Урок за темою "Степан Васильченко «В бур’янах». Розповідь про Тараса Шевченка, його дитинство"

Про матеріал
Урок з української літератури за темою "Степан Васильченко «В бур’янах». Розповідь про Тараса Шевченка, його дитинство"
Перегляд файлу

Акостакьоає Любов Іванівна,

вчитель української мови та літератури

Великокучурівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів

імені Володимира Бузенка

Сторожинецького району

Чернівецької області

 

Тема: Степан Васильченко «В бур’янах». Розповідь про Тараса Шевченка, його дитинство

Мета: ознайомити учнів із цікавими сторінками дитинства Т.Г.Шевченка, опрацювати ідейно-художній зміст твору, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів, навчитись розуміти художню реальність митця; виховувати любов до батьківщини, патріотизм; розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння висловлювати свою думку.

Обладнання уроку : портрети С.Васильченка, Т.Шевченка .

Дидактичні та методичні матеріали : підручник.

Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.

Кобзарем його звемо ми,

Так від роду і до роду,

Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу.

М. Рильський

ХІД УРОКУ

 

 І. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя.


Пролунав уже дзвінок, починається урок.

Він незвичний і цікавий – до нас гості завітали.

Повернімось обличчям до гостей

І лагідно промовимо : «Добрий день».

Роботи у нас багато і тому пропоную :

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитись, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.


ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань і умінь. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1.Вступна бесіда .

Любі діти! Ми розпочинаємо вивчення третього, останнього у 5 класі розділу з української літератури – «Рідна Україна. Світ природи».

-Що ви уявляєте, коли чуєте чи вимовляєте слово «природа» ?

Так , кожен уявляє щось своє, адже природа насправді розмаїта і цікава. Все у ній має своє місце, знає свій час, усе взаємодіє, створюючи надзвичайну красу і гармонію.

2. Робота з підручником.

Розгорніть підручник на с. 195.

-Що зображено на малюнку ?

-Як ви думаєте, що описуватиметься в творах цього розділу ?

-Як ви розумієте слово «гармонія» ?

(1. Гармонія — закономірне поєднання тонів у одночасному звучанні; співзвуччя.

2.Гармонія — злагоджене звучання, приємне для слуху; милозвучність.

3.Поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей (предметів, явищ, частин цілого).

4.Гармонія — давньогрецька богиня.)

- У чому гармонія людини і природи ?

Вчитель. Отже, цей розділ не просто розширить ваші знання про природу і людину, про прозові і віршовані твори, про нові художні засоби і жанри, а й допоможе стати спостережливими, уважними, чуйними та добрими.

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети

         Як ви розумієте слова Максима Рильського?

Учитель (біля виставки книг; кожну книгу, про яку йдеться, вчитель бере до рук, гортає сторінки та демонструє учням).

Давайте нашу розмову про великого українського поета розпочнемо біля цієї книжкової виставки. На найпочеснішому місці ми розмістили «Кобзар»  Т.Г.Шевченка. У цій книзі зібрані найвідоміші твори поета. А ось на цій полиці ми бачимо книги про Т.Г.Шевченка, його життєвий та творчий шлях. Про великого сина українського народу написано багато біографічних оповідань, повістей, романів, у яких художньо відтворені різні періоди життя поета.

У творі С.Васильченка «В бур’янах» розповідається про дитячі роки  Тараса Шевченка.

Учитель (біля портрета С.Васильченка).

Степан Васильович Васильченко – відомий український письменник кінця ХІХ – початку ХХ століття.

Для письменника образ Тараса Шевченка був найулюбленішим. У бідній селянській сім’ї, де зростав малий Степан, любили пісню, влучне та правдиве слово, жарт. Батько – чоботар, був письменний. То в їхній хаті знали й шанували Тараса Шевченка, Миколу Гоголя, зачитувалися «Кобзарем» і «Тарасом Бульбою». Як згадував С. Васильченко, на нього найбільше враження в дитинстві справила  трійця:  пісня, «Кобзар» і Гоголь.

Уже будучи письменником, Степан Васильович задумав написати повість про свого улюбленця. Може, тому, що в нього, як і в Шевченка, дитинство було напіводягненим і бездоглядним, він рано пізнав горе та кривду, став на захист пригноблених. Назва твору «Широкий шлях». В основі його – справжні  факти з життя Кобзаря, документальні дані.

Але, на жаль, з п’яти запланованих частин він встиг завершити тільки першу – «В бур’янах», яка побачила світ уже після смерті автора  – в 1938 році.

