Дана методична розробка дозволить в цікавій ігровій формі перевірити рівень знань учнів. Розвинути їхню увагу та вміння аналізувати різні терміни з генетики.
План заняття
Тема : Закономірності спадковості та мінливості.
Мета заняття:
Вид заняття: семінар у вигляді "брейн-рингу"
Методи: монологічний, діалогічний, демонстраційний.
Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби, ТЗН: портрети найвидатніших генетиків світової науки, картки із завданнями, фотокаріограми, малюнки.
Література( основна та додаткова):
3. Біологія. В.О. Мотузний. Навч. Посібн./ За ред. О.В. Костильова. – 2-ге вид., - К.; 2009. Ст. 119-137.
4. Загальна біологія. Збірник задач. І. Барна. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. Ст. 85-112
Структура заняття
1. Організаційна частина:
- перевірка присутніх на занятті
- перевірка готовності аудиторії до заняття
- група ділиться на 2 підгрупи
2.Актуалізація опорних знань:
3. Мотивація навчальної діяльності
Так склалося, що людина народжується, старіє і помирає. Триває це віками і ніколи ніхто не міг цього змінити. Але одного разу Людина захотіла бути вічно молодою.
- Я зміню свою генетику! – подумала. - Це можливо! Поки я ще молода, я розділю між собою старість і молодість, які рука в руку йдуть зі мною по житті. А тоді я прийму тільки молодість!
Для своєї праці швиденько знайшла два потрібні глечики. В один кинула Старість, за нею Сивину, Старші Літа, всі Зморшки, Слабкість, в поспіху жбурнула Мудрість, навіть, ювілейне Століття знайшла, яке ледве заштовхнула всередину.
В інший глечик відібрала Молодість, Вроду, Почуття, Кохання, Силу, Радість, Щастя, Мрії і, звичайно, траву Безсмертник.
Трудилася над глечиками довго. Уважно вимірювала градусником температуру кипіння, одним оком заглядала всередину, перевіряючи чи все в порядку, навіть на смак куштувала.
Але роки невблаганно йшли, передаючи естафету один одному. Щоразу Людині було важче й важче підніматися. Якось побачила, що на її руках з’явилися зморшки. Глянула в дзеркало – себе не впізнала: сиве волосся і старече обличчя.
- О, ні, ні! Я не можу стати старою! – ламала в розпачі руки Людина - Я ще не доробила те, що задумала!
Дуже часто люди хочуть бути богами. Століттями шукають ліки для вічної молодості чи безсмертя. І досі ми не чули ні про них, ні про їхні вдалі дослідження. Так, так сталось, що Бог створив минуле, теперішнє і майбутнє. Ми з вами найчастіше живемо повернувши голову назад або турбуючись про майбутнє, перебуваючи у постійному страху. А де страх – там немає Бога. Він є у теперішньому…
Проблемне запитання:
- про яку властивість живих організмів йшла мова?
Тема : Закономірності спадковості та мінливості.
Мета заняття: розкрити зміст науки генетики, сформувати поняття про закономірності спадковості та мінливості, показати її роль у розвитку медицини та охорони здоров’я; розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, логічне і критичне мислення, вміння аналізувати явища з різних точок зору.
Семінар проведемо у вигляді брейн-рингу.
У нас є дві команди:
Капітан – ознайомлює з учасниками своєї команди.
Девіз команди.
Капітан – ознайомлює з учасниками своєї команди.
Девіз команди.
Умови: брейн-ринг складається із 3 турів
І тур – Розминка
ІІ тур – Конкурс капітанів
ІІІ тур – Ерудиція
Розпочинаємо І тур - Розминка
По-черзі підходить один гравець з команди, витягує "пелюсточок" і команда дає відповідь:
"Пелюсточки":
А)
Б)
В)
Г)
3. Завдання: Анаграма : Час 1хв (за кожне слово 2бала)
ІІ тур – Конкурс капітанів
( за кожну правильну відповідь 5 балів)
Капітани на швидкість розв'язують по одній задачі:
Задача 1
У насіння гороху жовтий колір (А) домінує зеленим (а), а гладенька поверхня (В) над зморшкуватою (в).
Які типи гамет утворює:
А) гомозиготний за домінантними ознаками горох;
Б) гетерозиготний горох;
В) зелений горох, гетерозиготний за гладенькою поверхнею
Задача 2
Ген безрогості домінує над геном рога тості. Яке потомство F1 буде від схрещування рогатого бугая з гомозиготними безрогими коровами?
Задача 3
У гарбуза білий колір плодів А домінує над жовтим а. Який буде зовнішній вигляд F1, якщо схрестити гарбуз, гомозиготний за білим кольором, з гарбузом, гомозиготним за жовтим кольором?
Задача (для команд)
У людини домінує темне забарвлення волосся (А) над світлим (а), карі очі (В) над блакитними (в), кучеряве волосся (С) над прямим (с). Які гамети утворює людина гомозиготна за всіма рецесивними ознаками?
ІІІ тур - Ерудиція
Завдання 1: гібридизація – назвати назви гібридів рослин та тварин (по 2 бали):
Завдання 2: На швидкість написати генетичні символи (команда заробляє 3 бали)
Завдання 3: Наступне завдання 4: Увага на екран
Ген, що зумовлює колір очей і ген, що зумовлює колір шкіри. Чи будуть вони алельними генами чи ні, відповідь обґрунтуйте.
Завдання 4. Закодоване слово (5 бал.) Розгадайте кросворд
Творче завдання 6: Сінквейн - вірш з 5 рядків. Скласти сінквейн на теми: мінливість та спадковість.
Правила написання цього сінквейну:
Перший рядок – тема вірша, виражена одним словом, іменником.
Другий рядок – опис теми двома словами, прикметниками.
Третій рядок – опис дії в рамках даної теми трьома словами, дієсловами.
Четвертий рядок – крилатий вислів, або фраза з чотирьох слів, що виражає відношення автора до даної теми.
П'ятий рядок – одне слово, синонім до першого, підсумок.
Ось, наприклад Сінквейн на тему Ген
Ген
Структурний, функціональний
Переносить, передає, змінюється
Контролює розвиток певної ознаки
Ділянка ДНК
Тепер вам потрібно відгадати тему сінквейна:
?
Велике двомембранне
Регулює, контролює, передає.
Клітинні без нього – і ні сюди, і ні туди.
Голова.
?
Довга, двоспіралевидна
Зберігає, кодує, передає
Книга життя.
Матриця.
Команда спадковість складає сінквейн на тему: Мінливість, а команда мінливість складає – на тему: Спадковість.
Гентика – наука особлива. Учені – генетики пройшли складний шлях у пошуках істини. Вона вивчає базові властивості живого – спадковість та мінливість організмів.
Задача 1.
У квасолі чорне забарвлення насіння А домінує над білим а. Визначте:
Задача 2
1. У персика опушений плід домінує над гладеньким. Якими будуть:
гібриди F1 і F2, якщо схрестити гомозиготний персик з опушеними плодами з гомозиготним, що має гладенькі плоди?