Урок. Закономірності спадковості та мінливості

Про матеріал

Дана методична розробка дозволить в цікавій ігровій формі перевірити рівень знань учнів. Розвинути їхню увагу та вміння аналізувати різні терміни з генетики.

Перегляд файлу

План заняття

Тема : Закономірності спадковості та мінливості.

Мета заняття:

  • розкрити  зміст  науки  генетики, сформувати поняття про закономірності спадковості та мінливості,  показати  її роль  у  розвитку  медицини  та  охорони  здоров’я; 
  • ознайомити  з основними  напрямками  розвитку  генетики;  сформулювати  основний термінологічний блок генетичних понять; сформувати уявлення про сучасні методи , в основі в яких лежать маніпуляції з генами.
  • розвивати  увагу, спостережливість, пам’ять, логічне і критичне мислення, вміння аналізувати явища з різних точок зору;
  • виховувати  почуття  причетності  та відповідальності за експерименти з природою і втручання в генотип організмів;
  •  виховувати  взаєморозуміння  під  час  роботи  в  групах; розвивати вміння спілкуватися та працювати в групі;
  • сформувати розуміння студентам значущості знань про позитивні та негативні наслідки генетики, гібридизації;
  • формувати негативне відношення до шлюбів між близькими родичами, спираючись на наукові факти;
  • формувати потяг до отримання сучасних біологічних знань.

 

Вид заняття: семінар у вигляді  "брейн-рингу"

Методи: монологічний, діалогічний, демонстраційний.

 

Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби, ТЗН:  портрети найвидатніших генетиків світової науки, картки із завданнями, фотокаріограми, малюнки.

 

Література( основна та додаткова):

  1. Біологія 10-11 кл. М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан – К.: Генеза, 2000. Ст. 186-196.
  2. Біологія 11 клас М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан, В.М. Войціцький ст. 40 – 54.

3.  Біологія. В.О. Мотузний. Навч. Посібн./ За ред. О.В. Костильова. – 2-ге вид., - К.; 2009. Ст. 119-137.

4. Загальна біологія. Збірник задач. І. Барна. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. Ст. 85-112

 

 

Структура заняття

1. Організаційна частина:

- перевірка присутніх на занятті

- перевірка готовності аудиторії до заняття

- група ділиться на 2 підгрупи

 

 

2.Актуалізація опорних знань:

  • Чому кішка народжує саме кошенят, а не цуценят?
  • Чому з жолудя виростає дуб, а не береза?
  • Чим  пояснити  зовнішні  відмінності  між людьми,  тваринами,  рослинами, мікроорганізмами,  їхні  різні  риси пристосування, а в людей різні фізичні і психічні риси?
  • Яка наука вивчає явища спадковості й мінливості?
  • Що таке спадковість? Наведіть приклади.
  • Давайте пригадаємо, які методи генетичних досліджень вам відомі?
  • Який із цих методів на вашу думку є провідним у генетиці?
  • Які властивості живих організмів ви знаєте?
  • Яку роль відіграють такі фундаментальні властивості живого, як спадковість і мінливість?
  • Які біологічні молекули стосуються явищ спадковості й мінливості?

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Притча "Експеримент людини"

притча Так склалося, що людина народжується, старіє і помирає. Триває це віками і ніколи ніхто не міг цього змінити. Але одного разу Людина захотіла бути вічно молодою.

- Я зміню свою генетику! – подумала. - Це можливо! Поки я ще молода, я розділю між собою старість і молодість, які рука в руку йдуть зі мною по житті. А тоді я прийму тільки молодість!

Для своєї праці швиденько знайшла два потрібні глечики. В один кинула Старість, за нею Сивину, Старші Літа, всі Зморшки, Слабкість, в поспіху жбурнула Мудрість, навіть, ювілейне Століття знайшла, яке ледве заштовхнула всередину.

В інший глечик відібрала Молодість, Вроду, Почуття, Кохання, Силу, Радість, Щастя, Мрії і, звичайно, траву Безсмертник.

Трудилася над глечиками довго. Уважно вимірювала градусником температуру кипіння, одним оком заглядала всередину, перевіряючи чи все в порядку, навіть на смак куштувала.

Але роки невблаганно йшли, передаючи естафету один одному. Щоразу Людині було важче й важче підніматися. Якось побачила, що на її руках з’явилися зморшки. Глянула в дзеркало – себе не впізнала: сиве волосся і старече обличчя.

- О, ні, ні! Я не можу стати старою! – ламала в розпачі руки Людина - Я ще не доробила те, що задумала!

Дуже часто люди хочуть бути богами. Століттями шукають ліки для вічної молодості чи безсмертя. І досі ми не чули ні про них, ні про їхні вдалі дослідження. Так, так сталось, що Бог створив минуле, теперішнє і майбутнє. Ми з вами найчастіше живемо повернувши голову назад або турбуючись про майбутнє, перебуваючи у постійному страху. А де страх – там немає Бога. Він є у теперішньому…

Проблемне запитання:

- про яку властивість живих організмів йшла мова?

 

  1. Повідомлення теми та мети заняття:

Тема : Закономірності спадковості та мінливості.

Мета заняття: розкрити  зміст  науки  генетики, сформувати поняття про закономірності спадковості та мінливості,  показати  її роль  у  розвитку  медицини  та  охорони  здоров’я;  розвивати  увагу, спостережливість, пам’ять, логічне і критичне мислення, вміння аналізувати явища з різних точок зору.

Семінар проведемо у вигляді брейн-рингу.

У нас є дві команди:

  1. Команда спадковість

Капітан – ознайомлює   з учасниками своєї команди.

Девіз команди.

  1. Команда мінливість

Капітан – ознайомлює   з учасниками своєї команди.

Девіз команди.

Умови: брейн-ринг складається із 3 турів

І тур – Розминка

ІІ тур – Конкурс капітанів

ІІІ тур – Ерудиція

 

Розпочинаємо І тур - Розминка

  1. Завдання: Пелюсточки:

По-черзі підходить один гравець з команди, витягує "пелюсточок"  і команда дає відповідь:

"Пелюсточки":

  1. Що таке генетика?
  2. Що таке спадковість та мінливість?
  3. Генотип – це?
  4. Фенотип – це?
  5. Назвіть, що таке гомозигота та гетерозигота?
  6.  Сформулюйте І закон Менделя?
  7. Сформулюйте  ІІ закон Менделя?
  8. Сформулюйте  ІІІ закон Менделя?
  9. Який генетичний метод застосовують, коли вивчають родоводи предків?
  10. Як називають місце (ділянку) розташування гена в хромосомі?
  11. Який тип гамет утворюють зигота  Ааbb ? 
  12.  Який тип гамет утворюють зигота  aaBb?   
  13. Хто з учених у 1900 р. підтвердив наукові праці Г. Менделя?
  14. Хто з учених створив хромосомну теорію спадковості?
  15. Яка алель називається домінантною, а яка рецесивною?
  16.  Моногібридне схрещування – це?
  17. Назвіть методи генетичних досліджень?
  18.  Як називаються гени, що займають однакове місце в хромосомах однієї пари?
  19.  Як називається алель, яка не проявляється в присутності іншої алелі?
  20. Гомозигота – це?
  21. Гетерозигота –це?
  22. Як називають явище пригнічення одного алеля іншим?
  23. Як називають сукупність якісних і кількісних ознак хромомосмного набору?
  24. Укажіть гетерозиготну особину: а) аавв, б)АаВв, в) ААВВ

 

 

  1. Завдання: Розгадайте ребуси

А)       

Б)

В)

 

Г)

 

 

3. Завдання: Анаграма :  Час 1хв (за кожне слово 2бала)

 

ІІ тур – Конкурс капітанів

( за кожну правильну відповідь 5 балів)

Капітани на швидкість розв'язують по одній задачі:

Задача 1

У насіння гороху жовтий колір (А)  домінує зеленим (а), а гладенька поверхня (В) над зморшкуватою (в).

Які типи гамет утворює:

А) гомозиготний за домінантними ознаками горох;

Б) гетерозиготний горох;

В)  зелений горох, гетерозиготний за гладенькою поверхнею

Задача 2

Ген безрогості домінує над геном рога тості. Яке потомство F1 буде від схрещування рогатого бугая з гомозиготними безрогими  коровами?

Задача 3

У гарбуза білий колір плодів А домінує над жовтим а. Який буде зовнішній  вигляд F1, якщо схрестити гарбуз, гомозиготний за білим кольором, з гарбузом, гомозиготним за жовтим кольором?

Задача (для команд)

У людини домінує темне забарвлення волосся (А) над світлим (а), карі очі (В) над блакитними (в), кучеряве волосся (С) над прямим (с). Які гамети утворює людина гомозиготна за всіма рецесивними ознаками?

 

ІІІ тур - Ерудиція

Завдання 1:  гібридизація – назвати назви гібридів рослин та тварин (по 2 бали):

  • як називається гібрид яблука та груші?
  • в результаті яких схрещувань утворився гібрид капусти Романеско?
  • як називається гібрид від схрещування коня та зебри?
  • Як називається гібрид кобили і віслюка?
  • гібрид  лева і тигриці?
  • Як називається гібрид леопарда-самця  і  левиці?
  • Як називається гібрид одногорбого та двогорбого верблюда?

 

Завдання 2: На швидкість написати генетичні символи (команда заробляє 3 бали)

Завдання 3: Наступне  завдання 4: Увага на екран

Ген, що зумовлює колір очей і ген, що зумовлює колір шкіри. Чи будуть вони алельними генами чи ні, відповідь обґрунтуйте.

 

Завдання 4. Закодоване слово (5 бал.)  Розгадайте кросворд

  

 

 

Творче завдання 6: Сінквейн  - вірш з 5 рядків. Скласти сінквейн на теми: мінливість та спадковість.

Правила написання цього сінквейну:

Перший рядок – тема вірша, виражена одним словом, іменником.

Другий рядок – опис теми двома словами, прикметниками.

Третій рядок – опис дії в рамках даної теми трьома словами, дієсловами.

 Четвертий рядоккрилатий вислів, або фраза з чотирьох слів, що виражає відношення автора до даної теми.

П'ятий рядок – одне слово, синонім до першого, підсумок.

 

Ось, наприклад  Сінквейн  на тему Ген

Ген

Структурний,  функціональний

Переносить, передає,  змінюється

Контролює розвиток певної ознаки

Ділянка  ДНК

 

Тепер вам потрібно відгадати тему сінквейна:


                           ?

Велике двомембранне

Регулює, контролює, передає.

Клітинні без нього – і  ні сюди, і ні туди.

Голова.

 

?

Довга, двоспіралевидна

Зберігає, кодує, передає

Книга життя.

Матриця.

 

Команда спадковість складає  сінквейн на тему: Мінливість,  а команда мінливість складає – на тему: Спадковість.

 

  1. Підведення підсумків,  узагальнення .

Гентика – наука особлива.  Учені – генетики пройшли складний шлях у пошуках істини. Вона вивчає базові властивості живого – спадковість та мінливість організмів.

 

  1. Видача завдання для самостійної роботи студентів.
  1. Скласти сінквейн на тему: "Генотип" та  "Фенотип"
  2. Розв'язати задачі

Задача  1.

У квасолі чорне забарвлення насіння А домінує над білим а. Визначте:

  1. які типи гамет утворюють рослини,що мають генотип АА,Аа,аа
  2. яким буде насіння в потомстві після таких схрещувань: Аа*аа; АА*Аа; Аа*Аа.

Задача 2

1. У персика опушений плід домінує над гладеньким. Якими будуть:

гібриди F1 і F2, якщо схрестити гомозиготний персик з опушеними плодами з гомозиготним, що має гладенькі плоди?

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 квітня 2018
Переглядів
3565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку