Тема . Костянтин Михайлович Симонов . «Жди мене». Поетизація високого почуття, розкриття його сутності.
Мета: ознайомити учнів зі сторінками життя і творчості К.М. Симонова, його віршем «Жди мене», довести що кохання - найсильніше почуття, здатне творити дива;
розвивати навички виразного читання та ідейно-тематичного аналізу поетичного твору;
виховувати повагу до справжніх почуттів.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійній проектор,портрет К. М. Симонова, збірка його віршів, відеоматеріали.
Тип уроку: комбінований
Епіграф: Війна не вміщається в оду,
Багато у ній не для книг,
Я вірю, потрібен народу
Душі відвертий записник
С. Кирсанов «Обов’язок »
Хід уроку
І. Організаційній момент.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Шимек Суламіф
Роберт Бернс Амалія
Генріх Гейне Бузя
Соломон Джин Армор
(Додаток №1)
(Додаток №2)
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Тема кохання – одна із вічних тем в літературі. До неї зверталися в різні часи, в різні періоди історії. Навіть в період війни, бо почуття кохання не має обмежень. Друга світова війна жорстока, незбагненна, на межі людських сил. Без духовного очищення людина не може витримати такий тягар. Російський поет Кирсанов писав у вірші ««Обов’язок »:
Війна не вміщається в оду,
Багато у ній не для книг,
Я вірю, потрібен народу
Душі відвертий записник
Саме кращі вірші тих воєнних років і стали записником, щоденником душі людини, бо відображали почуття, думки і вселяли віру в краще. Неочікувано любовна лірика зайняла значне місце в літературі тих років. Довгий час вона була відкинута на задній план. Чи до любовних віршів, коли іде війна? Виявилося, що прийшов час і до них.
Сьогодні ми будемо говорити про роль і значення високого почуття кохання в незвичайних обставинах, в тяжких випробуваннях, в умовах війни. В цьому нам допоможе знайомство зі сторінками життя і творчості К. М. Симонова та його віршем «Жди мене».
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Рольова гра «Інтерв’ю з письменником».( Випереджувальне завдання)
(Учні одночасно складають анкету письменника)
2. Історія створення вірша «Жди мене».
(Додаток №3)
3. Перегляд відеоматеріалів, де К. Симонов читає вірш «Жди мене».
4. Словникова робота.
Ода-це урочистий вірш , присвячений якійсь події або герою.
Заклинання –це настійне прохання , благання.
5.Вірш «Жди мене» - це лист –заклинання до коханої жінки.
6. Слово вчителя про особистий лист, про фронтові листи, про роль листування в часи війни. Демонстрація фронтового листа трикутника. Жанр любовних листів, написаних віршами, прослуховування рядків із таких листів.
7. Популярність вірша «Жди мене» К. Симонова в роки війни.
8. Кому присвячений цей вірш.
(Додаток №4)
9. Читання вірша учителем та учнями напам’ять . Порівняння оригіналу та перекладу.
10. Ідейно-художній аналіз вірша і складання літературного грона.
(Додатки № 5,6)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу (Рефлексія).
Чи актуальний цей вірш для сьогодення, для майбутніх поколінь?
Переробити першу строфу вірша, щоб він звучав, як послання жінки до чоловіка на фронт і починався рядком: «жду тебе..».
VІІ. Підсумок уроку.
Багато на світі гарних віршів, а вірш К. Симонова «Жди мене» - винятковий, бо торкається самих ніжних струн людської душі. Це символ вірності, роз’єднаних війною люблячих сердець. Цей вірш про кохання, хоча це слово жодного разу не згадується. Такі вірші потрібні, бо роблять людину кращою, духовно багатшою.
VІІ. Вивчити напам’я ть вірш «Жди мене», аналізувати його. Повторити матеріал за творчістю С. Гудзенка, Ю. Друніної.
ДОДАТКИ
Додаток №1
Сенкан на тему: «Кохання»
Кохання
Сильне, чисте
Захоплює, звеличує, надихає
Здатне творити справжні дива
Почуття
Додаток №2
Цитатна доріжка
Кохання – ліхтар – добрі якості – бажання бути коханим – самозабуття себе – пристрасть - свічка.
Додаток №3
Історія створення вірша «Жди мене».
Сам К. Симонов говорив: «У вірша «Жди мене» немає ніякої історії. Просто я поїхав на війну, а жінка, яку я кохав, була в тилу і я написав їй цього листа у віршах». А насправді було це так. 27 липня 1941 року поет повернувся до Москви із Західного фронту на деякий час. Жив на дачі у свого друга-літератора Лева Кассіля і там написав вірш «Жди мене». Як згадує поет, війна тоді відчувалася довгою. Симонов хотів надрукувати поезію у військовій газеті «Червона Зірка», але редактор відповів, що це твір не для військової газети і нічого травити душу солдатам. Поет повернувся на фронт і там читав цей вірш бійцям. Потім він звернувся до редактора газети «Правда », де 14 січня 1942 року й було надруковано вірш «Жди мене».
Додаток №4
Вірш «Жди мене» присвячений Валентині Сєровій – відомій російській актрисі. Після того, як вона зіграла головну роль у фільмі «Дівчина з характером», її стали пізнавати на вулицях. Кожному хотілося подивитися на неї, тому в театрі на виставах з її участю було завжди багато людей. Вона раптом помітила, що на кожній виставі в першому ряду сидить високий чоловік, що тримає в руках величезний букет троянд. Вона прийняла з десяток цих букетів і лише тоді поцікавилася: хто цей чоловік? Їй сказали, що це талановитий письменник Костянтин Симонов. Так вони і познайомилися, а потім одружилися. Саме вона надихнула поета на написання вірша «Жди мене»
Додаток 5
Аналіз вірша К. Симонова «Жди мене»
.
Додаток №6
Послання, лист (заклинання, молитва)
Присвячений Валентині Сєровій
Складається з трьох строф
Тема кохання
«Жди мене» Ключове слово – «жди»
Головна думка: вірити і надіятися («Жди мене і я вернусь»)
І строфа – час і умови очікування. Слово «жди» - прохання
ІІ строфа – кохана повинна вірити до останнього.
Слово «жди»- наказ.
ІІІ строфа – гімн коханню. Кохання перемагає смерть.
Слово «жди» - перемога.
Низівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Сумської районної ради Сумської області
Конспект уроку зарубіжної літератури
в 7 класі за темою :
«Костянтин Михайлович Симонов . «Жди мене». Поетизація високого почуття, розкриття його сутності.»
Підготувала учитель зарубіжної літератури А.М.Журба