Тема. Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту й форми загадок.
Мета: розкрити барвистий світ народних загадок, особливості цього оригінального виду фольклору; сформувати в учнів уявлення про народну загадку, метафору як художній засіб; розвивати логічне й абстрактне мислення, пам'ять, уяву школярів; виховувати допитливість. Зацікавленість фольклором, зокрема народними загадками.
Цілі.
Учні знають:
зміст і форми загадок, особливості виразного читання їх; зміст понять «загадка» і «метафора», будову загадок, логіку відгадування їх.
Учні вміють:
відгадувати загадки; виразно читати загадки; самостійно складати загадки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: слайдові презентації «Загадки», «Різновиди загадок», мультимедійна дошка, малюнки, збірки загадок.
Методи, прийоми, форми роботи:вправа з ключем, відгадування загадок, бесіда, творча робота.
Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
-Запишіть побажання один одному у зошит.
Актуалізація опорних знань.
-Запишіть відповіді на питання кожен у свій зошит самостійно.
Випишіть із кожного слова третю букву. Прочитайте слово. Ключ – загадка.
Оголошення теми і мети.
Опрацювання навчального матеріалу.
Особливістю загадок є те, що в них у прихованій формі зашифровано якийсь предмет чи явище, первісне значення якого треба відшукати.
Перегляд слайдової презентації.
Візьміть словнички і зафіксуйте до них визначення загадки та метафори.
Колективне відгадування загадок.
Зараз ми з вами перевіримо, хто з вас найбільше вміє логічно мислити, хто найбільше любить жарти, а хто – найуважніший.
Загадки на логіку.
Загадки-жарти.
Загадки-метаграми.
Великий дощ впаде раптово.
Коли ти «з» на «с» заміниш, -
Між фруктами її зустрінеш. (Злива, слива)
Юний друже, стережися.
З «ш» він зовсім не страшний –
З нього що завгодно ший. (Вовк, шовк)
З «г» в машині я буваю,
З «м» мене ти одягаєш,
З « л» собак породу знаєш.(Чайка, гайка, майка, лайка).
Загадки-картинки.
Роздаються на парти, а потім проектуються на кран.
-Як же правильно читати загадки?
-Прочитайте пам’ятку
Пам’ятка
Особливості виразного читання загадок
1. Загадки читаються в уповільненому темпі.
2. Логічними наголосами й паузами виділяються слова,
які передають у прихованій формі ознаки задуманого предмета.
3. Інтонація визначається змістом загадки.
4. Вираз обличчя при читанні хитруватий і водночас доброзичливий.
Робота з підручником.
Читання та розгадування загадок, вміщених у підручнику.
Незвичайний город
Там, де город збіга в долину,
Гарбуз під сонцем гріє спину.
І кабачок у нього вдався:
Під сонцем теж собі уклався.
Хоч скоро полудень. В куточку
Сплять молоденькі огірочки.
А помідор, сеньйор жвавенький,
Із хроном точить побрехеньки.
Хитає колосом пшениця.
Картопля щось їм теж воркоче,
Вони ж і слухати не хочуть!
Ані грозьбою, ні любов’ю
Не зрушить їхнього спокою.
Коли ж якась їм буде кара?!
Сьогодні! Вже он суне хмара!
Накликала дощу капуста –
Враз на городі стало пусто!
Скільки рибок ви впіймали? (Дев’ять).
Робота в парах.
Думка найшвидша у світі.
Правда у вогні не горить, у воді не тоне.
Від своєї тіні не втечеш.
Наймиліше у світі – сон.
Бережи честь змолоду.
Щоб добре жити треба працю любити.
Книга вчить, як на світі жить.
«Намалюй загадку».
Чи любите ви малювати? Спробуйте намалювати загадку такого змісту:
посеред двора стоїть гора: спереду вила, а ззаду мітла. (Корова)
Рефлексія. Підсумок уроку.
Оцінювання. Присвоєння звань: найінтелектуальніший, найжартівливіший, найуважніший, письменник, художник, читач,
Домашнє завдання.
Підготувати загадки для однокласників. Спробувати скласти власні загадки про сніг, кота, шкільне приладдя тощо.
Пам’ятка
Особливості виразного читання загадок
1. Загадки читаються в уповільненому темпі.
2. Логічними наголосами й паузами виділяються слова,
які передають у прихованій формі ознаки задуманого предмета.
3. Інтонація визначається змістом загадки.
4. Вираз обличчя при читанні хитруватий і водночас доброзичливий.
Пам’ятка
Особливості виразного читання загадок
1. Загадки читаються в уповільненому темпі.
2. Логічними наголосами й паузами виділяються слова,
які передають у прихованій формі ознаки задуманого предмета.
3. Інтонація визначається змістом загадки.
4. Вираз обличчя при читанні хитруватий і водночас доброзичливий.
Пам’ятка
Особливості виразного читання загадок
1. Загадки читаються в уповільненому темпі.
2. Логічними наголосами й паузами виділяються слова,
які передають у прихованій формі ознаки задуманого предмета.
3. Інтонація визначається змістом загадки.
4. Вираз обличчя при читанні хитруватий і водночас доброзичливий.
Пам’ятка
Особливості виразного читання загадок
1. Загадки читаються в уповільненому темпі.
2. Логічними наголосами й паузами виділяються слова,
які передають у прихованій формі ознаки задуманого предмета.
3. Інтонація визначається змістом загадки.
4. Вираз обличчя при читанні хитруватий і водночас доброзичливий.
Незвичайний город
Там, де город збіга в долину,
Гарбуз під сонцем гріє спину.
І кабачок у нього вдався:
Під сонцем теж собі уклався.
Хоч скоро полудень. В куточку
Сплять молоденькі огірочки.
А помідор, сеньйор жвавенький,
Із хроном точить побрехеньки.
Хитає колосом пшениця.
Картопля щось їм теж воркоче,
Вони ж і слухати не хочуть!
Ані грозьбою, ні любов’ю
Не зрушить їхнього спокою.
Коли ж якась їм буде кара?!
Сьогодні! Вже он суне хмара!
Накликала дощу капуста –
Враз на городі стало пусто!
Всі повтікали із городу
І поховалися в кущі.
Незвичайний город
Там, де город збіга в долину,
Гарбуз під сонцем гріє спину.
І кабачок у нього вдався:
Під сонцем теж собі уклався.
Хоч скоро полудень. В куточку
Сплять молоденькі огірочки.
А помідор, сеньйор жвавенький,
Із хроном точить побрехеньки.
Хитає колосом пшениця.
Картопля щось їм теж воркоче,
Вони ж і слухати не хочуть!
Ані грозьбою, ні любов’ю
Не зрушить їхнього спокою.
Коли ж якась їм буде кара?!
Сьогодні! Вже он суне хмара!
Накликала дощу капуста –
Враз на городі стало пусто!
Всі повтікали із городу
І поховалися в кущі.
Незвичайний город
Там, де город збіга в долину,
Гарбуз під сонцем гріє спину.
І кабачок у нього вдався:
Під сонцем теж собі уклався.
Хоч скоро полудень. В куточку
Сплять молоденькі огірочки.
А помідор, сеньйор жвавенький,
Із хроном точить побрехеньки.
Хитає колосом пшениця.
Картопля щось їм теж воркоче,
Вони ж і слухати не хочуть!
Ані грозьбою, ні любов’ю
Не зрушить їхнього спокою.
Коли ж якась їм буде кара?!
Сьогодні! Вже он суне хмара!
Накликала дощу капуста –
Враз на городі стало пусто!
Всі повтікали із городу
І поховалися в кущі.
Незвичайний город
Там, де город збіга в долину,
Гарбуз під сонцем гріє спину.
І кабачок у нього вдався:
Під сонцем теж собі уклався.
Хоч скоро полудень. В куточку
Сплять молоденькі огірочки.
А помідор, сеньйор жвавенький,
Із хроном точить побрехеньки.
Хитає колосом пшениця.
Картопля щось їм теж воркоче,
Вони ж і слухати не хочуть!
Ані грозьбою, ні любов’ю
Не зрушить їхнього спокою.
Коли ж якась їм буде кара?!
Сьогодні! Вже он суне хмара!
Накликала дощу капуста –
Враз на городі стало пусто!
Всі повтікали із городу
І поховалися в кущі.
Думка найшвидша у світі.
Правда у вогні не горить, у воді не тоне.
Від своєї тіні не втечеш.
Наймиліше у світі – сон.
Бережи честь змолоду.
Щоб добре жити треба працю любити.
Книга вчить, як на світі жить.
Цілі.
Учні знають:
зміст і форми загадок, особливості виразного читання їх; зміст понять «загадка» і «метафора», будову загадок, логіку відгадування їх.
Учні вміють:
відгадувати загадки; виразно читати загадки; самостійно складати загадки.
Цілі.
Учні знають:
зміст і форми загадок, особливості виразного читання їх; зміст понять «загадка» і «метафора», будову загадок, логіку відгадування їх.
Учні вміють:
відгадувати загадки; виразно читати загадки; самостійно складати загадки.
Цілі.
Учні знають:
зміст і форми загадок, особливості виразного читання їх; зміст понять «загадка» і «метафора», будову загадок, логіку відгадування їх.
Учні вміють:
відгадувати загадки; виразно читати загадки; самостійно складати загадки.
Цілі.
Учні знають:
зміст і форми загадок, особливості виразного читання їх; зміст понять «загадка» і «метафора», будову загадок, логіку відгадування їх.
Учні вміють:
відгадувати загадки; виразно читати загадки; самостійно складати загадки.
Цілі.
Учні знають:
зміст і форми загадок, особливості виразного читання їх; зміст понять «загадка» і «метафора», будову загадок, логіку відгадування їх.
Учні вміють:
відгадувати загадки; виразно читати загадки; самостійно складати загадки.
Цілі.
Учні знають:
зміст і форми загадок, особливості виразного читання їх; зміст понять «загадка» і «метафора», будову загадок, логіку відгадування їх.
Учні вміють:
відгадувати загадки; виразно читати загадки; самостійно складати загадки.
Цілі.
Учні знають:
зміст і форми загадок, особливості виразного читання їх; зміст понять «загадка» і «метафора», будову загадок, логіку відгадування їх.
Учні вміють:
відгадувати загадки; виразно читати загадки; самостійно складати загадки.