Урок-подорож допомагає цікаво та різноманітно актуалізовати необхідні знання та розглянути новий матеріал. Під час уроку діти мають можливість попрацювати з глобусом, повторити материкі за допомогою чарівного кубика, пригадати певні поняття під час розгадування інтерактивного кросворду. Відеоматеріал та музичний супровід гарно доповнюють урок, допомагають переключенню уваги, задіюють різні види пам'яті. Пересування команд під час польоту дає можливість зняти втому, змінити діяльність.
Урок інтегрованого курсу «Я досліджую світ» 2 клас
Тема: Які країни є на Землі?
Мета:
узагальнити знання про глобус і карту, материки нашої планети, ознайомити учнів з терміном «політична карта», розширювати інтерес дітей до інформації про інші країни і народи, їх національні символи; розвивати у дітей інтерес до природничо-наукових знань. Розвивати мислення учнів; виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги під час групової роботи; збагачувати словниковий запас; учити відповідати на запитання, робити умовиводи; виховувати повагу до різних країн, дружні взаємини.
Обладнання: підручник «Я досліджую світ» І. Грущинська, З. Хитра, робочий зошит, глобуси, роздатковий матеріал (карта світу), кубики з зображенням материків; ноутбук; презентація, кросворд LearningApps, пісня «Друзі-мандрівники», «Багато країн є у світі», презентації «Саме цікаве про Китай», «Саме цікаве про Канаду», «Цікаві факти про Росію», відео «Визначні місця України».
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація. (Слайд 2)
Доброго ранку! Доброго дня!(вітаєм сусідів праворуч та ліворуч за руки)
Хай плещуть долоньки,(плескаємо в долоні)
Хай тупають ніжки. (тупаємо ніжками)
Працюють голівки, (погладжуємо себе по голові)
І сяють усмішки. (руки біля носика, дражнимося)
Доброго ранку! Доброго дня! (вітаєм сусідів праворуч та ліворуч за руки)
Бажаєте ви. Бажаю вам я!( показуємо руками вперед, до себе)
Сьогодні 10 (число) лютого (місяць) середа (день тижня).
На дворі зима (пора року).
Коли в ранці я йшла до школи небо було _____(ясним, похмурим). Опади (були/не було).
10 лютого, Юхимів день (він також відомий у народі як День домовика), підмічали: якщо вітряно, то неодмінно все літо буде дощове.
Вважалося, що цього дня домовий любить пожартувати, і іноді ці жарти не дуже добрі. Саме з цієї причини намагалися 10 лютого всіляко задобрити домовика – годували його свіжою солодкою кашею, залишаючи її на ніч у погребі. Раніше вірили, що домовик – це не надто добрий дух. Якщо він чимось незадоволений, то може збунтуватися, почати бити посуд і навіть лоскотати господарів уві сні.
Жінки і дівчата намагалися робити прибирання, щоб домовик не бушував. Також заборонялося скандалити і лаятися, вживати погані слова. Вбивати комах в будинку цього дня не дозволялося – за прикметами домовик міг занадто сильно розсердитися. Якщо 10 лютого ставалася біда, чи захворювала людина – казали, що домовик пустує. Загалом, у народі вірили, що в цей день відбувається багато чудес.
3. Групове заняття. (Слайд 4)
-Сьогодні в нашому класі з’явився домовик. Він пропонує нам відгадати загадку.
Держави без людей,
Міста без будівель,
Ліси без дерев,
Моря без води.
Що це? (географічна карта)
-Для чого потрібна карта?
-А як це пов’язано з нашими бажаннями і потребами? (Знайти скарб, шлях до потрібного міста, розташування держав, корисні копалини, визначитись з маршрутом подорожі та ін.)
- Сьогодні під час уроку нам теж знадобиться карта, але спочатку я пропоную вам повернутись на свої місця, та пригадати те, що вивчили раніше.
II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання. (Слайд 5)
Виходять до дошки 2 учні та показують на глобусі поняття, які задає вчитель. (2 глобуса і 2 указки) Учні на своїх місцях теж працюють з зображенням глобуса за с.85 підручника.
Завдання для показу
Північний полюс
Північна півкуля
Південний полюс
Південна півкуля
Західна півкуля
Східна півкуля
Екватор
Материк
Океан
Ось Землі
Учитель розпочинає гру тим, що кожній з груп називає материк. Перший гравець кожної з команд показує його на кубику. Потім дає завдання наступному. Гра продовжується доки кожен не покаже заданий материк.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні у нас з вами буде незвичайний урок, а про особливості його ми дізнаємось коли розгадавши кросворд, прочитаємо виділене слово.
- Яке слово утворилося внаслідок розгадування кросворду?(Подорож).
-Тема нашого уроку: Урок – подорож. Які країни є на Землі? (Слайд 8)
-Дивлячись на карту світу, що можна сказати? (Слайд 9)
- Чи багато є країн на Землі?
- Наведіть приклад, які ви знаєте країни.
Усього на карті світу 195 країн. Сьогодні ми дослідимо глибше деякі із них.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
-Ми любимо свою Батьківщину, але кожна людина хоче побувати і в інших куточках планети, відвідати різні країни, міста, для того, щоб побачити багато нового. Сьогодні я запрошую вас у дивовижну подорож нашою планетою. На ній багато чудових країн.
1. Робота з підручником (Слайд 10)
-Давайте звернемося до статті підручника с.86-87. (Діти по черзі читають поданий матеріал)
-Визначте, які є найбільші країни у світі. (Слайд 11)
(1 місце - Росія, 2 місце -Канада, 3 місце – Китай) Позначте це в зошиті на с.12 впр.1.
-Діти, а чим кожна країна відрізняється одна від одної?
Територія
Населення
Державні символи
Мова
Грошова одиниця
Природа
Пісні
Кількість місць
4. Складання маршруту подорожі за допомогою карти. (Слайд 14)
-А куди нам необхідно звернутися, щоб почати подорож? (в туристичну агенцію). Туристична агенція «Світ чудовий!» запропонувала нам наступний маршрут: Україна - Росія - Канада – Китай - Україна). І сьогодні ми їх разом відвідаємо.
-Давайте ознайомимося з нашим туристичним маршрутом на карті світу.
-Чим ця карта відрізняється від тої, якою ми з вами користувалися раніше? Такі карти називають політичними картами світу. Давайте разом знайдемо ті країни, в які ми з вами вирушимо. (діти знаходять країни на карті). Ось ми з вами повністю готові до подорожі.
-Будьте уважні і запам’ятовуйте все, що побачите. В кінці подорожі на вас чекає завдання. В результаті у кожної групи вийде свій рекламний колаж про одну з відвіданих країн.
-Подорожувати ми будемо літаком. Розпочинаємо свою подорож!!! (слайд 15)
Всі знають, що Росія - величезна країна. Знаходиться на материку Євразія. Ії площу можна порівняти з площею цілої планети під назвою Плутон.
Ця країна єдина в світі омивається відразу 12-ю морями!
Столиця держави - місто Москва.
Державні та народні символи росіян — береза, ведмідь, матрьошка, самовар та ін. Державна мова - російська. Гроші – російській рубль.
Національний одяг росіян. Чоловіки одягалили коротку сорочку та штани. Жінки та дівчата носили білі або кольорові сорочки з бавовни. По сорочці носили кумачевий або полотняний сарафан, з глибоким вирізом, без рукавів.
Сім чудес Росії дивують не тільки приїжджих, але і самих жителів цієї неосяжної країни: озеро Байкал, найглибше на Землі; долина гейзерів в Камчатському заповіднику; знаменитий Петергоф з його чудовими фонтанами; Собор Василя Блаженного; Мамаїв курган, відомий своєю давньою історією; Ельбрус - найвищий вулкан на Кавказі; стовпи вивітрювання на Уралі, в республіці Комі.
Розповідь підготовленого учня. (Слайд 16)
Канада – друга за розмірами країна світу. Вона займає північну частину материка Північна Америка. Столиця Канади місто Оттава. На національному прапорі країни зображений червоний листок цукрового клена, який довго був єдиним джерелом цукру. У Канаді 2 державних мови – англійська та французька. Гроші- канадській долар. Визначні місця:
Жителям Монреаля не обов'язково виходити на вулицю, щоб сходити в магазин. Вони спускаються під землю і тут можуть знайти все, що забажають. Тут і магазини, і станції метро, кінотеатри і ресторани. Проектувальники підземного царства довели, що під містом можна будувати не тільки каналізацію.
533.3м - висота телевежі в Торонто. Обов'язково підніміться ліфтом з прозорою підлогою на оглядовий майданчик. Звідти відкривається неймовірний вид на озеро Онтаріо та Америку за ним.
Відпочити від швидкого життя міста, подивитися рідкісних птахів в місцевому заповіднику, незвичайних риб, дельфінів і навіть китів в океанаріумі - все це можна в міському парку Ванкувера.
Історичний центр міста Квебек входить до списку Світової спадщини ЮНЕСКО. Атмосферні вулички Франції сімнадцятого століття, вишукані магазинчики та каф'ярні - ви обов'язково повинні хоч раз в житті це побачити.
Архітектурний комплекс в Оттаві, де засідає вищий законодавчий орган Канади. Будівлі парламенту, споруджені в стилі неоготики, створюють враження, що вони побудовані одночасно з англійським парламентом.
Як без нього? Багато хто вважає, що Ніагара - один водоспад, насправді їх три: Американський, Канадський і Фата.
Доповідь підготовленого учня з презентацією. (Слайд 17)
Китай – дуже давня країна. Розташована вона на материку Євразія.
В Китаї проживає майже півтора мільярди чоловік. І тому Китай знаходиться на першому місті за чисельністю населення. Столицею Китаю є місто Пекін. Китайський національний гімн називається «Марш добровольців»
Народні символи це півонія, символ розкоші і процвітання, журавль, дракон.
Традиційним костюмом жителя Піднебесної складався з штанів, які називалися «ку», і сорочки. При цьому чоловічі штани традиційно ховалися під довгим одягом, так як демонстративно показувати їх вважалося поганим тоном. Відмінною особливістю китайського одягу є комір-стійка. Національне жіноче плаття в Китаї іменується ципао.
Найбільш відомими визначними місцями цієї країни є Імператорський палац (заборонене місто) та Велика китайська стіна. Багато винаходів світового рівня зроблені саме в Китаї. Наприклад: порох, папір, компас, книгодрукування.
Державна мова – китайська. Валюта –китайський юань.
8. Повернення до України. (чуємо звук літака) Виступ підготовленого учня. (Слайд 18)
-В народі кажуть: «В гостях добре, а вдома краще». Тому повертаємось до рідної неньки України.
Украї́на — держава, розташована в Східній і в Центральній Європі. Межує з Республікою Білорусь на півночі, Польщею, Словаччиною й Угорщиною — на заході, Румунією та Республікою Молдова — на південному заході, Російською Федерацією на сході та північному сході. На півдні та південному сході омивається Чорним та Азовським морями. Столицею є місто Київ.
Україна - неймовірна своєю природою, чудовими історичними пам’ятками, старовинними традиціями і розумними людьми. (Киево-Печерская Лавра; собор Софія Київська; острів Хортиця; Лемурійське озеро, яке має ще другу назву — Рожеве; Українські Карпати та Говерла; біосферний заповідник Асканія-Нова; Тунель кохання.)
Перегляд відео «Визначні місця України»
V. Закріплення вивченого (Слайд 19)
1. Створення туристичних колажів. Групова робота.
- Ось ми з вами і повернулися. Вам сподобалось у тих країнах, де ми побували?
- Зараз я пропоную, щоб ви в групах виконали свої туристичні колажі, для того, щоб зацікавити наших гостей. (1група- Росія, 2 група-Канада, 3 група-Китай, 4 група-Україна)
- Нагадаймо які правила роботи в групі ми повинні виконувати для плідної роботи? (бути дружніми, толерантними, не забувати, що кожен має право на свою думку, і кожен має внести свій вклад в загальну справу). (Діти виконують роботу в групах та розміщують колажі на дошці). Звучить фонова музика «Багато країн є у світі»
- Молодці діти, ви гарно виконали роботу.
2. Домашнє завдання (Слайд 20)
Запис у щоденник П.с.86-87, доповідь про 1 країну(за бажанням)
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія. (Слайд 21)
- Про будь-яку країну ви зможете дізнатись більше із книг, Інтернету, із енциклопедій. А зараз, на закінчення нашого уроку, давайте послухаємо чудовий вірш Дмитра Павличка
«Де найкраще місце на землі». (Розповідає учень)
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
– Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі? –
Сонце усміхнулося здаля:
– Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Виростай, дитино, й пам'ятай:
Батьківщина – то найкращий край!
-Наш урок закінчено. (Слайд 22) Але справжні та віртуальні подорожі на цьому не закінчуються. Дякую за урок.