Урок "Загальне поняття про частини мови - іменник, прикметник, дієслово"

Про матеріал
Урок з української мови для 3 класу по темі "Загальне поняття про частини мови - іменник, прикметник, дієслово".
Перегляд файлу

Загальне понятття про частини мови – іменник, прикметник, дієслово.

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про частини мови: іменник, прикметник, дієслово; вчитися характеризувати їх; формувати вміння розрізняти частини мови, правильно, точно і влучно вживати їх у мовленні; розвивати навички самостійної роботи; виховувати любов до природи, до українського слова; формувати комунікативну компетентність.

Обладнання:сніжки для снігової фортеці, картини зимової природи, конверти із завданнями, картки.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

- Діти, сьогодні урок я хочу розпочати чудовими словами: «Хто поважає рідну мову – вживає всі її слова безпомилково».

Діти, сьогодні на уроці ми будемо гратися, будувати снігову фортецю, працюватимемо в групах а також самостійно.

До нас завітала чарівниця. Відгадайте, хто вона?

Диво сани налетіли,

Скакуни в них білі-білі.

В санях тих сидить цариця –

Білокоса, білолиця.

Рукавом махає.

Сріблом все вкриває.(Зима)

-Подивіться, ось сама вже до нас прийшла зима!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.«Мозковий штурм».

«Будова слова»

-Що таке корінь слова?

-Що називається суфіксом?

-Що таке основа слова?

-Як визначити закінчення слова?

2. Розшифруй слова: миза, ніжсиакн, урубльак, роньСнігука.

Асоціація до слова Зима: Новий рік, ялинка, ліс, свято…

-Молодці!

3. Каліграфічна хвилинка

-Урок продовжуємо без зупинки, настав час- каліграфічної хвилинки!

-Запишіть каліграфічно: З з и М м А а, яке слово можна утворити? Запишіть його, складіть з ним речення.

Зима

Що цікавого є у його написанні?

-Яка цікавинка?

-Яка орфограма?

-Як можна перевірити правильність написання? (Зими).

4.Завдання для самостійного виконання із взаємоперевіркою(вчитель – учень).

Записати слова:

Зимувати(виконати звуко-буквений аналіз слова); зимовий(розібрати слово за будовою); зимують(порахувати букви та звуки).

Взаємоперевірка(обмінюємося зошитами та перевіряємо правильність виконання за коментуванням вчителя).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

-Діти, ми починаємо вивчати нову, велику, цікаву тему «Частини мови». Сьогодні тема нашого уроку «Загальне поняття про частини мови: іменник, прикметник, дієслово». Ми повторимо те, що нам вже відомо про частини мови з другого класу. Будемо вчитись характеризувати та зіставляти частини мови за їх значенням, питаннями та роллю реченні: Я впевнена, що ми подаруємо одне одному чудовий урок – урок творчості, натхнення, добра і радості.

ІV. Пояснення та систематизація нового матеріалу.

1.Вступна бесіда

-Яке найулюбленіше свято дітей взимку?

Новий рік.

-Яких опадів найбільше випадає взимку?

Снігу.

Ви любите зі снігу будувати? Що можна будувати зі снігу?(фото снігових фортець).

-Ось сьогодні на уроці, ми теж будемо будувати фортецю(макет). Робити це будемо за допомогою завдань, що принесла нам тітонька Зима.

За кожне правильно виконане завдання ми отримуємо снігові кулі, а потім із куль зможемо побудувати фортецю.

1.Подорож до країни Морфології(казка про частини мови).

-Які частини мови ви запам*ятали?

-Як називають слова, що є назвами предметів?

-Як називають слова, що є назвами ознак предметів?

-Як називають слова, що позначають дію?

-Яка частина мови найбільша?

-Ви уважно слухали казку, правильно відповідали на питання, молодці!

(За правильне виконання цього завдання ми отримуємо дві снігові кульки.)

2.Ознайомлення з віршем Сенкан про зиму. Складання вірша всім класом(записуємо на дошці, переписуємо у зошит).

Що? Зима.

Яка? Сніжна, чарівна.

Що робить? Настає, прикрашає, чарує.

Моє ставлення? Радію, чекаю, милуюсь, зачаровуюсь.

(Отримуємо ще одну снігову кулю).

3. Робота в групах «Навчаючи, учусь».

Пояснення:

-На ваших столах лежать аркущі паперу із завданням від Зими, відкрийте їх.

Кожен із вас бере з конверта аркуш , знайомиться з його змістом, разом ви складаєте характеристику і відгадуєте, яка це частина мови. Потім складаєте правило, наводите приклади.

Презентація роботи в групах.

-Дуже добре всі попрацювали, всі групи справились із завданням, тому ми можемо додати до нашої фортеці, ще три кульки.

4. Робота з підручником.

1) Знайомство з правилами про частини мови.

2) Робота над вправою 231(розбираємо та самостійно виконуємо).

(Отримуємо ще одну снігову кулю за самостійне виконання).

5. Фіхкультхвилинка «Танці зігріванні»(ритмічна руханка).

3) Робота у парах(виписати слова у три стовпчики: іменники, прикметники, дієслова)

Учні читають виписані слова та доводять правильність свого вибору(отримуємо ще три снігові кулі).

4) Словникова робота(добирання синонімів). Записуємо на дошці та у зошит.

Віхола – завірюха, метелиця, хуга, заметіль, завія, хуртовина,хурделиця.

-До якої частини мови належать ці слова?

(Отримуємо ще одну кулю).

V. Закріплення знань учнів.

1. Робота в групах

1)-Кожна група отримує загадку від Зими. Потрібно разом відгадати її та скласти з цим словом речення.

Грудень

В небі хмара пролітала,

Білий пух порозсипала

Він на землю міцно ліг,

Називають його …..

Січень

На шибках без олівця

Він иалює без кінця. (……)

Лютий

Прийшла до нас бабуся

У білому кожусі.

Поля причепурила-

Пухнастим снігом вкрила.

Відгадайте, хтог вона,

Ця бабуся чепурна? (……..)

2)Презентація роботи.

-До якої пори року належать ці слова? (зима).

(Отримуємо ще три кулі за виконання).

2. Робота над вправою 232, біля дошки з коментуванням.

Записати речення. Підкреслити головні члени речення. Назвати частини мови.

Спить зимовий ліс. Застигли могутні дуби. Дрімають високі сосни.

-Якими членами речення є іменники, прикметники, дієслова?

(Отримуємо ще три кулі).

VІ. Підсумок уроку.

-Які ми сьогодні повторили частини мови?

-На які питання відповідають іменники, прикметники, дієслова?

- Молодці, ми гарно сьогодні попрацювали і зібрали чимало кульок. Зараз разом зможемо побудувати зимову фортецю із зібраних снігових куль на дошці.

VІІ. Домашнє завдання(записано на маленьких паперових кульках) Впр.234, с.96, повторити правило.

 

Схожі та використані матеріали:

https://www.schoollife.org.ua/chastyny-movy-zagalne-ponyattya-povtorennya-znan-pro-rizni-chastyny-movy-imennyk-prykmetnyk-diyeslovo-3-klas-ukrayinska-mova/

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
20 березня
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку