Урок захисту проектів "Теорема Піфагора-це головна і найкраща теорема геометрії"

Про матеріал
Урок захисту проектів з теми "Теорема Піфагора-це головна і найкраща теорема геометрії". В розробці надається конспект уроку
Перегляд файлу

                 Урок захисту проектів  з  геометрії  у  8 класі

«Теорема Піфагора – це головна і найкраща теорема геометрії»

Мета проекту:

 ознайомити учнів з біографією Піфагора та історією виникнення теореми, різними способами її доведення, розглянути застосування теореми при розв язуванні задач, показати практичне застосування теореми;

розвивати у учнів уміння і навички роботи з додатковою літературою, інтернет ресурсами, уміння шукати, обирати ,аналізувати знайдену інформацію та наглядно її подавати за допомогою комп ютера;

виховувати інтерес до предмета, уміння працювати у групах, показувати прикладне значення знань з математики.

Обладнання: персональний комп ютер, мультимедійний проектор, презентації.

Підготовка проекту

  1. Обрати тему проекту.

Проект - від лат. – кинутий уперед.

       Вибір теми – це вибір проблеми, над якою будете працювати.

  1. Визначити мету і завдання дослідження.

Визначити мету дослідження – означає відповісти на запитання про те, навіщо ви будете працювати над цією проблемою.

  1. Висунути гіпотезу дослідження.

Це  прогнозування результатів дослідження.

  1. Організувати дослідження.
  1. Аналіз та опрацювання інформаційних джерел:

Переглянути книги з теми.          

 

Використати джерела Інтернету.

Записати важливу інформацію, яку дізналися з книг.

Записати найцікавіше, що дізналися за

допомогою Інтернету.

ІІ. Складання плану дослідження та аналіз результатів:

Провести спостереження.            

 

Провести експеримент.  

 Провести анкетування.       

Записати цікаву інформацію про результати спостережень.

Записати план і результати експерименту.

Проаналізувати та систематизувати

результати анкетування.

  1. Оформити результати проектної діяльності.

Підготувати наочно-графічний або комп'ютерний продукт:

Необхідно розкрити суть проекту та його структуру; 

висвітлити  актуальність проекту у презентації;

            здійснити аналіз інформації та форму­лювання висновків.

  1. Організувати презентацію і захист проекту.

Показати розуміння проблеми, мети, завдання;

знайдений спосіб вирішення проблеми, висновки,                                                        прак­тичне спрямування проекту й значущість виконаної роботи.             

  1. Провести рефлексію.                                                                                 

Рефлексія (від лат. – звертання назад) – процес самопізнання учнем внутрішніх психічних дій і станів, міркування, самоспостереження, самопізнання.                                                                                  

 

 

                                          Хід уроку

І. Організаційний момент.

Створення найрізноманітніших проектів є ознакою сьогодення. Майже місяць ви працювали над навчальним проектом «Теорема Піфагора – це головна і найкраща теорема геометрії»

Вивчали історичні відомості з даної теми і робили несподівані висновки.

 Перевіряли на практиці теоретичні знання, здійснювали дослідницьку діяльність.

Забезпечували зв'язок теорії з практикою, показуючи необхідність цих знань в житті.

Здійснювали пошукову та творчу діяльність, знаходячи вірші про теорему Піфагора та складаючи кросворди.

Вчилися самостійно працювати з джерелами інформації.

Вчилися аналізувати, систематизувати, узагальнювати отриманий матеріал, робити висновки.

Набували життєвого досвіду, вміння працювати в колективі, формувати власну життєву позицію.

Сьогодні групи біографів, науковців, практиків презентують результати своєї діяльності.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Під час того, як кожна з груп буде по черзі захищати підготовлені презентації, публікації, учні інших груп повинні слухати уважно, оскільки в кінці уроку потрібно буде не тільки оцінити захист товаришів з інших груп, але й відповісти на їх запитання за змістом презентації

ІІІ. Захист проектів

 Про Піфагора відомо лише те, що нічого неможливо стверджувати точно. Про нього написано одночасно і багато і мало. Ім я вченого обросло великою кількістю легенд. І на  сьогодні  група біографів зібрала нам інформацію про життя , діяльність Піфагора та його учнів-піфагорійців та подала цю інформацію у вигляді газети, яку ви зможете почитати пізніше, а зараз вони проанансують зміст деяких статей.

-Захист групи «Біографи»

  1. Біографія Піфагора.

Він жив у VI столітті до нашої ери. Датою народження Піфагора вважається 570 рік до н. е., місцем — острів Самос. Про життя вченого достовірно відомо небагато. Біографічні дані в давньогрецьких джерелах переплітаються з явним вигадкою. На сторінках трактатів він постає великим мудрецем, чудово володіє словом і умінням переконувати. До речі, саме тому грецького математика і прозвали Піфагором, тобто «котрі переконують промовою». За іншою версією, народження майбутнього мудреця передбачила Піфія. Батько в її честь назвав хлопчика Піфагором.
Мудрець навчався у великих умів того часу. Серед викладачів молодого Піфагора значаться Гермодамант і Ферекид Сиросский. Перший прищепив йому любов до музики, другий навчив філософії. Обидві ці науки залишаться в центрі уваги вченого протягом всього його життя.

Навчання довжиною в 30 років

За однією з версій, будучи допитливим юнаком, Піфагор залишив батьківщину. Він вирушив шукати знань в Єгипет, де пробув, за різними джерелами, від 11 до 22 років, а потім потрапив у полон і був відправлений у Вавилон. Піфагор зміг отримати користь з свого становища. Протягом 12 років він вивчав математику, геометрію і магію в стародавній державі. На Самос Піфагор повернувся тільки в 56 років. Тут в той час правил тиран Полікрат. Піфагор не зміг прийняти таку політичну систему і незабаром відправився на південь Італії, де розміщувалась грецька колонія Кротон.
Сьогодні не можна точно стверджувати, чи був Піфагор в Єгипті і Вавилоні. Можливо, він залишив Самос пізніше і відразу відправився в Кротоні.

 

  1. Школа Піфагора.

Історія теореми Піфагора пов'язана з розвитком створеної грецьким філософом школи. Це релігійно-етичне братство проповідувало дотримання особливого способу життя, вивчав арифметику, геометрію та астрономію, займалося дослідженням філософської і містичної боку чисел. Всі відкриття учнів грецького математика приписувалися йому. Проте історія виникнення теореми Піфагора зв'язується стародавніми біографами тільки з самим філософом. Передбачається, що він передав грекам знання, отримані у Вавилоні та Єгипті. Є також версія, що він дійсно відкрив теорему про співвідношення катетів і гіпотенузи, не знаючи про досягнення інших народів.

 

3.Чому «Теорема ста биків?»

 В деяких давньогрецьких джерелах описується радість Піфагора, коли йому вдалося довести теорему. В честь такої події він наказав принести жертву богам у вигляді сотні биків і влаштував бенкет. Німецький письменник-романіст А. Шаміссо написав такий вірш:


Пребудет вечной истина, как скоро
Ее познает слабый человек!
И ныне теорема Пифагора
Верна, как и в его далекий век.
Обильно было жертвоприношенье
Богам от Пифагора. Сто быков
Он отдал на закланье и сожженье
За света луч, пришедший с облаков.
Поэтому всегда с тех самых пор,
Чуть истина рождается на свет,
Быки ревут, ее почуя, вслед.
Они не в силах свету помешать.
А могут лишь, закрыв глаза, дрожать
От страха, что вселил в них Пифагор.

Учитель: Історія теореми Піфагора налічує кілька тисячоліть. Твердження , що квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів, було відомо ще задовго до народження грецького математика. Проте теорема Піфагора, історія створення та докази її зв'язуються  саме з цим ученим. Згідно з деякими джерелами, причиною тому послужив перший доказ теореми, який був приведений Піфагором.

І сьогодні група науковців  приготувала нам презентацію різних способів доведення теореми та пропонує деякі з них.

-Захист групи «Науковці» (презентація «Різні способи доведення теореми Піфагора», доведення біля дошки)

Учитель: теорема Піфагора дуже часто застосовується при розв язуванні задач. Третя група практиків розглянула такі задачі і пропонує вам розв язати деякі з них.

-Захист групи «Практики» («Застосування теореми Піфагора при розв язуванні задач» )

1. Основа рівнобедреного трикутника 16см, а висота, проведена до основи, дорівнює 6см. Знайдіть бічну сторону трикутника.

 

Дано:  АС – основа, АС = 16см,

ВД – висота, ВД = 6см.

Знайти: АВ.

Розв’язання:

 ∆АВС – рівнобедрений, ВД – висота.

За властивістю висоти рівнобедреного трикутника  ВД – медіана,

АД = ДС = 8см.

∆АВД – прямокутний, за теоремою Піфагора:  

Відповідь: 10 см.

 

2. Діагональ прямокутника дорівнює 10см, а одна з його сторін 8см. Знайдіть периметр прямокутника.

                                                    Дано: АВСД – прямокутник, ВД – діагональ,             

                                                    ВД = 10см,  АД = 8 см.

Знайти: Р.

 

 Розв’язання:

 

                              Р = (АВ +ВС)× 2

 АВД – прямокутний трикутник, за теоремою Піфагора:

;  ;

Р = (6+8)× 2 = 28(см).

Відповідь: 28см.

 

3. У прямокутній трапеції АВСД з основами АД і ВС, кут А прямий,         АВ = 4дм. З вершини С до основи АД проведений перпендикуляр СК,          КД = 3дм,  Знайдіть СД.

     Дано: АВСД – трапеция, <А = , АВ = 4 дм.

СК АД , КД = 3 дм.

   Знайти: СД.

   Розв’язання:

                                                     Оскільки АВСД трапеція: АД//ВС, АВ//СК,

                                                     АВ = СК = 4дм.

                                                 Розглянемо ∆СДК, <К = 90°.

За теоремою Піфагора:  ;  ;

                                          .

Відповідь: 5дм.

Захист презентації «Застосування теореми Піфагора в повсякденному житті»

Самостійна робота з теми в тестовій формі

1) Если катеты равны 5 и 12, то гипотенуза равна:

А) 17;Б) 7;        В) 13;      Г) другой ответ;

2)Если гипотенуза равна 25 см, один из катетов 15 см, то второй равен:

А) 10 см;   Б) 35см;В) 20см;    Г)другой ответ

3)  Как называется сторона треугольника, лежащая против угла 900?

А) катет; Б) основание    В) гипотенуза     Г) другой ответ;

4) Чему равна диагональ прямоугольника со сторонами 7см и 24см?

      А) 25см;   Б)31см;   В) 625см;   Г) другой ответ

           5) Чему равна сторона ромба, если диагонали равны 80см и 18см?

                    А) 98см;   Б) 80см;   В) 41см;     Г) другой ответ;

            6) Чему равен P египетского треугольника

                     А) 10; Б) 12; В) 20;Г) другой ответ;

              7) Чему равна диагональ квадрата со стороной 2 см?

                      A) 4 см; Б) √2  В) 8 см;Г) другой ответ

               8) Чему равен радиус окружности, описанной около треугольника с катетами 6 и 8 см;

                     А) 14см;  Б) 10см; В)5см; Г) другой ответ

               9)  Чему равна гипотенуза равнобедренного треугольника с катетом      а?

                      А) а√ 2; Б) 2а;   В) 4а; Г) другой ответ;

                 10)  Чему равны стороны египетского треугольника?

                        А)5,6,7Б) 3,4,5      В) 10,11,12Г) другой ответ;

                11) Чему равна площадь квадрата с диагональю  8 √2 см?

                      A) 32 см2; Б) 64 см; В) 128 см2; Г) другой ответ

                12) В прямоугольном  треугольнике с углом 300, гипотенуза равна 10 см. Найти P                       треугольника

                    А) 30;    Б) 15+5 √3 см    В) 151  Г) другой ответ

Підсумки уроку

 Рефлексія учнів.  

1. Що нового дізналися, виконуючи проект?

2. Що було найскладнішим під час виконання проекту

3. Наскільки вагомою була ваша роль у групі?

  1. Знання з яких предметів знадобилися вам під час виконання проекту?
  2. Чи корисною була для вас робота?
  3. Чи мали вплив інші люди на досягнення вами успіху на уроці?

 

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку