Загальне понятття про частини мови – іменник, прикметник, дієслово.
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про частини мови: іменник, прикметник, дієслово; вчитися характеризувати їх; формувати вміння розрізняти частини мови, правильно, точно і влучно вживати їх у мовленні; розвивати навички самостійної роботи; виховувати любов до природи, до українського слова; формувати комунікативну компетентність.
Обладнання:сніжки для снігової фортеці, картини зимової природи, конверти із завданнями, картки.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
- Діти, сьогодні урок я хочу розпочати чудовими словами: «Хто поважає рідну мову – вживає всі її слова безпомилково».
Діти, сьогодні на уроці ми будемо гратися, будувати снігову фортецю, працюватимемо в групах а також самостійно.
До нас завітала чарівниця. Відгадайте, хто вона?
Диво сани налетіли,
Скакуни в них білі-білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає.
Сріблом все вкриває.(Зима)
-Подивіться, ось сама вже до нас прийшла зима!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.«Мозковий штурм».
«Будова слова»
-Що таке корінь слова?
-Що називається суфіксом?
-Що таке основа слова?
-Як визначити закінчення слова?
2. Розшифруй слова: миза, ніжсиакн, урубльак, роньСнігука.
Асоціація до слова Зима: Новий рік, ялинка, ліс, свято…
-Молодці!
3. Каліграфічна хвилинка
-Урок продовжуємо без зупинки, настав час- каліграфічної хвилинки!
-Запишіть каліграфічно: З з и М м А а, яке слово можна утворити? Запишіть його, складіть з ним речення.
Зима
Що цікавого є у його написанні?
-Яка цікавинка?
-Яка орфограма?
-Як можна перевірити правильність написання? (Зими).
4.Завдання для самостійного виконання із взаємоперевіркою(вчитель – учень).
Записати слова:
Зимувати(виконати звуко-буквений аналіз слова); зимовий(розібрати слово за будовою); зимують(порахувати букви та звуки).
Взаємоперевірка(обмінюємося зошитами та перевіряємо правильність виконання за коментуванням вчителя).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
-Діти, ми починаємо вивчати нову, велику, цікаву тему «Частини мови». Сьогодні тема нашого уроку «Загальне поняття про частини мови: іменник, прикметник, дієслово». Ми повторимо те, що нам вже відомо про частини мови з другого класу. Будемо вчитись характеризувати та зіставляти частини мови за їх значенням, питаннями та роллю реченні: Я впевнена, що ми подаруємо одне одному чудовий урок – урок творчості, натхнення, добра і радості.
ІV. Пояснення та систематизація нового матеріалу.
1.Вступна бесіда
-Яке найулюбленіше свято дітей взимку?
Новий рік.
-Яких опадів найбільше випадає взимку?
Снігу.
Ви любите зі снігу будувати? Що можна будувати зі снігу?(фото снігових фортець).
-Ось сьогодні на уроці, ми теж будемо будувати фортецю(макет). Робити це будемо за допомогою завдань, що принесла нам тітонька Зима.
За кожне правильно виконане завдання ми отримуємо снігові кулі, а потім із куль зможемо побудувати фортецю.
1.Подорож до країни Морфології(казка про частини мови).
-Які частини мови ви запам*ятали?
-Як називають слова, що є назвами предметів?
-Як називають слова, що є назвами ознак предметів?
-Як називають слова, що позначають дію?
-Яка частина мови найбільша?
-Ви уважно слухали казку, правильно відповідали на питання, молодці!
(За правильне виконання цього завдання ми отримуємо дві снігові кульки.)
2.Ознайомлення з віршем Сенкан про зиму. Складання вірша всім класом(записуємо на дошці, переписуємо у зошит).
Що? Зима.
Яка? Сніжна, чарівна.
Що робить? Настає, прикрашає, чарує.
Моє ставлення? Радію, чекаю, милуюсь, зачаровуюсь.
(Отримуємо ще одну снігову кулю).
3. Робота в групах «Навчаючи, учусь».
Пояснення:
-На ваших столах лежать аркущі паперу із завданням від Зими, відкрийте їх.
Кожен із вас бере з конверта аркуш , знайомиться з його змістом, разом ви складаєте характеристику і відгадуєте, яка це частина мови. Потім складаєте правило, наводите приклади.
Презентація роботи в групах.
-Дуже добре всі попрацювали, всі групи справились із завданням, тому ми можемо додати до нашої фортеці, ще три кульки.
4. Робота з підручником.
1) Знайомство з правилами про частини мови.
2) Робота над вправою 231(розбираємо та самостійно виконуємо).
(Отримуємо ще одну снігову кулю за самостійне виконання).
5. Фіхкультхвилинка «Танці зігріванні»(ритмічна руханка).
3) Робота у парах(виписати слова у три стовпчики: іменники, прикметники, дієслова)
Учні читають виписані слова та доводять правильність свого вибору(отримуємо ще три снігові кулі).
4) Словникова робота(добирання синонімів). Записуємо на дошці та у зошит.
Віхола – завірюха, метелиця, хуга, заметіль, завія, хуртовина,хурделиця.
-До якої частини мови належать ці слова?
(Отримуємо ще одну кулю).
V. Закріплення знань учнів.
1. Робота в групах
1)-Кожна група отримує загадку від Зими. Потрібно разом відгадати її та скласти з цим словом речення.
Грудень
В небі хмара пролітала,
Білий пух порозсипала
Він на землю міцно ліг,
Називають його …..
Січень
На шибках без олівця
Він иалює без кінця. (……)
Лютий
Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила-
Пухнастим снігом вкрила.
Відгадайте, хтог вона,
Ця бабуся чепурна? (……..)
2)Презентація роботи.
-До якої пори року належать ці слова? (зима).
(Отримуємо ще три кулі за виконання).
2. Робота над вправою 232, біля дошки з коментуванням.
Записати речення. Підкреслити головні члени речення. Назвати частини мови.
Спить зимовий ліс. Застигли могутні дуби. Дрімають високі сосни.
-Якими членами речення є іменники, прикметники, дієслова?
(Отримуємо ще три кулі).
VІ. Підсумок уроку.
-Які ми сьогодні повторили частини мови?
-На які питання відповідають іменники, прикметники, дієслова?
- Молодці, ми гарно сьогодні попрацювали і зібрали чимало кульок. Зараз разом зможемо побудувати зимову фортецю із зібраних снігових куль на дошці.
VІІ. Домашнє завдання(записано на маленьких паперових кульках) Впр.234, с.96, повторити правило.
Схожі та використані матеріали:
https://www.schoollife.org.ua/chastyny-movy-zagalne-ponyattya-povtorennya-znan-pro-rizni-chastyny-movy-imennyk-prykmetnyk-diyeslovo-3-klas-ukrayinska-mova/