Урок "Закономірності спадковості"

Про матеріал
Роздатково - дидактичні матеріали до теми «Закономірності спадковості» призначені для самостійної роботи учнів і укладені відповідно до чинної програми з біології (рівень стандарту), затвердженої Міністерством освіти і науки України. Дидактичні матеріали структуровані згідно перебігу уроку і містять такі складові частини, як :  Перевірка домашнього завдання. Актуалізація і корекція опорних знань.  Теоретичний матеріал до уроку.  Сприйняття і первинне усвідомлення навчального матеріалу.  Узагальнення і систематизація знань.  Підсумки уроку.  Домашнє завдання і пояснення до нього
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент науки і освіти

Харківської обласної державної адміністрації

 

 

М А Т Е Р І А Л И

«Творча співпраця учасників навчально-виховного процесу як умова підвищення якості підготовки сучасного кваліфікованого робітника»

з предмета   Біологія

Т Е М А :

«Закономірності спадковості

 

 

 

 

Пояснювальна записка

Роздатково - дидактичні матеріали до теми «Закономірності спадковості» призначені для самостійної роботи учнів і укладені відповідно до чинної програми з біології (рівень стандарту), затвердженої Міністерством освіти і науки України.

Дидактичні матеріали структуровані згідно перебігу уроку і містять такі складові частини, як :

  • Перевірка домашнього завдання. Актуалізація і корекція опорних знань.
  • Теоретичний матеріал до уроку.
  • Сприйняття і первинне усвідомлення навчального матеріалу.
  • Узагальнення і систематизація знань.
  • Підсумки уроку.
  • Домашнє завдання і пояснення до нього.

Теоретичний матеріал до уроку  викладено у вигляді опорних  схем і таблиць, що дозволяє зекономити час і краще осмислити матеріал.

Домашнє завдання та інструктаж до нього містить перелік вправ і задач різного рівня. Запропоновані завдання  структуровані за рівнями навчальних досягнень учнів.

На всіх  інших етапах уроку передбачено використання різнорівневих інтерактивних вправ (робота з таблицями «Методи генетичних досліджень», «Основоположники генетики»,вправа «Точка опори», вправа «Логічний наслідок», інтерактивна вправа «Пазли»).

Наведені вправи і завдання складались автором з метою підвищення творчих здібностей учнів вони можуть використовуватись:

  • на уроках біології в повному обсязі або вибірково в залежності від рівня підготовки учнів, типу уроку, наявності  обладнання , матеріалів тощо. Кількість вправ і завдань , що пропонуються у цих дидактичних матеріалах, може бути зменшена на розсуд викладача;
  • для індивідуальної роботи з обдарованими учнями;
  • на факультативних заняттях та в позаурочній роботі.

Мета даної роботи – допомогти викладачу і учням урізноманітнити структуру уроку , дає змогу застосувати диференційований підхід, враховувати рівень підготовки учнів , розвивати їх розумову активність і пізнавальний інтерес до біології як на уроках, так і в позаурочний час.

Пов’язане зображення

 

Урок № 3

Перший та другий закони Г. Менделя їх статистичний характер.

1.Перевірка домашнього завдання.(робота з таблицями)

Для середнього рівня дано  суть і значення методу.                                                                                                    Таблиця 1   

Для достатнього рівня  суть методу.

Для високого рівня  – методи генетичних досліджень.

Методи генетичних досліджень.

№ п/п

метод

Суть методу

Значення методу

1

Гібридологічний

Застосований Г.Менделем. полягає в схрещуванні організмів, які відрізняються за певними ознаками станами однієї чи кількох спадкових ознак

Дослідження характеру успадкування станів ознак за допомогою системи схрещувань

2

Генеалогічний

Полягає у вивчені родоводів організмів та кількісному аналізі ознак нащадків у ряду  поколінь

Дає змогу простежити характер успадкування різних станів певних ознак у ряді поколінь, зясувати ймовірність прояви ознак у нащадків

3

Популяційно – статистичний

Вибірково досліджують частини популяції і статистично обробляють одержані дані

Дає можливість вивчати генетичну структуру популяцій- частоти зустрічальності алелів та генотипів у популяціях організмів.

4

Цитогенетичний

Ґрунтується на дослідженні особливостей хромосомного набору організмів

Дає змогу виявити мутації, пов’язані зі зміною як кількості хромосом, так і структури окремих із них.

5

Біохімічний

Аналіз хімічного складу і процесів обміну речовин

Використовують для діагностики спадкових захворювань,пов’язаних із порушенням обміну речовин

6

Близнюків

Полягає у вивченні близнят

Можна з’ясувати роль генотипу та чинників довкілля у формуванні фенотипу особин.

 

Таблиця 2

Достатній рівень – лише фото вчених

Високий рівень – дана таблиця пропонується на самостійне заповнення

-    Основоположники генетики

рік

Вчені

Внесок у становлення генетики

1866

Результат пошуку зображень за запитом "г.мендель"Г. Мендель (1822-1884)

У праці «Експерименти  над рослинами гібридами» виклав відкриті ним закономірності спадковості, розробив метод ібрідологічного аналізу, припустив існування факторів спадковості

1900

Результат пошуку зображень за запитом "к.корренс"

Перевідкрили закономірності спадковості, установлені Г.Менделем

1906

Результат пошуку зображень за запитом "у.бетсон"У.Бетсон (1861-1926)

Запропонував назву «генетика»

1909

http://school-collection.lyceum62.ru/ecor/storage/autoindex/f1462867-722d-ce42-abd6-b99694cb7800/00149191568638571/73485.jpgТ.Морган (1866-1945)

Відкрив явище зчеплення генів і сформулював хромосомну теорію спадковості

 

2.Актуалізація і корекція опорних знань.

Вправа «Точка опори». 

термінологічна розминка  2 рівень

  1. Як називається ділянка молекули ДНК(РНК), яка несе інформацію про структуру одного білка? (ген).
  2. Так називається сукупність усіх генів організму (генотип).
  3. Сукупність ознак і властивостей організму, які сформовані на основі генотипу (Фенотип).
  4. Як називається ген який виходить переможцем? (Домінантний ген).
  5. Це властивість живих організмів відтворювати в потомстві ознаки предків. ( Спадковість).
  6. Ця людина є основоположником сучасної генетики? (Мендель).
  7. Гени, що перебувають у різних станах, але займають одне й те саме місце (локус) у хромосомах однієї пари (гомологічних хромосомах) та визначають різний стан певної ознаки (чорні та блакитні очі; високий чи низький зріст, гладенька чи зморшкувата оболонка плоду тощо). (Алельні гени (алелі)
  8. Зигота (організм), що має однакові алелі одного гена в гомологічних хромосомах  (Гомозигота)
  9. Зигота (організм), що має різні алелі одного гена в гомологічних хромосомах (Aa), тобто має альтернативні ознаки  (Гетерозигота)
  10.  Та, що пригнічується, проявляється тільки в гомозиготному стані (Рецесивна ознака)

 

 

 

3.Теоретичний матеріал до уроку

Заповнення таблиці в ході розповіді

 

Назва закону

Формулювання закону

Схема запису

Статистичний характер закону

1

Закон домінування — перший закон Менделя

Закон одноманітності гібридів першого покоління

Нащадки першого покоління від схрещування стійких форм, які розрізняються за однією ознакою, мають однаковий фенотип за цією ознакою.

http://svitppt.com.ua/images/19/18139/960/img16.jpg

 

 

АA X aa = Aa 100% за фенотипом й генотипом.

 

2

Закон розщеплення спадкових ознак у нащадків гібрида- Другий закон Менделя

Під час схрещування гібридів першого покоління між собою серед гібридів другого покоління у певних співвідношеннях з’являться особини з фенотипами вихідних батьківських форм і гібридів першого покоління.

http://svitppt.com.ua/images/19/18139/960/img17.jpg

 

Aa x Aa = AA; Aa; aa.

1 : 2 : 1 – співвідношення за генотипом

3 : 1 - співвідношення за фенотипом.

 

 

Схеми схрещування

Основні позначення

Батьківський організм

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-87.jpg

Гібриди першого покоління

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-88.jpg

Гібриди другого покоління

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-89.jpg

Гамети

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-90.jpg

Знак схрещування

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-91.jpg

Материнська особина

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-92.jpg

Батьківська особина

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-93.jpg

Алель певного гена — латинські букви

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-94.jpg

Алелі одного гена — однакові букви

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-95.jpg

Домінантні алелі — великі букви

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-96.jpg

Рецесивні алелі — маленькі букви

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-97.jpg

Генотипова формула особини

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-98.jpg

Будь-який алель (домінантний чи рецесивний, якщо це не має значення) у генотиповій формулі

https://mozok.click/uploads/bio-9-zadorozh-full_files/bio-9-zadorozh-full-99.jpg

 

 

3.Сприйняття і первинне усвідомлення навчального матеріалу

Картки -завдання     вправа «Логічний наслідок»

Зліва –умова задачі, права сторона – логічний наслідок від умови. Заповніть пропуски  в логічних наслідках

I Вариант

умова

наслідок

Дано: гетерозиготний  із темним волосям батько та мати – білявка

відповідно, домінує ген  ___________,

а рецесивний  ген_______________

Дано: в F1 від схрещування довгоносих та коротконосих  муравєдів отримали тільки коротконосих  особин

відповідно, домінує ген  ___________,

а рецесивний  ген _______________

Дано: чорно-бурі лисиці    були чистокровні

відповідно, лисиці були __________

за ознакою   ________________,

і всі гамети містили  _____________________

 

II Вариант

умова

наслідок

Дано:всі потомки доброї кози Нюрки були добрим в декількох поколіннях.

 

відповідно, домінує ген  ___________,

рецесивний  ген _______________,

а Нюрка  була________________

за цією ознакою.

Дано: в поколіннях кота Васьки і п’яти чорних кішок були чорні та сірі кошенята, сірих було в три рази більше

 

відповідно, домінує ген  ___________,

рецесивний  ген _______________,

 а кіт Васька  ___________________

за даною ознакою.

Дано: біла шерсть кроликів визначено рецесивним геном

 

відповідно, білі кролики__________

за даною ознакою.

 

Вірні відповіді:

1. Домінує ген темного волосся , а рецесивний ген  білого волосся.

2.Домінує ген короткого носа, а рецесивний ген довгого носа.

3.Відповідно лисиці були гомозиготні, за ознакою чорно- бурі, і всі гамети містили однакові гени.

4. домінує ген добра, а рецесивний ген зла, а  Нюрка була гомози отою за даною ознакою.

5.Домінує ген сірого кольору,  рецесивний ген чорного кольору , а кіт Васька гетерозигота  за даною ознакою.

6. Білі кролики гомозиготи за даною ознакою.

 

4.Узагальнення  і систематизація знань

 Вправа «Пазли» :

   Всі задачі діляться на чотири частини : умова, коротка умова, розв’язок , відповідь. Їх може бути необмежена кількість залежить від обраного методу (самостійна робота , групова робота).

 Наприклад:     Задача 1

                                    картка 1                                                 картка 2                                      картка 3

 

 

 

 

 

Картка 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розв’язання  задач

 

 

 

5.Підсумки  уроку

«Моя самооцінка уроку»

 використовуючи вивчені вже терміни  гомо-  та гетерозиготи.

1. Чи сподобався мені урок? (А,а)

2. Чи зрозумів(ла) тему? (А,а)

3. Моя активність на уроці. (В, в)

4.Чи зможу я використати дані знання в подальшому (В,в)

-Оцінювання учнів.

6.Домашнє завдання  та інструктаж до нього

 7.1. Завдання для всієї групи

Підручник – повторити тему.

7.2. Індивідуальне завдання.

Скласти задачу на дигібридне схрещування використовуючи дані своєї родини за кольором очей і волосся.

 Пройти тести на сайті викладача http://bubley-biolog.ucoz.ru  з теми «Закономірності спадковості».

 

Додатки:

Задача № 1

У томата ген, що зумовлює нормальну висоту стебла, домінує над геном карликовості. Визначте генотип і фенотип потомства від схрещування гетерозиготної високої рослини із карликовою.

Дано:

A — нормальна висота

а — карликові

Розв’язання:

Оскільки батьківська висока рослина є гетерозиготною, то вона має генотип Aa. Карликова рослина має генотип aa, оскільки ознака рецесивна.

Запишемо схему схрещування:

F1 — ?

Р

♀ Aa

×

♂ aa

 

нормальна

 

карликова

а

а

A

Aa

нормальні

Aa

нормальні

а

aa

карликові

aa

карликові

Жіноча особина може продукувати гамети типу A, а, тоді як чоловіча — тільки а.

Позначимо типи гамет: G A, а, а, а.

Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:   

 

Із решітки видно, що співвідношення рослин із нормальною і карликовою

 висотою становить 50 % на 50 % (1 : 1).

Відповідь: 50 % нащадків будуть мати генотип Aa і нормальну висоту, а ще 50 % — генотип aa і карликову висоту.

 

 

Задача № 2

Ген ранньої стиглості пшениці домінує над геном пізньої стиглості. Визначте генотип і фенотип нащадків від схрещування пізньостиглих рослин із гомозиготними ранньостиглими рослинами.

Дано:

A — рання стиглість

а — пізня стиглість

Розв’язання:

Оскільки ранньостигла батьківська рослина є гомозиготною за домінантною ознакою, то вона має генотип AA. Пізньостигла рослина також є гомозиготною, оскільки в неї виявилась рецесивна ознака, отже, вона має генотип aa.

Запишемо схему схрещування:

F1 — ?

Р

♀ AA

×

♂ aa

 

ранньостиглі

 

пізньостиглі

а

а

A

Aa

ранньостиглі

Aa

ранньостиглі

A

Aa

ранньостиглі

Aa

ранньостиглі

Жіноча особина може продукувати гамети тільки типу A, тоді як чоловіча — тільки а.

Позначимо типи гамет: G A, A, а, а.

Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

Як видно з решітки, всі нащадки будуть гетерозиготами з генотипом Aa, а за фенотипом вони всі будуть ранньостиглими.

Відповідь: усі гібриди  першого покоління будуть ранньостиглими рослинами  з генотипом Aa.

 

 

 

Задача № 3

Визначте генотип і фенотип кроликів від схрещування дигетерозиготної самки  з дигомозиготним за рецесивними ознаками самцем, якщо чорний колір шерсті домінує над білим, а довгі вуха над короткими.

Дано:

A — чорний колір

а — білий колір

B — довгі вуха

b — короткі вуха

Розв’язання:

Оскільки самка є дигетерозиготною, то її генотип — AaBb. Самець є дигомозиготним і має генотип — aabb.

Запишемо схему схрещування:

Р

♀ AaBb

×

♂ aabb

 

чорна

довговуха

 

білий

коротковухий

F1 — ?

Жіноча особина може продукувати гамети типу AB, Ab, аB, аb, тоді як чоловіча — тільки гамети типу аb.

Позначимо типи гамет: G AB, Ab, аB, аb, аb.

Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

ab

ab

ab

ab

AB

AaBb

чорні

довговухі

AaBb

чорні

довговухі

AaBb

чорні

довговухі

AaBb

чорні

довговухі

Ab

Aabb

чорні

коротковухі

Aabb

чорні

коротковухі

Aabb

чорні

коротковухі

Aabb

чорні

коротковухі

aB

aaBb

білі

довговухі

aaBb

білі

довговухі

aaBb

білі

довговухі

aaBb

білі

довговухі

ab

aabb

білі

коротковухі

aabb

білі

коротковухі

aabb

білі

коротковухі

aabb

білі

коротковухі

 

Отже, у потомстві одержано розщеплення 1 : 1 : 1 : 1 як за генотипом, так і за фенотипом.

Відповідь: у потомстві виявиться розщеплення ознак: за генотипами — AaBb, Aabb, aaBb, aabb у співвідношенні 1 : 1 : 1 : 1; за фенотипом — чорні довговухі, чорні коротковухі, білі довговухі й білі коротковухі у такому самому співвідношенні.

 

https://uchicagomed.files.wordpress.com/2013/02/dna.jpg

Задача № 4

Ластовиння на обличчі людини — спадкова ознака. В родині, де обидва батьки мають ластовиння, народжуються діти як із ластовинням так і без нього. Визначте ймовірність виявлення цієї ознаки. Яка ознака є домінантною, а яка рецесивною?

Дано:

A — ластовиння

a — відсутність ластовиння

Розв’язання:

Оскільки у батьків із ластовинням народжуються діти без нього, то відсутність ластовиння — ознака рецесивна, що може перебувати в прихованому стані у батьків, тому батьки з ластовинням є гетерозиготними за генотипом, а ластовиння — домінантна ознака.

Запишемо схему схрещування:

F1 — ?

 

Р    

 

♀ Aa

 

×

 

♂ Aa

 

ластовиння

 

ластовиння

A

a

A

AA

ластовиння

Aa

ластовиння

a

Aa

ластовиння

aa

відсутнє

Жіноча особина, як і чоловіча, може продукувати гамети типу A, a.

Позначимо типи гамет: G A, a, A, a.

Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

Отже, у потомстві одержано розщеплення: за генотипом — 1AA : 2Aa : 1aa; за фенотипом — у співвідношенні 3 : 1, а саме: 75 % (3/4) дітей із ластовинням на обличчі й 25 % (1/4) дітей без ластовиння.

Відповідь: імовірність народження дітей із ластовинням на обличчі — 75 %, без них — 25 %. Домінантною є ознака наявності ластовиння, а рецесивною — його відсутність.

Задача № 5

У великої рогатої худоби ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення. Якими будуть генотип і фенотип потомства від схрещування чорного гетерозиготного бугая з коричневою коровою?

Дано:

A — чорне забарвлення

a — коричневе

Розв’язання:

Оскільки чорний бугай є гетерозиготним, то його генотип — Aa. Коричнева корова є гомозиготною і має генотип — aa, оскільки у неї виявилась рецесивна ознака.

Запишемо схему схрещування:

F1 — ?

Р

♀ aa

×

♂ Aa

 

коричнева

 

чорний

Жіноча особина може продукувати тільки гамети типу a, тоді як чоловіча — гамети типу A, a.

A

a

a

Aa

чорні

aa

коричневі

а

Aa

чорні

aa

коричневі

Позначимо типи гамет: G a, a, A, a.

Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

Отже, у потомстві одержано розщеплення: за генотипом — 1Aa : 1aa; за фенотипом — у

співвідношенні 1 : 1, а саме: 50 % (1/2) телят будуть мати чорне забарвлення

 тіла  і 50 % (1/2) — коричневе.

Відповідь: серед потомства у співвідношенні 1 : 1 буде одержано 50 % чорних телят із генотипом Aa і 50 % коричневих із генотипом aa.

 

 

 

Задача № 6

У морських свинок ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення, а ген кошлатої шерсті домінує над геном гладенької. Який генотип  і фенотип будуть мати нащадки від схрещування дигомозиготних особин?

Дано:

A — чорне забарвлення

a — коричневе забарвлення

В — кошлата шерсть

b — гладенька шерсть

Розв’язання:

Оскільки і самка, й самець є дигомозиготними, то генотип самки — AAВВ, а генотип самця — aabb.

Запишемо схему схрещування:

Р

♀ AABB

×

♂ aabb

 

чорна

кошлата

 

коричневий

гладенький

F1 — ?

 

ab

AB

AaBb

чорні

кошлаті

Жіноча особина може продукувати тільки гамети типу AB, а чоловіча — тільки гамети типу ab.

Позначимо типи гамет: G AB, ab.

Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

Отже, всі нащадки будуть мати однаковий генотип AaBb, а за фенотипом усі вони будуть чорними з кошлатою шерстю.

Відповідь: усі нащадки будуть мати генотип AaBb і за фенотипом вони будуть чорними з кошлатою шерстю.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
3 квітня 2019
Переглядів
6804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку