Розробка відкритого уроку за романом Е.Портер "Полліанна".
До уроку додається презентація : https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-e-porter-pollianna-ideya-radosti-zhittya-y-vidkrittya-svitu-u-tvori-327995.html
Тема: « Е. Портер «Полліанна».
Ідея радості життя й відкриття світу у творі»
Мета: виразно читати і емоційно сприймати розділи повісті, дати оцінку моральним якостям, вчинкам персонажів,
-розвивати творчу увагу. навички зв*язного мовлення учнів, спілкування, уміння висловлювати власні думки;
-виховувати оптимізм, любов до людей,толерантність
Обладнання: презентація,малюнки дітей
Тип уроку: комбінований
Радість – всесвіту пружина.
Радість – творчості душа...
Ф. Шиллер «Ода до радості»
Мотивація навчальної діяльності
Роман «Полліанна» належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн « грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості й відкриття світу у творі.
Епіграф нашого уроку - строки із гімну Євросоюзу «Оди до радості» Ф. Шиллера
-Діти, чого ви очікуєте від цього уроку? (ми навчимося грати в радість - учень)
- Так, ви навчитеся грати в радість, а ще висловлювати свої думки. Я сподіваюсь, що цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка – Полліанна, котра, незважаючи на життєві випробування, радіє кожному дню і намагається допомогти всім, з ким зустрічається.
- Діти, які ассоціації виникають у вас зі словом «Полліанна»?
-Який Полліанна має надзвичайний дар? (жити «своєю грою в радість» - учень). Так, добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: « завжди радіти»
А давайте зараз пригадаємо правила « гри в радість»
Правила гри в радість»: (записані на дошці)
Робота з текстом (в групах).
«Як « гра врадість» робить світ кращим?»
Знайдіть у тексті, як Полліанна намагається радіти навіть за неприємних ситуацій (зачитати цитати)
І група Втрата батька
«Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них» (с. 186)
2 група Хотіла ляльку, прислали милиці
« Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними» (с.193)
3 група Тітка поселила Полліанну на горищі
« та рапто я згадала, що терпіти не можу свого ластовіння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла. Що мені є з чого радіти.» (с. 192)
- Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. А ще вона намагається допоїти і іншимповірти в себе. Тож давайте пригадаймо усіх, кого Полліанна залучила до «гри в радість»
Складання ланцюжка « Кого Полліанна залучила до « гри в радість»?
Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя.
Впізнай героя
1.Строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніх падав на підлогу чи грюкали двері.(міс Поллі)
2. Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сюртук та шовковий циліндр, цього інші чоловіки не носили. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко і завжди сам.(містер Пендлтон)
3. До неї ніхто не любить ходити. Як би тільки людям не було її шкода, жодна душа й раз на день не навідалась би до неї, така вона уїдлива.( місіс Сноу)
4.Мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці, Я хотів мати власну домівку. Ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка. (Джиммі)
5. Бадьоро наближався найвищий з гурту чоловік із чисто виголеним обличчям і добрими очима.(лікар Чилтон)
6. Вона засуджувала господиню за безсердечне ставлення до сироти і зустрічала Полліанну на станції. (Ненсі)
Ланцюжок
Місс Поллі – Містер Пендлтон- місіс Сноу – Джиммі – лікар Чилтон-- - Ненсі
Рольова гра «Актори»
Як ми з вами вже говорили – для того, щоб краще зрозуміти героя твору, треба спробувати стати цим героєм. Минулого разу ви приміряли на себе роль Тома Сойєра, а сьогодні я пропоную вам стати жителями містечка Вермонт й розказати, як змінилося ваше життя під впливом Полліанни.
1 учень – міс Поллі
Мені 40 років, я живу в великому будинку. У мене було спокійне налагоджене життя.. Я майже не згадувала свою сестру Дженні, вважала її зрадницею. І ось раптом цей страшний лист. Почуття обов*язку змусило мене взяти до себе доньку моєї померлої сестри. Спочатку Полліанна мене дуже дратувала, тому що приносила клопіт, порушувала тишу. Але з часом я дуже прив*язалась до цієї непосидючої, щирої і веселої дівчинки. Я навіть не зрозуміла, коли змінився мій характер, але мені це подобається. Полліанна змусила мене полюбити життя, переступити через гординю. Полліанна не тільки змінила мій характер, вона змінила мою долю. Я шаслива – поряд зі мною улюблена племінниця Полліанна і мій коханий – доктор Чилтон.
2 учень містер Джон Пендлтон
Я дуже багата людина. У мене великий будинок. Колись, дуже давно, я кохав Дженні, матір Полліанни, але вона поїхала з іншим. З тих пір я живу один, ніщо не радує мене, навіть моє багатство. З появою Полліанни, дівчинки-веселки, моє життя змінилося. Я зрозумів, що скравжня домівка неможлива без руки й серця жінки та присутності дитини. Я дуже хотів, щоб Полліанна переїхала жити до мене, та вона любить свою тітку Поллі і не хоче залишати її. Але саме Полліанна вмовила мене всиновити сироту Джиммі Біна. Я прив’язався до хлопчика, як до рідного сина. У нас справжня сім’я. Дякую, тобі, Полліанно.
3 учень місіс Сноу
Я хвора жінка, у мене параліч ніг. Мені дуже прикро, усі люди можуть ходити. а я немічна, повинна лежати в ліжку. Я дуже сердилась. Не дозволяла відчиняти вікна, щоб не бачити щасливих людей. З появою Полліанни моє життя змінилося. Вона навчила мене «грати в радість». Спочатку це мене дратувало. Але поступово я полюбила цю веселу дівчинку, дозволяла їй розчісувати своє волосся,робити зачіски. Я навіть почала працювати. Зараз я в’яжу одяг для дітей з притулку. Я дуже рада, що у мене здорові умілі руки і що можу бути комусь корисною. Дякую тобі, Полліанно, за віру в життя.
4 учень Джиммі
Мені щойно минуло 10 років. Торік я жив у сиротинці.Але нас таких там було багато і тому їм за мене голова не боліла. І я пішов звідти. Я хотів мати власну домівку, ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка. Як є домівка, то є й родичі, а в мене нікого не було. Завдяки Полліанні у мене з’явився батько, якого я люблю. Тепер ми щаслива сім’я. Спасибі тобі, Полліанно.
Робота в групах
Ромашка Блума - складіть запитання на тему«Вплив Полліанни на життя міста»
Діти в групах придумують запитання до твору. Кожен в групі вибирає вид питання, складає власне запитання. Потім з групи виходить один представник, зачитує своє питання і кріпить його до відповідного типу. Діти з класу відповідають на нього.
Висновок
Ясним сонечком входить Полліанна в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість» стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існуввання.
Рефлексія: Вирішення проблемних ситуацій
То, як, діти, може, ппограймо й ми «в радість». Це так цікаво і так просто: варто знайти щось радісне навіть у найприкрішій ситуації. Допоможуть нам в цьому правила, які ми згадували на початку уроку. Погляньмо на дошку. І спробуймо.
Робота в групах
1 ситуація
Перед від’їздом до літнього табору я сильно захворів на ангіну.
2 ситуація
Мені не дозволяють допізна гуляти з друзями.
3 ситуація
Я сподівався отримати 11 балів за контрольну з математики, а отримав 7.
Додаткові:
Чому можна радіти, якщо кожного дня задають домашні завдання?
Хотів купити собі шоколадних цукерок, а гроші забув вдома.
Мріяв отримати в подарунок крутий смартфон, а подарували настільну гру.
Підсумки
«Мікрофон»
-Чому ви научились сьогодні на уроці?
-Чи з’явилось у вас бажання щось змінити у своєму житті?
-За що б ви подякували Е. Портер?
Домашнє завдання: переказати епізод повісті, який справив на вас найбільше враження; підготувати по 4-5 питань для вікторини.
І наприкінці, якщо ви навчились хоч трішки радіти життю, бути вдячними за все, що дає життя і в будь-якій життєвій ситуації знаходити радість, візьміть червону кульку і помістіть її на дошку.
Якщо вам це не зовсім вдається, почепіть жовту кульку.
А якщо вам зовсім не вдається це, то колір вашої кульки блакитний.
Дякую за урок.