Дата: Клас:
Урок №
Тема: Загальна харктеристика клімату. Кліматичні пояси та типи клімату Північної Америки.
Мета: Опрацювати поняття « кліматичні пояси», засвоїти новий матеріал з теми «Кліматичні пояси і типи клімату Північної Америки», отримати уявлення про розподіл кліматичних поясів та загальні риси клімату материка. Навчитися характеризувати кліматичні пояси за типовим планом, аналізувати географічні карти, підсумовувати отримані результати.
Очикувані результати: після цього уроку учні зможуть:
Предметні компоненти: знаннєвий компонент, діяльнісний компонент, ціннісний компонент.
Ключові компетентності, що формуються на уроці:
Наскрізні змістовні лінії:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи уроку:
Практичні: робота з картками, текстом підручника, комп’ютером.
Хід уроку
Обладнання:
Оцінюється на уроці засвоєння знань:
План уроку
1. Організаційно – психологічний етап. (2 хвилини)
Мета етапу: створення умов для організації діяльності учнів на конструктивному та творчому рівнях протягом уроку, психологічне налаштування учнів на активну пізнавальну діяльність.
Завдання: мобілізація учнів, формування відповідального ставлення до навчання, створення умов для активної діяльності у системах « учитель – учень», « учень – учень»
Учитель :
Досягати цього ми будемо за рахунок самостійного пошуку знань та визначення способів діяльності, які допоможуть нам вирішити визначені питання.
2. Етап підготовки до активного, свідомого засвоєння знань ( 10 хвилин) Мета етапу: Організувати і спрямувати пізнавальну діяльність учнів, підготувати їх до засвоєння нових знань. Формувати цілеспрямований характер навчальної діяльності учнів. Продовжити формування уміння визначати мету й обирати конкретні засоби її досягнення
2.1 Мотивація навчальної діяльності (5 хвилин)
Метод: евристична бесіда з класом
Учитель: Ще в шостому класі ми з вами вивчили основні компоненти природних комплексів, давайте пригадаємо все що ми знаємо про природний комплекс та звернемо увагу на тему сьогоднішнього уроку. ( Слайд презентації № 1,2)
Учитель:
Прогнозовані відповіді учнів: Тема уроку «Загальні особливості клімату Північної Америки. Основні типи клімату материка, кліматичні пояси» Мета дослідження визначення основних закономірностей кліматичних поясів Північної Америки. Загальні риси клімату зумовлюють розподіл типів клімату по терені материка, розташування кліматичних поясів. Природні комплекси це великі смуги земної поверхні, які відрізняються кліматичними показниками. Кліматичні пояси це великі смуги землі, витягнуті з заходу на схід і відрізняються температурою повітря, кількістю опадів, напрямом вітру.
2.2 Актуалізація навчальної діяльності ( 4 хвилини)
Учитель: Як ви уже зрозуміли сьогодні на уроці ми будемо розглядати тему яка представлена на дошці, говорити про розподіл кліматичних поясів у Північній Америці, загальні кліматичні особливості материка.Фактично сама тема уроку і є планом роботи.
Ви правильно визначили мету нашого уроку та послідовність вивченя теми, але я хочу звернути вашу увагу, що на уроці ми будемо вчитися аналізувати географічні карти та опрацьовувати отриману інформацію. Почнемо роботу з того що відкриємо зошити , запишемо число та тему уроку.
3. Етап засвоєння знань ( 20 хвилин)
Мета етапу: Сформувати усвідомлення учнями загальних рис клімату Північної Америки. Шляхом аналізу кліматичних карт, карти кліматичних поясів забезпечити засвоєння учнями навчального матеріалу щодо розподілу кліматичних поясів і типів клімату материка. На підставі отриманих знань удосконалювати оволодіння навичками роботи з відео фрагментами, картами атласу, уміння аналізувати та узагальнювати матеріалу. Формувати вміння вільно висловлювати свої думки.
( Слайд презентації № 3)
План ( записаний на дошці)
1. Загальні особливості формування клімату материка
Учитель: Подивіться, будь – ласка, на малюнок 81. Ця карта відображає загальні особливості клімату Північної Америки. Давайте спробуємо аналізувати карту – схему. ( Слайд презентації № 4)
Відповідь:
Учитель: Оскільки Північна Америка дуже витягнута з півночі на південь, температурні показники її північної та південної частини значно відрізняються. Це пов’язано зі збільшенням кута падіння сонячних променів від полюсів до екватора. Так на півночі навіть у липні температура повітря становить від 0 до +8 градусів, а на півдні середньорічна температура становить +20 градусів Цельсія. Такий розподіл температур є проявом одного з кліматичних чинників. Ці чинники є на дошці подивіться і скажіть якого саме? ( Слайд презентації № 5 )
Кліматотвірні чинники:
Відповідь: Сонячна радіація
Учитель: Подивіться на картку яка є на вашій парті, це таблиця, яку ви вдома вклеїте в зошит, але спочатку її потрібно заповнити. Звертаю вашу увагу, що перший чинник уже заповнено, аналізуючи малюнок 81 підручника дайте відповіді на питання, які розміщені на слайдах і заповніть таблицю, через 5 хвилин перевіремо.
(Слайд презентації № 7,8,9,10 )
Чинники формування клімату
Чинники формування клімату |
Прояви у Північній Америці ( заповнюються учнями) |
Сонячна радіація |
|
Циркуляція атмосфери |
|
Підстильна поверхня |
|
Учитель: Отже, основні кліматичні чинники ми перелічили, але Північна Америка перебуває під впливом ще одного чинника. Цим чинником є морські течії, які істотно впливають на клімат узбережжя. Так холодна Каліфорнійська течія зумовлює посушливу і спекотну погоду на південно-західному узбережжі материка ( знайдіть її на карті) Натомість теплі Аляскінська течія ( на пн.- зх.) та Гольфстрім ( на сх.) спричиняють надходження на материк вологих повітряних мас.
Учитель: Чинники, які ми з вами перелічили призвели до певного розподілу тепла та вологи на материку. Але кліматичні умови залежать також від географічної широти місцевості, яка в свою чергу зумовлює наявність того чи іншого кліматичного поясу і як ви здогадалися, ми переходимо до другого пункту нашого плану.
Учитель: Відкрийте, будь – ласказ малюнок 82 – це карта кліматичних поясів Північної Америки. Подивіться на неї і перелічите кліматичні пояси материка з Півночі на Південь, результати запишіть у зошит, через дві хвилини ми превіремо.
Відповідь:
( Слайд презентації № 11)
Учитель: А тепер перевіримо ,що у вас вийшло. Молодці, а зараз я пропоную трошечки пограти. Ви вже знайомі з характеристикою клімптичних поясів, ми неодноразово це робили вивчаючи інші материки. На слайдах будуть показані характеристики кліматичних поясів та ознаки їх розташування. Вам потрібно вгадати де який пояс.
(Слайд презентації № 15 )
( Слайд презентації № 12 )
(Слайд презентації № 13 )
( Слайд презентації № 14 )
( Слайд презентації № 16 )
Учитель: Дякую ми охарактеризували кліматичні пояси, плідно попрацювали і можемо рухатись далі.
4. Етап закріплення знань ( 8 хвилин)
Мета етапу: Закріпити знання , які були отримані протягом уроку і можуть бути використані учнями у подальшому самостійному опрацюванні нового матеріалу.
Учитель:
Метод: колективна робота за допомогою презентації « Крок у майбутнє»
Для закріплення вивченого матеріалу я пропоную вам виконати тест який представлений на слайді. Уявіть що ви учні 11 класу і здаєте ЗНО
(Слайд 17 )
Питання:
А. Вільне пересування повітряних мас вглиб материка
Б. Морські течії та їх вплив
В. Велика різниця температури між теплими і холодними повітряними масами
Г. Недостатня кількість опадів, що спричиняє сухість повітря
2. Протяжність Північної Америки з Півночі на Південь впливає на формування певних особливостей клімату. Визначити яких саме.
А. Розподіл опадів по території материка
Б. Розподіл показників температури повітря
В. Розподіл впливу постійних вітрів
- Обговорення результатів роботи
Учитель :
Метод: бесіда з класом.
5. Етап задання домашнього завдання ( 5 хвилин)
Учитель : Будь – ласка, оцініть свою роботу на уроці, за кожне виконане завдання – 1 бал, якщо завдання виконане не повністю, або не виконане взагалі- 0 балів.
(Слайд презентації №19 )
Учитель: в залежності від результатів учні отримують завдання, використовуючи картки з QR - кодом ( картка додається)
(Слайд презентації №20 )
( Слайд презентації № 20)
Закінчення уроку