1
відкритого заняття
Розміщення даних і обчислення в таблиці, робота з текстом
та створення схем
дисципліна: Інформатика та комп‘ютерна техніка
спеціальність: 071 Облік і оподаткування
2020
Методична розробка відкритого заняття на тему: «Розміщення даних і обчислення в таблиці, робота з текстом та створення схем» з навчальної дисципліни «Інформатика та комп‘ютерна техніка», для студентів спеціальності 071 «Облік і оподаткування»
Підготувала: Гончаренко Л.П.- викладач комп’ютерної техніки та програмування, спеціаліст вищої категорії Селидівського фахового політехнічного коледжу
Методична розробка містить матеріали що висвітлюють самостійну роботу студентів при створенні, редагуванні та форматуванні табличних даних економічного типу, проведенні обчислень над ними, роботі з текстом, створенні різноманітних схем за допомогою текстового редактора Word
Методична розробка призначена для використання викладачами природничо-математичних дисциплін навчальних закладів фахової передвищої освіти
Рецензент:
О.В. Білоконь – викладач вищої математики, спеціаліст вищої категорії Селидівського фахового політехнічного коледжу
Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії
природничо – математичних дисциплін,
фізичного виховання та захисту Вітчизни
Протокол № 8 від « 02 » березня 2020 року
Голова циклової комісії ____________Л.П. Гончаренко
Міністерство освіти і науки України
Селидівський фаховий політехнічний коледж
РЕЦЕНЗІЯ
на методичну розробку відкритого заняття викладача Гончаренко Л.П. з дисципліни «Інформатика та комп’ютерна техніка» за темою «Розміщення даних і обчислення в таблиці, робота з текстом та створення схем»
Методичну розробку відкритого заняття складено на достатньому методичному рівні з урахуванням вимог до складання та оформлення методичних матеріалів з використанням термінології дисципліни. Вона містить в собі план заняття, методичну, дидактичну і виховну мету, перебіг заняття, міждисциплінарні зв’язки, перелік рекомендованої літератури, цікаво з педагогічної точки зору побудована мотивація навчання.
Актуалізація опорних знань складена з урахуванням попередніх тем та сприяє активізації пізнавальної діяльності та систематизації знань студентів з дисципліни. Інтерес студентів до вивченого матеріалу досягається викладачем через сучасні методи навчання. Навчальний матеріал подано на відповідному науковому рівні державною мовою.
Викладено методику організації та проведення практичної роботи, з метою активізації пізнавально-розумової діяльності студентів, поглиблення інтересу до науки і наукових досліджень, розвитку вмінь та навичок самостійного застосування вивченого матеріалу при створенні, редагуванні та форматуванні табличних даних економічного типу, проведенні обчислень над ними з використанням комп‘ютерних технологій.
Дана методична розробка може становити інтерес та бути використана викладачами навчальних закладів фахової перед вищої освіти при викладанні даної дисципліни.
Методичну розробку розглянуто на засіданні циклової комісії природничо-математичних дисциплін, фізичного виховання та захисту Вітчизни.
Рецензент: викладач вищої математики О.В. Білоконь
ЗМІСТ
Вступ.............................................................................................................. |
5 |
1 План заняття………………………………………………………………. |
7 |
2 Перебіг заняття............................................................................................. |
9 |
3 Додаток А (Правила техніки безпеки)....................................................... |
13 |
4 Додаток Б (Інструкція до практичної роботи).......................................... |
15 |
5 Додаток В (Вправа для очей)........................………………………..…… |
20 |
6 Висновки....................................................................................................... |
21 |
ВСТУП
Сучасна освіта повинна бути спрямована на підготовку фахівців, спроможних відповідати за своє професійне майбутнє, здатних утвердити себе в умовах конкуренції на ринку праці. Тому основна мета професійної освіти сьогодення полягає у підготовці компетентних фахівців, які володіють адекватними уміннями і навичками для задоволення потреб ринку праці та відповідають стандартам транснаціанальної освіти.
Важливе місце у підготовці спеціалістів обліково-економічного профілю займає формування професійних знань, вмінь та навичок. У зв’язку з тим, що вони формуються в процесі навчальної діяльності, при розробці змісту навчання потрібно визначити склад та зміст завдань практичних робіт. Одним з підходів, направлених на встановлення необхідного та достатнього складу й змісту таких завдань, а також порядку їх постановки перед студентами, є самостійна робота студентів під час проведення практичної роботи.
Посада бухгалтера тісно пов’язана з роботою на персональному комп’ютері. Поширене втілення комп’ютерної техніки в навчальний процес нашого навчального закладу дозволяє студентам знайомитися з різноманітними програмами, у тому числі з текстовим редактором Microsoft Word.
Найбільш важливі та значимі цілі інформатики та комп’ютерної техніки – встановлення та посилення міжпредметних зв’язків, створення умов для сприйняття і розуміння інформаційних процесів у суспільстві, природі, пізнанні – формування у студентів інформаційної картини.
Сучасна освіта вимагає подолання розрізненості навчальних дисциплін. Систематизуючу роль в цьому процесі треба віддати інформатиці та комп’ютерній техніці. Кожній науковій дисципліні притаманне своє особливе сполучення формалізованих і неформалізованих методів моделювання явищ, процедур доведення і пояснення, і лише інформатика та комп’ютерна техніка легко долає міжпредметні межі, збагачує всі галузі наукового пізнання.
Практична робота спонукає розвитку умінь і навичок студентів аналізувати й систематизувати інформацію, удосконаленню навичок практичного застосування теоретичних знань з інформатики.
Мета проведення заняття показати самостійну роботу студентів при виконанні практичних завдань.
Для студентів метою цього заняття являється закріплення та продовження вивчення і відпрацювання редагування та форматування даних, внесення їх до таблиці текстового редактора, проведення обчислень з даними економічного типу, робота з текстом, створення схем в середовищі текстового редактора Microsoft Word, здійснення попереднього перегляду та друку документу.
Методичний матеріал складений українською мовою, що дає можливість поглибити вивчення основних термінів дисципліни державною мовою.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Група: БО-18 Дата проведення: 05 березня 2020 року
Дисципліна: Інформатика та комп‘ютерна техніка
Спеціальність: 071 «Облік і оподаткування»
Тема заняття: Розміщення даних і обчислення в таблиці, робота з текстом та створення схем
Мета заняття:
методична: показати методику проведення практичного заняття з використанням текстового редактора Microsoft Word, методів формування логічного мислення, розвитку пізнавальної активності;
дидактична: закріпити та продовжити формувати вміння і навички роботи зі створення таблиць, внесення даних до таблиці і проведення розрахунків з використанням статистичних функцій, створенню схем, організації друку документа;
виховна: виховувати вміння організовувати себе, мислити самостійно, розвивати уважність і відповідальність у процесі виконання роботи, виховувати зацікавленість студентів у обраній спеціальності, вчити акуратності роботи з технікою.
Вид заняття: практична робота
Тип заняття: заняття з формування вмінь та навичок
Методи та форма проведення заняття: практичне, з використанням програмних пристроїв
Мiждисціплінарні зв'язки:
забезпечуючі: основи інформатики та обчислювальної технiки, математика, фізика, бухгалтерський облік
забезпечувані: комп'ютерна техніка та програмування, курсове проектування, дипломне проектування
Методичне забезпечення: методична розробка заняття, інструкція з техніки безпеки та протипожежної безпеки, інструкції щодо виконання практичної роботи, мультимедійна презентація основних етапів заняття
Технічні засоби навчання: персональні комп‘ютери, відео термінал, принтер, засоби комунікації
Програмне забезпечення: ОС Windows, текстовий редактор Microsoft Word
Література:
Обов’язкова:
1. Семакін І.Г., Хеннер Є.К. «Інформатика і ІКТ. Базовий рівень. Підручник для 10-11 класів». 8-е изд. - М. Біном,: 2012. - 246с.
2. Угрінович Н., Босова Л., Михайлова Н. «Практикум з інформатики та інформаційних технологій» М.: Біном, 2002. -214 с.
