Урок « Загальна характеристика зовнішньої будови риб, їх різноманітність»

Про матеріал

Вступний урок з теми Надклас Риби.

Мета уроку: ознайомити учнів із зовнішньою будовою риб, установити риси пристосованості до водного способу життя, розглянути різноманітність представників Надкласу Риби; розвивати логічне мислення, розумові здібності та творчу активність, вміння порівнювати, виявляти закономірності; вміння працювати в групах; розвивати спостережливість, інтерес до вивчення предмета; виховувати почуття відповідальності, взаєморозуміння під час роботи в групах, дбайливе ставлення до природи. Урок-дослідження з елементами тренінгу

Перегляд файлу

Тема уроку: « Загальна характеристика зовнішньої будови риб, їх різноманітність»

Мета уроку: ознайомити учнів із зовнішньою будовою риб, установити риси пристосованості до водного способу життя, розглянути різноманітність представників Надкласу Риби; розвивати логічне мислення, розумові здібності та творчу активність, вміння порівнювати, виявляти закономірності; вміння працювати  в групах; розвивати спостережливість,  інтерес до вивчення предмета; виховувати почуття відповідальності, взаєморозуміння під час роботи в групах, дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-дослідження.

Форми роботи на уроці: індивідуальна, робота в групах, колективна.

Методи роботи: тестування, бесіда, робота з текстом підручника, демонстрування, дослідження, презентація уроку.

Обладнання уроку: таблиця «Зовнішня будова риб», допоміжні картки, ілюстрації риб, мультимедійна презентація, вологі препарати риби, підручник Біологія 7 кл. (автор ОстапченкоЛ.І., Балан П.Г. та ін.).

Основні поняття і терміни: Надклас Риби, Класи Хрящові та Кісткові риби, плавці, луска, зябра, бічна лінія, захисне забарвлення, водне середовище.

 

Хід уроку

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто  дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати!

  1. Організаційний етап (2хв)

Створення позитивної психологічної атмосфери.

Доброго дня, діти! Дуже рада вас вітати на уроці. У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти, листочки, стебло і корінь. А чи можуть усі ці органи існувати окремо? Ні! Так і вчитель без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об’єднаємо свої зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активність і сподіваюсь, що дух партнерства допоможе нам у цьому.

  1. Мотивація навчальної діяльності (2хв)

Мозковий штурм

У цьому конверті  притаїлося слово. Спробуйте за моїми підказками вгадати, яке слово в конверті.

  • Ці тварини виведені уперше в Китаї і надійно приховувалися за стінами замків китайських імператорів.
  • В Європі уперше з’явились тільки в 17 ст. У Росію потрапили з Китаю як подарунок царю Олексію Михайловичу. Цар звелів посадити їх у кришталеві чаши.
  • У гарних умовах утримання вони можуть жити до 50 років…
  • Телескоп, перлинка,  вуалехвіст….
  • Казковий персонаж, який виконує різні бажання…

Відповідь: золота рибка

За результатами генетичних, цитологічних, морфологічних дослідів з’ясувалося, що прототипом золотої рибки є срібний карась.

Як ви вважаєте, про що буде йти мова сьогодні на  уроці?

Тема уроку: «Загальна характеристика зовнішньої будови риб, їх різноманітність».

Завдання уроку:

- ознайомитися з особливостями зовнішньої будови  риб та визначити ознаки пристосування риб до  існування в водному середовищі;

           - визначити місце  риб у системі органічного світу;

- дати загальну характеристику класу Кісткові риби, Хрящові риби.

 

Вправа «Очікування»

- Скажіть мені, будь ласка,  що чекаєте ви від цього уроку? (учні по черзі говорять свої  сподівання щодо уроку і прикріплюють їх на  імпровізований акваріум)

  -Я буду намагатися максимально задовольнити ваші очікування.

 

 

  1. Сприйняття нового матеріалу (15хв)

 На Землі існує приблизно 25 000 різних видів риб, і щороку вчені відкривають сотні нових їх видів.

Спробуємо дати їм загальну характеристику. Спираючись на власні знання та досвід, ви будете давати відповідь на мої питання. Одночасно розглянемо малюнки із зображенням риби у підручнику та на дошці. Користуємося опорним план-конспектом.

Перегляд відео.

Бесіда

  • До якого типу належать риби? (хордові)
  • Чому риби належать до Хребетних? (мають хребет і череп)
  • Де мешкають риби? (виключно у водному середовищі)
  • Які відділи тіла бачите? (голова, тулуб, хвіст)
  • Чи можна їх чітко відмежувати? (ні)
  • Що допомагає рибам при плаванні? (плавці)
  •  Чим вкрите тіло риби? (лускою)
  • Як дихають риби? (киснем, розчиненим у воді)
  • Що допомагає їм дихати? ( зяброві щілини)
  • Що допомагає відчувати коливання води? (бічна лінія).

 

Робота з схемою

 

Зовнішня будова риби

 

 

Голова

 

 

Непарні плавці                Тулуб                    Парні плавці

 

 

 

Хвіст                               

 

Висновок: риби – тварини, що живуть виключно у водному середовищі, мають основні ознаки пристосованості до життя у воді: відділи тіла риб – голова, тулуб, хвіст – плавно переходять один в одного, забезпечуючи обтічність; наявність плавців; органи чуття (очі без повік, бічна лінія); зябра, вкриті зябровою кришкою. Плавають риби за допомогою бічних хвилеподібних вигинів тіла. Тіло вкрите лускою. Слиз,  який виділяють шкірні залози, зменшує тертя під час руху риб. Забарвлення тіла відповідає забарвленню середовища (захисне, маскувальне)

 

Є різні риби у воді: товсті, тоненькі і худі,

дрібненькі риби-малюки, а є й великі – от такі!

Є войовничі – із мечами,

є з довжелезними хвостами,

є рибки срібні й золоті,

є дуже мудрі, є й пусті...

Як же нам розрізнити всіх риб? Як навести серед них лад? …..Правильно, систематизувати.

 

 Гра « Біологічне лото»

На дошці прикріплено картки із назвами таксономічних одиниць, але в неправильній послідовності Визначити їх місце в системі органічного світу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд відеофрагменту про різноманітність риб.

Відповідно до зони мешкання у водоймищах різних типів виділяють наступні біологічні групи риб: морські - живуть тільки в солоній воді морів і океанів (пеламида, тунець, скумбрія, анчоус і інш.);

прісноводні - мешкають тільки в прісних водах (карась, щука й інші);

прохідні - в певні періоди життя міняють морське середовище на прісноводне або навпаки; при цьому морські заходять для нересту в ріки, до їх верхів’я  (осетер, білуга, лососевий роду Oncorhynchus), а прісноводні виходять з рік нереститися в морі (вугор і інш., все біля 130 видів);

 

      Клас                                    Надклас Риби                       Клас   

 

Для того, щоб краще ознайомитись з  рибами, завітаємо до лабораторій.

Сьогодні на уроці ви побудете справжніми дослідниками. У нас відкрито 4 дослідницьких лабораторії (групи). Кожна лабораторія отримує своє завдання. Час виконання 5 хвилин. Час доповіді – 2 хвилини.

Робота в групах.

Повторити правила роботи в групі.

1 група. Ваше завдання з’ясувати особливості зовнішньої будови Хрящових риб.

2 група Ваше завдання розглянути  різноманітність Хрящових риб.

3 група. Ваше завдання з’ясувати особливості зовнішньої будови Кісткових риб

4 група Ваше завдання розглянути  різноманітність Кісткових риб.

 

IV. Закріплення нового матеріалу

 

Інтерактивне задання  Прийом  «Вірите чи ні

1. Говорячи про впевнену людину, ми кажемо: почуває себе «як риба в воді» .

2. Риби мають обтічну форму тіла.

3. Тіло риби почленоване на сегменти.

4. Тіло риби вкрите лускою та слизом.

5. Забарвлення риби залежить від освітленості водойми.

6. Риби дихають киснем розчиненим уводі за допомогою легень.

7. Грудні та черевні плавці риб парні.

8. Хрящові риби мають бічну лінію.

9. Риби належать до Типу Безхордові.

10.Зяброві кришки мають всі класи риб.

 Так 1,2,4,5,7      Ні 3,6,8,9,10.

 

Вправа «Знайди помилку» 

Двоє учнів, досліджуючи риб, прийшли до висновку:

«Риби - хребетні тварини, які живуть  у воді та на суші. Органи  руху – плавці;  Орган дихання – легені; Тіло вкрите лускою; шкіра має багато залозистих клітин, що виділяють слиз. Надклас риби об’єднує  Клас Хрящові риби та Клас Кісткові риби. В Кісткових риб зябра закриті зябровими кришками; є плавальний міхур; скелет повністю хрящовий. Клас Хрящові риби зябрових кришок немає;  є бічна лінія.

Розгадування кросворду

 

1.Наука,що вивчає риб……        (іхтіологія)

2.Частина тіла риби….                (хвіст)

3.Органи дихання у  риби.          (зябра)

4Органи руху риби.                     (плавці)

5. Частина тіла риби.                                              (голова)

6.Що розкаже скільки рибі років?                        (луска)

7.На що схожа форма тіла в акули?                     (торпеду)

8.Небезпечна прісноводна кісткова риба.            (піранія)

9.Бічна……                                                              (лінія).

10.Яка форма тіла у риб?                                       (обтічна)

11.Парні плавці.                                                      (грудні)

 

V.Домашнє завдання (2 хв)

Опрацювати §16-17(нов. підручник), § 32,34-35(старий підручник)
Підготувати міні-проекти за темами «Цікаві факти з життя риб», «Значення риб в природі та житті людини», «Риби Червоної книги України».

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
3404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку