19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Урок за темою:"Проблема взаємин мистецтва й життя ( за новелою Т.Манна « Маріо і чарівник»)"

Про матеріал

Мета: збагатити уяву учнів про творчість письменника, вести до розуміння змісту твору через аналіз просторової опозиції « світ Чіполли – світ любові та природи» та послідовності сюжетних ситуацій новели; дати поняття психологічної новели.

Перегляд файлу

           Проблема взаємин мистецтва й життя

              (  за новелою Т.Манна   « Маріо і чарівник»)

Мета: збагатити уяву учнів про творчість письменника, вести до розуміння 

            змісту твору через аналіз просторової опозиції « світ Чіполли – світ

            любові та природи» та послідовності сюжетних ситуацій новели; дати

            поняття психологічної новели.

 

Хід уроку

  • Організаційний момент.
  • Повідомлення теми, мети уроку.
  • Робота над темою уроку.

 

1.Вступне слово вчителя

 

Величезна кількість голосів, які отримали фашисти на виборах 1930р., спонукала Томаса Манна до ще яскравішого зображення загрози, котру становили нацисти для Німеччини й всього людства. В 20-х рр. Італія повністю охоплена фашизмом, який здобув хвилю пихи, марнославства, презирства до вселюдських цінностей, настояного на культі сили. До цього «аполітичний» Т.Манн створює в 1930 р. новелу «Маріо і чарівник», яка розкриває всі «переваги» шовіністичної ідеології.

 

2. Словникова робота

 

Ірраціональний – недосяжний для розуміння.

Нацисти – члени гітлерівської фашистської партії, створеної 1919 р., яка у 1933р. захопила владу і встановила режим фашистської кривавої терористичної диктатури Гітлера.

Шовінізм - крайній націоналізм, що проповідує расову винятковість, розпалюючи національну ворожнечу.

 

3. Робота з текстом новели за питаннями:

 

1.Первинне сприйняття тексту:

   А) який настрій виник при читанні новели?;

   Б) що незрозумілого вам зі змісту новели?;

   В) які моменти викликали у вас хвилювання?;

2. Де відбувалася дія?

3. Що це за місце?(курорт)

4. З чим асоціюється у вас слово «курорт»?

5. Яка атмосфера панує у Торре де Венере? («Злість, роздратування, напруження з самого початку висіли в повітрі»)

(Схема №1)

6. Хто відпочивав у цьому італійському містечку?

7. Як ставилися місцеві жителі до чужинців?

8. Які світи вимальовувалися з перших сторінок?

( Схема №2)

9. Чим наповнені ці світи? Згадайте:

  • випадок в їдальні (холопництво);
  • випадок з кн. N (бажання вислужитися, підлабузництво);
  • готель «Леонора» (пані Анджольєрі – покоління актрисі Дузе);

10. А чим весь цей час займалися діти?

11. Чому тоді нашого оповідача, до речі, батька двох дітей, так роздратував    

      12-річний хлопчик Фуджеро?

12. Чому він (хлопчик) так поводився?

13. Прокоментуйте рядки:

« Але скоро ми зрозуміли, що це політика, що йдеться про ідею націй. І справді, на пляжі аж кишіло юними патріотами – неприроднє і дуже гнітюче явище».

  • чому «кишіло»?
  • чому «неприроднє»?
  • чому «гнітюче»?

 

14. Чи ізольований світ дітей від світу дорослих?

15. Чи зливаються ці світи воєдино? (випадок з мораллю)

16. Які ще світи, представлені в новелі, знаходяться в просторовій опозиції?

( світ шовіністичної політики -  світ природи)

 

(Схема №3)

 

17. Навіщо автор, говорячи про місцевість, згадує, що це «клімат, у якому розцвіла культура людства, сонце Гомера і т.д.»

- Чому « і т.д.»?

18. Чи посилюється напруга у творі, чи залишається статичною?

19. А що відбувається у природі?

(« спека була страхітлива»- « … в парку задуху»-«короткий дощ»)

  • Про що це свідчить?
  • До чого готує нас автор?
  • Чому дощ «короткий»?

20. « Саме в цей час з’явиться Чіполло»? Чи нове для нас це ім’я?

21. Де ми чули про нього, від кого, за яких обставин?

22. Як себе називав Чіполло?

23. Де має відбутися виступ Чіполли?

24. Що собою символізує замок?

25. До чого підводить нас автор?

26. Як природа відреагувала на появу Чіполло?

27. Хто прийшов на виступ?

28. Як автор подає портрет Чіполли, його манеру триматися? ( назвати лише прикметники)

29. Як зустрічає публіка Чіполло? Чому?

30. Прокоментуйте сцену з «мовознавцем»?

31. Як поводиться Джованотто? Чим він мотивує свій протест? Про що це свідчить?

32. Чим він супроводжує свої дії?

33. У чому Чіполло вбачав своє завдання?

34. Як виглядає подружжя Анджольєрі під час сеансу гіпнозу? Чому?

35. Як поводяться глядачі, як реагують щоразу на фокуси Чіполло? Чому?

36. Чим відрізняється експеримент з юнаком, зануреним у сон? Що собою символізує сон?( втрачає людську подобу і той, хто панує, і той, хто скорився)

37. Під час якого «досліду» успіх Чіполло досяг апогею?

38. Яку роль у його тріумфах відіграють келих коньяку і нагайка зі срібним руків’ям у формі пазура?

39. До чого призводять спроби не піддаватися владі Чіполло, протидіяти його волі?

40. Який настрій панує у творі?

(Схема №4)

41. Чи можна провести паралельні прямі між атмосферним явищем і атмосферою міжлюдських відносин?

42. Який момент у новелі можна назвати найдраматичнішим? (фокус з Маріо)

43. Коли вперше зустрічаємось з Маріо? Хто він?

44. Прокоментуйте: « з носом у ластовинні», «віддуті губи», « імлисті очі»,

« вираз наївної меланхолії». Про що це свідчить?

45. Що навіює Чіполло Маріо?

46. Чи вмотивований вчинок Маріо?

47. Що означають постріли Маріо?

48. У чому сенс бунту Маріо?

49. Прокоментуйте: « Жахливий, фатальний кінець. А все-таки він приніс визволення…»

50. Новела починається словами : «Згадка про Торре де Венера завжди викликає в мене гнітюче почуття». Чому?

51. « Слава Богу, діти так і не збагнули, де скінчилась вистава і де почалась катастрофа; а ми не квапились відбирати в них щасливу віру, що то була тільки гра».

  • Тож коли скінчилась вистава?
  • В чому катастрофа?
  • Чому це було грою?

52. Чіполло називає себе чарівником, ілюзіоністом, але оповідач весь час називає його штукарем. Чому?

4. Домашнє завдання:

Чому Томас Манн, виводячи у назву новели двох героїв, одного називає на ім’я, іншого-за фахом?

doc
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку