Урок. "Загальна характеристика клімату Північної Америки"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку географії за темою " Загальна характеристика клімату Північної Америки. Кліматичні пояси та типи клімату." урок засвоєння нових знань з використанням технології тестових завдань, QR - кодів.
Перегляд файлу

Дата:                                                                                                       Клас:                                                                                                                                   

                                                     Урок №                                              

Тема: Загальна харктеристика клімату. Кліматичні пояси та типи клімату Північної Америки.

Мета: Опрацювати поняття « кліматичні пояси»,  засвоїти новий матеріал з теми «Кліматичні пояси і типи клімату Північної Америки», отримати уявлення про розподіл кліматичних поясів та загальні риси клімату материка. Навчитися характеризувати кліматичні пояси за типовим планом, аналізувати географічні карти, підсумовувати отримані результати.

 

Очикувані результати:  після цього уроку учні зможуть:

  •  аналізувати особливості кліматичних умов Північної Америки;
  • давати характеристику типів клімату,  визначати їх особливості, закономірності і розміщення за кліматичними картами.
  •  оцінювати вплив природних чинників і діяльності людей на екологічний стан природних комплексів материка, роблять висновки щодо впливу клімату на особливості життя і господарської діяльності людей, обґрунтовують вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій.

Предметні компоненти: знаннєвий компонент, діяльнісний компонент, ціннісний компонент.

Ключові компетентності, що формуються на уроці:

  • Основні компетентності в природничих науках і технологіях ( розуміти та пояснювати причини географічних процесів);
  • інформаційно – цифрова компетенція(використовувати сучасні цифрові технології і пристрої для спостереження за явищами і процесами в суспільстві і живій природі);
  • спілкування державною мовою( спілкуватися, грамотно і усвідомленно користуватися сучасною науковою мовою).

Наскрізні змістовні лінії:

  • Екологічна безпека та сталий розвиток
  • Здоровя і безпека

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

 

Методи уроку:

  1. Словесні: розповідь вчителя з елементами бесіди, евристична бесіда з класом, пошуковий, інформаційно-повідомляючий, частково-пошуковий.
  2. Наочні: робота з мультимедійним  устаткуванням, складання діаграм, робота з ілюстраціями підручника. 

          Практичні: робота з картками, текстом підручника, комп’ютером.

 

                                                              Хід  уроку

  1. Організаційно – психологічний етап.                                            ( 2 хв.)
  2. Етап підготовки до активного, свідомого засвоєння знань.        ( 10 хв.)
    1. Мотивація навчальної діяльності учнів                                   (6 хв. )
    2. Актуалізація знань                                                                     ( 4 хв. )
  3. Етап засвоєння нових знань.                                                           ( 20 хв.)
  4. Етап закріплення знань. Рефлексія                                                                               ( 8 хв.)
  5. Етап задання домашнього завдання:                                               (5 хв.)
    1. Інструктаж про виконання                                                         ( 2 хв.)
    2. Різнорівневе домашнє завдання                                                 ( 3 хв.)

 

Обладнання:

  • Географія: підручник для 7 класу загальноосв. навч. закл./  С.Г. Коберник, Р.Р Коваленко.- К.: Грамота, 2015 
  • Географія материків і океанів: атлас для 7 класу, - К.: картографія, 2018
  • Мультимедійне устаткування, смартфони

Оцінюється на уроці засвоєння знань:

  1. Пізнавальна діяльність учнів протягом уроку.
  2. Вміння аналізувати гідрологічний режим водних артерій України.
  3. Вміння узагальнювати вивчений матеріал, логічно та послідовно висловлюватись та викладати свої думки.

 

 

                                            План уроку

1.    Організаційно – психологічний етап. (2 хвилини)

Мета етапу: створення умов для організації діяльності учнів на конструктивному та творчому рівнях протягом уроку, психологічне налаштування учнів на активну пізнавальну діяльність.

Завдання: мобілізація учнів, формування відповідального ставлення до навчання,  створення умов для активної діяльності у системах « учитель – учень», « учень – учень»

Учитель :

  • Доброго дня, я рада вас всіх бачити сьогодні. На нас чекає надзвичайно цікава робота, яка допоможе не тільки краще зрозуміти  розподіл природних комплексів Північної Америки, а також допоможе  оволодіти  навичками активної дослідницької роботи шляхом аналізу карт,відеофрагментів 

Досягати цього ми будемо  за рахунок самостійного пошуку знань та визначення способів діяльності, які допоможуть нам вирішити визначені питання.

 

 

2. Етап підготовки до активного, свідомого засвоєння знань ( 10 хвилин) Мета етапу: Організувати і спрямувати пізнавальну діяльність учнів, підготувати їх до засвоєння нових знань. Формувати цілеспрямований характер навчальної діяльності учнів.   Продовжити  формування уміння визначати мету й обирати конкретні засоби її досягнення

2.1  Мотивація навчальної діяльності (5 хвилин)

Метод: евристична бесіда з класом 

        Учитель: Ще в шостому класі ми  з вами вивчили основні компоненти природних комплексів, давайте пригадаємо  все що ми знаємо про природний комплекс та звернемо увагу на тему сьогоднішнього уроку.                                             ( Слайд презентації № 1,2)

Учитель:

  • Шляхом усного опитування: 
  1. Прочитайте тему уроку.
  2. Як ви думаєте що саме буде метою дослідження?
  3. Чому починаємо вивчення теми із загальних рис клімату?
  4. Що необхідно знати, щоб визначити клімат регіону, частини світу, материка?
  5. Що таке природний комплекс?
  6. Що таке кліматичні пояси?

Прогнозовані відповіді учнів: Тема уроку «Загальні особливості клімату Північної Америки. Основні типи клімату материка, кліматичні пояси» Мета дослідження визначення основних закономірностей кліматичних поясів Північної Америки. Загальні риси клімату зумовлюють розподіл типів клімату по терені материка, розташування кліматичних поясів. Природні комплекси це великі смуги земної поверхні, які відрізняються кліматичними показниками. Кліматичні пояси це великі смуги землі, витягнуті з заходу на схід і відрізняються температурою повітря, кількістю опадів, напрямом вітру.

 

2.2 Актуалізація навчальної діяльності ( 4 хвилини)

Учитель:  Як ви уже зрозуміли сьогодні на уроці ми будемо розглядати тему яка представлена на дошці, говорити про розподіл кліматичних поясів у Північній Америці, загальні кліматичні особливості материка.Фактично сама тема уроку і є планом роботи.

Ви правильно визначили мету нашого уроку та послідовність вивченя теми, але я хочу звернути вашу увагу, що на уроці ми будемо вчитися аналізувати географічні карти та опрацьовувати отриману інформацію.  Почнемо роботу з того що відкриємо зошити , запишемо число та тему уроку.

3. Етап засвоєння знань ( 20 хвилин)

Мета етапу:  Сформувати усвідомлення учнями загальних рис клімату Північної Америки.  Шляхом аналізу кліматичних карт, карти кліматичних поясів забезпечити засвоєння учнями навчального матеріалу щодо розподілу кліматичних поясів і типів клімату материка.  На підставі отриманих знань удосконалювати  оволодіння навичками роботи з відео фрагментами, картами атласу,  уміння аналізувати та узагальнювати  матеріалу. Формувати вміння вільно висловлювати свої думки.

 ( Слайд презентації № 3)

 

План ( записаний на дошці)

  1. Загальні особливості формування клімату материка
  2. Кліматичні пояси, їх особливості

 

 

1. Загальні особливості формування клімату материка

  • Шляхом евристичної бесіди з класом та роботи з малюнком 81 підручника

Учитель: Подивіться, будь – ласка, на малюнок 81. Ця карта відображає загальні особливості клімату Північної Америки. Давайте спробуємо аналізувати карту – схему.                                                                                   ( Слайд презентації № 4)

 

  • Усне питання учителя:
    1. Користуючись картою визначте як витягнута Північна Америка з заходу на схід чи з півночі на південь?

 

Відповідь:

  1. З Півночі на південь
  • Шляхом розповіді вчителя

Учитель: Оскільки Північна Америка дуже витягнута з півночі на південь, температурні показники її північної та південної частини значно відрізняються. Це пов’язано зі збільшенням кута падіння сонячних променів від полюсів до екватора. Так на півночі навіть у липні температура повітря становить від 0 до +8 градусів, а на півдні середньорічна температура становить +20 градусів Цельсія. Такий розподіл температур є проявом одного з кліматичних чинників.  Ці чинники є на дошці подивіться і скажіть якого саме? ( Слайд презентації №  5  )

 

 

                          Кліматотвірні чинники:

  1. Сонячна радіація
  2. Циркуляція атмосфери
  3. Підстильна поверхня

Відповідь: Сонячна радіація

  •  Шляхом роботи з карткою « Чинники формування клімату» ( Слайд презентації № 6  )

Учитель: Подивіться на картку яка є на вашій парті, це таблиця, яку ви вдома вклеїте в зошит, але спочатку її потрібно заповнити. Звертаю вашу увагу, що перший чинник уже заповнено, аналізуючи малюнок 81 підручника дайте відповіді на питання, які розміщені на слайдах і заповніть таблицю, через 5 хвилин перевіремо.

(Слайд презентації № 7,8,9,10  )

Чинники формування клімату

Чинники формування клімату

Прояви у Північній Америці

( заповнюються учнями)

Сонячна радіація

  • Материк витягнутий з Півдня на Північ → Різниця в температурах Пн. та Пд.

Циркуляція  атмосфери

  • Пн.Сх. вітри, Західне перенесення повітряних мас, Мусони, Пн. Сх пасати Тихого океану

Підстильна поверхня

  • Високі гори на  Заході материка→ вільне пересування повітряних мас з пн. на пд.→Торнадо
  • Аппалачі не дають мусонам проходити вглиб материка

 

Учитель: Отже, основні кліматичні чинники ми перелічили, але Північна Америка перебуває під впливом ще одного чинника. Цим чинником є морські течії, які істотно впливають на клімат узбережжя. Так холодна Каліфорнійська течія зумовлює посушливу і спекотну погоду на південно-західному узбережжі материка ( знайдіть її на карті) Натомість теплі  Аляскінська течія ( на пн.- зх.) та Гольфстрім ( на сх.) спричиняють надходження на материк вологих повітряних мас.

  • Шляхом бесіди з класом

Учитель: Чинники, які ми з вами перелічили призвели до певного розподілу тепла та вологи на материку. Але кліматичні умови залежать  також від географічної широти місцевості, яка в свою чергу зумовлює наявність того чи іншого кліматичного поясу і як ви здогадалися, ми переходимо до другого пункту нашого плану.

  1. Кліматичні пояси та їх особливості.

Учитель: Відкрийте,  будь – ласказ  малюнок 82 – це карта кліматичних поясів Північної Америки. Подивіться на неї і перелічите кліматичні пояси материка  з Півночі на Південь, результати запишіть у зошит, через дві хвилини ми превіремо.

Відповідь:

  1. Арктичний пояс
  2. Субарктичний пояс
  3. Помірний пояс
  4. Субтропічний пояс
  5. Тропічний пояс
  6. Субекваторіальний пояс

( Слайд презентації № 11)

Учитель: А тепер перевіримо ,що у вас вийшло. Молодці, а зараз я пропоную трошечки пограти. Ви вже знайомі з характеристикою клімптичних поясів, ми неодноразово це робили вивчаючи інші материки. На слайдах будуть показані характеристики кліматичних поясів та ознаки їх розташування. Вам потрібно вгадати де який пояс.

(Слайд презентації №  15    )

  • Цей кліматичний пояс знаходиться на крайньому півдні материка, займає невелику територію,  з вологою мякою зимою та жарким літом ( Субекваторіальний)

( Слайд презентації № 12 )

  • Цей кліматичний пояс дуже схожий за кліматичними умовами на Україну, займає великі площі між 600 пн.ш. та 400 пн.ш. та поділяється на три кліматичні області ( Помірний пояс)

(Слайд презентації №  13 )

  • В цьому поясі виокремлюють дві кліматичні області. На сході під дією вологого пн.сх. пасату виникла волога ( морська) область. А на півострові Каліфорнія під впливом холодної течії сформувалася пустельна область. (Тропічний)

( Слайд презентації № 14 )

  • Цей пояс розташована  на крайній півночі материка, має невелику кількість опадів. Протягом року панує холодне й сухе повітря. Тут суворі зими і холодне літо. ( Арктичний пояс)

( Слайд презентації № 16 )

  • Цей пояс також має три області. У західній частині поясу сформувалося середземноморська область з вологою і теплою зимою та сухим та спекотним літом. На сході мусонна область, подібна до такої області помірного поясу тільки з вищою температурою повітря. У центрі материка сформувалася континентальна область.   ( Субтропічний пояс)

Учитель: Дякую ми охарактеризували кліматичні пояси, плідно попрацювали і можемо рухатись далі.

 

 

 

 

4.  Етап закріплення знань ( 8 хвилин)

 Мета етапу:  Закріпити знання , які були отримані протягом уроку і можуть бути використані учнями у подальшому самостійному опрацюванні нового матеріалу.

 Учитель: 

Метод: колективна робота за допомогою презентації « Крок у майбутнє» 

Для закріплення вивченого матеріалу я пропоную вам виконати тест який представлений на слайді. Уявіть що ви учні 11 класу і здаєте ЗНО

 (Слайд  17   )

 

Питання:

  1. Між Кордильєрами і Аппалачами рухаються потужні торнадо. Цю територію називають « алеєю торнадо». Виберіть причини, які зумовлюють  їх виникнення.

А. Вільне пересування повітряних мас вглиб материка

Б. Морські течії та їх вплив

В. Велика різниця температури між теплими і холодними повітряними масами

Г. Недостатня кількість опадів, що спричиняє сухість повітря

  2. Протяжність Північної Америки з Півночі на Південь впливає на   формування певних особливостей клімату. Визначити яких саме.

            А. Розподіл опадів по території материка

           Б. Розподіл показників температури повітря

            В. Розподіл впливу постійних вітрів

 

         - Обговорення результатів роботи

 

 

 

Учитель :

  •  Давайте повернемось  до початку уроку, щоб згадати яку мету і завдання ми ставили перед собою  і проаналізуємо результати, щоб отримати домашнє завдання.

Метод: бесіда з класом.

 

5.  Етап задання домашнього завдання ( 5 хвилин)

  • 5.1 Інструктаж учителя, щодо виконання домашнього завдання
  • ( 2 хвилини)
  • 5.2 Різнорівневе домашнє завдання( 1 хвилина)
  • Мета етапу: повідомлення учням домашнього завдання, роз’яснення методики його виконання, мотивація. Підведення підсумків уроку.

Учитель : Будь – ласка, оцініть свою роботу на уроці, за кожне виконане завдання – 1 бал, якщо завдання виконане не повністю, або не виконане взагалі- 0 балів.

(Слайд презентації №19 )

  1. Картка , заповнення таблиці – 1 бал
  2. Перелік кліматичних поясів – 1 бал
  3. Відповіді на 2 підсумкові питання (ЗНО)правильно – 1 бал

Учитель: в залежності від результатів учні отримують завдання, використовуючи картки з QR  - кодом ( картка додається)

(Слайд презентації №20 )

  • Якщо результат 3, 2 бали скористайся кодом 1
  • Вітаю, ти дуже успішно працював( ла) на уроці. Завдання додому прочитати параграф 34, відповідати на питання сторінка 172. Не авдання прочитати параграфзабудь підійти до вчителя щоб отримати оцінку.

( Слайд презентації № 20)

  • Якщо результат 1 – кодом 2
  • Вітаю, твоя робота на уроці була успішною, але потрібно дома заповнити таблицю, або дописати в зошиті перелік кліматичних поясів, обовязково покажи зошит вчителю перед наступним уроком. Завдання: прочитати параграф 34, відповідати на питання сторінка 172

 

 Закінчення уроку

 

 

 

 

docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
2420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку