Логопедичне заняття
Тема “Автоматизація сонорних звуків Л та Р у складах та словах. Диференціація сонорних звуків.”
Мета: Закріпити вивчені звуки Л-Р, склади (вчити дітей з'єднувати дві букви в склад і називати його) та слова із цими звуками; вправляти дітей в знаходженні знайомих звуків. Активізувати словник дітей, вдосконалювати правильність мовлення. Розвивати фонематичний слух, чітку артикуляцію, розвивати мовленнєве дихання, зорову і слухову пам'ять, мислення, сприймання, вміння сприймати інструкцію та виконувати її. Закріпити правильну вимову та диференціацію звуків Л-Р.
Хід заняття
Діти: Зима.
Логопед: Які ознаки зими ви бачите за вікном?
Діти: Сніг, холод, лід, слизько, заметіль, дує холодний вітер, мороз …
Логопед: Давайте подивимось як вітер заставляє крутитись і танцювати сніжинки.
Дихальна гімнастика
Діти беруть у руки бутилочки із трубочками та дують.
(Видих має бути швидким і коротким)
Логопед: Коли нам холодно, ми хочемо зігрітися чимось гарячим.
Ви чай духм’яний полюбляєте пити?
Але спочатку його треба остудити.
Діти беруть у руки чашки та студять чай.
(Видих має бути плавним та довгим.)
Артикуляційна гімнастика
Логопед: Говорити кожен звик –
Має кожен з нас язик,
Та не всіх він слухать звик.
А щоб він слухняним став,
Зробимо ми кілька вправ.
Млинець
На блюдечка нам млинці покладуть
Полиють варенням солодким.
Чашечка
Зроби широким свій язик,
Його краєчки підійми,
Бач вийшла чашечка у нас.
Ану, зроби її ще раз.
Смачне варення
Карлсон прилетів зранку,
З’їв варення цілу банку.
І злизав її ось так…
Надзвичайно гарний смак.
Гойдалка
Бачиш: гойдалка. Давай
Вгору – вниз язик гойдай.
Вгору – вниз, іще давай!
Дужче гойдалку гойдай.
Маляр
У кімнаті малярі,
Стелю білять у горі.
М’яка широка щітка,
Працює плавно, швидко.
Грибок
До піднебіння свій язик
Я тихенько присмоктав.
Він уже до всього звик:
Тепер грибком у мене став.
Дятел
Ось на дубі дятел,
Стукає завзято: - т-т-т, т-т-т!
Він жучків шукає –
Кожен його знає: т-т-т!
Логопед: Діти! А ви хочете полетіти у країну «Звуків»?
Діти: Так!
Логопед: Ну, що ж? Тоді полетіли!...
Завели мотори в літаку р-р-р…(колові рухи руками)
І полетіли л-л-л…(руки в сторони ніби крила)
(діти пересідають на стільці)
Дидактична гра “Сніжки”
Мета: Закріпити вивчені звуки Л-Р, склади, вчити дітей з'єднувати дві букви в склад і називати його.
Матеріали: м’ячик у формі сніжки; зображення букв (а,о,у,е,і,и,р,л).
Хід гри
Логопед кидає сніжку називаючи звук (Л – А, Р- У) діти відповідають
( ЛА,РУ) і т.д.
Логопед: Пограємося у звуки та склади?
Діти: Так.
Логопед: Якщо звук А прийде в гості до звука Л, то в
нас вийде ЛА;
Якщо звук О прийде в гості до звука Л, то в
нас вийде ЛО;
Якщо звук І прийде в гості до звука Л, то в
нас вийде ЛІ;
Якщо звук И прийде в гості до звука Л, то в
нас вийде ЛИ;
Якщо звук У прийде в гості до звука Л, то в
нас вийде ЛУ;
Якщо звук Е прийде в гості до звука Л, то в
нас вийде ЛЕ;
Якщо звук А прийде в гості до звука Р, то в
нас вийде РА;
Якщо звук О прийде в гості до звука Р, то в
нас вийде РО;
Якщо звук І прийде в гості до звука Р, то в
нас вийде РІ;
Якщо звук И прийде в гості до звука Р, то в
нас вийде РИ;
Якщо звук У прийде в гості до звука Р, то в
нас вийде РУ;
Якщо звук Е прийде в гості до звука Р, то в
нас вийде РЕ;
( Використати табличку у формі квітки )
Логопед: Дітки, щоб ми повернулися назад у країну «Знань» нам необхідно пройти лабіринт.
(Діти стають один за одним і рухаються)
Логопед: Ну, що ж? Тоді полетіли!...
Завели мотори в літаку р-р-р…(колові рухи руками)
І полетіли л-л-л…(руки в сторони ніби крила)
Дидактична гра “ Лабіринт ”
Мета: розвивати спостережливість, удосконалювати вміння у правильній вимові слів із звуком «Л», розвивати зв’язне мовлення.
Матеріали: 15 карток у словах яких є звук «Л»;
Хід гри
(На землі розкладені картинки із звуком Л у формі лабіринту.Діти повинні правильно вимовити слова)
Логопед: Щоб пройти лабіринт нам потрібно правильно назвати те що зображено. Правильно вимовляючи звук «Л».
Л – звучить у кожнім слові .
Вимовить цей звук готові?
Карточки із словами: Лимон, апельсин, малина, стіл, дятел, качеля, полуниця, Лунтик, ложка, літак, картопля, лев, яблуко, цибуля, листки…
(діти називають правильні відповіді)
Логопед: Ну що ж, Молодці! Ви впоралися із завданням і потрапили назад у країну «Знань».
(Діти сідають за столик)
Логопед: Дітки, а ви любите зимову рибалку?
Діти: Так!
Логопед: Тоді пограємо у гру «Акваріум»
Дидактична гра «Акваріум»
Мета гри: розвивати спостережливість, удосконалювати вміння у правильній вимові слів із звуком «Р». розвивати зв’язне мовлення.
Матеріали: картинки із зображенням акваріума, ємність для акваріума, картинки рибок на яких зображені предмети у словах яких є звук «Р» .
Хід гри.
.
(Дітки ловлять рибку, називаючи правильно слова із звуком «Р»)
Говори, не поспішай,
Чітко звуки вимовляй.
Усі слова зі звуком «Р»,
Гарно, чітко говори
Пальчикові ігри
На роботу
Старший встав – не лінувався,
Вказівний за ним піднявся,
І середній уже встав,
Безіменний теж не спав,
Встав мізинчик, як брати на роботу треба йти!
Зайчики моргайчики
Зайчики моргайчики,
Мої любі пальчики.
Щиглика злякалися,
І порозбігалися.
Долоня – кулак
Разом зробимо ось так:
То – долоня, то – кулак.
Ще раз так, і ще раз так,
Ще долоня, ще кулак.
Яєчко
Ми долоньки розітрем,
І гніздечко з рук зів’єм.
Пташка у гніздечко
Покладе яєчко.
Яєчко, яєчко
Котись по гніздечку,
Котись не губися,
Гляди не розбийся.
Показати малюнок білочкиі сказати, як холодно та голодно білочці у зимові дні.
Де ти, білочко, живеш?
Що ти, білочко, гризеш?
У морози люті, злі
Ти не мерзнеш у дуплі?
Логопед: Допоможемо білочці зібрати гостинці?
Дидактична гра «Гостинці для білочки »
Мета: Автоматизація та диференціація звуків «Р» та «Л», розвиток звукового аналізу, розвиток фонематичного слуху. Закріплювати правильну вимову звуків «Р» та «Л», формувати уявлення про складову будову слова, розвивати зв’язне мовлення.
Матеріал: 36 фішок з малюнками в словах яких з звуки Р-Л спочатку, всередині та наприкінці слова.
Хід гри
Розкласти грибочки та жолуді у кошики так, щоб в одному кошику були слова із звуком «Л», а в іншому слова із звуком «Р».
Ось скінчилась наша гра
Все, прощатись нам пора.
Будем завтра зустрічатись
В нові ігри будем гратись.