Тема. Образ Лиса, риси його характеру.
Мета: вчити учнів характеризувати образ Лиса Микити, удосконалювати уміння та навички аналізувати художній образ; самостійно працювати з текстом, висловлювати свою думку щодо прочитаного, ставлення до літературного героя, сформувати власне ставлення до позицій свого «Я» серед людей, виховувати доброту, чемність, повагу до інших.
Тип уроку: удосконалення знань, умінь та навичок.
Методи та прийоми: рефлексія, гра « Так чи ні»,бесіда, слово вчителя, читання в особах, робота в групах, асоціативне гроно, мозковий штурм,робота в групах «Пошук інформації».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
«Створюємо настрій»
Побажання учням:
Сьогодні на уроці хочу я знайти
У вас те, що іншим непомітно
Відвагу – в скромних,
Доброту – в черствих,
В лінивих – працелюбність,
Жагу до знань у всіх –
І непомітно струни так торкнути,
Щоб звуки всі злились в один оркестр,
Назва якому – успішний урок!
Сьогодні ми продовжуємо подорожувати сторінками казки «Фарбований Лис».
Тема. Образ Лиса, риси його характеру.
Мета: навчитися давати характеристику образу літературного героя.
У кінці уроку найактивнішого учня чекає сюрприз, який знаходиться у чарівній скриньці.
Гра «Так» чи «Ні». (Робота із сигнальними картками)
Учитель зачитує твердження, які стосуються казки. Учні визначають їх правильність. Якщо твердження правильне, піднімають сигнальну картку «Так», якщо неправильне – «Ні» і пояснюють чому.
- Лис Микита набрав відваги, розбігся і одним духом скочив через пліт на вулицю.(Так)
- Ціла юрба кинулася по тісненьким подвір’ї, по всіх закутках, порпають, нюхають, дряпають – аж і Лиса знайшли. (Ні). (… ані сліду).
- Коли смеркалося, Лис Микита прожогом вискочив зі своєї незвичайної купелі, перебіг вулицю, ускочив до садка, через плоти, через капусти та кукурудзи чкурнув до лісу. (Так).
- Став Лис, оглядає те чудовище, що зробилося з нього, обнюхує, пробує обтріпатися – не йде, обкачався в траві – і фарба одразу зійшла.(Ні). (не зійшла).
- Мавпа Фрузя вистригла Лису Микиті три жменьки волосся з-поміж очей і пустила на вітер.(Так)
- Усі міністри і царські слуги так і не зрозуміли, що перед ними звичайнісінький фарбований Лис.(Ні). (зрозуміли)
Недарма у народі кажуть: «Хитрий як лис». Саме таких хитрих, підступних, лицемірних людей треба берегтись і самому намагатися таким не бути.
- Що відчули звірі, почувши цю розмову?
- Що відчув Лис?
- Як він поводився в цій ситуації?
- Яку рису характеру Лиса розкриває тут автор?
Словникова робота
Лукавий – здатний на різні хитрощі, на нещирість, брехню.
Знайдіть і прочитайте рядки, у яких розкривається життя звірів за царювання Лиса.(с.72)
Подумайте, про що свідчать ці рядки?
Саме в цьому уривку автор розкриває нам головну думку казки – бажання вищого жити за рахунок нижчого. Іван Франко навмисне називає правління свого героя «добрим, справедливим, м’якосердним» але це добро фальшиве, бо далі автор пише: «Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи». Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби він не цікавився долею звірів.
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти, треба трохи відпочити
Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись
Руки вгору, руки в боки і зроби чотири кроки
Крок вперед і крок назад – час до праці нам сідать
Характеристика головного героя – Лиса.
- Які ж риси характеру притаманні Лису Микиті?
Усно доберіть цитати, які відповідають певним рисам характеру Лиса.
1 група – гордість, хвалькуватість, самовпевненість.
2 група – хитрість, корисливість,боягузливість.
- Як ви ставитеся до Лиса Микити?
2. Складання асоціативного грона «Чого вчить і що виховує казка І.Франка «Фарбований Лис»
Слово вчителя.
Ознайомившись із казкою «Фарбований Лис», ми переконалися, що обман ніколи не закінчується добром. Тож залишайтеся завжди чесними самі з собою, із друзями,батьками.
Оцінювання учнів.
Нагородження медаллю найактивнішого учня «Знавець казки «Фарбований Лис»
Описати Лиса Микиту, включаючи риси характеру (5-6 речень)