Розробка уроку
з курсу географії «Україна у світі: природа, населення»,
8 клас
Загальна характеристика рельєфу України.
Основні форми рельєфу України
та їх простягання.
Учителя географії
Васильківської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 9
Васильківської міської ради
Київської області
Бойко Оксани Михайлівни
2019 рік
Тема. Загальна характеристика рельєфу України. Основні форми рельєфу України та їх простягання. Фізична карта України.
Мета: сформувати уявлення про характерні риси рельєфу України та його особливості на основі знань з попередніх курсів. Удосконалювати навички та вміння самостійно аналізувати, пояснювати, надавати характеристики основним формам рельєфу як результату взаємодії ендогенних та екзогенних процесів; складати характеристики окремих форм рельєфу України, використовуючи текст підручника, карт атласу, додатковий матеріал, за відповідним планом, порівнювати отримані результати, робити висновки. Розвивати навички критичного мислення, творчого підходу до вирішення проблемних питань. Виховувати любов та бережливе ставлення до природи своєї країни, патріотичне ставлення до природи рідного краю; толерантне ставлення до висловлювань однокласників.
Тип уроку: комбінований.
Методи, форми і прийоми навчання: інформаційно-рецептивний, проблемно-пошуковий , частково – пошуковий метод.
Обладнання: фізична карта України, фізична карта півкуль, підручник, атлас України, контурні карти, інструктивно-технологічна карта «Знаю, хочу знати, вивчив», завдання на картках, комп’ютер, презентація PowerPoint, мультимедійний проектор, план характеристики форм рельєфу, ватман для учнівських груп.
Опорні та базові поняття: рельєф, форми рельєфу, низовини, височини, гори, внутрішні та зовнішні сили Землі.
Хід уроку.
Привітання. Оголошення теми, мети та задач уроку. Акцент на початок вивчення великої теми та ії значення.
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Вчитель: розпочнемо ми наш урок з поетичної хвилинки (на фоні ліричної музики звучить вірш Ліни Костенко «Усе моє, все зветься Україна»):
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, –
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є - дорога, явори,
усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори.
Слайд 1
Епіграф уроку:
На світі багато є всякої моди,
Та краще нема чарівниці природи.
Хто святість її береже, як зіницю,
Тому відкриває вона таємниці.
Кожному народу доля дарувала свою неповторну природу. Ми вдячні їй за неозорі рівнинні простори, казково чарівні гори.
Слайд 2. (Фрагмент з відео «Легенда про Україну»)
На сьогоднішньому уроці я запрошую вас у прекрасну подорож по Україні, яка допоможе розкрити таємниці рельєфу Батьківщини. Давайте попробуємо осяйнути простори України за одну хвилину…
Слайд 3.
(під ліричну музику проходить показ слайдів рівнин, під запальну музику – гір Карпат та Криму)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Учитель. Які відчуття викликали у вас побачені краєвиди?
Які краєвиди вас найбільше вразили?
(Учні відповідають).
Учитель. Отже, темою нашого уроку є «Особливості рельєфу України».
(Слайд 4 -5)
ІV. Актуалізація опорних знань.
Прийом «Мозковий штурм».
Учитель. Поняття «рельєф» вам добре відоме з 6 -7 класу, яке воно має визначення?
Учень. Рельєф – це всі нерівності земної поверхні.
Учитель. Назвіть основні форми рельєфу.
Учень. Виділяють дві основні форми рельєфу, це гори та рівнини.
Учитель. За якими ознаками їх розрізняють?
Учень. За зовнішнім виглядом, висотою, будовою та віком.
Учитель. Подивіться на карту, зверніть увагу на кольори, що ви бачите?
Учні. Ми бачимо фонові позначення форм рельєфу, які показують відмінність різних форм рельєфу за абсолютною висотою їх над рівнем океану, тому нескладно визначити, де знаходяться рівнини, а де простягаються гори.
Учитель. Пропоную згадати, які сили Землі формують такий різноманітний рельєф?
Учні. Рельєф формують, взаємодіючи між собою, внутрішні і зовнішні сили планети.
Учитель. Добре. Які процеси характеризують внутрішні сили?
Учень. Внутрішні сили – це ендогенні процеси, до яких відносяться тектонічні рухи літосферних плит, як горизонтальні, так і вертикальні; магматизм, проявом якого є вулканічна діяльність та землетруси. Ці сили створюють великі форми рельєфу.
Учитель. А які сили завжди протидіють цим рельєфотворчим процесам?
Учень. Зовнішні сили, тобто екзогенні процеси, дія яких спрямована на руйнування, вирівнювання поверхні. Це – вивітрювання (фізичне, хімічне та органічне), робота вітру, робота поверхневих та підземних текучих вод, діяльність людини.
Учитель. Молодці, ви добре засвоїли знання з попереднього курсу географії.
У кожного на парті є інструктивно-технологічна картка, яка допоможе нам сьогодні працювати. У колонці «ЗНАЮ» запишіть те, що вам відомо про рельєф. В другій колонці «ХОЧУ ЗНАТИ» у вас записано два проблемних питання, на які ми повинні дати відповідь в кінці уроку. Протягом уроку заповнимо колонку «ВИВЧИВ».
Учні заповнюють інструктивну картку.
(Робота з опорними схемами)
(На екрані - слайд 8)
Учитель. Зробіть, будь ласка, загальний висновок.
Учні. Основні форми рельєфу утворилися внаслідок взаємодії ендогенних та екзогенних процесів, рівнини і гори постійно змінюються. Ми визначили основні риси схожості гір та рівнин, а також риси відмінності між ними.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Розміщення та походження форм земної поверхні вивчає наука геоморфологія («гео» - земля, «морфо» - форма).
Поверхня України формувалася протягом багатьох геологічних епох. На її розвиток вплинули новітні тектонічні рухи, давні зледеніння, коливання рівня моря, ерозійна робота річок і вітру, господарська діяльність людини. Робота з фізичною картою.
Подивіться на фізичну карту України на дошці, в атласах, який колір переважає?
Учні. Переважає зелений та світло-коричневий кольори, тільки на крайньому заході та півдні Кримського півострову ми бачимо коричневий колір.
Учитель. Що це означає?
Учні. Означає, що в Україні переважає рівнинний рельєф.
Учитель. Які рівнинні форми рельєфу ви помітили на карті?
Учитель. Так. Рівнини займають 95 % площі країни, з них 70% становлять низовини, а 25% - височини. За фізичною картою атласу визначте найбільші рівнинні форми рельєфу в межах України.
(Учні виходять до карти показують низовини та височини).
Гора Берда (Хотинська височина – 515м).
Нескладно порахувати, скільки залишилось на гори. На гори припадає 5%.
(Учні виходять до карти показують гори України з найвищими вершинами).
Робота з опорною схемою.
Учні заповнюють схему «Рельєф» у колонці «ВИВЧИВ» .
Слайд 9.
Слайд 10. Прийом «Картографічна лабораторія».
Учитель. Нанесіть назви форм рельєфу на контурну карту (с. 6-7).
Нагадую вам, що форми рельєфу підписуються по ходу їх простягання.
Слайд 11. Прийом «Інтерактивна вправа».
Робота в групах.
Під час представлення роботи однією групою, учні роблять короткі записи у колонці «ВИВЧИВ».
Учитель. А як ви гадаєте, яким чином використовується рівнинність території в життєдіяльності людини, господарстві країни?
Учні. У сільському господарстві ми бачимо безмежні поля пшениці та соняшнику. Рівнинний рельєф не обтяжує будівельні роботи чи видобування корисних копалин, прокладання автомобільних чи залізничних доріг.
Учитель. А як можна використати гірські райони?
Учні. У Карпатах та Кримських горах розвивається туристичний бізнес, відпочиває багато людей, а частина місцевого населення випасає худобу, збирає гриби, ягоди, лікарські рослини.
Учитель. Як ви вважаєте, у нашій місцевості можна побачити прояви ендогенних та екзогенних процесів?
Учні. Мабуть, можна. Але скоріш екзогенних.
Учитель. За наш недовгий вік дійсно прояви внутрішніх процесів не так помітні. А от зовнішні процеси в нашій місцевості проявляють значну активність. І ми з вами в цьому переконаємося.
Слайд 12. Група дітей нашого класу проводила дослідження «Форми рельєфу рідного краю». Свою проектну роботу вони вирішили нам сьогодні продемонструвати.
(презентація проекту «Форми рельєфу рідного краю»)
VІ. Закріплення та узагальнення. Підведення підсумків.
Учитель. Ми вивчили особливості форм рельєфу України, визначили його загальні риси. Пропоную узагальнити знання за допомогою відповіді на проблемні запитання, що записані на нашій картці.
(Учні намагаються відповісти на питання).
Учень. І зовнішні, і внутрішні сили Землі, які взаємодіють і протидіють одночасно, на території України в часи альпійської складчастості сформували середньовисотні молоді гори – Кримські та Карпатські, які продовжують свій розвиток. Проявом цього є сейсмоактивність, відбуваються землетруси. Наприклад, у Карпатах востаннє у 80-ті роки 20 століття, а у Кримських горах у 1927 році відбувся дуже потужний руйнівний землетрус. Незначні поштовхи відбуваються постійно, у Карпатах активізувалися і грязьові вулкани, на Керченському півострові вони періодично також нагадують про себе.
Слайд 13. Гра «Вгадай об’єкт»
(слайди 13-16).
Учитель. Отже, сьогодні на уроці ми визначили основні риси рельєфу України, причини його різноманіття, попрацювали з навчальним матеріалом, на контурних картах.
Чи досягли ми мети, яку поставили на початку роботи? Чи поповнили ми власну скриньку знаннями, уміннями?
Учні висловлюють власні думки.
Учитель. З чим же піде кожен із вас з сьогоднішнього уроку? (Слайд 17)
Слайд 18 – домашнє завдання.
Я щиро дякую всім активним учасникам, сподіваюсь на подальшу плідну співпрацю, із задоволенням озвучую остаточні результати оцінювання.
Учитель. Рефлексія.