Урок "Закріплення матеріалу про корисні копалини. Практична робота «Ознайомлення з колекцією корисних копалин» ( "Конспект уроку з природознавства для 3 класу)

Про матеріал

На цьому уроці учні повинні мати уявлення про корисні копалини та способи їхнього видобування та розпізнавати і характеризувати гірські породи Миколаївської області.

Перегляд файлу

Природознавство. 3 клас

Тема. Закріплення матеріалу про корисні копалини. Практична робота «Ознайомлення з колекцією корисних копалин»

Мета уроку: ознайомлювати учнів з найпоширенішими корисними копалинами своєї місцевості, продовжити роботу над учнівським проектом «Колекція корисних копалин рідного краю»,  з їх родовищами та використанням, розвивати спостережливість, вміння учнів працювати самостійно, в парі; аналізувати інформацію, отриману з різних джерел, робити висновки та припущення; виховувати інтерес до вивчення природи рідного краю, бережливе ставлення до природних ресурсів.

Очікувані результати: учні повинні мати уявлення про  корисні копалини та способи їхнього видобування, учні повинні розпізнавати та характеризувати гірські породи.

Обладнання та матеріали: колекція корисних копалин, таблиці для заповнення учнями, ілюстрації способів видобування корисних копалин.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Всі почули ви дзвінок -

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчатка

(Дівчатка сідають)

А за ними - і хлоп’ятка.

(Сідають хлопчики)

Ось ми і розпочинаємо наш урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Щоб продовжувати знайомитись далі з корисними копалинами, нам потрібно пригадати те, що ми вже знаємо.

Природниче лото

Перед вами частинки природничого лото. Ваше завдання - з’єднати поняття та терміти з їх поясненням. Учні отримують по 2 картки лото. Ланцюжком кожен з них називає одну зі своїх карточок, прикріплює її на дошці.  Учень,  у якого є картка-відповідь, називає відповідь та прикріплює на дошці свою картку поряд. Участь з об’єднанні карток беруть всі учні класу.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і завдань уроку.

Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми спробуємо стати справжніми дослідниками корисних копалин. З давніх-давен люди навчилися використовувати корисні копалини для покращення свого життя. Вони грілися біля багаття, де горів торф або кам’яне вугілля, робили знаряддя праці з виплавлених з руд металів, будували будинки, використовуючи глину, пісок. Як же вони видобували всі ці корисні копалини? Сьогодні ми зможемо дати відповідь на це питання. Тема нашого уроку «Як видобувають корисні копалини». Після цього уроку ви зможете розповідати про способи добування різних корисних копалин. Також ми продовжимо працювати над нашим проектом, визначивши, які корисні копалини є в Миколаївській області і як вони видобуваються.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя про видобування корисних копалин.

Ми з вами вже знаємо, що різні корисні копалини людина використовує по-різному. Але й добувають їх по-різному. 

Давайте пригадаємо, як виглядають ці та інші корисні копалини. Під час перегляду відео зверніть увагу, де знаходяться корисні копалини, та подумайте як може людина їх видобути.

Перегляд навчального відео

Відео Корисні копалини - Корисні копалини2_mpeg2video.mpg

Запитання

  • Які копалини легше видобувати — ті, що біля поверхні, чи ті, що в глибині Землі? Чому?
  • Які місця видобутку гірських порід вам відомі? (Кар’єр, шахта)
  • Прочитайте текст підручника на с. 44-45 про видобуток торфу.
  • Визначте, як можна видобувати торф?
  • Чи можна вважати кар’єрний спосіб видобутку корисних копалин безпечним? Поясніть свою думку.

Щоб добути корисні копалини, які залягають неглибоко під землею, риють великі ями – кар’єри. (Учитель демонструє зображення кар’єра.) Це найбезпечніший і найдешевший спосіб видобування корисних копалин. У кар’єрах корисні копалини добувають відкритим способом.               Там працюють потужні машини – бульдозери, екскаватори, якими викопують корисні гірські породи.

 Граніт у великій кількості перебуває на поверхні землі, з нього складаються гори, ним устелено дно деяких річок. Граніт видобувають у кар’єрах.

  • Які гірські породи можна видобувати в кар’єрах?

В кар’єрах добувають вапняк, глину, пісок, торф( На дошку прикріплюється картка «кар’єр».)

  • Чи видобувають в нашій області корисні копалини у кар’єрах? (Так)
  • Які корисні копалини видобувають в Миколаївській області? (Граніт, пісок, глину, ).Софіївський гранітний карєр – Новобузький район.

Робота з фізичною картою Миколаєва. Знайдіть на ваших картах Новий Буг. Поставте на ньому пальчик. Кожна корисна копалина має свою позначку на карті. Граніт позначається так. (Додаток ) Позначте його. (Учні позначають)

Біля річки Південний Буг є пісок, який добувають відкритим способом. Його позначають так. Позначаємо. (Учні позначають)

Є ще й глина. (Позначаємо)

У шахтах видобувають тверді корисні копалини з великої глибини: кам’яне вугілля, горючі сланці, золото, алмази. (Учитель демонструє зображення шахти.) Найглибша шахта у світі — до 4 км, в Україні — 1615 м (м. Кривий Ріг). Працювати в шахтах дуже небезпечно та важко. Температура повітря там може сягати 50—60 градусів! (На дошку прикріплюється картка «шахта»

  • Чи є шахти в Миколаївській області? (Ні)

  Нафта рідка. Тому її не можна видобувати в кар’єрах або шахтах. (Учитель демонструє зображення нафтової установки.) Для цього в Землі роблять глибокий отвір — свердловину. А спеціальні вишки «викачують» нафту з глибини. Якщо її видобувають у морі, то розміщують на воді бурові платформи. Глибина свердловин може бути від 2 до 6 км.

Запитання

  • Що таке свердловина?
  • (На дошку прикріплюється картка «свердловина»
  • Які корисні копалини видобувають за допомогою свердловин? (Нафту, природний газ)
  • Чи є в нашій області свердловини? (Ні)
  • Робота з підручником (у парах)
  • Дізнайтеся з підручника (с. 45-47), як видобувають сіль і як називається місце її видобутку.

Фізкультхвилинка

Евристична бесіда

  • Чи хотіли б ви навчитись видобувати корисні копалини? (Відповіді учнів)
  • А чи завжди це безпечно? (Ні)
  • Як називаються люди, які працюють в шахті? (Шахтарі)
  • Чи безпечна робота шахтарів? Чому ви так вважаєте? (Учні пояснюють свої думки)

V. Практична робота

Робота з колекцією корисних копалин.

Для того, щоб описати корисну копалину, потрібно ознайомитись з планом опису зразка корисної копалини. Ознайомтесь з ним на с. 48 підручника. (Учні читають план опису корисної копалини)

На що потрібно звернути увагу при описі корисної копалини? (Відповіді учнів: колір, наявність блиску, прозорість, твердість, розчинність у воді, використання)

Візьміть лупи та розгляньте свої зразки (Учні досліджують корисні копалини)

Обговорення результатів роботи груп.

1. Доповідь 1­ї групи. (Граніт твердий, складається з різнокольорових зернинок: рожевих, сірих, жовтих, не має запаху.)

— А чи можемо ми розділити граніт на зернини? (Ні, не можемо, вони міцно з’єднані.)

Рожеві, червоні й сірі зернини у складі граніту — це польовий шпат, білі й жовті — кварц, блискучі — слюда. Граніт складається з декількох речовин, а ці речовини називаються мінералами. Різні гірські породи утворилися з мінералів.

2. Доповідь 2­ї групи. (Кам’яне вугілля тверде, темного кольору, не має запаху, вважаємо, що воно важче за воду, і знаємо з досвіду, що дуже гарно горить, бо спостерігали, коли були в селі.)

— Молодці, але щоб потрапити до наших осель і зробити їх теплими і затишними, вугілля проходить довгий шлях. Видобувають його з­під землі мужні й сильні люди — шахтарі.

3. Доповідь 3­ї групи.

— А як у народі називають нафту? (Чорним золотом, земляним маслом, рідким золотом.)

— А хто знає, якої шкоди може завдати нафта, якщо випадково потрапить на поверхню води? (Якщо у воду потрапила нафта, то на поверхні води утворюється плівка, що не пропускає повітря. Через це гине дуже багато морських мешканців.)

— А де ми можемо спостерігати в побуті подібне явище? (Якщо в чай кинути шматочок масла, то утвориться така плівка.)

— Що можете сказати про природний газ? (Безбарвний, газоподібний.)

4. Узагальнення дослідницької діяльності.

— Ми добре з вами попрацювали в групах, а тепер зробіть висновок: у яких станах можуть перебувати гірські породи? (У твердому, рідкому, газоподібному.)

— Наведіть приклади твердих гірських порід. (Вугілля, граніт, пісок, глина, кухонна сіль.)

— Наведіть приклади рідких і газоподібних гірських порід. (Нафта — рідка, природний газ — газоподібний.)

VІ. Підсумок уроку. Оголошення домашнього завдання.

Отже, ми з вами багато чого навчилися на сьогоднішньому уроці.

Вправа «Портфель»

Уявіть, що в кожного з вас є портфель для нових знань. Що з того, що ви вивчили сьогодні на уроці, ви б поклали в цей портфель ? (Відповіді учнів)

Чого ви навчились на уроці сьогодні?  (Відповіді учнів)

Що ми прагнули зробити? Чи вдалося нам це зробити?

Мені було цікавим на уроці…

 Мене здивував той факт, що…

Як ви можете оцінити свою роботу? (Учні оцінюють свою роботу)

Ваше домашнє завдання:

1.Прочитати сторінки у підручнику (44-46)

2 . Дайте відповіді на запитання підручника (с. 47).

Індивідуальне завдання. Проведіть дослідницький практикум (с. 47).

Підготувати інформацію про корисні копалини.

 

docx
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
5036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку