Урок української літератури в 7 класі за творчістю В.Симоненка. Формування навичок аналізу ліричних творів із залученням міжпредметних зв'язків з географією та історією.
Криворізька гімназія №49
Конспект уроку української літератури в 7 класі на тему
«ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКІ ЦІННОСТІ ТА ІДЕЇ ПОЕЗІЙ В.СИМОНЕНКА
«ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА?», «ГЕЙ, НОВІ КОЛУМБИ Й МАГЕЛЛАНИ»
Підготувала:
учитель української мови та літератури Красіна Т.А.
Кривий Ріг, 2018
Тема. Загальнолюдські цінності та ідеї поезій В. Симоненка
«Ти знаєш, що ти – людина?», «Гей, нові Колумби й Магеллани»
Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом поезій; розвивати навички виразного читання та аналізу ліричних творів (визначати провідний мотив, функцію художніх засобів); виховувати активну життєву позицію, любов до Батьківщини, бажання відкривати нове.
Тип уроку: аналіз художнього твору
Теорія літератури:
Образи-символи, метафори, епітети, риторичні питання, риторичні звертання, риторичні оклики
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, виставка книжок В. Симоненка, портрет поета.
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності гімназистів
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство із творчістю видатного українського поета Василя Андрійовича Симоненка. Він прожив усього 28 років і , ніби передчуваючи свою коротку присутність на цій землі, більше за все прагнув «в полум'ї згоріть, Щоб не жаліти за прожитим, Димком на світі не чадіть». Палкий патріот, В.Симоненко щодня відкривав для себе українську культуру і прагнув навернути до цього своїх сучасників. Щодня поет нагадував про високе призначення людини на землі, про необхідність цінувати кожну хвилину свого життя. Саме про це його поезії, з якими ми познайомимося сьогодні.
Тож тема нашого уроку «Загальнолюдські цінності та ідеї поезій В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?», «Гей, нові Колумби й Магеллани»
Завдання уроку:
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання
Тестування
Рожеве марево
Чуже сузір’я
Хмільне пір’я
Золоте чекання
Поле
ІІІ Сприйняття та осмислення навчального матеріалу
Слово вчителя. Як часто ми живемо, відкладаючи на потім здійснення мрій, адже маємо так багато часу попереду, не помічаємо краси навколо нас, скаржимося на життя. Здавалося б, так живуть усі. Та Василь Симоненко хоче нагадати нам, що кожна людська доля особлива.
Бути людиною (записуємо в зошит)
Слово вчителя. Твори Василя Симоненка сповнені юнацької романтики. Немає людини, яка б не мріяла подорожувати, відкрити щось нове. Про нові відкриття розповість поезія «Гей, нові Колумби й Магеллани».
Пригадаймо. Образ-символ – це умовне позначення певного предмета, явища, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття. Наприклад, калина – символ дівочої краси, українського роду тощо.
Позитивне
Корабель (каравела) (доля людини)
Вітрила (мрії)
Сонце (ідеал, мета)
Океан (культура народу)
Острів (здобутки культури)
Негативне
Вітер (перешкоди)
Бухта (спокійне життя)
Якір (обставини, які стримують)
Корито (буденність)
Півень (обмеженість)
(записуємо в зошит)
«Мрійництво! Жаго моя! Живи!»
Мріяти й шукати, доки жити,
Шкварити байдужість на вогні!..
Що саме закликає відкривати Василь Симоненко?
В океані рідного народу
Відкривай духовні острови!
Що означає вислів «відкрию вже відкрите»? Добре це чи погано? (Мається на увазі відкрити для себе, познайомитися з якимось явищем поближче. Кожна дитина, вивчаючи щось нове, «відкриває» це нове для себе. Дізнаватися щось нове – це добре)
IV Підсумки уроку
Складання грона (записуємо в зошит)
«Загальнолюдські цінності в поезіях В. Симоненка»
VІ Домашнє завдання
Вивчити напам’ять одну з поезій, виписати засоби художньої виразності з поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани…»