Урок "Загальні риси клімату Південної Америки. Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота №5 «Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними ді"

Про матеріал
Матеріал містить практично спрямовані завдання для формування в учнів уміння орієнтуватися в географічному просторі; користуватися географічними картами як основним джерелом інформації; на основі опорних знань про клімат світу конкретизувати відомості про особливості формування клімату Південної Америки в залежності від кліматотвірних чинників, з’ясувати закономірності розподілу сонячної радіації, температур повітря, атмосферного тиску та опадів на материку. Матеріал містить зміст практичної роботи.
Перегляд файлу

7 клас                                       ГЕОГРАФІЯ

Урок 24

 

Тема. Загальні риси клімату Південної Америки. Кліматичні пояси і типи клімату.                  Практична робота №5 «Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами».

Мета:

формувати предметні компетентності: орієнтуватися в географічному просторі;  користуватися географічними картами як основним джерелом інформації; на основі опорних знань про клімат світу конкретизувати відомості про особливості формування клімату Південної Америки в залежності від кліматотвірних чинників, з’ясувати закономірності розподілу сонячної радіації, температур повітря, атмосферного тиску та опадів на материку;

 

хронологічну: орієнтуватися в дослідженні переміщення материків.

інформаційну: працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; користуватися довідковою літературою

мовленнєву: будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації).

логічну:  аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового.

картознавчу:  читати різні види карт, аналізувати їх та використовувати як джерела різноманітної інформації.

розвивати ключові компетентності:

- спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами: усно  й письмово  тлумачити  географічні  поняття, факти, явища;

- математична грамотність: застосовувати  математичні  методи  для  розв’язання  географічних  проблем  і  задач, розуміти  і  використовувати  математичні  моделі  природних  та  суспільних  явищ і процесів;

- компетентності в природничих науках і технологіях: пояснювати  явища  в  живій  природі, використовуючи  наукове  мислення; самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля;  оцінювати  значення  географії  для  сталого  розвитку  та  розв’язання  глобальних  проблем;

- інформаційно-цифрова компетентність: використовувати  сучасні  цифрові  технології  і  пристрої  для  спостереження  за  довкіллям, явищами і  процесами  в  суспільстві і  живій природі; створювати інформаційні продукти (мультимедійна  презентація)  природничо – географічного  та  суспільно-географічного  спрямування; шукати, обробляти і зберігати  інформацію  географічного  характеру, критично  оцінюючи її;

- уміння навчатися впродовж життя: організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність самостійно  чи  в групі, планувати і проводити спостереження,  ставити перед собою цілі і досягати їх;

- екологічна грамотність і здорове життя: працювати в команді під час  реалізації  географічних знань.

виховна:

  • виховувати прагнення до активної життєвої позиції;  патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни.

 

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда), наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями, виконання практичних дослідження).

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, біологія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.

Тип уроку. Комбінований

Методи та прийоми:

1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, розповідь, бліц-опитування, презентація.

2). Репродуктивні: робота з підручником, картами, зошитами, складання пазлів,  порівняння, тести.

3). Проблемно-пошукові: дослідження, повідомлення учнів з додаткових джерел, географічний практикум, моделювання.

Наскрізні змістові лінії:

Громадянська відповідальність

Формування діяльного члена громади й суспільства, який:

- розуміє принципи й механізми функціонування суспільства;

- є вільною особистістю;

- визнає загальнолюдські й національні цінності;

- керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської

  відповідальності у власній поведінці.

Екологічна безпека та сталий розвиток

- формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної

  свідомості.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, кліматичні діаграми, м\м дошка, фізична карта Південної Америки, кліматична карта Південної Америки,  атласи, презентація з теми уроку.

 

Хід уроку

 

І. Організаційна хвилина.

Вітання. Психологічне налаштування. Побажання плідної роботи і гарного настрою протягом уроку.

Епіграф: «Життя прекрасне ще й тому, що можна  мандрувати»

                                                                                    М.М. Пржевальський

Учні працюють з «Хмарою слів»

 

 

 

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навиків

2.1. «Картографічна розминка»

 Запитання за об’єктами географічного положення та рельєфу Південної Америки ( по п’ять запитань)

Перша група.

1.  Назва яких гір на материку «говорить» про багатство мідних руд?

2.  Яка рівнина Південної Америки багата на нафту?

3.  Яка найвища точка Південної Америки?»

4.  Назвати крайні точки(північну, південну) Південної Америки?

5. Мандруємо разом з героями Жуля Верна «Діти капітана Гранда» …Паганель довів що слово «аустраль» означає «Австралія», а капітан Гранд покинувши узбережжя Перу, аби повернутися до Європи міг потрапити на своєму розбитому судні в смугу південних течій Тихого океану і опинитися біля берегів Австралії…. Які південні течії мав на увазі Паганель?

 

Друга група.

6.  Назвати  крайні точки (західну, східну) Південної Америки?

7.  Південна Америка відокремлена від Північної Америки…

8.  На материку розташована найбільша в світі низовина…..

9.  На півночі материка розташоване ………плоскогір’я.

10. Мандруємо разом з героями Жуля Верна «Діти капітана Гранда»…

 -Землетрус! – вигукнув Паганель. Так це був землетрус, стихійне лихо, що раз у раз виникало на горяному Чілійському прикордонні. Тут діє підземний вогонь, вулкани гірського ланцюга, відносно недавнього походження… Чим зумовлені часті землетруси в районі Чілі?

 

 

2.2. «Так або ні?» (індивідуальне опитування)

Визначте чи правильні твердження.

  1. Чілі посідає  одне з перших місць у світі за річною кількістю землетрусів. (Так)
  2. Найвищий діючий вулкан світу – Котопахі. (Ні, Льюльяйльяко)
  3. На материку Південна Америка розміщені Амазонська, Ла-Платська, Орінокська низовини (Так).
  4. Найбільша у світі низовина Ла-Платська. (Ні. Амазонська)
  5. В межах Бразильського та Гвіанського плоскогір’їв  багато різноманітних форм рельєфу, насамперед лавових плато (Так).
  6. Родовища олова на території Уругваю утворили «олов’яний пояс»(Ні. На території Болівії).
  7. Аканкагуа – найвищий у світі згаслий вулкан (Так).
  8. Анди старі гори, і горотворчі процеси у них давно припинились. (Ні. Анди молоді гори альпійської епохо).
  9. У Колумбії  розташовано багато родовищ смарагдів.(Так).
  10.  У Південній Америці розташовані такі вулкани, як Котопахі, Аканкагуа. (Так).

 

2.3. «Лови помилку» (індивідуальне опитування)

«Материк Південна Америка знаходиться в Північній півкулі відносно екватора і в Західній – відносно нульового меридіана. Він перетинається Південним  полярним колом. Південну Америку омивають Тихий і Індійський океани, Карибське і Саргасове моря. Берегова лінія мало порізана. Найближча частина світу Антарктида. Від неї Америку відділяє протока Дрейка. Крайні точки материка: північна – м. Галлінас; південна – м. Кабу-Бранку; східна – м. Фроуерд; західна – м. Паріньяс.

2.4. Комплексне тестування (з використанням презентації і самоперевірки)

1. За площею із поміж інших материків  Південна Америка займає:

а) друге місце; б) третє; в) четверте; г) п’яте місце.

2. Південна крайня точка материка має назву мис:

а) Гальїнас; б) Фроуерд; в) Париньяс г) Горн.

3. Південну Америку омивають води таких океанів:

а) Індійського та Атлантичного; б)Тихого та Індійського; в) Тихого та Північного Льодовитого; г) Атлантичного та Тихого.

4. Хто з вчених, дослідників материка, вперше створив комплексний опис природи материка ?
      а) Г. Лангсдорф;        б) М. Рубцов;          в) О. Гумбольт. 

5. Назвіть найвищу вершину Південної Америки?
      а) вул. Чімборасо;     б) вул. Катопахі;     в) г. Аконкагуа.

6. З яким металом пов’язана назва гір Анди?
      а) срібло;                   б) олово;                  в) мідь.

7. Бразильське та Гвіанське плоскогір’я відповідають в тектонічній будові:

а) осадовому чохлу платформи; б) кристалічному фундаменту платформи;                       в) альпійській складчастості.

8. Гори Анди сформувалися в епоху:

а) мезозойської складчастості; б) альпійській складчастості;  в) байкальської складчастості.

9. Виберіть з переліку тверджень три правильні:

1. Материк повністю знаходиться в південній півкулі.

2. В основі материка лежить давня докембрійська платформа

3. Південна Америка знаходиться в західній півкулі.

4. Від Північної Америки материк відокремлено протокою Дрейка та Панамським каналом

5. Південні та південно-західні береги материка «порізані» дрібними островами

6. Найважливіші дослідження на материку здійснили М.Вавилов та Г.Стенлі.

7. Назва гір Анд походить від слова «срібло» на мові інків.

10. Виберіть з переліку тверджень три правильні:

1. Рельєф материка складається з двох частин: височинної в центрі і низовинної на сході;

2. Амазонська низовина найбільша за площею низовина світу;

3. Рельєф материка складається з трьох частин: низовинної в центрі, плоскогірної на сході та високогірної на заході;

4. На сході материка розташована найпротяжніша гірська система світу – гори Анди;

5. В Колумбії розташовані найбільші родовища смарагдів;

6. На півдні материка знайшли значні поклади нафти

 

Самоперевірка /слайд/

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

Проблемне питання: «Як змінився б клімат Південної Америки, якби:

а) Анди були розташовані на сході;

б) екватор перетинав материк посередині.

 

3.1. Мотивація знань умінь та навиків учнів

Вчитель:

Пригадаємо характерні особливості клімату Африки. Вам уже відомо, що Африка – найжаркіший материк. У чому полягає особливість клімату Південної Америки? Щоб відповісти на це запитання, треба пригадати – що таке погода? Клімат? Кліматотвірні чинники?

Погода – стан нижнього шару атмосфери (температури, тиску, опадів, напрямку і сили вітру тощо) у якість місцевості в певний час.

Завдання. Яка погода очікується сьогодні в Києві: температура, тиск, вітер, хмарність, опади.

         Клімат – це багаторічний режим погоди, що повторюється в певній місцевості рік у рік.

      Кліматотвірні чинники: сонячна радіація обумовлює надходження сонячного тепла яке визначається географічним положенням материка, особливості циркуляції повітряних мас та характером підстилаючої поверхні.

Запитання. Пригадайте особливості географічного положення Південної Америки та зробіть попередні висновки про головні ознаки клімату материка.

Для того що б підтвердити або спростувати ваші відповіді  розглянемо вплив головних чинників на формування клімату Південної Америки та порівняємо отримані результати з кліматичними особливостями Африки.

        Тема уроку, яку ми сьогодні опрацюємо, має для людини не пов’язаної з географією напевно найпрактичніший зміст, тому є досить актуальною. І з огляду на те, що в Південній Америці проживають сотні тисяч вихідців із України, то і для нас Вона також важлива. Отож, ми зараз вивчемо тему: «Загальні риси клімату Південної Америки. Кліматичні пояси та типи клімату материка» і з допомогою практичної роботи закріпимо набуті знання.

 

 

3.2. Пояснення вчителя.

Клімат материка Південна Америка подібний до клімату материків південних широт. Але існують певні відмінності. Визначте за мал. 40 підручника які кліматотвірні чинники формують загальні риси клімату материка? Які Ви бачите відмінності у порівнянні з кліматом Африки?

3.3. Робота з підручником.

Завдання.

Опрацювати матеріал підручника і виправити помилки в тексті.

 

   Розташування Південної Америки в субтропічних та помірних широтах спричинює надходження великої кількості сонячної радіації – 120 до 160 ккал/см2. Більша частина території материка перебуває під впливом екваторіальних  та арктичних повітряних мас. Лише на півночі клімат формується під впливом помірних повітряних мас. Південна Америка є найсухіший материк Землі. Переважна кількість вологи надходить із Тихого океану внаслідок пасатної циркуляції. Теплі Гвіанська та Бразильська течії зменшують кількість опадів,а холодні Перуанська та  Фолклендська течії, навпаки, збільшують. Західна рівнинна части материка зазнає впливу Атлантичного океану. На заході Анди перепиняють шлях повітряним масам з Індійського океану.

Екваторіальний та субекваторіальний кліматичні пояси Південної Америки.

   В екваторіальному поясі лежить західна частина Амазонської низовини та північно-західне узбережжя материка. Тут панують спекотні, вологі екваторіальні повітряні маси. Протягом року середні температури високі  + 240 + 280С і випадають рясні дощі від 1500 до 3000 мм. На схилах Анд і Тихоокеанському узбережжі кількість опадів  до 5000 – 7000 мм на рік. Опади в цей район приносять південні і південно-західні вітри.

Тип клімату екваторіальний постійно спекотний і постійно вологий.

 

Цікава інформація. Зливи в екваторіальному поясі ( повідомлення учнів).

 

     Субекваторіальний пояс охоплює  Орінокську  низовину, Гвіанське плоскогір’я, східну й південну частину Амазонської низовини, північну й центральну частини Бразільського плоскогір’я. Повітряні маси протягом року змінюються: влітку вологі екваторіальні маси,опади від 1000 до 2000 мм на рік температура повітря до  + 240С, взимку – сухі тропічні, тоді дощі не випадають, температура повітря до + 280С ….+ 300С.

Тип клімату субекваторіальний постійно спекотний і перемінно-вологий.

     Тропічний кліматичний пояс охоплює південно-східну частину Бразільського плоскогір’я й північну частину Ла-Платської  низовини. Середня температура липня  +160С, січня + 240С, опадів до 2000 мм на рік. Це тропічний вологий тип клімату  який перебуває під впливом пасатів з Атлантики. Згадаємо вислів:» якщо звичайний дощ – це повітря з прошарками води, то тропічна злива – це вода з прошарками повітря». Клімат західної частини тропічного поясу формується під впливом холодної Перуанської течії і області високого тиску які не сприяють утворенню опадів. Температури  +150С….+ 200С, опади до 50 мм на рік. Це тропічний пустельний тип клімату. Тут розміщене найсухіше місце на Землі – пустеля Атакама.

 

Запитання. Як називається пустеля Африки, подібна за своїм походженням до південно-американської ?

 

     Субтропічний кліматичний пояс охоплює південну частину Бразільського плоскогір’я, межиріччя й східну пампу. Повітряні маси змінюються відповідно до сезону: влітку панують сухі тропічні, а взимку – помірні вологі. На сході панує теплий і вологий клімат, опади до 1000 мм на рік, температура повітря влітку  +240С, взимку +100С. Для внутрішніх районів характерний сухий континентальний клімат. Опади  до 500 мм на рік, температури зимою опускаються до  00С, літом до +180С. На    Тихого океану сформувався клімат субтропічного середземноморського типу. Зима волога до 600 мм опадів на рік, температура  + 40С ….+ 80С, літо сухе, тепле + 230С ….+ 250С.

    У деяких країнах Південної Америки сухий сезон це зимові місяці, називають «верано», що в перекладі з іспанської означає «літо», а літні місяці , які припадають на дощовий сезон, називають «інверіо», тобто «зима».

       Помірний кліматичний пояс охоплює південний край материка,    упродовж року там панують помірні повітряні маси. Вологе повітря рухається із заходу від Тихого океану, шлях їм перепиняють Анди – це помірно морський тип клімату. Він постійно вологий опади до 5000 мм на рік, цю ділянку   узбережжя називають «мокрим кутом» Південної Америки, температура повітря взимку  +40С, влітку  +100С.  У східній частині поясу  клімат помірно континентальний з невеликою кількістю опадів до 400 мм на рік. Зима прохолодна середня температура липня  00С, сильні вітри з Антарктиди можуть знизити температуру повітря до  - 300С ….. -350С, літо сухе тепле  +160С.

 

Цікава інформація. Холодний памперо, «мокрий кут» Південної Америки.

 

    Не можна не згадати про місцеві вітри Південної Америки памперо. Дуже яскраво їх описує Жуль Верн в своєму романі «Діти капітана Гранда».

  … Ввечері небо на південному заході повилося в хмари, що віщувало зміну  погоди. Паганель не міг цього не знати й показав на західний  край неба.

  • Так, знаю, озвався той і звернувшись до супутників й мовив : погода міняється на гірше. Насувається памперо. Він пояснив, що памперо надзвичайно сухий південно-західний вітер, частенько гуляє в аргентинських степах….

3.4.Підсумок вчителя

Висновок. Значна частина материка отримує багато тепла, однак у Південній Америці  не так спекотно і немає таких великих сухих територій, як у Африці. Південна Америка найвологіший материк Землі, що зумовлено панівним впливом вологих пасатів  з Атлантики.

   В Андах кліматичні умови залежать від висоти. Біля підніжжя гір умови відповідають кліматичним умовам того поясу,в межах якого вони знаходяться. В горах формується високогірний тип клімату. Високогірний клімат Анд надзвичайно різноманітний. Формування кліматичних поясів гір залежить від географічної широти, так і від висоти місцевості над рівнем моря та з півночі на південь. Тобто від підніжжя до вершини відбувається поступове зниження температури повітря на +60С на 1000 м, це вертикальний температурний градієнт і зниження тиску на кожні 100 м на 10 мм.рт.ст.  називається вертикальний баричний градієнт, з висотою збільшується кількість опадів. 

 

1. Вплив географічної широти

Більша частина материка лежить між тропіками – в межах жаркого теплового поясу – високі температури протягом року. Південна частина в межах помірного поясу – виділяється сезонність кліматичних показників.

2. Циркуляційні процеси

Екваторіальні широти під впливом висхідних повітряних мас – утворення конвективних опадів (1000-3000 мм). Тропічні широти під впливом пасатів, які надходять з Атлантичного океану – багато опадів (до 2000 мм). Південь материка під впливом західних вітрів – західне узбережжя – “мокрий кут” материка (понад 2000 мм).

3. Підстилаюча поверхня

Гори Анди майже повністю перекривають рух тихоокеанського повітря вглиб материка – суха східна частина материка в межах помірного поясу, східні схили Анд тропічних широт. З півночі і сходу материк відкритий для проникнення пасатів – вологий рівнинний схід між тридцятими широтами пд. ш. і північчю материка.

Бразильська та Гвіанська течія насичують повітря вологою. Перуанська течія сильно охолоджує повітря (3 °-30 ° пд. ш.)– висушування – утворення найсухішої пустелі світу Атаками. Раз на 15-20 років Перуанська течія відтісняється теплою течією Ель-Ніньйо – західне узбережжя насичується вологою – катастрофічні зливи, повені, зсуви.

Рівнинність території сприяє проникненню холодних повітряних мас з півдня – можливі заморозки вглибині материка.

Анди виділяються особливим високогірним кліматом – зміни від підніжжя до вершин і з півночі на південь. В екваторіальних широтах – від вологого екваторіального до високогірних льодовиків. У тропічних на центральних плоскогір’ях – надзвичайно сухий холодний.

3.5.  Розв’яжемо задачі (робота в групах).

Група перша.       Задача № 1.

Яка температура повітря на висоті 3,5 км., якщо на рівні моря вона становить +220С?

 

Група друга.        Задача № 2.

Над узбережжям  моря летить літак на висоті 5 км.  Температура за бортом літака  -90С. Яка температура в цей момент на березі моря?

 

Група третя.       Задача № 3.

 Яка відносна висота гори, якщо у її підніжжя атмосферний тиск 733 мм.рт.ст., а на вершині 693 мм.рт.ст.?

 

Група четверта.  Задача № 4. 

Який атмосферний тиск на вершині гори, коли в місті абсолютна висота якого 75 м над рівнем моря а тиск 740 мм.рт. ст..

 

Висновок. На відміну від Африки усі кліматичні пояси Південної Америки, крім субекваторіального, змінюють один одного в напрямку на південь від екватора.

 

 

 

3.6.Географічний словничок

У країнах, розташованих у Південній Америці в субекваторіальному поясі, сухий сезон, який припадає там на зимові місяці, називають "верано", що в перекладі з іспанської означає "літо", а літні місяці, що припадають на дощовий сезон, називають "інверіо", тобто "зима". Справа в тому, що авторам цих назв - переселенцям з Іспанії - місцевий сухий зимовий сезон здався надзвичайно схожим на посушливе літо їхньої батьківщини, а вологий літній нагадував їм вологу зиму Південної Європи.

ІV. Закріплення.  Практична робота №5.

ТЕМА: Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами.

МЕТА  РОБОТИ: розвивати знання про кліматодіаграми; сформувати вміння виявляти відмінності в кліматичних умовах між кліматичними поясами за допомогою кліматодіаграм і визначати причини, що обумовлюють ці відмінності; порівнювати показники клімату в межах Південної Америки.

ОБЛАДНАННЯ: кліматична карта Південної Америки, карта кліматичних поясів, кліматодіаграми.

                           Хід  роботи:

doc
До підручника
Географія 7 клас (Гілецький Й.Р., Чобан Р.Д., Сеньків М.І.)
Додано
2 січня 2022
Переглядів
4306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку