Урок "О.Олесь «Ярослав Мудрий». Поетична оповідь про минуле нашого народу, князя Русі-України."

Про матеріал
Мета: опрацювати зміст віршованої оповіді, навчати учнів виразно й усвідомлено читати, розповідати про давньоруського князя Ярослава Мудрого, висловлювати власні міркування про зміст його заповіту; розвивати зв’язне усне мовлення, уміння дискутувати про зв'язок історичного минулого із сучасністю; виховувати почуття патріотизму, гордості за наших предків, зацікавлення історичним минулим українського народу, шанобливе ставлення до заповітів наших предків та осмислене їх виконання. Методи, прийоми, форми роботи: інтерактивні прийоми «шість капелюшків», гронування.
Перегляд файлу

Тема: О.Олесь «Ярослав Мудрий».  Поетична оповідь про минуле нашого народу, князя Русі-України.

Мета: опрацювати зміст віршованої оповіді, навчати учнів виразно й усвідомлено читати, розповідати про давньоруського князя Ярослава Мудрого, висловлювати власні міркування про зміст його заповіту;

розвивати зв’язне усне мовлення, уміння дискутувати про зв'язок історичного минулого із сучасністю;

виховувати почуття патріотизму, гордості за наших предків, зацікавлення  історичним минулим  українського народу, шанобливе ставлення до заповітів наших предків та осмислене їх виконання.

Очікувані результати: учні розуміють, у чому полягає мудрість Ярослава і актуальність його заповіту для сучасної України.

Обладнання: збірка «Княжа Україна», підручник, мультимедійна дошка, комп’ютерна презентація, портрет князя Ярослава Мудрого.

Методи, прийоми, форми роботи: інтерактивні прийоми «шість капелюшків», гронування.

Хід уроку.

І.Мотивація навчальної діяльності.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

-Дорогі діти, сьогодні у нас гості. Привітайтеся з ними. Сподіваюся, що ми своїми відповідями порадуємо їх.

Вступне слово вчителя.

Жити в мирі та злагоді між собою в родині, державі, з народами. Цей мудрий заклик звучить через століття в словах  київського князя Ярослава, прозваного Мудрим. Чому князя Ярослава назвали Мудрим? Про це ви дізнаося на уроці, опрацювавши віршовану оповідь нашого земляка О.Олеся.

ІІ.     Оголошення  теми  й мети уроку. Цілевизначення.   

Запишіть у зошити тему уроку.

Зверніть увагу на  цілі уроку:

Змогти              розповідати про Ярослава Мудрого, про його заповіт;

навчитися         виразно й усвідомлено читати віршовану оповідь,

                           аналізувати її зміст; 

дізнатися         про минуле нашого народу,

                         князів Русі -України

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя.

Група «Б» підготувала цікаву інформацію. А ще на уроці будуть працювати ж,……

Працювати на уроці ми будемо у капелюшках, які ви обрали заздалегідь. Нагадаю, що готували групи.

- Тож згадаємо факти за опорними словами. Білі капелюшки, вам слово.

  1. Повідомлення учнів.

Роки життя, правління

Ярослав Мудрий( 978 – 1054 роки)- видатний державний діяч, відомий воєначальник, 35 років був Великим князем Київської Русі.

Під час правління Ярослав переміг підступного брата Святополка, що вбив трьох своїх братів, і завоював Київ. Згодом отримав владу майже над усією Руссю.

Збірник законів «Правда Ярослава»

Він запровадив перший збірник законів «Правда Ярослава». Згідно з яким за більшість провинностей передбачалося грошове стягнення, за тяжкі злочини -кровна помста.

Князь – будівничий

За наказом правителя були зведені Золоті Ворота – парадний в'їзд до міста Києва, храм Святої Ірини.

Після перемоги над печенігами Ярослав Мудрий наказав збудувати собор Святої Софії, що став наймогутнішою релігійною спорудою держави.

При Ярославі площа Києва збільшилась у 7 разів. За красою місто стало суперником Константинополя.

3. Словникова робота.

-До речі, Константинополь – це найбільше й найбагатше місто Європи. слов'яни називали Константинополь Царгородом.

Розвиток освіти та культури

Храм Святої Софії став своєрідним вищим навчальним закладом, тут училися діти з кращих боярських родів, перекладались твори європейських авторів на давньоруську мову.

У Софійському соборі була створена перша бібліотека на Русі, що складалася з кількох тисяч книг.

 І в інших великих містах держави відкривалися школи, першу в Європі школу було відкрито в Києві.

Червоні капелюхи.

Підлітком, за наказом батька, Ярослав правив Новгородом, який був центром торгівлі, війська. У десять років стати правителем – це круто, зараз такого у нас немає!

Як свідчать дослідники, князь був кульгавим. Тоді така вада вважалася серйозним каліцтвом. Але Ярослав добре їздив на коні та вправлявся з мечем і щитом. Мене це вразило.

-Цікаво: кульгавість не завадила Ярославу бути фізично сильним.

-Дякую, молодці. Отже , ви почули , що за період правління Ярослава Мудрого Киїська Русь досягла найвищого розквіту. І про це йдеться у віршованій оповіді «Ярослав Мудрий». Відкрийте підручники на с.140 і прочитайте, як про діяльність князя розповідає О.Олесь.

Жовті капелюшки.

3. Виразне читання уривків оповіді.

3.1. Опрацювання фрагменту у формі бесіди за питаннями.

        І усю свою увагу

        Ярослав звернув на лад.

        І небавом Україна

         Зацвіла , як пишний сад.

Словникова робота.

-Небавом- це незабаром.

                       І небавом знову люде

                      Багатіти почали,

                     І Дніпром човни чужинців

                     Знову в Київ попливли.

                                      Греки, німці, італійці,

                                     Чехи, угри – всі ішли,

                                      Купували, продавали

                                     І у Києві жили.

-У яких рядках сказано про місто, де правив Ярослав?

       Так живий, шумливий Київ

        Царгородом другим став.

-А чому Київ так почав розвиватися?

        Як про друга, як про сина

         Дбав про нього Ярослав.

- Дбати про місто як про друга, як про сина може не кожна людина, князь - патріот. І це викликає захоплення. А ви знаєте, хто такий патріот?

Словникова робота.

Патріот -  людина, яка любить свою Батьківщину; герой, який жертвує собою.

- Ми пишаємося патріотами, завжди пам'ятаємо їх. Читаємо далі

Оточив його валами,

Ровом, мурами обвів.

Укріпив його, оздобив

І препишний двір завів.

-О.Олесь пише, що Ярослав оздобив Київ. Що означає це слово?

Зелені капелюшки

-Розквітаючу державу побачили інші країни, і правителі захотіли налагодити зв'язки Київською Руссю. Як про це говорить автор?

                  І в Європі честю мали

                  Королі, князі, царі

                  Поріднитись з Ярославом,

                  Побувати у дворі.

-Діти, автор у рядках ужив сталий вираз мати честь. А що він означає?

Словникова робота.

Вираз мати честь уживається для вираження гордості за щось, задоволення чимось. А ще можна сказати мати за честь, мати щастя.

-Зверніть увагу, Князь Ярослав Мудрий не хотів воювати, а хотів миру. Продовжте думку рядками з тексту.

          Він прогнав лише поляків

І, щоб ворог тихшим став,

Він твердиню понад Сяном-

Ярославль свій збудував.

  • Усі рядки, де описані діяння свідчать, що князь київський до справ підходив ретельно, мудро.

                           Але мудрість Ярослава

                       Вся була в його ділах,

                       У державнім будівництві,

                        Владі, устрою, в судах.

- Отже, у чому мудрість Ярослава? ( У діяльності, у патріотизмі, дружбі з іншими країнами, прагненні миру).

3.2. Складання інформаційного грона.

 

Усю увагу звернув на лад

 

                                        Мудрість вся була в його ділах, у державнім будівництві, владі

 

                                        Як про друга, як про сина дбав про Київ

Ярослав Мудрий   

                                        Не хотів він воювати.

 

                                        Заповіт:

                                        тільки мир збере усе

 

-Правління Ярослава Мудрого тривало 35 років. Щоб зберегти країну, князь перед смертю склав заповіт. Слово актору….

3.3. Інсценізація уривку твору від слів «Не сваріться …» до «…І тинятиметесь всюди, як вигнанці й жебраки».

-  Так що наказував Ярослав нащадкам?( Жити в злагоді, у мирі, йти разом до спільної мети.)

- Чи виправдали сини наказ батька? ( Ні, не послухали батька. Сини не продовжили справу, а розсварилися і осоромилися на весь світ.)

- І сьогодні нащадки не прислуховуються до мудрих порад. Подумайте: що потрібно зробити, щоб змінити складну ситуацію в Україні, щоб наша Батьківщина знову розквітла? (Щоб наша Україна процвітала, треба укріпити кордони, мирно жити із сусідами, президенту, керівникам дбати про народ, як це робив   князь Ярослав Мудрий).

ІУ. Підсумок уроку.

1.Рефлексія.

-На уроці ми переконалися, що процвітання народу – це життя без війни, це мудре правління.

У. Домашнє завдання.  підготувати розповідь про Ярослава Мудрого за схемою у зощиті, прочитати твір «Микита Кожум'яка».         

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хлівна Тамара Романівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Воловик Оксана
Додано
2 квітня 2019
Переглядів
2438
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку