Тема. Закони Г. Менделя
Мета уроку:
Навчальна: сформувати уявлення про моногібрідном схрещуванні, першому і другому законі Г. Менделя. Закріпити знання основних термінів і символіки генетики.
Розвивальна: сприяти навчанню учнів вмінню знаходити необхідні відомості в тексті навчальної статті, вмінню відповідати на питання за змістом тексту навчальної частини; розвивати через поетапну роботу розумову діяльність учнів і навички роботи з генетичної символікою.
Виховна: виховувати інтерес до отримання генетичних знань.
Тип уроку: комбінований.
Метод проведення: лекція, бесіда, групова робота.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання. Психологічний настрій на активну діяльність на уроці.
ІІ. Повторення
Термінологічний диктант (робота в парах, взаємоперевірка, виставлення оцінок).
генетика;
локус;
спадковість;
мутація;
мінливість;
фенотип;
генотип;
гетерозигота;
Мінливість.
ІІІ. Актуалізація знань
1) Постановка проблеми:
На яких об'єктах Мендель ставив свої досліди?
За якими ознаками Мендель підбирав батьківські пари?
2) Організація роботи з текстом підручника.
Зустрітися, використовуючи текст підручника на стор. 176 експеримент, який провів Мендель.
Ті, що навчаються читають текст підручника.
Рослини з якими ознаками брав для експерименту Мендель? (Схрещував рослини, які мають жовті насіння і зелені насіння, або рослини мають гладкі насіння схрещував з рослинами, що мають зморшкуваті насіння)
Яка ознака проявлявся у гібридів першого покоління? (Одна ознака)
Як назвав Мендель ознака, що виявляється у гібридів першого покоління? (Домінантна ознака - пригнічує).
Як назвав Мендель ознака, який в першому поколінні гібридів не проявляється? (Рецесивний ознака - придушений).
IV. Пояснення нового матеріалу
Для ілюстрації першого закону Менделя скористаємося динамічним посібником. Для експерименту він взяв два сорти гороху гомозиготних за генотипом рослини з жовтими насінням він схрещував з рослинами, що мають зелені насіння.
Потім Мендель вивчив отримані гібриди. Всі нащадки мали однаковий фенотип - жовті насіння. (Учитель демонструє розповідь, використовуючи динамічне посібник). Ви вже з'ясували, що ознаки проявилися у гібридів першого покоління Мендель назвав домінантними, а ознаки, що не проявилися - рецесивними.
Перший закон Менделя називають законом одноманітності гібридів першого покоління.
Знайдіть формулювання закону в підручнику запишіть назву першого закону і його формулювання в зошит.
А тепер оформимо все вищесказане використовуючи генетичну символіку. Складемо схему схрещування.
Р: ♀АА × ♂аа
ж. з
G: А а
F1: Аа
ж
На сторінці 177 підручника познайомтеся зі схемою схрещування, в якій схрещують рослини з іншими ознаками.
Схрещування організмів, що відрізняються по одній парі альтернативних ознак вчені називають моногібрідним схрещуванням.
V. Фізкультхвилинка
Мендель вирішив продовжити свої дослідження, він взяв гібридне насіння, посадив їх і не втручався в схрещування, відбулося самозапилення, тобто гібриди скористалися між собою.
Р: ♀Аа × ♂Аа
ж. ж.
G: А а А а
F2: АА; Аа; Аа; аа
ж. ж. ж. з.
Мендель провів ретельний математичний підрахунок і виявив наступне розщеплення по Феноти
Розщеплення за фенотипом: 3 ч. Ж.: 1ч.з
Розщеплення за генотипом: 1 ч. АА: 2 ч. Аа: 1чаа
Учитель просить учнів знайти в тексті підручника назву другого закону Менделя і його формулювання записати в зошит знайдений матеріал.
Після учитель звертає увагу учнів на такий приклад: При схрещуванні рослин Нічна красуня з білими квітками з рослинами, що мають червоні квітки, гібриди першого покоління мають рожеве забарвлення. Цей приклад показує відхилення від менделевским закономірностей. Даний вид схрещування, при якому домінантний ген в повному обсязі пригнічує рецесивний отримало назву неповне домінування.
Ознака |
Ген |
Генотип |
Червоний окрас |
А |
АА |
Рожевій окрас |
А,а |
Аа |
Білий окрас |
А |
аа |
Р: ♀АА × ♂аа
к. б.
G: А а
F1: Аа
р.
Р: ♀Аа × ♂Аа
р. р.
G: А а А а
F2: АА; Аа; Аа; аа
к. р. р. б.
при неповному домінуванні в другому поколінні спостерігається розщеплення за фенотипом і генотипом збігається.
Розщеплення за генотипом: 1: 2: 1
Розщеплення за фенотипом: 1: 2: 1
VI. Перевірка розуміння учнями нового матеріалу. Первинне закріплення знань.
Рішення завдання на моногибридного схрещування.
Плоди кавуна можуть мати зелену або смугасте забарвлення. Всі кавуни, отримані від схрещування рослин з зеленими і смугастими плодами, мали тільки зелений колір кірки плода. Напишіть схему даного схрещування, якщо батьківські форми гомозиготні за генотипом.
Ознак |
Ген |
Генотип |
Зелений окрас |
А |
АА, Аа |
Полосатий окрас |
А |
аа |
Р: ♀АА × ♂аа
З. П.
G: А а
F1: Аа
З.
VII. Застосування знань.
У великої рогатої худоби чорна масть домінує над червоною. Яким буде потомство у гомозиготной чорної корови та червоного бика?
Можна дозволити учням самостійно вирішувати в зошиті це завдання, або попросити найбільш сильного учня записувати рішення на дошці з коментарями.
VIII. Рефлексія:
Закінчити речення:
- "Знання отримані на уроці мені необхідні ..."
- Я отримав корисну інформацію про те, що ... "
XIX. Домашнє завдання
1. Прочитати текст підручника
2. Завдання в робочому зошиті.