Урок. Загальна характеристика доробку О.Гончара. Мрія і дійсність у новелі "Модри Камень". Романтична ідея кохання, що перемагає смерть

Про матеріал
Конспект допоможе донести до учнів інформацію про духовний світ О.Гончара та його героїв, безкомпромісну громадянську позицію художника слова
Перегляд файлу

          Загальна характеристика доробку О.Гончара. Мрія і дійсність у новелі «Модри Камень». Романтична ідея кохання, що перемагає смерть

 

Мета: допомогти учням зрозуміти духовний світ О.Гончара та його героїв, безкомпромісну громадянську позицію художника слова; уміння самостійно здобувати знання; уміння знаходити потрібну інформацію; виховувати інтерес до особистості та творчості О.Гончара

 

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок

 

                                                             Він був великим українцем-ідеалістичним і сильним,

                                                            Вольовим і незламним. Такі люди залишаються навіки

                                                                                                           І. Драч

 

                                                               Хід уроку

І  Організаційнй момент

ІІ  Оголошення теми, мети

ІІІ  сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

 

Олесь Гончар по-справжньому любив свою землю, був на передовій боротьби сил народу проти історичниногобезпам»ятства, морального і духовного зубожіння, за історичний гуманізм і утверджував це своїм життям і творчістю. За 10 днів до смерті у своєму щоденнику зробив такий запис:

«Дякую Богові, що дав мені народитися українцем». А останній запис був дуже лаконічним : «Бережіть Україну!» Він був справжнім патріотом.

  • Кого називають патріотами?
  1. Словникова робота

ПАТРІО́Т – той, хто любить свою Батьківщину, відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги.

Подивіться відео про біографію письменника і подумайте: для вас , у вашому розумінні, він був патріотом?

 

2. Відео  https://www.youtube.com/watch?v=x5FxsBYNNhg

-Яке враження справив на вас життєвий шлях письменника?

3. Робота з підручником

Складання анкети автора

ПІБ  Олесь Терентійович Гончар ( Більченко Олександр)

Роки життя: 1918-1995

Місце народження: с.ломівці, Катеринославщина

Батьки: Терентій Сидорович, колгоспник; Тетяна Гаврилівна, робітниця заводу

Освіта: семирічна школа, Харківський технікум журналістики, Харківський університет

Твори: «Модри Камень», «Альпи», «Голубий Дунай», «Злата Прага», «Прапороносці», «Земля гуде», «Микита Братусь», «Людина і зброя», «Тронка», «Собор», «Циклон»

Нагороди: дві Державні премії СРСР, орден Слави, Чевоної Зірки і три медалі «За відвагу»

Посади: депутат Верховної Ради УРСР, очолював Спілку письменників України, член Всесвітньої Ради Миру, академік Академії наук Української РСР.

4. Робота з текстом

За жанром цей твір новела. Дайте визначеннятновели та назвіть її жанрові особливості (-с.180)

Новела «Модри Камень» продовжує воєнну тематику творів О. Гончара. Написана через два роки після війни. У журналі «Україна» вона була надрукована ще до появи «Прапороносців». Хоча несправедлива критика болісно вразила письменника, та все ж таки у новелі показав свій справжній талант. Автор зобразив трагічно обірване війною почуття між радянським солдатом та іноземною дівчиною — словачкою. Несподіване кохання до красуні Терези прийшло всупереч війні. Не закріпилося воно в реальному житті, бо дівчина загинула від рук поліцая. Але кохання продовжує жити у пам'яті солдата, в його мріях.

Новела «Модри Камень» написана в романтично-піднесеному стилі: несміливе і нерозквітле кохання, яке зароджувалося між радянським бійцем і словацькою дівчиною, виступає як засудження війни. Це засудження значно глибше за інші фактори, бо немає нічого страшнішого за вбите прекрасне людське почуття.

 

Цей твір належить до неоромантизму.

Неоромантизм  зберіг риси класичного романтизму, зокрема конфлікт з дійсністю, який породжував гострий напружений сюжет. Нгеоромантики заперечували прозу «міщанського життя». Вони оспівували мужність, подвиг, рмантику пригод, часто обираючи тлом для своїх сюжетів екзотичні країни. Характерний неороманьтчний герой-непересічна сильна особистість, нерідко наділена рисами «надлюдини», вигнанець, що протистоїть суспільній більшості, шукач романтики та пригод.

Сюжетові неоромантичного твору притаманні напруженість, елементи небезпеки, таємничі та надприродні події.

-Де відбуваються події у творі?

Modrý Kameň, Slovensko.jpg

5. Довідка

Модри Камень (словац. Modrý Kameň) — місто, громада округу Вельки Кртіш, Банськобистрицький край, центральна Словаччина, регіон Новоград. Кадастрова площа громади — 19,64 км².

Населення 1597 осіб

  • Про який період в історії людства йде мова у творі?
  • Про що цей твір?
  • Хто є його головними героями? ( Оповідач – радянський солдат;його товариш Ілля;

дівчина Тереза; матір Терези;  словацькі вояки (у спогадах матері)

 

  • Яка тема і композиційні особливості твору?

 

  1. Робота у зошитах

Тема: спогади руського (тут у значенні українського) вояка-партизана про зустріч з дівчиною Терезою у словацьких горах.

 

Експозиція: оповідач зі сховку спостерігає за дівчиною.

Зав’язка: прихід партизанів (оповідача і його друга Іллі) у дім Терези і її матері.

Розвиток дії: перебування партизанів в словацькому домі, їх відхід.

Кульмінація: розповідь матері про те, як забрали Терезу, про її останні хвилини..

Розв’язка: спогади-мрії оповідача про кохану.

Новела складається з п’яти розділів. Найменшим за розміром є перший, найбільшим – другий.

Композиційні особливості новели: поділ на 5 глав, зміщення часових площин,

розповідь від першої особи.

Новела написана у формі звертання оповідача до Терези.

 

 

-Яке почуття пронизує увесь твір?

-Як воно зародилося?

- Чи зміг з часом герой забути своє кохання до Терези?

- На вашу думку, чи був у подальшому житті герой щасливим?

-Чому так і не зміг забути дівчини?

-Що автор намагався утвердити своїм твором?

Зверніть увагу, Олесь Гончар у новелі «Модри Камень» сконцентровує свою увагу не на події, а на конкретній людині, її внутрішньому світу, наповненому почуттями та емоціями. Причому ми бачимо людину в непростих обставинах, а часто екстремальних, які ніби випробовують внутрішню силу. Вміло автор використовує кольорову гаму, яка допомагає зрозуміти, що наперекір усьому, навіть смерті, кохання живе!

- Що символізують кольори, наявні у творі?

 Символіка: білий колір-символ невинності, чистоти й радості; зелений – природа й молодість, надії на злагоду, мир і спокій, одночасно це і недовершеність, незрілість; блакитний-благородство, ніжність і вірність, легкий сум, недосяжність вічного; чорний-зло, смерть

V Підсумок уроку

Продовжіть речення:

-Від твору О.Гончара у мене залишилося враження...

-«Модри Камень» мені запам»ятався...

-Мені найбільше припало до душі...

VI Домашнє завдання

Скласти есе на тему : « Непереможна сила кохання»

 

 

-

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
21 вересня 2021
Переглядів
4056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку