Мета: повторити назви компонентів дії віднімання та правило знаходження невідомого зменшуваного; формувати в школярів уміння застосовувати це правило для розв'язування задач на знаходження невідомого зменшуваного; удосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення учнів, вміння аналізувати і порівнювати задачі; навички швидкої лічби, інтерес до навчання.
Тема. Задачі на знаходження невідомого зменшуваного.
Мета: повторити назви компонентів дії віднімання та правило знаходження невідомого зменшуваного; формувати в школярів уміння застосовувати це правило для розв’язування задач на знаходження невідомого зменшуваного; удосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення учнів, вміння аналізувати і порівнювати задачі; навички швидкої лічби, інтерес до навчання.
ТИП УРОКУ: закріплення й узагальнення знань.
Обладнання: таблиця назв компонентів при відніманні, презентація, сигнальні картки, скорочений запис умови задачі, підручник математики.
Хід уроку
I.Організація учнів до уроку.
Вчити математику прийшла пора
Сідайте тихо, дітвора.
II.Мотивація навчальної діяльності.
Гра «Мікрофон».
- Продовжіть речення.
- Починається урок…
- До уроку я приготував(ла)…
- На уроці буду слухати…
- Писатиму…
- Буду на уроці (яким?) …
- Тому й девіз нашого уроку: слайд 1
Щоб усе прекрасно знати,
Будем добре міркувати.
Додавати, віднімати,
І свій розум розвивати.
III.Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель. Сьогодні, діти, у нас важливе завдання: відгадати слово, без якого неможливе навчання або досягнення мети, успіху.
|
|
|
|
|
|
|
• Назвіть непарні числа.
— Молодці! Я відкриваю першу букву.
|
|
|
|
|
|
Я |
2. Хвилинка каліграфії.
-А тепер перевіримо вашу увагу та пам'ять. У калі-
графічній хвилинці ми пропишемо число, яке стояло другим у ма-
тематичному рядочку. Хто його запам'ятав? (60).
3. Цікавинка про число 60
На відміну від звичної десяткової системи у якій в основі числення 10, стародавні вавилоняни використовували систему в основі якої було 60 різних символів для запису цифр. Саме тому ми маємо 60 хвилин, 60 секунд.
В середньому кожна людина щорічно споживає приблизно 60 тонн води.
Мозок людини на 60% складається з жирів.
|
А |
|
|
|
|
Я |
IV. Повідомлення теми й мети уроку.
V. Актуалізація вміння застосовувати знаходження невідомого зменшуваного.
1. Вправи на знаходження зменшуваного слайд 3
1. - 9 = 4 - 25 = 43
- 8 = 4 - 20 = 39
- Прочитайте приклади.
- Чим схожі приклади, які ви прочитали? ( це приклади на віднімання, у них невідоме зменшуване)
- Який компонент невідомий? (зменшуване)
- Пригадайте, як знайти невідоме зменшуване. ( Щоб знайти невідоме зменшуване, треба до різниці додати від’ємник. Це є ціле, що складається з частин)
ВИСНОВОК: Щоб знайти невідоме зменшуване, треба до різниці додати від’ємник.
|
А |
|
|
Н |
|
Я |
Зменшуване |
12 |
|
|
14 |
|
Від’ємник |
4 |
8 |
7 |
7 |
8 |
Різниця |
|
6 |
9 |
|
8 |
|
А |
|
А |
Н |
|
Я |
VІ. Вивчення нового матеріалу.
Читання задач, аналіз і розв’язання. На дошці – короткий запис задач.
1.
Для того щоб дітям було легше усвідомити правила знаходження невідомого компонента, можна в короткий запис умови ввести позначення (З – зменшуване, В – від’ємник, Р – різниця).
У ході роботи над задачами доцільно повторювати назви компонентів та правила їх знаходження.
2.
- Чим подібні ці дві задачі? ( в обох задачах гроші витрачаємо)
- Чим відрізняються? ( запитанням – шуканим числом)
- Що ми шукали в першій задачі? (різницю) Якою дією ми розв'язували задачу? ( відніманням)
- Що шукатиме в другій задачі? (зменшуване)
- Грошей спочатку було більше чи менше?
- Якою дією будемо розв'язувати задачу? (додаванням)
|
А |
|
А |
Н |
Н |
Я |
V.Закріплення вивченого матеріалу.
1. Творча робота.
? - = ? – 12 = 83
ПІДКАЗКА:
ВІД’ЄМНИК: « Використай для мене цифри 2 і 1. Я – двоцифрове число, менше, ніж 15.».
РІЗНИЦЯ: « Використай для мене цифри 3 і 8. Я – двоцифрове непарне число».
—За працьовитість отримуєте ще одну букву:
|
А |
Ж |
А |
Н |
Н |
Я |
Розв'язування задачі за скороченим записом (с. 165, стор.30).
- Чи відомо нам на скільки частин розрізали кекс?
- Скільки шматочків з'їли ?
- Скільки залишилося?
- Якою дією будемо шукати скільки шматочків було? Чому? Як називається цей компонент? А як знайти зменшуване?
Учитель. Ну що ж, і тут справилися бездоганно, а тому дозволяю відкрити ще одну букву:
Б |
А |
Ж |
А |
Н |
Н |
Я |
VI.Підсумок уроку.
- Вже підсумки нам потрібно підбити,
Чого зуміли ми досягти?
Метод «Незакінчене речення».
- Урок навчив мене…
- Найцікавіше завдання було…
- У мене вийшло…
Домашнє завдання № 167, 168
Всі ви добре працювали,
На уроці не дрімали,
Всі завдання розв`язали.
І скажу вам у кінці
Всі ви просто молодці!