був поранений, був закоханий. Ці події глибоко позначилися на його творчості. Досвід війни збагатив його розуміння людських почуттів на фоні трагічних обставин і навчив цінувати короткі миті спокою та тепла, які стають рідкісними під час війни.  Ця історія, описана у новелі,  - не просто чарівна казка серед жахів війни, вона  є символом прагнення людини до життя і світлих емоцій навіть у найтемніші часи.

Робота над сюжетом  та композицією новели. Заповнення таблиці

Новела складається з п’яти розділів

Експозиція

оповідач зі сховку спостерігає за дівчиною

Зав’язка

прихід розвідників (оповідача і його друга Іллі) у дім Терези і її матері

Розвиток дії

тимчасове перебування хлопців в словацькому домі, їх відхід

Кульмінація

розповідь матері  про арешт Терези, її останні хвилини

Розв’язка

спогади-уява  оповідача про кохану

 

Робота над характеристикою образів героїв. Робота з текстом

1) Знайдіть і зачитайте уривок, коли воїни-розвідники відчули себе в безпеці

(Ілля всміхається, ставить біля дверей свій "баян", обтрушується, здивовано вслухаючись у співучу словацьку мову. — Так ми ж дома! — вигукує він вражений.)

2) Знайдіть уривок, де описане почуття оповідача до Терези ( ..ти пильно дивилася в вічі, і я виразно чув, як ти входиш до мого серця)

3) Прочитайте уривок, в якому розвідник зізнається, що ніколи не забуде зустріч з Терезою (Чому ж ця випадкова зустріч, єдиний погляд, єдина ява у великій драмі війни, чому вона не меркне і, відчуваю, ніколи не померкне?)

4) В якому уривку звучить торжество щасливого кохання і надія на життя? (Як це гарно, що ми будемо завжди разом! ..  [ до слів]  ми будемо жити)

Робота  в групах. Складання сенкану "Тереза" та "Юнак-розвідник"

Між героями зароджується особливий зв’язок, що поєднує не лише їхні почуття, а й прагнення до нормального, мирного життя. Кохання між оповідачем і Терезою — це не просто романтичне почуття, а символ надії, прагнення до людяності, яке особливо яскраво контрастує на тлі жорстокої реальності війни.

Герой залишається жити, а в його серці незгасно горить світле почуття і мрії про майбутнє, яке не затьмарене війною.

У своїй новелі О. Гончар доводить нам, що кохання — це те, що підтримує людей, надає їм сил і спонукає не втрачати віру в краще.

Цей сюжет, написаний десятиліття тому, сьогодні особливо резонує, адже війна знову увійшла в життя багатьох людей, зокрема українців. У сучасних реаліях війни багато хто переживає подібні почуття: кохання між людьми виникає попри ризики та обставини, адже в умовах невизначеності кожен момент, проведений разом, стає особливо цінним. Сьогодні багато українських захисників і цивільних знаходять підтримку в коханих, навіть коли кожен день приносить нові загрози. Кохання стає джерелом підтримки і надії, символом боротьби за мирне й нормальне життя.

Історії кохання, віри, надії та підтримки - у фільмах сучасних режисерів. Історії кохання та очікування хоч якої-небудь звістки чи просто "+" в смс повідомленні - в дописах у соцмережах. Попри страхіття війни люди шукають маленьку іскру кохання і несуть в своєму серці.

4. Рефлексія - висновки. Перегляд соціальної сторінки з історією письменниці Ніки та військового Геннадія “Кохання переможе війну. Я це точно знаю!”-  [https://www.yatebeviyna.org/post/story-36]

- Які враження справила на вас ця історія?

- Чи змінилась ваша думка про почуття кохання? Спробуємо описати його ще раз. Вправа "Мікрофон". Продовжіть речення: Для мене кохання - це..

5. Підсумок. Завершити нашу розмову про тему кохання в час війни хотілося б віршем Наталії Погребняк

Сни безжально-тривожні

Ніч кладе на палітру.

Ти – у дотику кожнім

Ніжних променів, вітру.

У розмові з тобою

Я сльози не дозволю,

Щоб мав сили до бою,

Захищав нашу волю.

 

Завжди поруч з тобою

П’ю хмільний трунок щастя.

Розлучити журбою

Нас нікому не вдасться.

Знов ковтають екрани

Голос твій і мовчання…

Час загоїть всі рани.

Світ врятує кохання!
                                         Наталія ПОГРЕБНЯК

6. Домашнє завдання: пройти тестування за новелою "Модри Камень" https://naurok.com.ua/test/modri-kamen-38341.html

Методична розробка  - Колодка Ольга, викладач української мови та літератури ДНЗ "Запорізький ПЛЗТ"

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
19 грудня 2024
Переглядів
706
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку