Урок. Закріплення і узагальнення знань про іменник як частину мови

Про матеріал

Мета.

Формування предметних компетентностей: перевірити знання, вміння,навички учнів знаходити іменники серед інших слів, визначати рід, число іменника; активізувати словниковий запас учнів; розвивати образне мислення, орфографічну пильність, чуття мови, аналітико-синтетичні вміння, творчі здібності.

Формування ключових компетентностей:

уміння вчитися; самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;

під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;

комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, в групі;

інформаційної: знаходити у тексті конкретні відомості, користуватися додатковими джерелами інформації;

громадянської: розвивати здатність добре мислити, бережливо ставитися до природи; виховувати самостійність, цілеспрямованість, любов до природи, старанність і наполегливість у навчанні.

Перегляд файлу

    Тема. Закріплення і узагальнення знань про іменник як    частину мови

    Мета.

Формування предметних компетентностей: перевірити знання, вміння,навички  учнів знаходити іменники серед інших слів,   визначати рід, число іменника; активізувати словниковий  запас учнів;   розвивати образне мислення, орфографічну пильність,  чуття мови,  аналітико-синтетичні вміння, творчі здібності.

Формування ключових компетентностей:

 уміння вчитися; самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;

під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;

комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, в групі;

інформаційної: знаходити у тексті конкретні відомості, користуватися додатковими джерелами інформації;

громадянської: розвивати здатність добре мислити, бережливо ставитися до природи; виховувати самостійність, цілеспрямованість, любов до природи, старанність і наполегливість у навчанні.

Методи: ілюстративний, проблемно-пошуковий, словесний, критичного мислення, самостійної роботи, практичний.

Тип уроку : урок  закріплення знань, умінь та навичок.

Обладнання :  музика П.І.Чайковського із циклу  « Пори року », сніжинки,  мультимедійна презентація.

                                               ХІД  УРОКУ

І. Організація  учнів до уроку   ( Слайд 1)

Продзвенів наш друг дзвінок

Всі зібрались на урок.

Знову будемо навчатись,

Про цікаве дізнаватись.

Отже, девіз уроку :   ( Слайд 2 )

Не просто слухати, а ...(чути),

Не просто дивитись, а … (бачити),

Не просто відповідати, а … (міркувати),

Дружно і плідно …(працювати).

    Розв’язавши кросворд,   (Слайд 3)  дізнаєтесь з якої теми підсумковий урок.   

                                                   Б    І   Л  К  А 

                                              Т  У   М  А   Н

                                          В  І   Т   Е   Р

                                   С Н І  Ж  И  Н  К  А

                                          О  С  І   Н   Ь

                                                    З  И  М  А

                             Б  У  Р  У  Л  Ь  К  А 

1. Ой, яка ж вона гарненька , пишнохвоста і раденька, не звірятко -– просто диво, невгамовне, пустотливе. Вгору – вниз, на гілку з гілки.  Хто це буде , діти ?

( Білка )

2. Сиві воли усе поле затягли . ( Туман )

3. Крил не має, скрізь літає та ще й куряву здіймає. ( Вітер )

4. Ніжна зірка сніжно-біла на рукав мені злетіла. Поки ніс її сюди, стала  краплею води (Сніжинка)

5. Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає . ( Осінь )

6. Стало біло навкруги –   я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,           води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.     Здогадались? Я - ....  (Зима)

7. Що росте догори коренем ? ( Бурулька )

    - Яке утворилося слово ? (Іменник)

ІІ. Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 (Слайд 4)

   Тема нашого уроку „Узагальнення знань про іменник”. Наше завдання

 узагальнити знання про іменник, одержані на попередніх уроках.

1. Робота в групах. Гра «Склади план уроку» (Слайд 5)

  •            Прочитайте прислів’я (на аркушах):
  •                 Хто багато робить, той і багато вміє.
  •                 Зробив діло – гуляй сміло.
  •                 Добрий початок – половина роботи.
  •            Пронумеруйте прислів’я в такому порядку, щоб відтворити послідовність дій нашого уроку.

(Правильні відповіді на Слайді 6)

2.Хто багато робить, той і багато вміє.

3.Зробив діло – гуляй сміло.

1.Добрий початок – половина роботи.)

  •            Молодці. У нас добрий початок і я сподіваюсь, що ми з вами виконаємо багато цікавих завдань.

2.Вправа «Мозковий штурм»    ( Слайд 7) 

Усе, що про іменник знаємо,

Давайте пригадаємо.                        

                  Назви істот     назви неістот     власні назви       загальні назви                   

 

                  чоловічий рід                 І М Е Н Н И К               відмінки

                  середній рід

                  жіночий  рід                    однина                множина    

 Закінчіть фразу:

  •      Іменник- це…
  •      Які іменники є назвами істот? неістот?
  •      Які іменники належать до власних? загальних?
  •      Який рід мають іменники?
  •      Як визначити до якого роду належить іменник?
  •      Яке число мають іменники?
  •      За чим змінюються іменники?
  •      У реченні іменники виступають…

3. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА (Слайд 8)

Щоб букви правильно писати,

Хвилинку каліграфії треба розпочати.

21 лютого

Класна робота

Зз  зз   зи  ма  им  ка  монь 

- Які слова можна утворити з цих буквосполучень ? ( зима, зимонька )

-Як можна назвати ці слова?   Продовжити ряд спільнокореневих слів, дібравши прикметник, дієслово. Позначити корінь.

Зима, зимонька, зимовий, зимувати

-Які слова у вас постають в уяві, коли чуєте слово «зима»?

а) Вправа « Асоціативний кущ» (Слайд 9)

                                Сніг      лід       іній    бурулька

            сніжинка                      З И М А                лижі       санки   

                                   сніговик                       мороз    

  -Який гарний снігопад зимових слів ви влаштували!

  •                                 Уявіть себе на засніженій галявині серед укритих інеєм дерев (звучить музика П.І.Чайковського із циклу «Пори року» Зима. ) (Слайд 10)

(Учні зручно сідають за парти, кладуть голову на парту, закривають очі і намагаються уявити якусь картину.)

- Що ви уявили, слухаючи музику? Чи сподобалося вам так відпочивати?

б) Словесне малювання

в) Проблемна ситуація. (Слайд 11)

     Зима заморозила слова. Потрібно розморозити їх і скласти речення.  

   аН  сніЗаженій ляГаніви реваДе лисьВкри лимБі  реМевомжи

 Запишіть утворене речення . Розберіть його за частинами мови.

г) Учень працює біля дошки

На засніженій галявині дерева вкрились білим мереживом.

-Пояснення  значення  слова  мереживо.  В   прямому  чи  в  переносному  значенні вживається  прикметник  з  іменником. 

Іній  на  гілці  - замерзлі   слізки,  срібні  голки,  біле  мереживо.  Чому  ж на  деревах  з’являється  іній?  (Коли  вдень   висока  вологість,  а  на  ніч  взявся  сильний  мороз,  то  волога,  що  осіла  на  гілках  дерев,  кристалізується –  так  утворюється  іній.  

- Закінчуються останні дні зими, але вона ніяк не хоче покидати свої володіння і до нас на урок прислала свого помічника, а кого ?Дізнаєтесь, відгадавши загадку :  (Слайд 12)

д) Він – не лялька й не людина,

На снігу стояти звик.

В нього ніс – смачна морквина,

Хто це? Звісно,    ( сніговик)  

-Знайдіть іменники.    – Назвіть іменники чоловічого роду, жіночого роду.                                                                    

 Але він не просто завітав до нас на урок, а й приніс чарівні сніжинки. Коли ми виконаємо всі завдання, отримаємо від сніговичка сюрприз.

ІV. Використання  практичних завдань на повторення й закріплення основних умінь і навичок.

1.Зоровий диктант (Слайд 13)

(Коментоване письмо)

Санчата, ковзани, діти, годівничка, сніжинка, синичка.

- Підкреслити іменники назви істот.

2. Робота в групах »Склади сенкан» (Слайд 14)

Зима                             Мороз                               Сніг

Наступне завдання, яке пропонує Сніговичок (Слайд 15)      

3.Гра «Посели в будиночок слова»  


  •      В яких будиночках вони живуть?

(Птах,крижина,сонце,птаство,зима,снігур,шишкар,хурделиця,щастя,завірю-ха ,лід, віхола, мороз). А які слова є синонімами?

  •      Висновок : іменники мають роди  

4. Фізкультхвилинка  (Слайд 16)

Трішки ми попрацювали,

Сили наші підупали.

Треба нам би відпочити –

Свої сили відновити.                   

5. Прочитайте текст : (Слайд 17)

     Надворі лютий. Усе навколо біле. На горобині палають червоні вогники.  Це снігурі обсипали деревце. Птахи  ласують ягідками . Ці пернаті -  наші гості.

   Разом з ними прилітають шишкарі, омелюхи. Діти, поставте годівнички і підгодовуйте пташок взимку!

- Як птахи нам віддячать за турботу?

  •                 Списати підкреслене речення. Визначити граматичну основу.
  •                 Встановити зв'язок слів у реченні (усно).
  •                 За допомогою чого зв’язуються іменники з іншими словами?
  •                 Якими членами речення виступають іменники?
  •                 Пригадайте, що цікавого ви дізналися про цих птахів?

6.-Тепер сніговик пропонує попрацювати в парах.     (Слайд 18)

  Прочитайте вірш. Випишіть іменники, які вжиті в множині в стовпчик.   Виділені іменники змініть так, щоб вони були вжиті в однині і запишіть  поряд.

А)Одяглися люди в шуби,          Сплять ведмеді в теплих лігвах,

Натопили жарко груби.               Сосни в інею застигли,

Білки гріються в дуплі,               І під кригою на дні

Миші – в норах у землі               Сплять в річках окуні.

- Який висновок можемо зробити ?

     (іменники можуть вживатися в однині і в множині )       

Б)  - Гра «Хто більше знає ?»  (Слайд 19)

 За 2 хвилин до поданих загальних назв дібрати іменники – власні назви.       Місто …   річка …    село …   прізвище…  імена…  клички тварин…

Висновок: іменники можуть мати як власні так і загальні назви.

IV. Підсумок уроку .

-Над якою частиною мови ми з вами сьогодні працювали?

1.Гра «Лінгвістичний баскетбол» (Слайд 19)

2.Назвіть іменники, які нас оточують у класі, за вікном.

-Чи можна уявити наше мовлення без іменників?

3.Вправа "Незакінчене  речення" (Слайд 20) 

Я знаю…     Я навчився…     Я вмію…        Я запам'ятав…

  - Ми виконали всі завдання сніговика.  В подарунок на згадку про урок отримуєте ці чарівні сніжинки

3.Самооцінка  сніжинками

       Підняти  вгору, якщо правильно виконав усі вправи, був активним;

       на  рівні  грудей, якщо допускали помилки;

       взяти в долоню, якщо часто потребували допомоги.

V. Домашнє завдання (слайд 21)

Виберіть завдання, яке вам було б цікаво виконати вдома:

- виписати з літературного читання п'ять прислів'їв із іменниками. Іменники підкреслити;

-запишіть якнайбільше «зимових іменників», позначте їх рід;

- скласти твір-есе «За що я люблю зиму?»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
765
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку