Заїка Ірина Володимирівна
вчитель початкових класів
Шепетівського НВК№1
у складі: «Загальноосвітня
школа І-ІІ ступенів та ліцей
ім. Героя України
М. Дзявульського»
Хмельницької області
тел. 0973906122
Урок української мови
3 клас
Тема. Загальне поняття про дієслово. Зв'язок дієслова з іменником у реченні.
Дієслова-синоніми, дієслова – антоніми.
Мета. Поглибити знання учнів про дієслово; закріпити вміння виділяти дієслова в усному і писемному мовленні, добирати до дієслів синоніми, антоніми; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; збагачувати словниковий запас; виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання.
1.Захарійчук М. Д.Українська мова: Підруч. для 3кл.-К.: Грамота, 2013.-с. 140.
2.Картки для роботи в групах. Картка самоперевірки.
Критерії оцінювання.
3.Тлумачний словник української мови.
Урок – дослідження
Хід уроку
І. Організація класу. Створення емоційного настрою
Пролунав і стих дзвінок.
Починається урок.
Всі за парти тихо всілись,
І на мене подивились.
- Сьогодні у нас не просто урок української мови. Ми, на сьогоднішньому уроці будемо працювати у творчій дослідницькій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі юних дослідників української мови. Отже у нас сьогодні урок – дослідження.
- Досліджувати означає з’ясовувати, пізнавати, розглядати, знайомитись.
- Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.
- Для гарної роботи, потрібно дещо пригадати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
«Мозкова атака»
- Отже, ми з’ясували, що вже знаємо. Сьогодні ми продовжимо здобувати нові знання.
- Наш урок – дослідження ми розпочнемо із дослідження анаграми. Розгляньте анаграму.
- Яке слово заховалось у ній? (Тут заховалось словникове слово Кипіти).
- Як будемо писати? Чи можемо перевірити наголосом? Як називаються слова, правопис яких треба запам’ятати? (словникові)
- Каліграфічно запишіть слово. Поставте наголос. Поділіть слово на склади.
- Складіть речення. (1 дитина записує на дошці). Підкреслити основу речення. Назвати, до якої частини мови відносяться усі слова.
Встановити зв'язок слів у реченні.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- На яке питання відповідає словникове слово? До якої частини мови відноситься?
- Як ви вважаєте, якою може бути тема нашого уроку?
Тема уроку …
Словниковий диктант
Апельсин, бензин, вокзал, директор, кишеня, коридор, радіо, очерет, верба, крило.
(перевірити, оцінки. Додаткові питання)
- Які слова зайві? Чому? Як їх можна перевірити? (наголосом)
- Доберіть до слова верба слова, що відповідають на питання що робить?
- До якої частини мови відносяться ці слова? (дієслово)
- Спробуємо це дослідити.
Вправа 336. с. 140
Робота за підручником.
- Доведіть, що дієслова все – таки потрібні в мові.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Робота в групах
1 група - доберіть синоніми до слів: Запитував - …
Веселитися - …
Думати- …
Доглядати
2 група – доберіть антоніми до слів: Заплющити - ..
Відцвіли - …
Заморозити - …
Застелити - …
3 група – Скласти речення, з'ясувати з якою частиною мови зв’язані дієслова?
Читає, дівчинка, книжку, цікаву.
Фотографує, друзів, хлопчик, своїх.
- Отже, чим виступають дієслова в реченні? Якими можуть бути дієслова? (дієслова-синоніми, дієслова-антоніми).
- Дослідимо правило (в підручнику). Прочитайте, скажіть, що з прочитаного ми вже знаємо? Чого не сказали? Що ви можете додати?
- Зараз ми дослідимо чи змінюються дієслова, зв’язуючись з іменниками різного роду.
Утворіть словосполучення
Цвіте (мак, верба, поле) -
Літає (сова, орел, пташеня) -
- Чи змінилися дієслова, чи залишилися незмінними?
- Який висновок можна зробити?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
- А зараз ми пограємось у гру «Мовна мозаїка». Що таке мозаїка?
- У класі є цифри з кольоровою фігуркою, оберіть фігуру, що вам найбільше подобається і підійдіть до неї. Ви об’єдналися у групи.
- Ми пограємо у мовну мозаїку, вам потрібно дослідити і пояснити значення слів.
1 група – Скапчати – з’єднати.
Роздоперти – відкрити, відчинити.
2 група – Звідати – питати, розпитувати.
Сокотити – стерегти, вартувати.
3 група - Токмитися – умовлятися.
Упудитися – злякатися.
- Поясніть, що означають ці слова? (звіт груп)
- До якої частини мови належать?
- Складіть і запишіть речення з одним словом на вибір.
- Яким членом речення виступає дієслово?
VІ. Підсумок уроку
На завершення виконайте ще одне невеличке завдання.
У мене на столі є слова, виберіть з них ті, які найбільше підходять до нашого сьогоднішнього уроку. (вибирають кілька дітей)
Дізнавалися, досліджували, записували, добирали, спостерігали.
- Бажаю вам бути мудрими, розумними досягати гарних успіхів у навчанні.