Розробка уроку з використанням цифрового вимірювального комплексу та прикладного програмного забезпечення.
Урок з використанням комунікацій учнів.
В розробці уроку вміщено практичні вправи (експеримент), задачі.
Тема. Закон Джоуля-Ленца. Електронагрівальні прилади
Тема: Закон Джоуля-Ленца. Електронагрівальні прилади
Мета: сформувати наукове уявлення про теплову дію струму; навчити застосовувати
Закон Джоуля-Ленца: спостерігати та аналізувати теплові явища,
проводити нескладні експерименти з вивчення теплових явищ й пояснювати
отримані результати, познайомити учнів із електронагрівальними пристроям і їх
застосуванням (компетентність до природничих наук );
сформувати практичні вміння учнів складати електричне коло, розвивати логічне мислення та увагу; виховувати спостережливість, охайність (освітня компетентність);
продовжити розвиток умінь в учнів аналізувати інформацію, знайдену самостійно
через мережу Інтернет, подану як в текстовому , так і відео форматі, доходити до
відповідних висновків (інформаційна компетентність);
продовжувати формувати соціальну компетентність учнів через організацію роботи
в малих групах (соціальна і громадянська компетентність).
продовжувати формувати лідерські ініціативи та розуміння практичного
застосування набутих знань (ініціативність і підприємливість)
Основні поняття: кількість теплоти, робота струму.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
№ |
Назва фізичної величини |
Позначення |
Одиниці вимірювання |
Формула |
Прилад |
1 |
|
І |
|
|
|
2 |
Напруга |
|
|
|
|
3 |
Робота |
|
|
|
|
4 |
|
|
Вт |
|
|
Як ви думаєте, яку дію електричного струму ми використовуємо коли взимку вмикаємо електрообігрівач? (відповіді учнів)
Сьогодні на уроці ми розглянемо теплову дію струму. Але це ще не вся тема. Для того , щоб дізнатися іншу частину нашої теми, я пропоную вам відгадати загадки.
Висить груша — не можна з’їсти. (Лампа)
То назад, то вперед, Ходить – бродить пароплав, Як зупиниш – горе , Зробить дірку в морі. ( Праска.)
Що спільного між лампою та праскою? (обидва прилади – електронагрівальні)
Отже, тема нашого уроку:
Закон Джоуля-Ленца. Електронагрівальні прилади.
Електричний струм нагріває провідник. Це явище нам добре відоме. Коли в провіднику йде струм, то вільні заряджені частинки, рухаючись під дією електричного поля, зіштовхуються з іншими частинками і передають їм частину своєї енергії. У результаті середня швидкість хаотичного руху частинок речовини збільшується – провідник нагрівається. За законом збереження енергії кінетична енергія, набута вільними зарядженими частинками в результаті дії електричного поля, перетворюється на внутрішню енергію провідника.
Необхідно знати, від чого залежить кількість теплоти, яка виділяється в провіднику при проходженні стуму. Ці знання допоможуть або збільшити тепловий ефект дії струму, або звести його до мінімуму.
Фрагмент відео уроку (Закон Джоуля – Ленца)
В зошит записати формулу Закон Джоуля – Ленца.
Одиниця розмірності кількості теплоти – Дж.
Можна скористатись і іншими формулами для обчислення кількості теплоти Q = UIt та , але лише втому випадку коли на ділянці кола, в якій тече електричний струм, не виконується механічна робота й не відбувається хімічної реакції, а результатом роботи електричного струму є тільки нагрівання провідника.
Теплова дія струму залежить від сили струму та опору провідника.
Перевірити експериментально закон (експеримент)
Визначити кількість теплоти за Закон Джоуля – Ленца.
1 Скласти електричне коло за поданою схемою.
2 Визначити масу води та її температуру.
3 Визначити силу струму в колі та опір нагрівника.
4 Обчислити кількість теплоти яку віддає нагрівник за законом Джоуля –Ленца, та кількість теплоти яку отримала вода.
5 Зробити висновки.
Кількість теплоти, що отримує вода |
Кількість теплоти електричного струму. Закон джоуля-Ленца |
с = 4200 |
t = 5 хв = с |
m = 90 гр = кг |
R = 4 Ом |
t0 = |
І = |
t = |
Q = I2Rt, t – час |
Q = cmt, t = t – t0 - температура |
|
Q =
|
Q =
|
Висновок: (Порівняти кількості теплоти і чому саме такий отримали результат, чи підтвердили, що струм має теплову дію)
|
Робота з параграфом 35 Дати відповіді на запитання
1 Наведіть приклади електронагрівальних приладів.
2 На якій дії ґрунтується робота всіх електричних нагрівників?
3 Що є основною частиною електронагрівника?
4 Які властивості повинен мати метал, із якого виготовлений нагрівальний елемент?
5 Що може стати причиною надмірного збільшення сили струму в електричному колі? До чого це може призвести?
6 Що таке коротке замикання?
7 З якою метою використовують запобіжники?
Пригадайте, що другою частиною нашої теми були електронагрівальні прилади. Теплова дія струму широко використовується в техніці й побуті. До побутових приладів належать: лампочка, праска, електрична плита, кип’ятильник, фен, електрочайник тощо. У промисловості широко використовують потужні електричні печі для нагрівання деталей, контактне електрозварювання тощо. У сільському господарстві за допомоги електричного струму обігрівають теплиці, інкубатори, сушать зерно, готують корми для тварин.
Робота всіх електричних нагрівників ґрунтується на тепловій дії струму.
Основною частиною будь-якого електронагрівника є нагрівальний елемент – провідник який нагрівається в разі проходження струму.
Щоб уникнути ураження струмом, нагрівальний елемент ізолюють від корпусу нагрівального пристрою.
З’ясуємо причини різкого збільшення сили струму в колі
1 Споживачі в квартирі з’єднані паралельно, тому, якщо увімкнути відразу кілька потужних споживачів, загальний опір кола суттєво зменшується, відповідно сила струму в колі значно збільшується.
2 Різко збільшується сила струму в колі у випадку короткого замикання.
Коротке замикання – з’єднання кінців ділянки кола провідником, опір якого дуже малий порівняно з опором даної ділянки.
Щоб уникнути пожежі у випадку короткого замикання або перевантаження електричного кола, а також не допускати псування споживачів електричної енергії підчас небезпечного збільшення сили струму, використовують запобіжники – пристрої, які розмикають коло, якщо сила струму в ньому збільшиться понад норму.
Дуже небезпечно використовувати несправні запобіжники або саморобні запобіжні пристрої. Якщо в разі збільшення сили струму понад норму коло не розімкнеться, виникне пожежа.
1. Чому нагріваються провідники, в яких тече струм?
2. Яку кількість теплоти виділяє за 5 с константовий провідник опором 25 Ом, якщо сила струму у колі 2 А? ( 500Дж)
3. Електрокип’ятильник за 5 хв нагріває 0,2 кг води від 14 0С до кипіння за умови, що в його обмотці тече струм силою 2 А. Визначте напругу, подану на електрокип’ятильник. Втратами енергії знехтувати. (120,4 В)
Закінчити речення: