Урок "Закріплення правильної вимови шиплячих звуків ж-ш"

Про матеріал
Шиплячі звуки. Звуковимова. Тренувальні вправи. Закріплення звуковимови. Інклюзивна освіта
Перегляд файлу

Урок № 66-67  Дата________

Тема: Закріплення  правильної вимови шиплячих: ж-ш

Мета: закріплення правильної вимови шиплячих звуків ж-ш, вчити розрізняти їх звучання у словах та тексті; розвивати навички слухового  сприймання; тренувати залишки слуху; навчати правильному звукоповторюванню, закріплювати набуті навички вимови та артикуляції.

Обладнання: логопедичне «розмовляюче» дзеркало, логопедичні кубики, дидактична гра «Міньйони», складові доріжки, ігри на диференціацію ж-ш.

           Привітання.

(перевірка налаштування слухового апарату)

 

Етап 1. Формування вимови

(артикуляційні вправи)

  •   Артикуляційна вправа «Гойдалка». Відкрити рот і гострим кінчиком язика почергово  тягнутися то до підборіддя, то до носа. Рахунок: 1-2.
  •   Артикуляційна вправа «Гірка». Відкрити рот, заховати кінчик язика за нижні зуби, а спинку язика підняти вгору. Показати круту гірку. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
  •   Артикуляційна вправа «Трубочка». Висунути широкий язик, бокові краї язика загнути вгору. Подути в трубочку, що утворилась. Виконувати в повільному темпі. Рахунок: 1-2.
  •   Артикуляційна вправа «Чашечка». Відкрити широко рот, висунути язик. Кінчик і бічні краї язика підняти до верхніх зубів, але не торкатись їх. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
  •   Артикуляційна вправа «Смачне варення». Рот відкрити. Язиком облизати верхню губу, виконувати рух зверху вниз, ховаючи язик вглибину рота. Рахунок: 1-2.
  •   Артикуляційна вправа «Маляр». Відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад. Рахунок: 1-2.
  •   Артикуляційна вправа «Коник». Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння  і різко відірвати, клацнувши ним. Рахунок: 1-2.

 

 

Основна частина

  • Давай пригадаємо з тобою правильну артикуляцію шиплячих звуків ж та ш.
  • http://www.logopedia.com.ua/images/stories/pix/z21.gif

Артикуляція звуку Ш:
• губи трохи витягнуті вперед;
 зуби злегка розкриті;
• широкий кінчик язика піднімається до твердого піднебіння, утворюючи з ним щілину;
• бічні краї язика притиснуті до верхніх кутніх зубів;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.

 

http://www.logopedia.com.ua/images/stories/pix/z22.gif

Артикуляція звуку Ж:
• губи трохи витягнуті вперед;
• зуби злегка розкриті;
• широкий кінчик язика піднімається до твердого піднебіння, утворюючи з ним щілину;
• бічні краї язика притиснуті до верхніх кутніх зубів;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки вібрують.

  •  

 

  • Порівняй звуки [ш] і  [ж] за артикуляцією. Яка різниця у положенні   

     мовних органів під час вимовляння цих звуків?

 

Вправи на розвиток залишкового слуху

 

Гра «Який звук?»

Вчитель називає слово, учень говорить, який звук: [ж] чи [ш] є в слові. Можна визначати за малюнками. За правильну відповідь отримує учень фішку або малюнок.

Слова: шуба, жаба, пташка, жолудь, вушко, жайворонок,  вишивати, жито, каштан, аркуш, журавель, книжка, каша, шість, жупан, шрек, жираф, смішарики, круш, жук, ножиці.

 

2. Прослухайте слова, визначте  перший звук і підніміть картку з

     відповідною буквою.

Шар, шок, шум, шов, шеф шия, шоу, шанс, шосе, шити, шлях, шафа, шина, шуба, шахи, шовк, шарф, штаб, штани, шланг, шкода  школа, шапка, шакал, шостий, шуліка, щукати, шкарпетки, шлях, шофер, шкатулка, ширма, шлунок, шість, жук, шафа, шапка, жакет, жаба, шабля, жест, шолом, жолоб, шакал, шукати, журитися, шепіт, жевріти, шити, жити, жовтий, шовковий, жати, шати, жовток, шостий, штани, жупан, жах, жир, жук, жаль, жарт, жито, жаба, жабо,  желе, жанр, жовч, життя, жолоб, журба, жолудь, жест, жетон, живіт, жирафа, жовтий,  жупан, журавель, житло .

 

3. Прослухайте вірш, плесніть у долоні, коли почуєте звук ш.

 

Шило шубку Шурі шило,

Білим шовком шви обшило.

Вийшла шубка прехороша

Нашій Шурі на порошу

 

Прослухайте казочку. Плесніть у долоні, коли почуєте звук Ж.

                           Журавлиха  журиться.

Жовторотий журавлик жував жувачку.

Журавлику, - журилася журавлиха, - жувачку жуєш?

Жалюгідний!

Жуй жучків, журавлину, жабку жирненьку.

Жувачку жують жевжики.

Журавлеві жевжиком жити?

Жах!

                                                   За  Д.Луциком.

 

4. Замініть у поданих словах букву  ж  на ш . Поясніть значення

новоутворених  слів.

 

Життя – ............                 жерсть – .............

Доживати – .........              тужити – ............

 

  1. Спишіть слова. Замість зірочок вставте букви ш  або  ж . Підкресліть їх різними кольорами.

    ___аба,  ка___а, о__ина,  ___афа,  ___ито, ____арф,  ли___і,  гру____а,  кни___ка,  ча______ка, ___ираф,   _____ум,  ко____ух,   лі____ко,  зо_____ит,  дру___ок,  ви____ні, чере___ні, _олудь, ка__тан, ___арт, но___иці, __упан,   ко____еня, ву__,    ___ивіт,  ми____а,  гара____,  ло______ка, ні___,  кри____ка,  ведме____а,  ру____ник, кри__ина,  калю____а,  ма__ина, по__е__ник, коту__ка, плю__ка, ___ерлок, __ати, __муток, Кру__, під__ак, смі__арики, ___ук, чере___ня     

 

  1. До поданих слів підберіть перевірні слова,  щоб після букв ш   і  ж  був голосний.

         Наприклад: книжка – книжечка.

 

     Доріжка, чашка, стежка, ложка, кішка, стружка, кришка,  ліжко,

    вишня, іграшка, подушка, черешня.

 

  1. Запишіть слова за зразком.

    я важу – ти  важиш                 я  в’яжу –

    я біжу –                                        я ріжу –

    я везу –                                         я дружу –

    я жалію –                                     я поважаю –

    я збираю –                                   я живу –

 

  Підкресліть  ш – синім , а  ж – зеленим кольором.

 

 

Заключна частина

Питання:

Придумайте слова із звуком [Ж].

Придумайте слова із звуком [Ш]


 

Тема________________________________________________________________________

(завдання для портфоліо)

 

Замініть у поданих словах букву  ж  на ш . Поясніть значення

новоутворених  слів.

 

Життя – ............                 жерсть – .............

Доживати – .........              тужити – ............

 

Спишіть слова. Замість зірочок вставте букви ш  або  ж . Підкресліть їх різними кольорами.

     ___аба,  ка___а,  ка__ан, о__ина,  ___афа,  ___ито, ____арф,  ли___і,  гру____а,  кни___ка,  ча______ка, ___ираф,   _____ум,  ко____ух,   лі____ко,  зо_____ит,  дру___ок,  ви____ні, чере___ні, _олудь, ка__тан, ___арт, но___иці, __упан,   ко____еня, ву__,    ___ивіт,  ми____а,  гара____,  ло______ка, ні___,  кри____ка,  ведме____а,  ру____ник, кри__ина,  калю____а,  ма__ина, по__е__ник, коту__ка, плю__ка, ___ерлок, __ати, __муток, Кру__, під__ак, смі__арики, ___ук, чере___ня      .

 

До поданих слів підберіть перевірні слова,  щоб після букв ш   і  ж  був голосний.

         Наприклад: книжка – книжечка.

     Доріжка, чашка, стежка, ложка, кішка, стружка, кришка,  ліжко,

    вишня, іграшка, подушка, черешня.

 

Запишіть слова за зразком.

    я важу – ти  важиш  

    я  в’яжу –                                     я пишу - 

    я біжу –                                       я ріжу –

    я везу –                                        я дружу –

    я жалію –                                     я поважаю –

    я збираю –                                   я живу –

    я пю -                                           я малюю –

    я готую -                                      я печу -

 

  Підкресліть  ш – синім , а  ж – зеленим кольором.

 

За зразком утворіть склади. З кожним складом придумайте якомога більше слів.

 

                           А – ша – шафа, каша, ..... ....

                           О – ... –

                           У – ... –

         Ш             Е – ... –

                           И – ... –

                            І – ... –

 

 

                             А

                      О

Ж                  У

                      Е

                      И

                       І

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тулуш-Бопре Марина Іванівна
    Заняття розроблено з урахуванням послідовних етапів. Дуже цікаво та насичено. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
24 лютого 2019
Переглядів
7931
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку