КЗ «Богодухівський ліцей №3»
Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадки
Підготувала
учитель української мови
та літератури
Тюрікова Інна Василівна
ТЕМА. Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадки
Мета: ознайомити учнів із загадкою як видом усної народної творчості; дати поняття про народну загадку, роль метафори в ній, про класифікацію загадок за змістом; формувати вміння логічно мислити при відгадуванні загадок; виховувати допитливість, інтерес до фольклору, зокрема до народних загадок.
Обладнання: видання українських народних загадок.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Теорія літератури: загадка, метафора.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда з учнями за запитаннями.
- Чи любите ви загадки?
- Наведіть кілька прикладів загадок.
- Як ви гадаєте, від якого слова походить «загадка»?
- Пригадайте казки, де головним героям доводилося відгадувати загадки, щоб досягти благополуччя? («Мудра дівчина»…)
IV. Засвоєння навчального матеріалу
Загадка є одним із малих жанрів дитячого фольклору. Вона є свідченням гостроти розуму людей, яскравого, образного сприйняття й розуміння ними світу. Загадки — це захоплення дітей, вони розвивають кмітливість. Їх створювали дорослі, раніше від загадок могло залежати життя чи доля людини. Вони були мірилом мудрості й розуму. За допомогою загадок перевіряли також розум юнаків. У Давній Греції є місто Фіви. Згідно з легендою там жило чудовисько Сфінкс. Сфінкс загадував загадку людині, яка проходила повз міста, і якщо людина не могла її відгадати, то чудовисько з'їдало її.
Спробуйте й ви розгадати цю загадку: « Що або хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень — на двох, а ввечері — на трьох ногах?» Це людина. Отже, ранок порівнюють з дитинством, коли малюк ще не може ходити, а лише повзає, день — з людиною, яка гарно ходить, а вечір — з людиною похилого віку, яка повинна використовувати палицю. У загадках використовують порівняння, яке іншими словами і описує явище чи предмет. Той, хто загадує, намагається приховати відповідь. Хто ж створює загадки? Люди з гарною уявою. Адже слід мати гострий розум, щоб, подивившись на звичайну моркву, порівняти її з дівчиною, яка сидить у коморі: «Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі».
Загадки бувають різних типів:
1. Де згадуваний об'єкт зображений за зовнішніми параметрами: «Стоїть собі старичок, коричневий ковпачок» (Гриб).
2, Де об'єкт зображений за властивостями: «Ніхто їх не лякає, а вони все тремтять» (Листя).
З, За протиставленням: «Зелена, а не луг, біла, а не сніг, кучерява, а без кіс» (Береза)
Загадки пропонують зовнішній вигляд, характеристику властивостей або дій задуманого об'єкту або явища; це явище або об'єкт може порівнюватися з іншими; загадка може мати форму запитання. Предмети в загадках описуються не в прямому, а в переносному значенні, відповідно, загадка вимагає кмітливості, уміння бачити схожі ознаки між предметами чи явищами. За формою загадки бувають римовані й нагадують віршик, можуть нагадувати прислів'я, можуть бути побудовані як питальне речення.
Опрацювання теоретичного матеріалу.
Загадка – невеликий твір усної народної творчості, в якому в прихованій формі описується задуманий предмет, що необхідно назвати (відгадати).
Метафора – перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності.
Клас поділяється на групи, кожна з яких отримує по одній загадці. Завдання групи — пояснити хід мислення авторів загадки. Перемагає той, хто найбільш аргументовано й чітко висловить свою наукову теорію щодо виникнення загадки.
Група 1. Чорна корова весь світ поборола, а біла прийшла — усіх підняла.
Група 2. Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила.
Група 3. Ніч настала — зерно розсипає, глянули вранці — нічого немає.
Орієнтовний хід думок. 1. Про що йдеться в загадці? 2. Звідки ви про це дізналися, адже слів-відгадок тут немає? 3. Чому в народу виникла асоціація саме з цим явищем, предметом?
V. Підсумок уроку
1. Бліц – опитування
- Який твір називають загадкою?
- Назвіть основні особливості загадок.
2. Складання загадок у групах
Складіть власні загадки за такими параметрами: тінь — ходить, але ніхто не чує; ручка — неписьменна, а пише: взуття — порожнє спочиває, а повне — іде.
VI. Домашнє завдання
Скласти власні загадки та намалювати до них ілюстрації.