Урок "Образ Лиса, риси його характеру".

Про матеріал
Урок удосконалення знань, умінь та навичок. Вчити учнів характеризувати образ Лиса Микити, удосконалювати вміння та навички аналізувати художній образ; самостійно працювати з текстом, висловлювати свою думку щодо прочитаного, ставлення до літературного героя, сформувати власне ставлення до позицій свого «Я» серед людей, виховувати доброту, чемність, повагу до інших.
Перегляд файлу

Тема. Образ Лиса, риси його характеру.

Мета: вчити учнів характеризувати образ Лиса Микити, удосконалювати уміння та навички аналізувати художній образ; самостійно працювати з текстом, висловлювати свою думку щодо прочитаного, ставлення до літературного героя, сформувати власне ставлення до позицій свого «Я» серед людей, виховувати доброту, чемність, повагу до інших.

Тип уроку: удосконалення знань, умінь та навичок.

Методи та прийоми:  рефлексія, гра « Так чи ні»,бесіда, слово вчителя, читання в особах, робота в групах, асоціативне гроно, мозковий штурм,робота в групах «Пошук інформації».

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1.                   Організація класу

«Створюємо настрій»

Побажання учням:

Сьогодні на уроці хочу я знайти

У вас те, що іншим непомітно

Відвагу – в скромних,

Доброту – в черствих,

В лінивих – працелюбність,

Жагу до знань у всіх –

І непомітно струни так торкнути,

Щоб звуки всі злились в один оркестр,

Назва якому – успішний урок!

 

  1.                   Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні ми продовжуємо подорожувати сторінками казки «Фарбований Лис».

Тема. Образ Лиса, риси його характеру.

Мета: навчитися давати характеристику образу літературного героя.

 У кінці уроку найактивнішого учня чекає сюрприз, який знаходиться у чарівній скриньці.

 

  1.                   Актуалізація опорних знань учнів

Гра «Так» чи «Ні». (Робота із сигнальними картками)

Учитель зачитує твердження, які стосуються казки. Учні визначають їх правильність. Якщо твердження правильне, піднімають сигнальну картку «Так», якщо неправильне – «Ні» і пояснюють чому.

-         Лис Микита набрав відваги, розбігся і одним духом скочив через пліт на вулицю.(Так)

 

-         Ціла юрба кинулася по тісненьким подвір’ї, по всіх закутках, порпають, нюхають, дряпають – аж і Лиса знайшли. (Ні). (… ані сліду).

 

-         Коли смеркалося, Лис Микита прожогом вискочив зі своєї незвичайної купелі, перебіг вулицю, ускочив до садка, через плоти, через капусти та кукурудзи чкурнув до лісу. (Так).

 

-         Став Лис, оглядає те чудовище, що зробилося з нього, обнюхує, пробує обтріпатися – не йде, обкачався в траві – і фарба одразу зійшла.(Ні). (не зійшла).

 

-         Мавпа Фрузя вистригла Лису Микиті три жменьки волосся з-поміж очей і пустила на вітер.(Так)

 

-         Усі міністри і царські слуги так і не зрозуміли, що перед ними звичайнісінький фарбований Лис.(Ні). (зрозуміли)

 

  1.                   Опрацювання навчального матеріалу
  1. Бесіда.
  1. Яким постає Лис Микита на початку твору? (Хитрим, сміливим, гордим, хвалькуватим)
  2. Куди вирішив піти Лис у базарний день і чому?(На торговицю у білий день, щоб вкрасти курку і цим доказати свою сміливість).
  3. Чи вдалося Лису Микиті виконати свої горді нахваляння? (Ні)
  4. Яким постає він перед нами у скрутну для нього хвилину: таким же сміливим, гордим чи іншим?(Боязливим)
  5. Як повівся Лис після невдалого полювання?
  6. Чому він вирішив «добре виграти на своїй подобі»?(Бо був хитрий, а ще побачив, що звірі тремтять перед ним)
  7. Чи схвалюєте ви його поведінку?
  8. Яким царем був Лис?(Несправедливим)
  9. Чому звірі так розправилися із своїм царем?
  10. Що відчули ви, дізнавшись, як звірі викрили хитрого Лиса?
  11. Як треба впливати на хитрих нечесних людей?

 

  1. Підсумок учителя

Недарма у народі кажуть: «Хитрий як лис». Саме таких хитрих, підступних, лицемірних людей треба берегтись і самому намагатися таким не бути.

 

  1. Виразне читання уривка казки за ролями (оповідач, Лис, Ведмідь, Вовк), починаючи від слів... «тоді Лис перший заговорив до них ласкаво…» до слів «Пішли дні за днями».(с.71)

 

  1. Обговорення прочитаного:

-         Що відчули звірі, почувши цю розмову?

-         Що відчув Лис?

-         Як він поводився в цій ситуації?

-         Яку рису характеру Лиса розкриває тут автор?

 

Словникова робота

Лукавий – здатний на різні хитрощі, на нещирість, брехню.

 

  1. Вправа «Аналіз ситуації»

     Знайдіть і прочитайте рядки, у яких розкривається життя звірів за царювання Лиса.(с.72)

     Подумайте, про що свідчать ці рядки?

  1. Підсумок вчителя.

Саме в цьому уривку автор розкриває нам головну думку казки – бажання вищого жити за рахунок нижчого. Іван Франко навмисне називає правління свого героя «добрим, справедливим, м’якосердним» але це добро фальшиве, бо далі автор пише: «Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи». Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби він не цікавився долею звірів.

 

Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти, треба трохи відпочити

Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись

Руки вгору, руки в боки і зроби чотири кроки

Крок вперед і крок назад – час до праці нам сідать

 

  1. «Мозковий штурм»

Характеристика головного героя – Лиса.

-         Які ж риси характеру притаманні Лису Микиті?

 

 

 

  1.                   Закріплення матеріалу
  1. Робота в групах «Пошук інформації»

Усно доберіть цитати, які відповідають певним рисам характеру Лиса.

1 група – гордість, хвалькуватість, самовпевненість.

2 група – хитрість, корисливість,боягузливість.

 

-  Як ви ставитеся до Лиса Микити?

2. Складання асоціативного грона «Чого вчить і що виховує казка І.Франка «Фарбований Лис»

 

 

  1.                   Підсумок  уроку

Слово вчителя.

Ознайомившись із казкою «Фарбований Лис», ми переконалися, що обман ніколи не закінчується добром. Тож залишайтеся завжди чесними самі з собою, із друзями,батьками.

Оцінювання учнів.

Нагородження медаллю найактивнішого учня «Знавець казки «Фарбований Лис»

 

  1.                   Домашнє завдання

Описати Лиса Микиту, включаючи риси характеру (5-6 речень)

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку