Урок розроблено з метою формувати в учнів уявлення про гриби як царство живих організмів, про ознаки грибів, будову, як гриби пов'язані з деревами, значення грибів для лісу, для людей.
Путивльська ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 ім. Г.Я. Базими
КОНСПЕКТ УРОКУ
З ПРИРОДОЗНАВСТВА,
ПРОВЕДЕНОГО В 3-Б КЛАСІ
Підготувала
вчитель початкових класів
Чумакова Н.А.
Тема «Гриби – організми. Значення грибів для природи»
Триєдина мета уроку (ТМУ) – формувати уявлення про гриби як царство живих організмів, про ознаки грибів, будову, як гриби пов’язані з деревами, значення грибів для лісу, для людей.
Пізнавальний аспект ТМУ
- Дати уявлення про різноманітність грибів та їх значення
Розвивальний аспект ТМУ
- розвивати вміння виявляти ознаки грибів;
- вміння знаходити інформацію за підручником та додатковою інформацією,
- вміння висловлювати судження, доводити твердження, обґрунтовувати, працювати в парі та самостійно
Виховний аспект ТМУ
- виховувати інтерес до природи, обережність поводження в природі ;
- потребу точно висловлювати свої думки
- оцінне ставлення до вчинків інших людей у природі.
Тип уроку: відкриття нового знання
Обладнання і матеріали: проектор та екран, ПК, наочність, підручник Природознавство /Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак, - К.: Генеза, 2013. Зошит з природознавства /Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак/ картки із завданнями, презентація до уроку.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Діти: Доброго ранку,
усіх ми вітаємо.
Здоров’я і миру
усім ми бажаємо
Вчитель: Мабуть найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Плескіт голубої води, шелест зелених дібров, спів пташок, запах і розмаїття квіток, усе це дороге серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Фенологічні спостереження
- Як завжди розпочнемо урок з календаря спостережень за погодою та явищами природи. В цьому нам допоможе черговий синоптик.
(Виступ синоптика)
У рідному краї панує весна. Місяць – березень. Сонце піднімається вище, його косе проміння пригріває землю. День довгий, а ніч коротша. Небо блакитного кольору на ньому блукають хмари. Часом з них виривається дощ. Температура повітря вранці становила ___ градусів.
Нехай негода ранньої весни не псує вам настрій!
Черговий синоптик _________________________
- Почнемо відкриття нового із повторення необхідних знань.
2. Бесіда.
- Діти які ознаки мають «Живі організми» (Всі живі організми народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають).
- Назвіть царства живих організмів (Рослини, тварини, гриби) на дошці вчитель вивішує таблички.
- Чи є серед цих царств ті які ми ще не вивчали назвіть їх? (Царство гриби) – відкладає в сторону.
- Пригадайте за якими ознаками царство рослин відрізняється від тварин? (Рослини живляться можуть самі для себе створювати поживні речовини із сонячної енергії, не пересуваються)
- Які від’ємні ознаки царства тварин? (тварини живляться іншими живими організмами: рослинами або тваринами, можуть пересуватися)
Сьогодні на уроці ми обов’язково познайомимося ще з одним царством живих організмів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Загадка
- Відгадайте загадку і дізнайтесь, з яким царством живих організмів будемо знайомитись
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився
Може б з лісу пострибав,
Як би другу ногу мав (Гриб)
2. Бесіда
- Що ви знаєте про гриби? (Гриби ростуть у лісі, біля дерев та пеньків, є їстівні та отруйні гриби, гриби є їжею для деяких тварин, люди теж використовують гриби в їжу)
- Щоб відкрити нові знання ми повинні з’ясувати, чого ми ще не знаємо і не вміємо?
- Хто може довести, що гриби – це не рослини, і не тварини, а нове царство живих організмів?
- Чому виникла проблема (ускладнення)? (Ми не можемо відповісти на це питання, бо ми ще не вивчали царство грибів, і не знаємо ознак організмів цього царства)
- А що необхідно зробити аби знати? (Дізнатись).
3. Оголошення теми уроку.
4. Вступне слово вчителя.
Світ грибів надзвичайно різноманітний. Їх царство налічує близько 100 тисяч видів.
Гриби – це не рослини і не тварини, а представники особливого царства. Гриби мають всі ознаки живих організмів.
А які це ознаки живих організмів?
Нам повідомить юний науковець (Учень)
Відповідь науковця.
Вони: дихають, живляться, ростуть, розмножуються, відмирають.
5. Виступи експертів енциклопедичної служби.
- Діти при підготовці до уроку разом зі мною працювала енциклопедична служба.
Зараз ми надамо слово експертам цієї служби, які підготували для нас невеликі повідомлення стосовно нашої теми.
Виступ експерта №1
Я познайомлю Вас з тим як розмножуються гриби. Гриби розмножуються спорами і частинами грибниці. Спори за допомогою вітру потрапляють в ґрунт. Після дощику, коли сонце прогріває землю, спори утворюють грибницю і з’являються нові гриби. Ростуть вони дуже швидко і живуть близько 10 днів. Тому коли ви збираєте гриби їх потрібно акуратно зрізати, а не рвати, щоб не зруйнувати грибницю.
Виступ експерта №2
Інформація з якою я вас познайомимо стосується значення грибів, як гриби тісно співіснують з деревами.
Отже, більшість грибів є санітарами довкілля. Вони живляться рештками відмерлих рослин і тварин, перетворюючи їх на поживні речовини. Гриби підвищують родючість ґрунту.
Також гриби є кормом для деяких диких тварин. Грибами живляться білки, сороки, лосі, їжаки, миші, дикі кабани, деякі комахи.
Виступ експерта №3
Моя інформація про те яке значення мають гриби для людини:
- Є гриби карлики, які нас лікують. Із цвільових грибів виробляють ліки(пеніцилін)
- Люди використовують гриби як продукт харчування. Дріжджі використовують для випікання хлібних виробів, виготовлення квасу. Завдяки кефірному грибку, молоко перетворюють на кефір.
- Із грибів люди готують смачні страви (суп із грибів, жульєн, смажені та мариновані гриби)
6. Узагальнююча бесіда.
- Отже, який можна зробити з цього всього висновок?
- Гриби розмножуються спорами і частинами грибниці
- Гриби дуже потрібні лісу.
- До грибів належать цвіль, дріжджі.
ІV. Первинне закріплення.
1. Робота з підручником (с. 121-123)
- А зараз ми з вами дізнаємось про будову шапинкового гриба і в цьому нам допоможе наш підручник.
а) Читання статті вголос.
- Що нового ви дізнались?
б) Зверніть увагу на малюнок 96 (будова шапинкового гриба)
- З чого складається шапинковий гриб? (Шапинка, ніжка (плодове тіло гриба), грибниця).
Фізкульхвилинка
2. Робота в зошиті з друкованою основою с. 45 зав.1 (Будова шапинкового гриба)
Результати звіряють з таблицею на екрані.
V. Введення у систему знань і повторення.
Робота в парах
1. Ознаки грибів – (заповнюють таблицю) на дошці презентують. Утворення «Асоціативного куща» Ознаки грибів.
2. Тестування із взаємоперевіркою.
3. Гра «Доповни речення»
Тіло шапинкового гриба складається із ...і … . … знаходиться в землі.
Гриби живляться: … і …, що є в ґрунті. Розмножуються гриби: … і … .
VІ. Рефлексія діяльності
1.Узагальнююча бесіда
- Ось і добігає кінця наш урок. Ми сьогодні багато говорили про гриби. А як ви гадаєте чи потрібні вони нам у нашому житті, чи не потрібні? (Відповіді дітей).
Все в природі взаємопов’язане, і все що існує потрібно, нічого зайвого не буває.
2.Повідомлення д/з.
- Вдома опрацюєте матеріал підручника с.121-123.
- За бажанням спробуйте якомога більше дізнатись про їстівні та отруйні гриби з інших джерел, бо ця інформація буде корисною для нас на наступному уроці.
3. Оцінювання учнів
- Мені сподобалось, як сьогодні на уроці працювали……………………
- Чи можна стверджувати, що ми з вами піднялись ще на одну сходинку успіхів у навчанні, вивчаючи гриби?
4.Підсумок уроку. Гра «Мікрофон».
- Що нового дізналися на уроці?
- Чого навчилися?
- Що найбільше сподобалося на уроці?
- Працюючи дружньо нам буде все по плечу і ми з вами досягнемо успіхів в будь чому.