Урок "Загадка як вид усної народної творчості"

Про матеріал
Цей урок ознайомить учнів з виникненням і видами загадок. Здобувачі освіти зможуть проявити свої здібності у відгадуванні загадок та вміння їх складаи самостійно.
Перегляд файлу

КЗ «Богодухівський ліцей №3»

 

 

 

 

 

 

 

 

Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадки

 

 

 

 

 

Підготувала

учитель української мови

та літератури

Тюрікова Інна Василівна

 

 

 

 

ТЕМА. Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадки

Мета: ознайомити учнів із загадкою як видом усної народної творчості; дати поняття про народну загадку, роль метафори в ній, про класифікацію загадок за змістом; формувати вміння логічно мислити при відгадуванні загадок; виховувати допитливість, інтерес до фольклору, зокрема до народних загадок.

Обладнання: видання українських народних загадок.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Теорія літератури: загадка, метафора.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда з учнями за запитаннями.

 -  Чи любите ви загадки?

 -  Наведіть кілька прикладів загадок.

 -  Як ви гадаєте, від якого слова походить «загадка»?

 -  Пригадайте казки, де головним героям доводилося відгадувати загадки, щоб досягти благополуччя? («Мудра дівчина»…)

 IV. Засвоєння навчального матеріалу

  1. Розповідь учителя.

    Загадка є одним із малих жанрів дитячого фольклору. Вона є свідченням гостроти розуму людей, яскравого, образного сприйняття й розуміння ними світу. Загадки — це захоплення дітей, вони розвивають кмітливість. Їх створювали дорослі, раніше від загадок могло залежати життя чи доля людини. Вони були мірилом мудрості й розуму. За допомогою загадок перевіряли також розум юнаків. У Давній Греції є місто Фіви. Згідно з легендою там жило чудовисько Сфінкс. Сфінкс загадував загадку людині, яка проходила повз міста, і якщо людина не могла її відгадати, то чудовисько з'їдало її.

Спробуйте й ви розгадати цю загадку: « Що або хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень — на двох, а ввечері — на трьох ногах?»  Це людина. Отже, ранок порівнюють з дитинством, коли малюк ще не може ходити, а лише повзає, день — з людиною, яка гарно ходить, а вечір — з людиною похилого віку, яка повинна використовувати палицю.  У загадках використовують порівняння, яке іншими словами і описує явище чи предмет. Той, хто загадує, намагається приховати відповідь.  Хто ж створює загадки? Люди з гарною уявою. Адже слід мати гострий розум, щоб, подивившись на звичайну моркву, порівняти її з дівчиною, яка сидить у коморі: «Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі».

             

      

Загадки бувають різних типів:

1. Де згадуваний об'єкт зображений за зовнішніми параметрами: «Стоїть собі старичок, коричневий ковпачок» (Гриб).

  2, Де об'єкт зображений за властивостями: «Ніхто їх не лякає, а вони все тремтять» (Листя).

 З, За протиставленням: «Зелена, а не луг, біла, а не сніг, кучерява, а без кіс» (Береза)

Загадки пропонують зовнішній вигляд, характеристику властивостей або дій задуманого об'єкту або явища; це явище або об'єкт може порівнювати­ся з іншими; загадка може мати форму запитання. Предмети в загадках опи­суються не в прямому, а в переносному значенні, відповідно, загадка вима­гає кмітливості, уміння бачити схожі ознаки між предметами чи явищами. За формою загадки бувають римовані й нагадують віршик, можуть нагадувати прислів'я, можуть бути побудовані як питальне речення.

  1. Робота з підручником.

 Опрацювання теоретичного матеріалу.

  1. Словникова робота.

 

Загадка – невеликий твір усної народної творчості, в якому в прихованій формі описується задуманий предмет, що необхідно назвати (відгадати).

Метафора – перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності.

  1. Розгадування загадок ( у підручнику ).

 

  1. Конкурс «Уяви себе професором». Робота в групах.

 Клас поділяється на групи, кожна з яких отримує по одній загадці. Завдання групи — пояснити хід мислення авторів загадки. Перемагає той, хто найбільш аргументовано й чітко висловить свою наукову теорію щодо виникнення загадки.

Група 1. Чорна корова весь світ поборола, а біла прийшла — усіх підняла.

Група 2. Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила. 

Група 3. Ніч настала — зерно розсипає, глянули вранці — нічого немає.

Орієнтовний хід думок. 1. Про що йдеться в загадці? 2. Звідки ви про це ді­зналися, адже слів-відгадок тут немає? 3. Чому в народу виникла асоціація са­ме з цим явищем, предметом?

V. Підсумок уроку

1. Бліц – опитування

- Який твір називають загадкою?

- Назвіть основні особливості загадок.

     2. Складання загадок у групах

Складіть власні загадки за такими параметрами: тінь — ходить, але ніхто не чує; ручка — неписьменна, а пише: взуття — порожнє спочиває, а повне — іде.

VI. Домашнє завдання

Скласти власні загадки та намалювати до них ілюстрації.

 

docx
Додано
22 жовтня 2023
Переглядів
912
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку