Мета.
Формування предметних компетентностей: перевірити знання, вміння,навички учнів знаходити іменники серед інших слів, визначати рід, число іменника; активізувати словниковий запас учнів; розвивати образне мислення, орфографічну пильність, чуття мови, аналітико-синтетичні вміння, творчі здібності.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися; самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, в групі;
інформаційної: знаходити у тексті конкретні відомості, користуватися додатковими джерелами інформації;
громадянської: розвивати здатність добре мислити, бережливо ставитися до природи; виховувати самостійність, цілеспрямованість, любов до природи, старанність і наполегливість у навчанні.
Тема. Закріплення і узагальнення знань про іменник як частину мови
Мета.
Формування предметних компетентностей: перевірити знання, вміння,навички учнів знаходити іменники серед інших слів, визначати рід, число іменника; активізувати словниковий запас учнів; розвивати образне мислення, орфографічну пильність, чуття мови, аналітико-синтетичні вміння, творчі здібності.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися; самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, в групі;
інформаційної: знаходити у тексті конкретні відомості, користуватися додатковими джерелами інформації;
громадянської: розвивати здатність добре мислити, бережливо ставитися до природи; виховувати самостійність, цілеспрямованість, любов до природи, старанність і наполегливість у навчанні.
Методи: ілюстративний, проблемно-пошуковий, словесний, критичного мислення, самостійної роботи, практичний.
Тип уроку : урок закріплення знань, умінь та навичок.
Обладнання : музика П.І.Чайковського із циклу « Пори року », сніжинки, мультимедійна презентація.
ХІД УРОКУ
І. Організація учнів до уроку ( Слайд 1)
Продзвенів наш друг дзвінок
Всі зібрались на урок.
Знову будемо навчатись,
Про цікаве дізнаватись.
Отже, девіз уроку : ( Слайд 2 )
Не просто слухати, а ...(чути),
Не просто дивитись, а … (бачити),
Не просто відповідати, а … (міркувати),
Дружно і плідно …(працювати).
Розв’язавши кросворд, (Слайд 3) дізнаєтесь з якої теми підсумковий урок.
Б І Л К А
Т У М А Н
В І Т Е Р
С Н І Ж И Н К А
О С І Н Ь
З И М А
Б У Р У Л Ь К А
1. Ой, яка ж вона гарненька , пишнохвоста і раденька, не звірятко -– просто диво, невгамовне, пустотливе. Вгору – вниз, на гілку з гілки. Хто це буде , діти ?
( Білка )
2. Сиві воли усе поле затягли . ( Туман )
3. Крил не має, скрізь літає та ще й куряву здіймає. ( Вітер )
4. Ніжна зірка сніжно-біла на рукав мені злетіла. Поки ніс її сюди, стала краплею води (Сніжинка)
5. Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає . ( Осінь )
6. Стало біло навкруги – я розтрушую сніги,
Наганяю холоди, води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма. Здогадались? Я - .... (Зима)
7. Що росте догори коренем ? ( Бурулька )
- Яке утворилося слово ? (Іменник)
ІІ. Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
(Слайд 4)
Тема нашого уроку „Узагальнення знань про іменник”. Наше завдання
узагальнити знання про іменник, одержані на попередніх уроках.
1. Робота в групах. Гра «Склади план уроку» (Слайд 5)
(Правильні відповіді на Слайді 6)
2.Хто багато робить, той і багато вміє.
3.Зробив діло – гуляй сміло.
1.Добрий початок – половина роботи.)
2.Вправа «Мозковий штурм» ( Слайд 7)
Усе, що про іменник знаємо,
Давайте пригадаємо.
Назви істот назви неістот власні назви загальні назви
чоловічий рід І М Е Н Н И К відмінки
середній рід
жіночий рід однина множина
Закінчіть фразу:
3. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА (Слайд 8)
Щоб букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії треба розпочати.
21 лютого
Класна робота
Зз зз зи ма им ка монь
- Які слова можна утворити з цих буквосполучень ? ( зима, зимонька )
-Як можна назвати ці слова? Продовжити ряд спільнокореневих слів, дібравши прикметник, дієслово. Позначити корінь.
Зима, зимонька, зимовий, зимувати
-Які слова у вас постають в уяві, коли чуєте слово «зима»?
а) Вправа « Асоціативний кущ» (Слайд 9)
Сніг лід іній бурулька
сніжинка З И М А лижі санки
сніговик мороз
-Який гарний снігопад зимових слів ви влаштували!
(Учні зручно сідають за парти, кладуть голову на парту, закривають очі і намагаються уявити якусь картину.)
- Що ви уявили, слухаючи музику? Чи сподобалося вам так відпочивати?
б) Словесне малювання
в) Проблемна ситуація. (Слайд 11)
Зима заморозила слова. Потрібно розморозити їх і скласти речення.
аН сніЗаженій ляГаніви реваДе лисьВкри лимБі реМевомжи
Запишіть утворене речення . Розберіть його за частинами мови.
г) Учень працює біля дошки
На засніженій галявині дерева вкрились білим мереживом.
-Пояснення значення слова мереживо. В прямому чи в переносному значенні вживається прикметник з іменником.
Іній на гілці - замерзлі слізки, срібні голки, біле мереживо. Чому ж на деревах з’являється іній? (Коли вдень висока вологість, а на ніч взявся сильний мороз, то волога, що осіла на гілках дерев, кристалізується – так утворюється іній.
- Закінчуються останні дні зими, але вона ніяк не хоче покидати свої володіння і до нас на урок прислала свого помічника, а кого ?Дізнаєтесь, відгадавши загадку : (Слайд 12)
д) Він – не лялька й не людина,
На снігу стояти звик.
В нього ніс – смачна морквина,
Хто це? Звісно, ( сніговик)
-Знайдіть іменники. – Назвіть іменники чоловічого роду, жіночого роду.
Але він не просто завітав до нас на урок, а й приніс чарівні сніжинки. Коли ми виконаємо всі завдання, отримаємо від сніговичка сюрприз.
ІV. Використання практичних завдань на повторення й закріплення основних умінь і навичок.
1.Зоровий диктант (Слайд 13)
(Коментоване письмо)
Санчата, ковзани, діти, годівничка, сніжинка, синичка.
- Підкреслити іменники назви істот.
2. Робота в групах »Склади сенкан» (Слайд 14)
Зима Мороз Сніг
Наступне завдання, яке пропонує Сніговичок (Слайд 15)
3.Гра «Посели в будиночок слова»
(Птах,крижина,сонце,птаство,зима,снігур,шишкар,хурделиця,щастя,завірю-ха ,лід, віхола, мороз). А які слова є синонімами?
4. Фізкультхвилинка (Слайд 16)
Трішки ми попрацювали,
Сили наші підупали.
Треба нам би відпочити –
Свої сили відновити.
5. Прочитайте текст : (Слайд 17)
Надворі лютий. Усе навколо біле. На горобині палають червоні вогники. Це снігурі обсипали деревце. Птахи ласують ягідками . Ці пернаті - наші гості.
Разом з ними прилітають шишкарі, омелюхи. Діти, поставте годівнички і підгодовуйте пташок взимку!
- Як птахи нам віддячать за турботу?
6.-Тепер сніговик пропонує попрацювати в парах. (Слайд 18)
Прочитайте вірш. Випишіть іменники, які вжиті в множині в стовпчик. Виділені іменники змініть так, щоб вони були вжиті в однині і запишіть поряд.
А)Одяглися люди в шуби, Сплять ведмеді в теплих лігвах,
Натопили жарко груби. Сосни в інею застигли,
Білки гріються в дуплі, І під кригою на дні
Миші – в норах у землі Сплять в річках окуні.
- Який висновок можемо зробити ?
(іменники можуть вживатися в однині і в множині )
Б) - Гра «Хто більше знає ?» (Слайд 19)
За 2 хвилин до поданих загальних назв дібрати іменники – власні назви. Місто … річка … село … прізвище… імена… клички тварин…
Висновок: іменники можуть мати як власні так і загальні назви.
IV. Підсумок уроку .
-Над якою частиною мови ми з вами сьогодні працювали?
1.Гра «Лінгвістичний баскетбол» (Слайд 19)
2.Назвіть іменники, які нас оточують у класі, за вікном.
-Чи можна уявити наше мовлення без іменників?
3.Вправа "Незакінчене речення" (Слайд 20)
Я знаю… Я навчився… Я вмію… Я запам'ятав…
- Ми виконали всі завдання сніговика. В подарунок на згадку про урок отримуєте ці чарівні сніжинки
3.Самооцінка сніжинками
Підняти вгору, якщо правильно виконав усі вправи, був активним;
на рівні грудей, якщо допускали помилки;
взяти в долоню, якщо часто потребували допомоги.
V. Домашнє завдання (слайд 21)
Виберіть завдання, яке вам було б цікаво виконати вдома:
- виписати з літературного читання п'ять прислів'їв із іменниками. Іменники підкреслити;
-запишіть якнайбільше «зимових іменників», позначте їх рід;
- скласти твір-есе «За що я люблю зиму?»