Урок – заклик
«ХАЙ БУДЕ МИР НА РІДНІЙ УКРАЇНІ»
Мета: формувати свідомість учнів про важливість миру на Землі; формувати
патріотичні почуття, любов до свого народу; формувати вміння дітей жити в мирі і злагоді; формувати активну життєву позицію; виховувати розуміння в тому , що
майбуття народів світу залежить від справ і думок кожної людини світу.
Обладнання: глобус, фізична карта України, дитячі малюнки щасливого
життя в мирний час та чорні картини війни, підготовлені дітьми вислови про мир,
кліпи пісень : «Картина моя - Україна» , «Бачення з небес», зображення дерева
«миру і злагоди», маленькі свічки.
На дошці плакат із словами:
«За мир, щоб сміятись!
За мир, щоб трудитись!
За мир, щоб троянди цвіли!
Щоб жито буяло і діти росли!»
Ведучий 1
21 вересня всі люди світу відзначають Міжнародний день миру!
Ведучий 2. Проголосив його Папа римський Павло VI в 1968 році. І тому, що свято було започатковано священиком, головною думкою такого дня є теза: «Пробач і ти отримаєш мир». В Україні з День миру відзначають з 2002 року.
Ведучий 3. Дзвін миру - символ міжнародної солідарності всіх людей світу. Це — символ спокою, мирного життя і дружби, вічного братерства і солідарності народів. Дзвоник миру було відлито монет, які пожертвували діти всіх континентів земного шару, також зроблено напис: «Хай буде мир в усьому світі».
Ведучий 4. Кожного року в Міжнародний день миру люди в усьому світі, вшановують пам’ять жертв війн і конфліктів, а також продемонструвати власну готовність будувати безпечний, справедливий мирний світ .
Ведучий 1.
Є в центрі Європи чудова країна
Сягає корінням у сиві часи.
І це – незалежна моя Україна:
Красиві Карпати, степи і ліси!
Ведучий 2. Україна протягом багатьох століть не раз відчувала, що таке війна. В багатьох родинах не дочекалися з війни своїх рідних та близьких. Сьогодні на Сході нашої країни іде війна.
Ведучий 3.
Прийшла війна, і звідки не чекали.
Але народ наш не поставлять на коліна!
Ночей не спали, коли хлопців проводжали.
Ми вистоїмо все, бо найдорожче – Україна!
Учитель : монолог – роздум .
1. Плаче Українська держава, кровоточить. І кожен українень плаче разом з нею. Бо кружляють над Україною темні хмари лихоліття. Чорні сили хочуть забрати в нас мирне щасливе життя.
Біля карти України.
На Сході нашої держави , гримлять вибухи, руйнуються будинки, школи, лікарні. Жорстокості окупантів не має меж. Гинуть мирні жителі східних областей, люди покидають свої домівки, рятуються від смерті.
Безприкладну мужність проявляють наші українські захисники. На полі битви – мужні, сильні, сміливі чоловіки. Проливається кров, отримують важкі поранення, багато кращих синів віддали своє життя за Україну і більше ніколи не повернуться в свої домівки. Гордимося ними, пишаємося і дякуємо усім тим, хто відстоює право України бути гордою державою, хто захищає нас із вами, хто віддав своє життя задля нашого щасливого майбутнього.
(Звучить легка музика)
Ведучий 4.
А знаєте, війна колись закінчиться
І з часом відбудуються міста,
Але ніколи більше не повернуться
Всі ті, кого забрали небеса.
А знаєте, війна колись закінчиться
І тільки спогади залишаться в серцях,
Благаю, Боже, збережи мою країну,
Молюсь до Тебе, збережи усім життя…
(М. Скочиліс)
Ведучий 1.
Із історії …
Жорстоке слово «війна». За всю історію існування людства на нашій планеті відбулося 15 тис. воєн, які забрали понад 3 млрд. людських життів. Мирними за весь цей час були лише 292 роки, тобто на кожну тисячу років припадало лише 50 мирних і гармонійних. Найдовша війна тривала 116 років (між Англією і Францією), а найкоротша – 38 хвилин (між Англією і Занзібаром у 1896 р.)
2. Збагачення мовлення і почуттів
а) слухання музики. Пісня «Вставай» групи Океан Ельзи
- Який настрій створює ця музика?
- Що ви відчували, слухаючи цю мелодію?
- Які почуття передає ця музика?
- Чи відповідає почута мелодія цим малюнкам?
б) розгляд малюнків, де зображено страхіття війни
- Як ви думаєте, чому художник вибрав такі кольори?
- Що ви бачите на першому малюнку?
- Якими зображені діти на 2 і 3 малюнках?
- Чому плаче мама і дружина?
- Що зображено на останньому малюнку?
- Як одним словом можна назвати серію цих малюнків? (Війна).
Війна! Війна!
І знов криваві ріки.
І грім гармат, і шаблі дзвін.
Могили, сироти, каліки…
І сум покинутих руїн.
(О. Олесь)
в) вправа «Асоціативний кущ»
- Що ви відчували, коли думали про війну?
- Які слова підказує вам серце, коли ви чуєте слово «війна»?
(Орієнтовно відповіді будуть такими: смерть, сльози, кров, страх, руїни, страждання, голод, постріли, дим. Записую ці слова на дошці).
г) слухання музики. Пісня «Це моя земля, це моя Україна» Ірини Федишин
- Чим друга пісня відрізняється від першої?
- Чи змінила пісня ваш настрій?
- Що ви відчували слухаючи цю мелодію?
- Який пейзаж ви уявляли, слухаючи цю музику?
д) розгляд малюнків, де зображено щасливе життя в мирний час
- Що зображено на цих малюнках? (Чудова природа, усміхнені діти).
- Чому художники вибрали такі яскраві кольори?
- Як одним словом можна назвати серію цих малюнків? (Мир).
Нехай же мирним буде наше небо!
Нехай сміються діти на Землі!
Нехай цвіте, як маківка, Вкраїна!
Любов і доброта увійдуть в кожен дім!
е) вправа «Асоціативний кущ»
- Які почуття викликало у вас слово «мир»?
(Записую на дошці орієнтовні відповіді: радість, спокій, сміх, краса, здоров’я, життя, дружба, добробут, тепло, світло).
3. Повідомлення теми
Сьогодні ми спробуємо з’ясувати: що є добром, а що – злом. Як потрібно жити, аби не порушити миру, та що кожен з нас може зробити, аби у світі панували мир і спокій?
- Чи задумувалися ви коли-небудь для чого ви народилися? (Щоб жити).
- Як жити? (В мирі та злагоді).
- Прочитайте вислів , який записаний на дошці.
«Людина створена природою для миру, а не для війни, народжена для радості, а не для горя»
Франсуа Рабле.
4. Вправа «Символ життя»
(Учні запалюють свічку і передають з рук в руки з побажаннями миру, достатку, злагоди, любові).
Уявіть, що ця запалена свічка – наше життя. Потримайте її в своїх руках, передайте тому, хто поруч з вами. Проаналізуємо свої відчуття.
Коли свічка знаходилася у ваших руках, лише ви могли вирішити: горітиме вона чи згасне.
5. Розповідь учителя
Таке коротке слово МИР. А яке воно актуальне і важливе.
Мир у душі, мир у домівках, мир у класній родині, мир в Україні, мир у світі… Пам’ятайте – все починається з дитинства. Як навчитеся – такими й підете в це складне життя. Не заздріть, не будьте егоїстами. Будьте щирими, лагідними, щедрими на любов та добро. Тоді і поміж вами пануватиме мир, злагода, любов і дружба. У класі живіть дружно, допомагайте один одному у важку хвилину. Вдосконалюйтеся, вчіться творити добро людям, творити добро на Землі.
6. Слухання магнітофонного запису вірша «Ніколи зла нікому не творіть»
Ніколи зла нікому не творіть,
Бо зло вертатися погану звичку має,
Добро творіть, усім добро робіть,
І втоми серденько нехай не знає.
З любов’ю в серці, з радістю ростіть,
Учіться людям сонечком світити.
І доброту в своїй душі носіть,
У мирі й злагоді учіться, діти, жити!
7. Творча робота. Дерево «миру і злагоди»
- Подивіться на дошку. Зверніть увагу на «галявину миру». Стоїть там сумне деревце.
- Давайте серед листочків знайдемо написи, які стосуються миру і почепимо їх на дерево «миру і злагоди».
(Орієнтовні написи: мир, любов, дружба, сльози, кров, страх,чесність, щирість, руїни, голод,щедрість, добробут, тепло, віра та ін.)
8. Бліц опитування «Для чого нам потрібен мир»
* Нам мир потрібен – для життя.
* Нам мир потрібен – для здійснення мрій.
* Нам мир потрібен – для радості.
* Нам мир потрібен - для щастя.
* Нам мир потрібен – для навчання.
* Нам мир потрібен – для злагоди й любові.
9. Практична робота «Голуб миру»
- А чи знаєте ви, хто є символом миру?
- Так, це голуб.
Голуби символізують чистоту, щирість і передають найніжніші почуття. Їх вважають птахами миру і добра.
Послухайте легенду. Після всесвітнього потопу Ной випустив голуба, аби довідатися, чи спала вода на Землі. Голуб повернувся і приніс оливкову гілочку як свідчення благодатних умов для проживання.
Французький художник Пабло Пікассо намалював голуба миру і його малюнок облетів увесь світ. З тих пір голуб з гілочкою оливки став символом миру.
Виготовлення листа «Голуб миру»
1. Обведіть олівцем на папері свою долоньку.
2. Домалюйте отриманий відбиток долоньки так, щоб зображення стало схожим на голуба.
3. Виріжте і розмалюйте в синьо-жовтих кольорах.
4. На звороті напишіть побажання добра, здоров’я та миру нашим солдатам
. Ведучий 2.
Голубко біла, ти лети у світ,
Хай буде мир у небі голубому.
Бо голуб миру, кажуть з давніх літ,
Приносить радість родові людському.
Бо що ж дорожче в світі є за мир?
Та й за життя — ціннішого немає.
Коли піснями сповнений ефір,
Сміються діти і душа співає.
Коли панує щастя і любов,
Танцює понад квітами комашка,
У світі мир — основа із основ,
І символ миру — білосніжна пташка.
Учитель:
Сьогодні ми проведемо акцію «Голуб миру». Ми почепимо на карті України символічних голубів, які принесуть мир та спокій нашій Батьківщині, припинять кровопролиття та страждання тисячі українців. Нехай ці голубки повернуть додому батьків, синів, чоловіків та братів, щоб спокій запанував у душах та серцях людей.
Діти чіпляють голубів миру на карту України.
Ведучий 3.
Голубко біла, ти лети у світ,
Хай буде мир у небі голубому!
Неси всім щастя, передай привіт
Усім народам, людові земному...
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
(Діти зачитують з дошки вислови).
Всі ми бажаємо миру. Миру на Землі, миру в Україні, миру в родинах, миру в душах і серцях кожного з нас. Спільна молитва має чудодійну силу. Давайте разом помолимось.
Боже, докупи долоньки складаєм
І просим Тебе, і дуже благаєм,
І кажемо: «Боже, закінчи цю битву»,
До тебе несем свою щиру молитву.
Нехай в Україні мир запанує,
Родина вкраїнська більше хай не сумує.
3. Слухання пісні «Я бажаю вам миру», сл. і муз. Ірини Балабай.
Раніше для нас, українців, мир – це була повсякденна реальність. На вулицях нашої неньки – України було спокійно, всі діти ходили до школи, посміхалися. Але відбулися різкі зміни, підкралося горе… На Україну напав ворог. І нам, українцям, як ніколи, потрібно усіма силами боротися за мир щоб нам завжди світило тепле, ясне сонечко, щоб небо було завжди чисте та голубе, щоб завжди були посмішки на обличчях у людей.
Ведуча.
Чому цей світ такий жорстокий?
Навіщо нам ота війна?
Страждають діти, гинуть люди,
А скільки знищено майна!
Скільки прекрасних людей загинуло на війні, скільки згоріло міст, скільки полів розтоптали гусениці ворожих танків. В кожній родині, в кожному домі пам’ятають тих, хто боронив нашу землю.
Солдатські душі… Вони очима-зорями дивляться на нас з небес, журавлями пролітають над нами, сумно курличучи в небесній далині.
Давайте хвилиною мовчання вшануємо пам'ять тих людей, які воювали за мир, хто віддав своє життя в ім’я світлого майбутнього.( хвилина мовчання)
Ведучий 4.
Вічна пам'ять
Тим, хто загинув!!!
Вічна слава
Тим, хто живий!!!
Ведучий 1.
Нехай на світі спокій буде,
Сьогодні! Завтра! Назавжди!
І хай літають завжди журавлі,
І колоски видзвонюють налиті.
4.Складання звернення до народів світу.
Ведучий 2.
Ми, українські школярі, звертаємось до всіх народів світу від щедрої, квітучої землі.
Скажімо разом:
Ні – війні,
так – МИРУ й сонцю в небі голубому!
МИР – це злагода, це – воля,
і рідна мова й пісня мами колискова!
Наші серця закликають до МИРУ!
Хай буде МИР
Разом :
ХАЙ БУДЕ МИР У НАШІЙ РІДНІЙ УКРАЇНІ !