Урок допоможе учням удосконалити уміння й навички знаходити однорідні члени речення в тексті; правильно використовувати їх в усному й писемному мовленні; розставляти розділові знаки та правильно інтонувати речення з однорідними членами; розвивати увагу й інтерес до рідної мови; сприяти розвиткові мислення, творчості учнів; активізувати й збагачувати лексику; виховувати любов до рідної мови; повагу й шану до України; виховувати уважність, охайність, точність у роботі на уроці.
Тема. Узагальнення вивченого з теми «Однорідні члени речення»
Мета: удосконалювати уміння й навички знаходити однорідні члени речення в тексті; правильно використовувати їх в усному й писемному мовленні; розставляти розділові знаки та правильно інтонувати речення з однорідними членами; розвивати увагу й інтерес до рідної мови; сприяти розвиткові мислення, творчості учнів; активізувати й збагачувати лексику; виховувати любов до рідної мови; повагу й шану до України; виховувати уважність, охайність, точність у роботі на уроці.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, індивідуальні завдання.
Хід уроку
I.Організація класу. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слайд 1. Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, материнської лагідності і доброти, мудрості земної, закладеної ще нашими славними предками!
Кожне слово рідної мови має своє обличчя, як у квітки, у нього свій неповторний аромат, свій колір.
Як сказав поет:
О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бриліантів, це-мова моя,
Це –мова моєї Вкраїни! (В. Сосюра)
Вчитель. Справа кожної людини-відшліфовувати, вдосконалювати своє мовлення, збагачувати словниковий запас, плекати рідну мову, дбати про її красу і чистоту. На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо працювати над вдосконаленням свого мовлення за допомогою однорідних членів речення.
II. Оголошення теми і мети уроку
Слайд 2. 1. Автотренінг.
Я – восьмикласник.
Я – особистість творча.
Я думаю, замислююсь,
Я аналізую, висловлюю свої судження.
Я все хочу знати.
2. Вступне слово вчителя
Слайд 3. Отже, Тема уроку. Узагальнення вивченого з теми «Однорідні члени речення» (записуємо в зошити); головне завдання уроку - повторити весь вивчений матеріал про однорідні члени речення, про вживання розділових знаків при однорідних членах речення. Наприкінці уроку ви зможете відповісти на проблемне питання: Чи можна уявити наше мовлення без однорідних членів речення та яка їх роль у мові?
Слайд 4. 3. Перш ніж приступити до повторення та узагальнення вивченого на попередніх уроках виконаємо одну із вправ, яка має назву:
«Пунктуаційна розминка» (На дошці записано речення, які вам потрібно редагувати – правильно розставити розділові знаки, підкреслити слова, які відповідають на одне і те ж питання і відносяться до одного й того ж слова в реченні)
Лози, кручі, висип, ліс - все блищить і сяє на сонці.
Скрізь: у саду, у полі, у лісі - панував весняний спокій.
III.Узагальнення й систематизація теоретичного матеріалу. Виконання системи вправ на узагальнення практичних умінь та навичок.
Гра «Хто хоче стати мільйонером»
Дякую, діти, ви добре справилися з цим завданням. Я думаю, що ви і далі будете так плідно працювати.
Завдання: Списати, уставляючи замість крапок пропущені літери. Визначити ряди однорідних членів речення.
1. Радіють молодій обнові б..рези, клени, явори (Л. Дмитерко).
2. І цвіт, і грім, і дощ, і град — я серцем спраглим все приємлю, та зб..режу від граду сад і захищу від грому землю (Л. Дмитерко).
3. І барвінком, і рутою, і рястом квітчає в..сна землю, мов дівчину в з..леному гаї (Т.Шевченко)
Слайд 7. 3. Вчитель: ми з вами говорили про те, що однорідними членами можуть бути будь-які члени речення. Давайте доведемо це, виконавши наступне завдання: Переписати, визначити й підкреслити однорідні члени речення. Пояснити розділові знаки між ними
1. На грунті минулого зароджується, росте, визріває майбутнє.
2. Правда буває терпка, гірка, несмачна.
3. Багатство не в майні, а в гідності.
4. Неробство й гультяйство, лінь і непослух призводять до біди.
5. Звучала пісня вільно, гордо.
Слайд 8. Хвилинка відпочинку.
Відгадати загадки:
1. Злита з хвостиком, ця крапка
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома,
Як вона зветься?...
(Кома)
2. Прямої лінії малесенький відрізок
Не треба, друже, тут сушити мізок,
Бо дуже легко відгадати й так:
Моєї лінії малесенький відрізок –
Між слів у мові – граматичний знак.
Що це таке?
(Тире)
3. Мов оченята, чорні і кругленькі,
На тебе дивляться кривенько,
Між однорідними стоять,
Коли їх можна одним словом об’єднать.
Що це таке?
(Двокрапка)
Вчитель. А зараз згадаємо, які ж розділові знаки ставляться у реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах речення?
Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, то у вимові робиться пауза, а після узагальнювального слова ставиться двокрапка: Усе в чеканні: спілі краплі рос, земля і місяць, вишні і тополі.
Слайд 9. Синтаксичний практикум. Завдання: розставити розділові знаки
Слайд 10. Синтаксичний розбір простого речення.
Зразок письмового розбору (підручник, сторінка 186)
Темно-попелясті розірвані хмари полохливо бігли по обважнілому небі (М.Стельмах).
Речення розповідне, неокличне, просте, двоскладне, повне, поширене, ускладнене неоднорідними означеннями, відносяться до слова хмари, виражені прикметниками, непоширені, пов'язані між собою сполучниковим звя'зком.
Слайд 11. Робота в парах.
Завдання: Визначити зв’язок між однорідними членами
Слайд 12. Робота в групах.
Завдання: Розставити розділові знаки. Однорідні члени підкреслити, узагальнювальні слова при них виділити рамкою. Визначити поширені і непоширені однорідні члени речення.
1 група: Усе знайоме і рідне до болю в душі: і криниця в саду, і червона калина. Наші нащадки будуть милуватися рідною природою: червоною калиною, квітучою вишнею, жовтою кульбабкою. У цьому світі дивне все: квітка і плід, вітер і зірка, краплина води й дрібна піщинка.
2 група: Згадували імена славних оборонців рідної землі: Хмеля, Сірка, Сагайдачного. Шабля, мушкет, люлька, кресало, кремінь – усе було при кожному козакові. Підручні гетьмана: Максим Перебийніс, Іван Богун, Данило Нечай – були добре відомі всім.
Слайд 13. Вправа «Я-редактор».
Завдання: Відредагувати речення. ( В зошитах )
1. Вітер гнув тополі, дерева, здіймав і крутив курявою над висохлим полем.
2. На городі ростуть картопля, морква, овочі, помідори.
3. У лісі безліч дерев росте: троянди, соняшники, дуби, клени, осики, берези.
Відредаговані:
1. Вітер гнув дерева, здіймав і крутив курявою над висохлим полем.
2. На городі ростуть овочі: картопля, морква, помідори.
3. У лісі безліч дерев росте: дуби, клени, осики, берези.
Слайд 14. Хвилинка ерудита.
Завдання: Продовжити прислів’я, однорідні члени речення підкреслити.
1. У ріднім краю і земля найкраща, і люди найкрасивіші.
2. Хто на багато весіль поспішає, на жодне не встигне.
3. Куди ноги, туди й голова.
4. Шануй батька і неньку, буде тобі скрізь добренько.
5. Відвага або мед п'є, або сльози ллє.
6. Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.
Слайд 15. IV. Підсумки й висновки уроку.
Бесіда з учнями:
(НІ, не можна. Вони збагачують наше мовлення, роблять його повним, образнішим, змістовнішим. Обійтися без ОЧР можна, але від цього мова багато втратить).
Слайд 16. V.Оцінювання.
Оцініть свою роботу на уроці кожен сам для себе. А я сьогодні ставлю за уроктакі оцінки:
Слайд 17. VI.Домашнє завдання
Слайд 18. Дякую всім за роботу!
Додатки до уроку.
Робота в парах. Завдання: Визначити зв’язок між однорідними членами
Слайд 12. Робота в групах.
Завдання: Розставити розділові знаки. Однорідні члени підкреслити, узагальнювальні слова при них виділити рамкою. Визначити поширені і непоширені однорідні члени речення.
1 група: Усе знайоме і рідне до болю в душі: і криниця в саду, і червона калина. Наші нащадки будуть милуватися рідною природою: червоною калиною, квітучою вишнею, жовтою кульбабкою. У цьому світі дивне все: квітка і плід, вітер і зірка, краплина води й дрібна піщинка.
2 група: Згадували імена славних оборонців рідної землі: Хмеля, Сірка, Сагайдачного. Шабля, мушкет, люлька, кресало, кремінь – усе було при кожному козакові. Підручні гетьмана: Максим Перебийніс, Іван Богун, Данило Нечай – були добре відомі всім.
Робота в парах. Завдання: Визначити зв’язок між однорідними членами
1 група.
Завдання: Розставити розділові знаки. Однорідні члени підкреслити, узагальнювальні слова при них виділити рамкою. Визначити поширені і непоширені однорідні члени речення.
Усе знайоме і рідне до болю в душі: і криниця в саду, і червона калина. Наші нащадки будуть милуватися рідною природою: червоною калиною, квітучою вишнею, жовтою кульбабкою. У цьому світі дивне все: квітка і плід, вітер і зірка, краплина води й дрібна піщинка.
2 група.
Завдання: Розставити розділові знаки. Однорідні члени підкреслити, узагальнювальні слова при них виділити рамкою. Визначити поширені і непоширені однорідні члени речення.
Згадували імена славних оборонців рідної землі: Хмеля, Сірка, Сагайдачного. Шабля, мушкет, люлька, кресало, кремінь – усе було при кожному козакові. Підручні гетьмана: Максим Перебийніс, Іван Богун, Данило Нечай – були добре відомі всім.