3. Шелепаева А.Х. «Поурочні розробки з інформатики. Посібник для 10-11 кл. середньої школи» -М.: «Вако», 2008. -325 с.
Додаткова:
1. Алтухов Е.В., Рибалко Л.А., Савченко В.С. ОИ и ВТ. М.: Высшая школа,2008.
2. А.Ю. Гаевский, Iнформатика, Навчальний посiбник. Киiв.: «А.С.К.»,2009.
3. С. В. Симонович, Загальна iнформатика, Навчальний посiбник. М.: АСТ
ПРЕСС: iнфорком-ПРЕСС,2010.
4. С. В. Симонович, Спецiальна iнформатика: Навчальний посiбник. М.: АСТПРЕСС: Iнфорком-ПРЕСС,2012.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1. Організаційний момент
1.1. Привітання студентів і викладача.
1.2. Підготовка аудиторії до заняття, перевірка присутності студентів.
1.3. Ознайомлення студентів з темою, структурою та навчальною метою заняття.
1.4. Робочі місця студентів забезпечені інструкціями щодо виконання практичної роботи, інструкціями з техніки безпеки та протипожежної безпеки.
2. Актуалізація опорних знань
2.1. Викладач пропонує студентам у бліц – опитуванні наступні питання:
2.2. Викладач коментує відповіді студентів, вказує на помилки і дає правільні відповіді.
3. Мотивація навчальної діяльності
Найпопулярнішою програмою пакета Microsoft Office є програма Word, яка призначена для створення і обробки текстових документів. Можливості програми дуже широкі: починаючи від створення коротких текстових документів (листів, заміток) до складання документів, що передбачають графічні елементи, таблиці, формули, логотипи, схеми та діаграми.
Текстовий редактор Word дає можливість користувачам застосовувати удосконалені, а також зовсім нові засоби створення і обробки таблиць. У Word передбачено два альтернативних способи редагування і форматування таблиць: за допомогою миші і команд меню Таблиця. Вибір того чи іншого способу залежить тільки від користувача.
Для виконання практичної роботи вам потрібні теоретичні знання, які ви набули на лекції, а також практичні навички введення та редагування тексту у текстовому редакторі Word, набуті на попередньому практичному занятті. Знання, які ви отримаєте сьогодні, стануть вам у нагоді при виконанні наступних робіт, а також курсової роботи з фінансового обліку.
4. Інструктаж з техніки безпеки та протипожежної безпеки
Студенти повторюють основні правила поведінки в комп’ютерному кабінеті під час роботи за персональним комп’ютером. Правила техніки безпеки та правила протипожежної безпеки. (Додаток А)
5. Ознайомлення студентів з інструкцією і методикою виконання практичної роботи
Викладач пояснює зміст практичної роботи, правила користування інструкцією, інформує про відведений термін на виконання роботи. (Додаток Б). Під час роботи за комп’ютером студентам пропонується вправа для зняття напруження очей. (Додаток В).
6. Виконання завдань прикладного характеру на ПК
Використовуючи додаткові функції і можливості текстового редактора Word виконати завдання згідно інструкції. Студент повинен створити таблицю і внести довільні дані. Виконати розрахунки в осередках за формулами. На наступному етапі необхідно набрати текст згідно зразка, скопіювати його, встановити різні міжстрокові інтервали. Виставити масштаб представлення документа – 90%. Далі використовуючи панель малювання побудувати схему. В першу фігуру внести текст, з’єднати фігури між собою лініями або стрілками. Виконати попередній огляд документа. Отримані результати показати викладачеві. Далі в документ вносять відповіді на контрольні питання, прізвище студента і з дозволу викладача відправляють готовий документ на друк.
7. Підведення підсумків заняття.
Викладачем оцінюється робота кожного з студентів протягом виконання завдання, вміння та навички студента користуватися можливостями текстового редактора Word. Викладач коментує оцінки, які отримали студенти на практичній роботі. Визначається рівень засвоєння матеріалу. Встановлюється результат виконання поставленої мети заняття. Визначаються шляхи вдосконалення знань з запропонованої теми. Відмічаються переваги та недоліки роботи на занятті, шляхи покращення роботи з текстовим реактором.
8. Домашнє завдання
Опорні конспекти, Ярму О.В., Редько М.М. Інформатика і комп’ютерна техніка – К., -Вища освіта, 2011-213-215с.
Підготуватися до наступної практичної роботи.
ДОДАТКИ
Техніка безпеки та правила роботи студентів
у кабінеті інформаційно-комунікаційних технологій.
1. Кабінет обладнано складними і дорогими технічними засобами, які вимогають акуратної роботи та бережного відношення. Тому, заходячи до кабінету, слід одразу займати відведенне місце, не виконувати ні яких дій з обладнанням без дозволу викладача.
2. На робочих місцях розташовано обладнання, яке має складові, що працюють під високою напругою. Необережне поводження з апаратурою може призвести до травм, тому суворо заборонено:
Вмикати і вимикати апаратуру без вказівки викладача.
Торкатися роз’емів єднувальних кабелів та самих кабелів.
Переміщувати увімкнені складові обчислювальної системи (системний блок, монітор тощо).
Класти будь-які предмети на системний блок, монітор, клавіатуру.
Приносити та використовувати носії даних (компакт-диски, флешку) без дозволу викладача.
3. Не дозволяеться знаходитись у кабінеті і виконувати будь-які роботи (прибирання приміщення також) без присутності відповідальної особи – завідучого кабінетом, викладача або лаборанта.
4. Не дозволяється працювати з клавіатурою та маніпулятором “миша” брудними або вологими руками.
5. Запом’ятайте, де знаходиться вогнегасник, аптечка. При появі запаху горілого одразу ж сповість про це викладача.
6. Протягом роботи за комп’ютером суворо дотримуйтесь викладених вище правил, слідкуйте за вказівками викладача. Якщо під час робити виникає аварійна зупинка. яка супроводжується виведенням на екрані повідомлення про несправність, слід це повідомлення запам’тати (або записати) і повідомити викладача (викладача).
Якщо робота апаратури починає супроводжуватись незвичними звуками, світінням аварійних індикаторів тощо, слід припинити роботу і повідомити викладача,
7. При роботі студентів за комп’ютерами вони не повинні вставати, коли до кабінету заходить будь-який відвідувач.
8. У кабінеті категорично заборонено приймати їжу, користуватись розпилювачами парфумів, лаків для волосся тощо. Не слід корстуватись мобільними телефонами.
ДОДАТОК Б
Практична робота № 6
Тема роботи: Розміщення даних і обчислення в таблиці, введення тексту та створення схем.
Мета роботи: навчитися будувати таблиці, виконувати розрахунки в них, форматувати набраний текст та створювати схеми.
Обладнання: ПК.
Методичне забезпечення: інструкція до виконання практичної роботи.
Теоретичні відомості
Для створення нової таблиці призначена команда: Таблиця/Вставить/ Таблица, а також кнопка Вставить таблицу стандартної панелі інструментів. Після використання команди в меню з’являється
діалогове вікно, в якому потрібно задати кількість стовпчиків і рядків таблиці, а при використанні кнопки панелі інструментів з’являється прототип таблиці, де визначають кількість рядків і стовпчиків.
Усі клітини таблиці порожні і мають однаковий розмір, у подальшому користувач має можливість змінити структуру таблиці і розмір її елементів відповідно до обсягу інформації, що в ній міститиметься.
У World передбачено два альтернативних способи редагування і форматування таблиць: за допомогою миші і команд меню Таблица.
Вставку стовпчиків і рядків здійснюють за допомогою підменю Вставить меню таблиці. При цьому потрібно виділити рядки чи стовпчики таблиці і викликати контекстне меню.
Зміна ширини стовпчика. Ширину стовпчика легко змінити за допомогою миші. Для цього слід розмістити вказівку миші на обмежувальні лінії (вигляд вказівки миші при цьому зміниться) і при натиснутій лівій кнопці перетягнути в потрібному напрямку.