Тож перегорнемо окремі сторінки твору С.Васильченка «В бур’янах», прочитаємо та обговоримо деякі фрагменти книги, щоб уявити, якою була Україна в першій половині ХІХ століття за життя Т.Г.Шевченка (ЗАПИС ТЕМИ)

Тарас Григорович Шевченко – великий поет, геній українського народу.

Мабуть, немає українця, який не чув би ім’я Тараса Григоровича Шевченка. Воно відоме не лише в Україні, а й в усьому світі. І в цьому році ми святкуємо 204 роки від Дня народження Кобзаря.

 

-А що ж ви можете сказати про Т. Шевченка?

 Вправа «Мікрофон».

Я знаю…

 

ІV. Опрацювання навчального матеріалу (твору С.Васильченка «В бур'янах»).

Пояснення назви твору та її епіграфу

Епіграфом до повісті «У бур’янах» стала фраза із листа Шевченка «Та поклонися нашим бур’янам».

  •                   Як ви вважаєте, чому?

З листа до брата Микити Шевченка

(15 листопада 1839 р. Петергбург ):

…Так отаке-то, мій голубе, нудно мені стало, що я не знаю, що у вас робиться…

Так нехай же я хоч через папір почую рідне слово, нехай хоч раз поплачу веселими сльозами, бо мені тут так стало скушно, що я всяку ніч тілько й бачу во сні, що тебе, Керелівку, та рідню, та бур'яни (ті бур'яни, що колись ховався од школи); весело стане, прокинусь, заплачу. Ще раз прошу, напиши мені письмо, та по-своєму, будь ласкав, а не по-московському.

 

1. Виразне читання початку твору вчителем.

1.Яке враження справив на вас уривок ?

2.Який жанр літератури нагадує початок твору ? (легенда, казка)

3.Як ви вважаєте , чому С.Васильченко починає свою повість як легенду, казку ? ( тому що Т.Шевченко – легендарна постать).

4.Що легендарного в житті поета ? І чому це не легенда, а повість ?

( бо «діялося перед нашими очима», тому що життя реальне, справжнє)

Вчитель . Далі письменник вміщує опис України. Ось послухайте :

«Україна – країна смутку і краси, де найбільше люблять волю і найменше мають її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої, вікової, героїчної боротьби за волю, в результаті якої – велетенське кладовище : високі в степу могили, руїна та прекрасна на весь світ, безіменна, невідомо коли і ким складена пісня …»

- На якому прийомі побудований опис України ? (на протиставленні, антонімах, на нагромадженні синонімів).

Вчитель . Ось так образно, сильно й страшно показує С.Васильченко Україну часів народження свого генія – Тараса Шевченка, так в образній формі творить Україну такою, якою він її уявляв у час народження генія України, такою вона була й у період написання повісті «Широкий шлях» : прекрасною і водночас нещасною, бо була в ярмі кріпацтва.

- Що воно означає – це ім'я – Тарас ? (з грец. мови – бунтівливий, бунтівник).

- Чи підходить воно Кобзареві ?

2. Бесіда за І частиною твору:

1.Хто був свідком народження Тараса ? (сестра Катерина)

2.Як ви розумієте слова «народилась нова панові кріпацька душа» ?

  •                   Хто такі кріпаки?

Кріпаки - залежні від поміщика й прикріплені до земельного наділу селяни.

Кріпаки вважалися власністю дворян-поміщиків, які мали щодо них усю повноту  влади. Основною формою експлуатації кріпаків була панщина. Офіційно вона становила два-три дні на тиждень. Але поміщики давали селянам такі завдання, які неможливо було виконати в зазначені строки. Тому інколи панщина доходила до шести днів на тиждень.

3.Як ви ставитесь до того факту, що в день народження сина батька женуть на панщину ?

4.Як ця сцена характеризує тодішній устрій життя селян ?

5.Чому баба-повитуха не захотіла загадати долю народженому ?

6.Що вона побачила, заглянувши знадвору у вікно ?

3. Бесіда за ІІ частиною твору:

Творчий переказ

Розказати від імені Катрі, як вона доглядала Тараса. (початок ІІ розділу)

1.Хто доглядав маленького Тарасика в дитинстві ?

2.Чому цього не могли робити батьки ?

3.Прочитайте, як сестра Катерина доглядала за малим Тарасом .

4.Чому вона не завжди була уважною з молодшим братиком ?

5.А чи можна її в цьому звинувачувати ?

6.Що мав на увазі автор говорячи : «пов'язана з малим Тарасом, як ланцюгами» ?

7.Опишіть стан Тараса, залишеного на самоті.

8.Яку роль відіграє порівняння «як одірваний листочок» ?

9.Як поводила себе Катря, коли згадала про брата ?

4. Робота з ілюстрацією.

- До якого епізоду з оповідання «У бур'янах», на вашу думку, підходить репродукція картини Ф.Красицького «Селянська дівчина біля тину» ? (розгляд ілюстрації до твору на с. 199 )

5. Бесіда за ІІІ частиною твору:

  •                   - Який вплив на розвиток мистецьких здібностей та творчої уяви маленького Тараса мала його пристрасть до мандрівок – «дитячого бурлакування» ?
  •                   Куди ходить гуляти малий Тарас? Де фігурує образ бур’янів? Що він означає?

6. Робота біля дошки

С. Васильченко описує Україну як країну разючих суперечностей.

Заповнимо таблицю. Поясніть, чому такі суперечності існували в Україні

 

Захоплює в Україні

Викликає смуток в Україні

Вільнолюбство українців

Неволя народу

 

 

 

 

7. Бесіда за V частиною твору:

  • Від кого Тарасик дізнався про гайдамаків?
  • Як маленький боровся з уявними панами?
  • Доведіть, що Звенигородщина – співучий край України.
  • Дякова шкільна наука
  • Наймит-сирота
  • Тяга до малювання

 

8. Бесіда за VІ частиною твору:

 - кріпак

9. Аналіз тексту

Тема: тяжке становище селянської України часів дитинства Т. Шевченка.

Ідея: перші кроки поета.

Основна думка: випробування долі здатні перенести великі люди, а саме Т. Шевченко.

Жанр: повість.

Композиція твору ( три частини)

I частина: передбачення долі поета «Виросте твій син неабиякою людиною — буде змагатися з панами та царями».

II частина: Шевченко — немовля.

III частина: пригоди маленького Тараса. Жага до свободи.

Словникова робота.

V. Закріплення вивченого матеріалу (тест)


  1. Хата в Шевченка зимою та восени:

а) смутна;

б) заплакана;

в) невесела.

  1.  «Без шапки, босий. Лице взялось смагою – темне, як головешка, а на тій головешці білий чуб, як льон». Це портрет:

а) батька Тараса;

б) Тараса;

в) пана Енгельгардта.

  1. Коли Тарас заблудив у полі, його додому привели:

а) козаки;

б) пастухи;

в) чумаки.

  1. Кукла в повісті С. Васильченка – це:

а) розжований і загорнутий у тканину шматок хліба, який вкладали в рот дитини;

б) дитяча лялька-мотанка;

в) густа молода трава.

  1. Ім’я діда Тараса Шевченка:

а) Степан;

б) Іван;

в) Григорій.

  1. А на ранок в хлопця з насоняшничини рушниця за плечима. у руках загнута з лозини шабля. Ходить у бур’яні, рубає панам мечем голови з плечей. Це він уявляє себе:

а) гайдамакою;

б) чумаком;

в) козаком.

  1. Одного разу Тарас набачив у дяка грубий зшиток синього паперу…  До жаги забажалось школяреві самому:

а) зробити таку книжечку;

б) намалювати портрет;

в) навчитися грати на сопілці.

  1. Перше горе, яке отруїло серце Тараса Шевченка:

а) загублена книжка;

б) смерть батька;

в) смерть матері.


  1. Установіть відповідність між реплікою та її автором.

Репліка

Автор

1 А коли ви почнете мене вчить малювати?

А Маляр з Хлипнівки

2 Щоб не було часом од панів нарікання, що я, не спитавши, беру в науку до себе їхніх кріпаків, сходи ти спершу про всякий случай у Вільшану до управителя, хай дасть записку на дозвіл.

Б Батько

3 Де? Вигадаєш, нічого там не горить. То місяць… що це тобі в голову зайшло? Спи!

В Тарас

4 Ну, почумакував, тепер бери ложку та сідай вечеряти.

Г Мати

 

Д Управитель

VІ . Підведення підсумків уроку.

Нелегкою була доля Тараса. Але його доля була долею всього українського народу. Пройде зовсім небагато часу, і колишній кріпак, що ховався у бур’янах, підніме свій могутній голос на захист простого народу. І буде вічно лунати між нами безсмертне Кобзареве слово.

VІІ. Оголошення результатів роботи учнів на уроці.

Вчитель оцінює результати роботи учнів на уроці, оголошує й обґрунтовує оцінки, отримані ними за роботу.

VІІІ. Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять: «За сонцем хмаронька пливе…»

 

 

1

 

doc
Додано
30 березня 2019
Переглядів
20041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку