Урок за темою "Внутрішня будова Землі. Літосфера"

Про матеріал

Мета уроку: дати уявлення про географічну оболонку й усі оболонки Землі як про єдине ціле та їхній взаємозвязок; сформувати загальне поняття про внутрішню будову Землі й літосфери, поняття «земна кора»; формувати систему знань про внутрішню будову Землі та літосферні плити; розвивати вміння учнів працювати зі схемами атласу, підручника; виявляти на основі схем відмінності між океанічною і материковою земною корою; вчити давати характеристики внутрішнім шарам Землі, використовуючи додаткову літературу; виховувати дбайливе ставлення до нашого загального дому – планети Земля.

Перегляд файлу

 

Урок у 6 класі.

3.2. ТЕМА: ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ.

ЛІТОСФЕРА.

Мета уроку: дати уявлення про географічну оболонку й усі оболонки Землі як про єдине ціле та їхній взаємозвязок; сформувати загальне поняття про внутрішню будову Землі й літосфери, поняття «земна кора»; формувати систему знань про внутрішню будову Землі та літосферні плити; розвивати вміння учнів працювати зі схемами атласу, підручника; виявляти на основі схем відмінності між океанічною і материковою земною корою; вчити давати характеристики внутрішнім шарам Землі, використовуючи додаткову літературу; виховувати дбайливе ставлення до нашого загального дому – планети Земля.

Обладнання: роздавально-дидактичні картки з теми, яйце, яблуко, апельсин, атласи, глобус «Будова Землі»,  підручник,  схеми, таблиця «Внутрішня будова Землі», проектор, презентація уроку з даної теми.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент:

Пролунав уже дзвінок

Починається урок,

Працюватимемо старанно,

щоб почути у кінці,

Діти – просто молодці!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів:

На екрані з’являються – географічні поняття: карта, літосфера, план, атмосфера, широта, довгота, гідросфера, біосфера, меридіан.

Завдання: Які визначення ви вже вивчали у цьому курсі.

На екрані залишаються терміни.

ЛІТОСФЕРА      

АТМОСФЕРА

ГІДРОСФЕРА ГЕОГРАФІЧНА ОБОЛОНКА

БІОСФЕРА

Стратегія «Кошик ідей»

До кошика вкладено приклади гірських порід та мінералів, а також малюнки виверження вулкану, землетрусу, гейзера. Учні повинні відгадати, що в кошику.

Після запитання: Що об’єднує ці природні компоненти та природні явища?

Відповідь: ЛІТОСФЕРА.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів:

Прийом «Проблемне питання»

Діти, закрийте очі та уявіть собі, що ви на прогулянці десь на природі. Уявили. У вас під ногами шарудять камінчики. поруч протікає річка. Ви сідаєте на травичку, чуєте голоси птахів, бачити тварин, відчуваєте запахи рослин. А зараз давайте відповімо на питання:

  • Коли і як утворилися ці компоненти природи Землі?
  • Чи пов’язані між собою вода, повітря, суша і усе живе на Землі?
  • Чи існує між усім, що ви спостерігаєте у навколишньому середовищі, який-небудь зв'язок?

 

IV. Вивчення нового матеріалу:

Розповідь учителя. Сьогодні ми з вами виступаємо в ролі вчених-геологів.

Геологія – це наука про склад, будову й історію розвитку Землі.

Існує кілько гіпотез, тобто припущень щодо формування оболонок Землі. Але дотепер немає єдиного уявлення про шляхи їхнього розвитку. У наш час вивчення внутрішньої будови Землі продовжується: за допомогою різних приладів фіксують і вимірюють коливання земної кори під час землетрусів, вивержень вулканів і штучних вибухів. Якби Земля була однорідним тілом, то коливання розповсюджувалися б прямолінійно і з однаковою швидкістю. Однак коливання земної кори, напрям поширення хвиль та їх швидкість дозволяють ученим дійти висновку, що Земля складається з різних за складом шарів.

Земля – це планета, небесне тіло, що, за науковою теорією, виникла з газо-пилової хмари. На ранній, до геологічній стадії розвитку на поверхні планети, що остигла, сформувалась тонка базальтова кора (первинна літосфера). 

            

Прийом «Мозковий штурм».

  • Хто першим, вивчаючи Землю назвав своє заняття географією? (Ератосфен, ІІІ ст. до н. е.)
  • Хто першим висловив здогад, що наша планета має форму кулі? (Піфагор Vст. до н. е.)
  • Хто першим довів кулястість Землі?(в IVст. до н. е. Арістотель.)
  • Хто здійснив першу навколосвітню подорож? (Фернан Магеллан)

Розповідь учителя. Температура на поверхні базальтового шару була вище 100ºС, вода перебувала тільки в газоподібному стані у повітрі. Гідросфери, як токової не було.  Пізніше, коли поверхня Землі остигла до температури нижче 100ºС, вода перейшла в рідку фазу. З’явилась гідросфера.

Первинна атмосфера водневою й метановою. Тверда сонячна радіація вільно проникала на Землю.

Умови, необхідні для зародження життя й біосфери, виникли в процесі розвитку планети.

З появою живої речовини, біосфери, а пізніше зелених рослин сформувалася й киснева атмосфера – результат природного процесу (фотосинтезу).

Отже, на Землі утворилися чотири оболонки: літосфера, гідросфера, атмосфера, біосфера, які входять до складу географічної оболонки Землі та тісно між собою пов’язані.

                           

Прийом «Учень-учень»

  • Як вважаєте, чи відбудуться зміни у навколишньому середовищі, якщо, наприклад, осушити болота, вирубати ліса?

Розповідь учителя. (робота з картами, атласом, таблицею «Внутрішня будова Землі»).

                     

Вивчення літосфери ми починаємо зі знайомства із внутрішньої будови нашої планети. Про неї поки відомо значно менше, ніж наприклад, про космічний простір.

           Це цікаво (розповіді учнів)

  • Найглибша на планеті свердловина пробурена в Росії на Кольському півострові. Її глибина перевищує 12 км.
  • На глибині 12 тис. м виявлено понад 20 видів скам’янілих мікроорганізмів.
  • Під час буріння видобули ґрунт, подібний до місячного.
  • Свердловини, подібні до Кольської, закладено також на території України біля села Новоіванівка Криворізького району Дніпропетровської області.

Робота з схемою. (на мультимедійній дошці).

А тепер безпосередньо працюємо зі схемою.

              

У цей час наука має відомості, на основі яких учені припускають, що в центрі Землі перебуває ядро; його радіус становить близько 3500 км.

Робота з малюнками підручника, атласу, заповнення таблиці з використанням відповідей окремих учнів

Назва шару

Межі  

Стан речовин

Температура

Земна кора

 

 

 

Мантія

 

 

 

Астеносфера

 

 

 

Ядро

 

 

 

Дати характеристику ядра (відповідає один учень, який отримав випереджальне завдання). Ядро оточено мантією (у перекладі з латинської означає «покривало»). Її товщина – приблизно 2900 км. . Вона складається з речовин, що мають властивості металів. Температура в ядрі досягає 4000-5000 °С.  Над мантією розташована земна кора. Товщина її коливається від 5 до 70км, під океанами – лише 5 – 10км. Земна кора разом  з верхньою мантією утворюють літосферу.

Дати характеристику мантії (відповідає один учень, який отримав випереджальне завдання). Мантія її потужність — 2 900 км; найбільша за об’ємом внутрішня оболонка планети, займає понад 4/5 об’єму Землі; вважають, що вона тверда і водночас розпечена. Температура 1300°-3500°, серед хімічних елементів у складі мантії переважають кремній, залізо, магній, кисень.)

На глибині 50 – 250 км., у мантії перебуває шар астеносфера, вона в’язка.  Між мантією й земною корою залягає поверхня Мохоровичича. Поверхня Мохо розташована на глибинах 5-75 км від земної поверхні. Уся земна кора і частина мантії, розташована вище від астеносфери, становить літосферу. Товщина літосфери під океанами близько 50 км, під материками — до 200 км.

Вчитель робить висновок і разом з учнями записують « формулу»

Земна кора + Астеносфера = Літосфера.

Дати характеристику земної кори.(відповідає один учень, який отримав випереджальне завдання). Земна кора — верхній твердий шар; завтовшки в горах до 70 км, на рівнинах — 40 км, під океанами — 5-10 км становить менше 1 % маси планети, середня густина речовини значно менша, ніж інших оболонок, складена сполуками кремнію, алюмінію та ін. Спостереження показують, що з глибиною в земній корі відбувається підвищення температури (у середньому на 1° через кожні 33 м). На межі з мантією температура сягає 600-800 °С.

Прийом «Творча лабораторія» (див. додаток).

Уявіть собі, що ви проводите дослідження й вам потрібно спуститися до центру Землі.

На вашому маршрутному листі написаний план, за яким ви описуєте одну із трьох основних частин Землі. Використовуйте текст підручника.

Додаток.

Творча лабораторія

План роботи

  1. Назва частини _____________________________________________________
  2. Місце де розташована ______________________________________________

_________________________________________________________________

  1. Товщина (потужність ) шару(км) _____________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Характерні риси (агрегатний стан, тиск, температура) ___________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Прийом «Асоціація»

У мене на столі знаходяться: яйце, яблуко, апельсин.

З яким із перерахованих на столі продуктів ви асоціюєте внутрішню будову Землі? Наведіть три-чотири докази.

 

Фізкультхвилинка.

Картинки по запросу картинка фізкультхвилинка

 V. Закріплення нових знань і вмінь учнів:

Диференційовані завдання.

Кожний учень сам собі обирає одне завдання за ступенем складності.

Завдання 1. (1 бал)

Стратегія «Слова - перевертні»:

РАТОЛІСФЕ – ЛІТОСФЕРА;

ОДРЯ – ЯДРО;

ЯНАМТІ – МАНТІЯ;

ФЕЙДР – ДРЕЙФ.

Завдання 2. (3 бали)

Складіть визначення поняття за запропонованими словами:

оболонка, мантії, літосфера, і, Землі, тверда, верхню, це, що охоплює, кору, частину, земну.

Завдання 3. (5 балів)

Установіть відповідність між основними літосферними плитами та їхніми номерами на схемі.

Тихоокеанська;

Південноамериканська;

Євразійська;

Індо – Австралійська;

Африканська;

Північноамериканська;

Антарктична.

 

hello_html_27d96940.jpg

Завдання 4. (7 балів)

Складіть сенкан «Літосфера».

(Літосфера

Верхня, тверда.

Охоплює, сковзає, утворює.

Кам’яний літопис Землі.

Оболонка).

Завдання 5. (9 балів)

Прийом «Практичність теорії».

Географічна задача.

Яка температура гірських порід на глибині 3 000 м, якщо на поверхні вона становить +15 °С.

VI. Підсумки уроку:

Отже,  ми збагатили свої знання про внутрішню будову Землі, але цього не достатньо, нажаль. Можливо серед вас сидить той майбутній учений, який збагатить географічну науку новими знаннями. І відповість на питання:

  • І що ж насправді там всередині?
  • Чи хотіли б ви дізнатись ще більше про внутрішню будову Землі?

Людина – дрібна часточка природи Землі, хоч і володіє неабиякими знаннями та технікою, здатною змінити цю природу. Памятаймо, що берегти природу нашої планети – святий обов’язок землян!

   Как яблоко на блюде,

   Земля у нас одна.

   Не торопитесь, люди,

   Всё выскрести до дна.

   Не мудрено добраться

   До скрытых тайников,

   Разграбить все богатства

   У будущих веков.

 

VIІ. Оцінювання учнів:

 

VIІІ. Домашнє завдання:

  1. Опрацювати відповідний параграф у підручнику.
  2. Розв’язати задачу:

 Обчисліть температуру повітря в шахті, що має глибину 363 м, якщо на поверхні температура складає +С. (при опусканні на кожні 33 м у глиб температура підвищується на 1ºС) .

 

 

 

docx
Додано
8 січня 2019
Переглядів
1614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку