Урок "Загальнолюдські цінності та ідеї поезій В.Симоненка "Ти знаєш, що ти - людина?","Гей нові Колумби й Магеллани"

Про матеріал

Урок української літератури в 7 класі за творчістю В.Симоненка. Формування навичок аналізу ліричних творів із залученням міжпредметних зв'язків з географією та історією.


Перегляд файлу

 

 

Криворізька гімназія №49

 

Конспект уроку української літератури в 7 класі на тему

 

«ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКІ ЦІННОСТІ ТА ІДЕЇ ПОЕЗІЙ В.СИМОНЕНКА

«ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА?», «ГЕЙ, НОВІ КОЛУМБИ Й МАГЕЛЛАНИ»

 

 

Підготувала:

учитель української мови та літератури Красіна Т.А.

корабель.jpg

 

 

Кривий Ріг, 2018

Тема. Загальнолюдські цінності та ідеї поезій В. Симоненка

«Ти знаєш, що ти – людина?», «Гей, нові Колумби й Магеллани»

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом поезій; розвивати навички виразного читання та аналізу ліричних творів (визначати провідний мотив, функцію художніх засобів); виховувати активну життєву позицію, любов до Батьківщини, бажання відкривати нове.

Тип уроку: аналіз художнього твору

Теорія літератури:

Образи-символи, метафори, епітети, риторичні питання, риторичні звертання, риторичні оклики

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, виставка книжок В. Симоненка, портрет поета.

Хід уроку

І Мотивація навчальної діяльності гімназистів

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство із творчістю видатного українського поета Василя Андрійовича Симоненка. Він прожив усього 28 років і , ніби передчуваючи свою коротку присутність на цій землі, більше за все прагнув «в полум'ї згоріть, Щоб не жаліти за прожитим, Димком на світі не чадіть». Палкий патріот, В.Симоненко щодня відкривав для себе українську культуру і прагнув навернути до цього своїх сучасників. Щодня поет нагадував про високе призначення людини на землі, про необхідність цінувати кожну хвилину свого життя. Саме про це його поезії, з якими ми познайомимося сьогодні.

Тож тема нашого уроку «Загальнолюдські цінності та ідеї поезій В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?», «Гей, нові Колумби й Магеллани»

Завдання уроку:

  1. Навчитися виразно читати поезії «Ти знаєш, що ти – людина?», «Гей, нові Колумби й Магеллани».
  2. Визначати їхній провідний мотив.
  3. Пояснювати функцію художніх засобів.
  4. Скласти гроно загальнолюдських цінностей, про які нагадує у своїх поезіях В. Симоненко.

ІІ Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання

Тестування

  1. В.Симоненко народився
  1. на Черкащині
  2. на Полтавщині
  3. на Київщині.
  1. О.Гончар назвав його
  1. «лицарем на білому коні»
  2. Кобзарем
  3. Каменярем
  1. За фахом В. Симоненко
  1. Учитель
  2. кінорежисер
  3. журналіст
  1. Поезія «Лебеді материнства» нагадує
  1. Казку
  2. Колискову
  3. Притчу
  1. Заповніть пропуск у рядку «Сиплють ночі у …зорі сургучеві»
  1. Моря
  2. Річки
  3. Лимани
  1. Мати проганяє від колиски сина
  1.             Сум
  2.              Безнадію
  3.             Досаду
  1. Поєднайте означення і художній образ

Рожеве  марево

Чуже  сузір’я

Хмільне  пір’я

Золоте  чекання

Поле

  1. Пригадайте, який образ називають символом. Назвіть образи-символи поезії. Поясніть значення одного з них.
  2. Чому поезія має назву «Лебеді материнства».
  3. У яких рядках виражена головна думка твору.

ІІІ Сприйняття та осмислення навчального матеріалу

Слово вчителя. Як часто ми живемо, відкладаючи на потім здійснення мрій, адже маємо так багато часу попереду, не помічаємо краси навколо нас, скаржимося на життя. Здавалося б, так живуть усі. Та Василь Симоненко хоче нагадати нам, що кожна людська доля особлива.

  1.  Виразне читання поезії «Ти знаєш, що ти – людина?» (або в аудіозапису)
  2. Що ж означає бути людиною? Які обов’язки покладає на нас цей вислів? Підтвердьте наступні тези рядками з поезії:

Бути людиною (записуємо в зошит)

  • усвідомлювати свою унікальність
  • використовувати своє право на життя і кохання
  • цінувати красу природи
  1. Пригадайте, які ви знаєте риторичні фігури. Яка роль риторичних питань та окликів у творі? Яку функцію несуть повтори? Автор хоче нагадати кожному читачу про те, що він або вона унікальні.

Слово вчителя. Твори Василя Симоненка сповнені юнацької романтики. Немає людини, яка б не мріяла подорожувати, відкрити щось нове. Про нові відкриття розповість поезія «Гей, нові Колумби й Магеллани».

  1. Виразне читання поезії .
  2. Усне малювання. Яку картину ви «побачили», читаючи цей твір?
  3. Кому адресована поезія?
  4. Повідомлення «географів» про Христофора Колумба та Фернана Магеллана.
  5. Словникова робота (у зошиті). Виступ «мовознавців». Пояснити Тлумачення слів бухта, острів, океан, каравела, нидіє, тужаві.
  6. «Мозкова атака». Розподіліть за колонками – несе позитивне значення чи негативне - образи твору. Доведіть, що вони є символами (обґрунтуйте їхнє значення)

Пригадаймо. Образ-символ – це умовне позначення певного предмета, явища, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття. Наприклад, калина – символ дівочої краси, українського роду тощо.


Позитивне

Корабель (каравела) (доля людини)

Вітрила (мрії)

Сонце (ідеал, мета)

Океан (культура народу)

Острів (здобутки культури)

Негативне

Вітер (перешкоди)

Бухта (спокійне життя)

Якір (обставини, які стримують)

Корито (буденність)

Півень (обмеженість)


(записуємо в зошит)

  1. «Полювання на троп». Робота в групах. І ряд шукає метафори, ІІ – епітети, ІІІ – риторичні фігури.
  2. Формулюємо головну думку твору. Які ж риси характеру автор закликає викорінювати в собі, а які розвивати? Для чого це потрібно? У яких рядках про це йдеться?

«Мрійництво! Жаго моя! Живи!»

Мріяти й шукати, доки жити,

Шкварити байдужість на вогні!..

Що саме закликає відкривати Василь Симоненко?

В океані рідного народу
Відкривай духовні острови!

  1. Вправа «Мікрофон». Поділіться своїми здобутками у вивченні української культури. Продовжте речення:
  • Нещодавно я відкрила (відкрив) для себе…
  • Я хочу більше дізнатися про…

Що означає вислів «відкрию вже відкрите»? Добре це чи погано? (Мається на увазі відкрити для себе, познайомитися з якимось явищем поближче. Кожна дитина, вивчаючи щось нове, «відкриває» це нове для себе. Дізнаватися щось нове – це добре)

IV Підсумки уроку

Складання грона (записуємо в зошит)

«Загальнолюдські цінності в поезіях В. Симоненка»

  • бути відданим Батьківщині
  • вивчати її культуру
  • поважати матір (батьків)
  • не змарнувати свого життя
  • мріяти
  • пізнавати нове
  • не бути байдужим

VІ Домашнє завдання

Вивчити напам’ять одну з поезій, виписати засоби художньої виразності з поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани…»

docx
Додано
28 грудня 2018
Переглядів
5108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку