Урок захисту проектів з геометрії у 8 класі
«Теорема Піфагора – це головна і найкраща теорема геометрії»
Мета проекту:
ознайомити учнів з біографією Піфагора та історією виникнення теореми, різними способами її доведення, розглянути застосування теореми при розв язуванні задач, показати практичне застосування теореми;
розвивати у учнів уміння і навички роботи з додатковою літературою, інтернет ресурсами, уміння шукати, обирати ,аналізувати знайдену інформацію та наглядно її подавати за допомогою комп ютера;
виховувати інтерес до предмета, уміння працювати у групах, показувати прикладне значення знань з математики.
Обладнання: персональний комп ютер, мультимедійний проектор, презентації.
Підготовка проекту
Проект - від лат. – кинутий уперед. Вибір теми – це вибір проблеми, над якою будете працювати. |
|
Визначити мету дослідження – означає відповісти на запитання про те, навіщо ви будете працювати над цією проблемою. |
|
Це прогнозування результатів дослідження. |
|
|
|
Переглянути книги з теми.
Використати джерела Інтернету. |
Записати важливу інформацію, яку дізналися з книг. Записати найцікавіше, що дізналися за допомогою Інтернету. |
ІІ. Складання плану дослідження та аналіз результатів: |
|
Провести спостереження.
Провести експеримент. Провести анкетування. |
Записати цікаву інформацію про результати спостережень. Записати план і результати експерименту. Проаналізувати та систематизувати результати анкетування. |
Підготувати наочно-графічний або комп'ютерний продукт: Необхідно розкрити суть проекту та його структуру; висвітлити актуальність проекту у презентації; здійснити аналіз інформації та формулювання висновків. |
|
Показати розуміння проблеми, мети, завдання; знайдений спосіб вирішення проблеми, висновки, практичне спрямування проекту й значущість виконаної роботи. |
|
Рефлексія (від лат. – звертання назад) – процес самопізнання учнем внутрішніх психічних дій і станів, міркування, самоспостереження, самопізнання.
|
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Створення найрізноманітніших проектів є ознакою сьогодення. Майже місяць ви працювали над навчальним проектом «Теорема Піфагора – це головна і найкраща теорема геометрії»
Вивчали історичні відомості з даної теми і робили несподівані висновки.
Перевіряли на практиці теоретичні знання, здійснювали дослідницьку діяльність.
Забезпечували зв'язок теорії з практикою, показуючи необхідність цих знань в житті.
Здійснювали пошукову та творчу діяльність, знаходячи вірші про теорему Піфагора та складаючи кросворди.
Вчилися самостійно працювати з джерелами інформації.
Вчилися аналізувати, систематизувати, узагальнювати отриманий матеріал, робити висновки.
Набували життєвого досвіду, вміння працювати в колективі, формувати власну життєву позицію.
Сьогодні групи біографів, науковців, практиків презентують результати своєї діяльності.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Під час того, як кожна з груп буде по черзі захищати підготовлені презентації, публікації, учні інших груп повинні слухати уважно, оскільки в кінці уроку потрібно буде не тільки оцінити захист товаришів з інших груп, але й відповісти на їх запитання за змістом презентації
ІІІ. Захист проектів
Про Піфагора відомо лише те, що нічого неможливо стверджувати точно. Про нього написано одночасно і багато і мало. Ім я вченого обросло великою кількістю легенд. І на сьогодні група біографів зібрала нам інформацію про життя , діяльність Піфагора та його учнів-піфагорійців та подала цю інформацію у вигляді газети, яку ви зможете почитати пізніше, а зараз вони проанансують зміст деяких статей.
-Захист групи «Біографи»
Він жив у VI столітті до нашої ери. Датою народження Піфагора вважається 570 рік до н. е., місцем — острів Самос. Про життя вченого достовірно відомо небагато. Біографічні дані в давньогрецьких джерелах переплітаються з явним вигадкою. На сторінках трактатів він постає великим мудрецем, чудово володіє словом і умінням переконувати. До речі, саме тому грецького математика і прозвали Піфагором, тобто «котрі переконують промовою». За іншою версією, народження майбутнього мудреця передбачила Піфія. Батько в її честь назвав хлопчика Піфагором.
Мудрець навчався у великих умів того часу. Серед викладачів молодого Піфагора значаться Гермодамант і Ферекид Сиросский. Перший прищепив йому любов до музики, другий навчив філософії. Обидві ці науки залишаться в центрі уваги вченого протягом всього його життя.
Навчання довжиною в 30 років
За однією з версій, будучи допитливим юнаком, Піфагор залишив батьківщину. Він вирушив шукати знань в Єгипет, де пробув, за різними джерелами, від 11 до 22 років, а потім потрапив у полон і був відправлений у Вавилон. Піфагор зміг отримати користь з свого становища. Протягом 12 років він вивчав математику, геометрію і магію в стародавній державі. На Самос Піфагор повернувся тільки в 56 років. Тут в той час правил тиран Полікрат. Піфагор не зміг прийняти таку політичну систему і незабаром відправився на південь Італії, де розміщувалась грецька колонія Кротон.
Сьогодні не можна точно стверджувати, чи був Піфагор в Єгипті і Вавилоні. Можливо, він залишив Самос пізніше і відразу відправився в Кротоні.
Історія теореми Піфагора пов'язана з розвитком створеної грецьким філософом школи. Це релігійно-етичне братство проповідувало дотримання особливого способу життя, вивчав арифметику, геометрію та астрономію, займалося дослідженням філософської і містичної боку чисел. Всі відкриття учнів грецького математика приписувалися йому. Проте історія виникнення теореми Піфагора зв'язується стародавніми біографами тільки з самим філософом. Передбачається, що він передав грекам знання, отримані у Вавилоні та Єгипті. Є також версія, що він дійсно відкрив теорему про співвідношення катетів і гіпотенузи, не знаючи про досягнення інших народів.
3.Чому «Теорема ста биків?»
В деяких давньогрецьких джерелах описується радість Піфагора, коли йому вдалося довести теорему. В честь такої події він наказав принести жертву богам у вигляді сотні биків і влаштував бенкет. Німецький письменник-романіст А. Шаміссо написав такий вірш:
Пребудет вечной истина, как скоро
Ее познает слабый человек!
И ныне теорема Пифагора
Верна, как и в его далекий век.
Обильно было жертвоприношенье
Богам от Пифагора. Сто быков
Он отдал на закланье и сожженье
За света луч, пришедший с облаков.
Поэтому всегда с тех самых пор,
Чуть истина рождается на свет,
Быки ревут, ее почуя, вслед.
Они не в силах свету помешать.
А могут лишь, закрыв глаза, дрожать
От страха, что вселил в них Пифагор.
Учитель: Історія теореми Піфагора налічує кілька тисячоліть. Твердження , що квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів, було відомо ще задовго до народження грецького математика. Проте теорема Піфагора, історія створення та докази її зв'язуються саме з цим ученим. Згідно з деякими джерелами, причиною тому послужив перший доказ теореми, який був приведений Піфагором.
І сьогодні група науковців приготувала нам презентацію різних способів доведення теореми та пропонує деякі з них.
-Захист групи «Науковці» (презентація «Різні способи доведення теореми Піфагора», доведення біля дошки)
Учитель: теорема Піфагора дуже часто застосовується при розв язуванні задач. Третя група практиків розглянула такі задачі і пропонує вам розв язати деякі з них.
-Захист групи «Практики» («Застосування теореми Піфагора при розв язуванні задач» )
1. Основа рівнобедреного трикутника 16см, а висота, проведена до основи, дорівнює 6см. Знайдіть бічну сторону трикутника.
Дано: АС – основа, АС = 16см,
ВД – висота, ВД = 6см.
Знайти: АВ.
Розв’язання:
∆АВС – рівнобедрений, ВД – висота.
За властивістю висоти рівнобедреного трикутника ВД – медіана,
АД = ДС = 8см.
∆АВД – прямокутний, за теоремою Піфагора:
Відповідь: 10 см.
2. Діагональ прямокутника дорівнює 10см, а одна з його сторін 8см. Знайдіть периметр прямокутника.
Дано: АВСД – прямокутник, ВД – діагональ,
ВД = 10см, АД = 8 см.
Знайти: Р.
Розв’язання:
Р = (АВ +ВС)× 2
АВД – прямокутний трикутник, за теоремою Піфагора:
; ;
Р = (6+8)× 2 = 28(см).
Відповідь: 28см.
3. У прямокутній трапеції АВСД з основами АД і ВС, кут А – прямий, АВ = 4дм. З вершини С до основи АД проведений перпендикуляр СК, КД = 3дм, Знайдіть СД.
Дано: АВСД – трапеция, <А = , АВ = 4 дм.
СК АД , КД = 3 дм.
Знайти: СД.
Розв’язання:
Оскільки АВСД трапеція: АД//ВС, АВ//СК,
АВ = СК = 4дм.
Розглянемо ∆СДК, <К = 90°.
За теоремою Піфагора: ; ;
.
Відповідь: 5дм.
Захист презентації «Застосування теореми Піфагора в повсякденному житті»
Самостійна робота з теми в тестовій формі
1) Если катеты равны 5 и 12, то гипотенуза равна:
А) 17;Б) 7; В) 13; Г) другой ответ;
2)Если гипотенуза равна 25 см, один из катетов 15 см, то второй равен:
А) 10 см; Б) 35см;В) 20см; Г)другой ответ
3) Как называется сторона треугольника, лежащая против угла 900?
А) катет; Б) основание В) гипотенуза Г) другой ответ;
4) Чему равна диагональ прямоугольника со сторонами 7см и 24см?
А) 25см; Б)31см; В) 625см; Г) другой ответ
5) Чему равна сторона ромба, если диагонали равны 80см и 18см?
А) 98см; Б) 80см; В) 41см; Г) другой ответ;
6) Чему равен P египетского треугольника
А) 10; Б) 12; В) 20;Г) другой ответ;
7) Чему равна диагональ квадрата со стороной 2 см?
A) 4 см; Б) √2 В) 8 см;Г) другой ответ
8) Чему равен радиус окружности, описанной около треугольника с катетами 6 и 8 см;
А) 14см; Б) 10см; В)5см; Г) другой ответ
9) Чему равна гипотенуза равнобедренного треугольника с катетом а?
А) а√ 2; Б) 2а; В) 4а; Г) другой ответ;
10) Чему равны стороны египетского треугольника?
А)5,6,7Б) 3,4,5 В) 10,11,12Г) другой ответ;
11) Чему равна площадь квадрата с диагональю 8 √2 см?
A) 32 см2; Б) 64 см; В) 128 см2; Г) другой ответ
12) В прямоугольном треугольнике с углом 300, гипотенуза равна 10 см. Найти P треугольника
А) 30; Б) 15+5 √3 см В) 151 Г) другой ответ
Підсумки уроку
Рефлексія учнів.
1. Що нового дізналися, виконуючи проект?
2. Що було найскладнішим під час виконання проекту
3. Наскільки вагомою була ваша роль у групі?