Зміна висоти рядка. Висота рядка залежить від обсягу і параметрів форматування введеної інформації, а також від відстані між абзацами в клітинці.. у деяких випадках потрібно задати висоту рядка, що відрізняється від встановленої за замовчуванням. Для цього слід виконати дії, аналогічні зміні ширина стовпчика.
Розділення і об’єднання клітинок. Таблиця часто має заголовок (шапку), який є загальним для кількох стовпчиків. При цьому найпростіше об’єднати кілька клітинок для отримання клітини більшого розміру. Щоб об’єднати клітинки, потрібно їх виділити і скористуватися командою Таблиця/Обьеденить ячейки (аналогічна команда міститься і в контекстному меню таблиці). Для розділення клітинки таблиці на кілька призначена команда Таблиц/Разбить ячейки:
Видалення клітинок, рядків, стовпчиків. Для видалення клітинок, рядків, стовпчиків слід виділити відповідну ділянку і скористатися командами підменю Удалить меню Таблица (або командами контекстного меню). Виділені ділянки не можна видалити за допомогою клавіш Delete або Backspaces. Ці клавіші використовують для видалення тільки вмісту клітинок:
Розбивка таблиць. Таблицю можна розділити на частини, якщо між частинами таблиці має бути текст чи малюнок або якщо таблиця розміщується на кількох сторінках. Щоб розбити таблицю, потрібно встановити курсор у першому рядку другої частини таблиці і натиснути на комбінацію клавіш Ctrl+ Shift+Enter або скористатися командою Таблица/Рзбить таблицу.
Форматування таблиць. Таблиці, як і будь-який абзац, формують за допомогою команд меню Формат або панелі інструментів форматування. World має також засіб автоматичного форматування таблиць – команду Автоформат таблиці… меню Таблица. При виборі команди відкривається діалогове вікно, в якому можна вибрати потрібний формат. У результаті цього текстовий редактор автоматично виконує форматування таблиці відповідно до вибраного зразка.
Для побудови схем необхідно виконати наступні дії: Рисования/Автофигуры/
Блок-схема. Вибираєте необхідну фігури з представлених і вносите Ії в текст.
Хід роботи:
1. Відкрийте новий документ.
2. Наберіть тему і мету даної практичної роботи.
3. Створить таблицю, внесіть довільні дані, виконайте розрахунки в осередках, де знаходиться символ «*».
Особливі рахунки покупців магазину.
н/п |
Номер доручення |
ІПБ покупця |
Сума кредиту |
Сума оплати |
Залишок заборгованості |
1 |
№100 |
Носова П.О. |
1300 |
500 |
* |
2 |
№105 |
Розанова О.К. |
2100 |
1000 |
* |
3 |
№110 |
Пирогова Л.О. |
2500 |
1500 |
* |
··· |
··· |
··· |
··· |
··· |
··· |
15 |
№140 |
Розов Д.П. |
2000 |
1000 |
* |
|
* |
* |
* |
||
Середня сума кредиту: |
* |
|
|
4. Після таблиці ввести два абзаци тексту згідно зразка:
Результати суспільного прогресу, раніше зосереджені в техносфері сьогодні концентруються в инфосфері. Настала ера інформатики. Пережиту фазу її розвитку можна характеризувати як телекомунікаційну. Ця фаза спілкування, фаза трансформації і знань.
Навчання і робота сьогодні – синоніми: професійні знання старіють дуже швидко, тому необхідно їхнє постійне удосконалювання - це і є відкрите утворення! Світова телекомунікаційна інфраструктура дає сьогодні можливість створення систем масового безупинного самонавчання, загального обміну інформацією, незалежно від тимчасових і просторових поясів.
5. Скопіювати текст у вікні редагування 3 рази.
6. Встановити міжстрокові інтервали: у 1-ом абзаці –подвійний, у 2-ом –1,25 інтервалу
7. Встановити масштаб представлення документа –95%.
8. Створити схему і виконати угруповання її елементів.
Звіт по роботі повинен містити.
1. Тему і мету роботи.
2. Відповіді на контрольні питання.
3. Висновок.
Контрольні питання.
Література:
ДОДАТОК В
ВПРАВА ДЛЯ ЗНЯТТЯ НАПРУЖЕННЯ ОЧЕЙ.
Заплющити очi на кiлька секунд, сильно напружуючи м'язи очей, потiм розплющуючи розслабляючи м'язи очей. Дихання ритмічне. Повторити 4-5 разiв.
Подивитись на перенiсся i затримати подих на час кiлькох повних циклiв дихання. Не можна робити так, щоб очi втомлювалися. Потiм перевести погляд удалечiнь (подивитись у вiкно). Повторити 4-5 разiв.
Не повертаючи голови, подивитись праворуч i зафiксувати погляд на кiлька секунд, потiм подивитись удалечiнь прямо. Аналогiчно виконати вправу з фіксацією лiворуч, угору, додолу. Повторити 4-5 разiв.
Часто заплющувати i розплющувати очi (клiпати) впродовж 20-30 секунд.
Висновки
Практична робота «Розміщення даних і обчислення в таблиці, робота з текстом та створення схем» визначена навчальною програмою дисципліни «Інформатика та комп’ютера техніка» для навчальних закладів фахової передвищої освіти. Методична розробка є додатковим матеріалом до робочої програми навчальної дисципліни «Інформатика та комп’ютерна техніка».
Мета розробки. Викладено методику організації та проведення практичної роботи за темою «Розміщення даних і обчислення в таблиці, робота з текстом та створення схем», з метою активізації пізнавально-розумової діяльності студентів, поглиблення інтересу до науки і наукових досліджень, розвитку вмінь та навичок самостійного застосування вивченого матеріалу при створенні, редагуванні та форматуванні табличних даних економічного характеру.
Роль і значення теми заняття у підготовці кваліфікованого працівника полягає в тому, що сучасні партнери висовують вимогу: виробництву потрібні конкурентноспроможні фахівці, здатні адаптуватися до швидких соціальних змін, а це потребує істотного підвищення якості підготовки кваліфікованих робітників.
Методична доцільність – активізація пізнавальної діяльності дає можливість здійснювати органічний зв’язок з попереднім матеріалом. В основу бліц – опитування заплановані питання, які вивчалися на попередніх темах.
Актуальність проведення практичної роботи полягає у формуванні студентів навичок роботи з текстовим редактором; становлення фахівця, з глибоким професійними знаннями за обраним фахом; формування навиків технічної творчості, самовдосконалення, готовності до роботи в ринкових умовах праці, гострої професійної конкуренції. Під час виконання практичної роботи студенти мають змогу більш досконало ознайомитися з додатковими можливостями тестового редактора Word.
У процесі проведення практичного заняття у студентів формувалися навички використання теоретичних знань. Вони викликали зацікавленість студентів, активізували їх розумову діяльність, творчу активність. Діагностика засвоєння знань відбувається протягом заняття. Повторення теоретичного матеріалу дозволило виконувати завдання осмислено. В процесі самостійної роботи студентів викладач контролював виконання завдань, надавав індивідуальну допомогу. В кінці заняття всі студенти отримали оцінки.
Побудова структури практичної роботи підпорядкована обраній темі та обраній меті заняття. Усі етапи практичної роботи чітко визначені та лаконічно пов’язані. Запропоновані викладачем питання для розгляду чітко пов’язанні з практичним завданням.
У майбутній професійній діяльності студентів важливе значення має гарне знання персонального комп'ютера й пакета офісних програм, адже вони застосовуються у всіх сферах людської діяльності для оформлення ділової документації, для створення звітів, довідок і т.д. Застосування отриманих знань і практичних навичок допоможуть розв'язати ці завдання швидко й на високому професійному рівні.
Тому можна зробити висновок, що знання і навички, набуті під час вивчення дисципліни «Інформатика та комп’ютерна техніка» дозволяють студентам застосовувати їх при вирішенні завдань з дисциплін економічного напрямку, зокрема розрахунку завдань з бухгалтерського обліку.